A közösségi alkalmazások sok szempontból megváltoztatják az életünket, ráadásul olyan területeken is, amire elsőre talán nem is gondolnánk. Nagyon könnyen bajba kerülhetnek például hagyományos divatmárkák is, a válság első jeleit már érzik is az Egyesült Államokban.
Az Instagram és társai térhódítása alapvetően változtatja meg bizonyos területeken az emberek, főleg a fiatalok életszemléletét, ezen belül akár a vásárlási szokásait. Ennek a vesztesei olyan, korábban rendíthetetlennek tűnő márkák is áldozatai lehetnek, mint a Gap, K. Crew és az Abercrombie & Fitch, melyek az Egyesült Államokban már a bevételeiken érzik a szokások változását.
A tinik (a Z generáció tagjai) ugyanis immár nem terméket, hanem élményeket vesznek, azaz amikor ruhát vagy cipőt vásárolnak maguknak, akkor legalább annyira fontos, miként és főleg milyen gyakran tudják megmutatni az új szerzeményüket a közösségi oldalakon, mint az, hogy mit is vettek.
„Az egész életük azon alapul, hogy ha azt nem lehet megosztani, akkor meg sem történt. Sokkal inkább a tapasztalatok, élmények határozzák meg őket, mintsem a megvásárolt termékek” - nyilatkozta a Business of Fashion oldalnak Marcie Merriman, az Ernst & Young növekedési startégiákkal és kiskereskedelmi innovációkkal foglalkozó ügyvezetője.
Azaz: a tinik (Amerikában már mindenképpen, de alighanem Magyarországon is egyre inkább) olyan ruhákat, termékeket vásárolnak, melyeket élményként tudnak eladni az Instagram, a Snapchaten és a hasonló oldalakon.
Hódít a fast fashion
Mivel a fiatalok az Egyesült Államokban sem dúskálnak azért a pénzben, a vásárlásra jó eséllyel a fast fashion olyan zászlóvivőit választják, mint a Magyarországon is jelen lévő Zara vagy Forever 21.
A szakemberek szerint ugyanakkor mindez már az idősebb korosztály divatról alkotott képére is hatással van, hiszen nagyon sokan a Pinteresthez hasonló oldalakról merítenek ihletet. Márpedig ezzel a hagyományos márkák és kissé lassú kereskedők egyre kevésbé képesek lépést tartani.
Mindez egy meglehetősen új jelenség, nem csoda, hogy a 90-es évek menő márkái komoly problémákkal szembesülnek – magyarázta az Editorialist divatmagazin társalapítója.
„A nyolcvanas és kilencvenes években a drágább divatmárkákhoz korlátozott volt az emberek hozzáférése” - mondta a The New York Timesnak Kate David Hudson, hozzátéve, hogy manapság viszont a kifutón látható darabok szinte azonnal megjelennek a közösségi oldalakon, a fogyasztók pedig minél hamarabb szeretnék beszerezni azokat.
Lépést tartani
Ezért lehetnek sikeresek a hihetetlenül gyorsan dolgozó és állandóan változó készletet kínáló láncok, hiszen szinte azonnal tudnak reagálni a kifutói trendekre, míg a hagyományos, nagy márkák erre nincsenek felkészülve és csak üzleti modelljük teljes átalakításával lenne rá esélyük.
Ehelyett nem tudnak mást tenni, mint gyakorlatilag azonnali leértékeléssel megszabadulni a fogyasztói elképzelésekkel nem találkozó daraboktól, aminek két végzetes következménye van: a zuhanó eladások és a márka általános elértéktelenedése.
(Fotó: flickr.com/Pabak Sarkar)