Digitális korszak ide vagy oda, mi szenvedélyesen szeretjük a könyveket, és gyakran meg-megállunk egy könyvesboltban. Az persze nagyon nem mindegy, hogy milyen is az a könyvüzlet – olyannyira nem, hogy a napokban Londonban összegyűltek a szakma legfontosabb szereplői, hogy a jövőbe tekintsenek. Nézzük, mire jutottak!
London egyik legendás könyvesboltja az 1903-ban alapított Foyles. A Charing Cross Roadon található sokemeletes zászlóshajója (ha már képzavar, legyen jó nagy...) a brit főváros egyik látványossága is. Itt gyűltek össze nemrégiben írók, költők, terjesztők, könyvtárosok, ügynökök és kiadók, hogy arról beszélgessenek, milyen legyen a jövő könyvesboltja, hogyan tartsák fent az érdeklődést iránta.
Manapság nem egy kép kering a Facebookon is arról, hogy mi mindenféle lehet a jövő könyvesboltja, az egészen futurisztikustól, a kellemes olvasókuckóval felszereltig, sok esetben a könyvek maguk is, mint építőelemek vannak jelen ezekben a terekben.
Mindenesetre a Foyles érdekes választás egy ilyen témájú eszmecseréhez, hiszen kétségtelenül nagy hagyománya van, viszont legalábbis számomra, amikor utoljára ott jártam, hatalmas káosz benyomását keltette, ahol kevéssé lehetett olyan jellegű rendszert felfedezni, mint más könyvesboltokban.
Könyvterápiától a helyben alkotó írókig
De térjünk vissza a könyvesboltok jövőjéhez, a munkacsoportokban a résztvevők olyan témákat vettek sorra, mint sokszínűség és választás, a könyvesbolt, mint kulturális színtér, valamint termékek és szolgáltatások.
A Foyles 2014 tavaszán költözik új helyére, ahol korábban művészeti iskola volt, nagy nyílt terekkel, eltolt félemeletekkel.
Sok-sok ötlet felmerült: könyvterápia, személyre szabott vásárlás, helyben alkotó írók, hangoskönyv-hallgatási lehetőségek, mozgatható könyvespolcok, valamint különböző szolgáltatások, mint például az esküvői ajándéklista lehetősége.
Az elképzelések alapján a könyvesbolt közösségi élmény lehetőségét is megteremtő tér lesz. (Hasonlóra több próbálkozás van Magyarországon is.) Akár helyet adva előadásoknak, képzőművészeti installációknak, kiállításoknak, koncerteknek, sőt a Foylesban egy bár is helyet kap majd (többen a Hemingway bár nevet javasolták – érthető okokból...).
Ugyanakkor a résztvevők a gyerekkönyvpiac jelentőségét felismerve a gyerekek számára alkalmas és ideális környezet kialakítását is fontosnak tartották.
Nem túlzás ez?
Mindezek után azonban felvetődött a kérdés, hogy ennyi plusz funkció nem tereli-e el a figyelmet az eredeti szerepről, vagyis arról, hogy lényegében egy könyvesboltban járunk. Mások szerint mindenekelőtt fontos a vásárlók becsábítása az új üzletbe, bármilyen szükséges eszközzel.
Mi a ti véleményetek, ódivatú hely egy könyvesbolt, vagy éppenséggel lehet pezsgő kulturális tér? A könyvkiadást és a könyvesboltokat időről időre temetik, azonban úgy tűnik, a vevők nagyon is fogékonyak az új ötletekre, lehetőségekre, és bár egyre több az e-könyv, sokan továbbra is ragaszkodnak a jó öreg papírformátumhoz. A legszebb persze a békés egymás mellett élés...