A napokban 78 éves korában franciaországi otthonában elhunyt minden idők talán legjelentősebb zenei fotósa, sztárok barátja, David Redfern. A XX. század második felében gyakorlatilag mindenkivel dolgozott, aki számított a könnyűzenei és dzsesszéletben.
A franciaországi Uzèsben lévő otthonában a múlt héten hunyt el David Redfern, akinél kevesen tettek többet a fényképészet terén a könnyűzene és a dzsessz népszerűsítéséért. A legnagyobb világsztárok csodálták munkáit, mást ne mondjunk, Frank Sinatra külön kérése volt, hogy ő fotózza turnézás közben.
David Redfern 1936-ban született az angliai Ashbourne-ban, karrierje a hatvanas évek Londonjának dzsesszklubjaiban kezdődött. Nem keveset, egyetlen fényképezőgépét kockáztatva készített jobbnál jobb képeket a táncoló tömegből és tömegről.
Rengeteg képe jelent meg a legendás régi Marquee Clubról, első fotóin olyanok szerepeltek, mint Kenny Ball, Chris Barber, vagy George Melly. Az igazi áttörést a TV hozta meg neki is, hiszen ő lett az olyan korszakos műsorok fotósa, mint a Ready Steady Go és a Thank Your Lucky Stars. Ma már klasszikus képein ugyanúgy szerepel a The Beatles, és a (nyitóképen látható) The Rolling Stones, mint mondjuk Dusty Springfield.
Míg napközben a tévéműsorokon dolgozott, az estéit továbbra is dzsesszklubokban töltötte (akadt belőlük pár fantasztikus abban az időben a brit fővárosban, ott volt például a 100 Club, Ronnie Scott klubja vagy a már említett Marquee), ahol a műfaj legnagyobbjaival dolgozhatott Miles Davistől Ella Fitzgeraldig.
Az igazi világhírt (és a komoly kereskedelmi sikereket) persze már a hatvanas években is az jelentette, ha az ember az Egyesült Államokban tudott sikereket elérni, David Redfernnek ez is sikerült.
Rendszeresen eljárt a legfontosabb dzsesszfesztiválokra (Newport, Antibes és Montreux), és a kor szavának engedve a rock legnagyobb népünnepélyein is ott volt, lencsevégre kapva például Jimi Hendrixet és Bob Dylant.
A hetvenes években már nem volt vita afelől, hogy David Redfern egyike a könnyűzene legfontosabb fotográfusainak, majd 1980-ban (egyébként a The Who gitárosa, Pete Townsend cégének kiadásában) megjelent első kötete is, ami hatalmas sikert aratott szakmailag, olyannyira, hogy Frank Sinatra kifejezett kérésére lett ő az énekes új turnéfotósa.
Az évtizedek során hatalmassá duzzadt, REDFERNS néven ismertté vált gyűjteményét 1989-ben London nyugati felébe költöztette, és a helyszín hamarosan a brit zeneipar egyik közkedvelt helye lett.
Ekkorra már 26 ezer (!!) különböző előadó szerepelt a gyűjteményben (természetesen nem ő fotózta mindet, közel 500 fényképész műveit gyűjtötte egybe és képviselte), ez lett a világon a legátfogóbb zenei fotógyűjtemény a maga 205 ezer képével. (A kollekciót 2008-ban adta el a Getty Imagesnek.)
Az október 23-án franciaországi otthonában elhunyt fotós nagyságáról szóljon itt három idézet.
„David számomra alighanem minden idők legnagyobb dzsesszfotósa.” (Buddy Rich dobos, zenekarvezető)
„Ismered Redfernt. Ő a dzsessz Cartier-Bressonja.” (Dexter Gordon tenorszaxofonos, a fotós újságírást megteremtő francia maestróhoz hasonlítva Redfernt)
„David, elképesztően jó fotós vagy, abba ne hagyd!” (Frank Sinatra)
(via)