A múlt héten 66 emberrel a fedélzetén eltűnt az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó járata kapcsán még mindig folyik a találgatás arról, vajon mi történhetett. Ilyen esetek kapcsán érthető módon mindig felmerül a biztonság kérdése, most is csak az a biztos, hogy semmi sem biztos. Ma azt próbáljuk meg összefoglalni, melyik az öt leggyakoribb baleseti ok a levegőben.
A leggyakoribb ok egyre inkább az emberi mulasztásban keresendő, ami valahol logikus, hiszen a repülőgépek egyre megbízhatóbbak, így értelemszerűen a balesetek között több a pilóták hibája miatt bekövetkező, olyannyira, hogy a balesetek feléért a gép első embere a felelős. Mivel ők azok, akik a repülés minden pillanatánál jelen vannak és döntéseket kell hozniuk, rengeteg lehetőség nyílik a hibázásra.
2. Mechanikai hiba
Hiába a fejlődés, még mindig a berendezések hibája felel a repülőgép-balesetek 20 százalékáért. Pedig motorikusan a gépek sokkal megbízhatóbbak, mint voltak mondjuk fél évszázaddal ezelőtt. Mást ne mondjunk, 2010-ben például egy Qantas A380 motorja romlott el Indonézia fölött, fedélzetén 459 emberrel, de a pilóták sikeresen letették a gépet.
3. Időjárás
Noha elsőre az ember talán mást gondolna, a kedvezőtlen időjárás csak a balesetek 10 százalékáért felel. Más kérdés, hogy a rengeteg kütyü és megbízható előrejelzés ellenére is bele lehet keveredni veszélyes helyzetekbe, mint az történt például 2005 decemberében a Southwest Airlines Baltimore-ból Washingtonba tartó járatával, amikor az kicsúszott a kifutóról és belerohant egy csomó autóba.
A legemlékezetesebb eset talán az volt, amikor 1958 februárjában a müncheni repülőtéren a rossz idő miatt felszállás közben zuhant le a Manchester United labdarúgó-csapatát szállító repülő, a balesetben 23 ember veszítette életét.
4. Szabotázs
Érdekes módon a szabotázs, gépeltérítés és hasonló erőszakos cselekmények is „csak” a balesetek 10 százalékáért felelnek. A biztonsági előírások már az elviselhetetlenségig szigorúak, ennek ellenére is előfordul például gépeltérítés.
5. Egyéb emberi hiba
Végül, de nem utolsósorban ott vannak az egyéb emberi hibák, hiszen hibázhat az irányítótorony, a gépek felülvizsgálatáért felelős személyzet, az üzemanyag-töltő, a mérnökök... a sor szinte végtelen.
Néha egészen elképesztő esetek is történnek, 1990-ben például a szélvédő robbant fel, és okozott majdnem végzetes katasztrófát az egyik járaton, mert rossz méretű csavarokat használtak. Mint később kiderült, az ezért felelős mérnök a szerelést megelőző éjszaka rosszul aludt, és ezért félrenézte a dolgot.