Karácsony előtt alig egy héttel mindenki őrült módon vásárol, rohangálunk az ajándékok után, miközben talán csak tudat alatt sejtjük, hogy az üzletek mennyi mindent bevetnek, hogy minél több pénzt húzzanak ki a zsebünkből. Például a zenét.
Aki ezekben a napokban járkál bármelyik bevásárlóközpontban, az valószínűleg kívülről fújja annak az öt-hat karácsonyi dalnak a szövegét, amiket ilyenkor kötelező jelleggel és megállás nélkül játszanak minden üzletben.
A folyamatos ünnepi zene azonban amellett, hogy már rövidtávon is idegölő hatású lehet, üzleti célokat is szolgál.
A boltokban szóló háttérzenével ugyanis szinte észrevétlenül lehet hatást gyakorolni a vásárlási szokásokra. Korábban is megfigyelték már, hogy ha egy üzletben egy bizonyos országra jellemző zenéket játszanak, akkor a vásárlók nagyrészt az adott ország termékeit viszik jobban a polcokról.
Nincs ez másként a karácsonyi zenékkel sem. A Londoni Egyetem professzora, Dr. Alan Bradshaw szerint az ünnepi dalokat a folyamatos ismételgetéssel szó szerint beleerőszakolják a vásárlók fejébe, megváltoztatva ezzel a pillanatnyi hangulatukat, az időérzéküket és a megvásárolni szánt termékeket is.
Népszerű trükk például egy aktuális sláger instrumentális verzióját játszani különböző sebességgel. A zene lelassítására a vásárló úgy érzi majd, hogy kevesebb idő telt el, így több időt tölt a polcok böngészésével.
Trükkös háttérzenék komponálásával egész cégek foglalkoznak, akik az általuk forgalmazott számok vásárlásösztönző hatását hirdetik.
Nem mindenkire van természetesen ugyanolyan hatással a nyugtatónak szánt zene. Tavaly a sablonos háttérzenék ellen szabályos hadjáratot indított II. Erzsébet udvari zenésze, a Master of the Queen's Music pozíció birtokosa.
Sir Peter Maxwell Davies szerint ugyanis a liftekben, boltokban és ügyfélszolgálatokon sugárzott idétlen számok csak megakadályozzák az embert abban, hogy végre nyugodtan élvezhesse - a csendet.
(Ha mindezek ellenére karácsonyi dalokat szeretnétek hallgatni - szigorúan nem vásárlás közben...! - akkor látogassatok el a Facebook-oldalunkra, ahová minden nap kiteszünk egyet, és nem is a legelcsépeltebbeket.)