A dohányosok elrettentésének új módját választotta az ausztrál kormány. A világ másik felén mától a megszokott, vastag betűs figyelmeztetések helyett minden cigarettásdobozra kötelezően sokkoló képeket kell nyomtatni, a márkajelzések pedig eltűntek.
Betiltottak minden reklámot a tévében, rádióban és az óriásplakátokon. Nem támogathatnak sporteseményt, mi több, most már az eladók sem tarthatnak látható helyen cigarettát.
Ezekkel az intézkedésekkel próbálták az ausztrálok visszaszorítani a dohányzást az országban, ahol a dohánytermékek népszerűsítésének egyetlen módja jelenleg online marketing.
Bár az ország így is az egyik legalacsonyabb dohányzási rátával rendelkezik, a kormánynak ez sem volt elég. Az új rendelet értelmében a cigarettásdobozokon nem szerepelhetnek többé logók és nem lehet rajtuk promóciós szöveg.
Ehelyett minden doboz egységes sötétbarna színt kapott, az alján a márka nevével, fölötte pedig egy figyelmeztetés, képpel megerősítve, melynek a felület 85 százalékát el kell foglalnia.
A képek rendszerint valamilyen rákos szerv horrorisztikus fotóját ábrázolják. A vásárlóknak így szembe kell nézniük egy rákos tüdővel, vagy nyelvvel esetleg egy üszkösödő lábbal.
Ezek a borzalmas fotók elsősorban nem a már aktív dohányosokat célozzák, hanem inkább a fiatalabb generációt. A felmérések szerint ugyanis aki 26 éves koráig nem kezd el cigarettázni, az jó eséllyel később sem szokik rá.