Egészségügyi civil szervezetek arra szólították fel a brit kormányt, hogy tiltsa meg a sportolóknak az egészségre káros élelmiszerek reklámozását. A döntés a legnagyobb sztárokat is érintené, például David Beckhamet, a Williams nővéreket, Michael Phelps-t vagy éppen (a képen látható) Gary Linekert.
Valóban van abban valami különös, amikor bizonyos gyorsétterem-láncok, vagy üdítőital-gyártók az egészség és a fittség szimbólumainak tartott sportolókkal reklámozzák termékeiket.
Civil szervezetek most azért indítottak kampányt, hogy a brit kormány szabályozza a sportolók ilyen típusú reklámtevékenységét, mert úgy vélik, az csak erősíti az elhízás terjedését.
Bár a brit kormány nemrégiben jelentette be az ételek közlekedési lámpákhoz hasonló jelölését, így kívánva egyértelműsíteni, melyek az egészséges és a kevésbé egészséges ételek, de a szakértők szerint ez még mindig kevés.
Dr. Aseem Malhotra, egy londoni kardiológus azt mondja, a 9 éves brit gyerekek közül minden harmadik túlsúlyos vagy elhízott, és legalább fél évszázad lesz, mire hatékonyan kezelni tudják a problémát.
Hatalmas a tét
A nagyvállalatok természetesen titkosan kezelik a sztárokkal kötött szerződéseket, ám egy jelentés szerint a Walkers chips gyártója és Gary Lineker volt futballsztár és jelenlegi tévés műsorvezető között született szerződés következtében két év alatt 2 millió 760 ezer csomaggal nőtt a termék eladása, ami 23 százalékos emelkedést jelent.
Lineker immár 17 éve a Walkers arca, nem véletlenül: 1995 és 2000 között egyebek mellett az ő segítségével is gyakorlatilag megduplázódott az eladás. A 2000-ben megújított ötéves szerződésért a sztár 1,5 millió fontot kapott, míg idén januárban ismét hosszabbítottak, ezúttal három évre. A jelentés szerint „a kiemelkedően hatékony kampány felerősítette a fogyasztók márkahűségét, ezzel elősegítve, hogy a Walkers a legnagyobb brit élelmiszermárkává váljon".
Homályos ígéretek
A Children's Food Campaign, a gyermekek egészséges táplálkozásáért harcoló civil szervezet a közelmúltban kritizálta a gyorsételeket gyártó cégeket a „homályos egészségügyi ígéreteik" miatt és felszólította őket, hogy hagyjanak fel a jelenlegi hirdetési gyakorlattal.
„A sportolók azt sugallják, hogy ha az adott ételt eszem, akkor én is úgy nézek majd ki, olyan kisportolt testem lesz és hasonló sikereket érhetek el" – mutatott rá Malcolm Clark, a CFC munkatársa.
A cégek egyelőre nem reagáltak a felvetésre, a brit egészségügyi minisztérium pedig közleményben tudatta, hogy a reklámszerződésekhez a kormánynak semmi köze, azok a reklámfelügyelet alá tartoznak.
Sportolók és nagyvállalatok
Végül vessünk egy gyors pillantást pár neves sportoló reklámszerződésére! A labdarúgó David Beckham a Pepsi és a Burger King arca, Venus és Serena Williams pedig a McDonald's-é – őket a cég a 2004-es dokumentumfilm, a Super Size Me sikere után szerződtette a károk enyhítésére. Az azt követőe 15 negyedév mindegyikét növekedéssel is zárta a vállalat.
Michael Phelps a Subway arca, évi 6 millió dollárt keres csak a reklámszerződéseivel. A volt futballista, jelenleg tévés műsorvezető Gary Lineker mint már említtettük, a Walkers arcaként keresett eddig legkevesebb 5 millió fontot.