Az nem újdonság, hogy Hollywood alapvetően a férfiak játszótere, egy most elkészült felmérés ugyanakkor arra is rávilágít, hogy a nőknek és a kisebbségeknek csak minimális lehetőségek jutnak. Amerika elrohant az álomgyár mellett.
A Grace klinika a kivételek közé tartozik
A napokban jelent meg a 2014-es Hollywood Diversity Report, ami a filmek és sorozatok színészeit, rendezőit és íróit veszi kicsit közelebbről szemügyre. A jelentés megállapítja, hogy az amerikai film- és sorozatgyártást még mindig a fehér férfiak uralják, társadalmi súlyuknál sokkal kevesebb lehetőséget hagyva a nőknek és a kisebbségeknek.
„A jelentés egy olyan iparágat mutat, amely siralmasan le van maradva a napról napra egyre sokszínűbb Amerikától” – nyilatkozta a tanulmány vezető szerzője, Dr. Darnell Hunt, aki egyúttal UCLA (azaz a Los Angelesben található University of California) Afrikai-amerikai Tudományok Központjának igazgatója is.
Az eddigi legátfogóbb, a témában készült tanulmány 172 darab 2011-ben forgalomba került filmet (a 200 legtöbb bevételt hozott alkotást, kivéve a külföldön készülteket), valamint 1061 tévéműsort, sorozatokat, vígjátékokat és realityshowkat is (sportesemények közvetítéseit nem).
Mielőtt a konkrét és sokat mondó adatokra rátérnénk, röviden csak annyit, hogy a jelentés megállapítja: a kisebbségek és a nők jelentősen alulreprezentáltak a filmek és a sorozatok vezető színészei, rendezői, írói és készítői között.
A rideg adatok
A nők valamivel több, mint az amerikai népesség felét adják – a filmek főszereplői között 26 százalék a nő.
A kisebbségek alkotják az amerikai népesség 36 százalékát – a filmek főszereplői között 11 százalék tartozik közéjük.
A filmek több mint felében a szereplőgárda mindössze 10 százalékát (vagy annál is kevesebbet) adják kisebbséghez tartozók.
Csak a filmek 4 százalékát (!!) rendezték nők.
A megvizsgált filmek 7,6 százalékát írták valamely kisebbséghez tartozók.
A tévés (broadcast, azaz nem kábeltévés) vígjátékok és drámák főszerepeinek 5 százalékát játsszák a kisebbséghez tartozó színészek.
Ugyanez az arány az alkotók között még ennél is alacsonyabb: 4 százalék.
Ugyanezen tévés műsorok 60 százalékánál az írói gárdában 10 százalékos vagy alacsonyabb a kisebbségi szerzők aránya.
A műsorok közel 70 százaléka esetében a nők aránya az írók esetében nem éri el a 40 százalékot.
Nőként nehezebb
Korábban egyébként már mi is írtunk arról (a teljes poszt ide kattintva olvasható), hogy Hollywood valamiért csak a filmvásznon kedveli a nőket.
„A női rendezők nehezebb helyzetben vannak, a producerek és írók élete kicsit könnyebb. Rendezőként nehezebb egyszerre feljebb lépdelni a létrán, és gyereket is nevelni – a szakmában gyanakodva nézik azt, aki hosszabb ideig kiesik a munkából" – nyilatkozta Alison Owen, a Disney forgalmazta Banks úr megmentése című film brit producere. (Az érdekesség kedvéért: az énekesnő Lily Allen édesanyja.)
Minden idők 100 legnagyobb kasszasikere között csak két olyan film akad, amelyet nő rendezett: a 83. helyen található Mamma Mia! (rendező: Phyllida Lloyd) és a 68. Kung Fu Panda 2 (rendező: Jennifer Yuh Nelson).
(via)