Kívül tágasabb

Mely napszakban a legjobb dolgozni?

2018.06.11. 06:30, Kívül tágasabb , 7 komment

Hiába a találkozókkal és határidőkkel zsúfolt naptár, a műsort valójában titokban a tested belső órája vezényli. Vajon milyen a tökéletes munkanap? (Olyan, amelyiken nem kell dolgozni – jegyezzük meg abszolút és kizárólag személyes tapasztalatok alapján.) Ám ha ez nem lehetséges, akkor lássuk, mit mond erről a szakember!

munkahely_2_foto_flickr_com_juhan_sonin.jpg

A tudósok az alvó és az ébrenléti periódusok váltakozását cirkadián ritmusnak nevezik. A legtöbb ember agyának kognitív képességei egy elég kiszámítható mintát követnek, amely óráról-órára változhat. 

Ezen alapul Daniel Pink tökéletes munkanap formulája, amiből könyvet is írt. Ezt néhány további kutatással kiegészítve valóban megtervezhetjük a saját, tökéletes munkanapunkat.

A kutatáshoz 509 millió tweetet tanulmányoztak 84 országban 2,4 millió embertől és arra jutottak, hogy bárhol él is, bárki is legyen mindenki hangulata egy test-órához köthető, napi ritmust követ. 

Miért jó a délelőtti munka? 

Reggel jó a hozzáállásunk, boldogabbak vagyunk és jobban bele tudunk melegedni a munkába, jobban is élvezzük azt. A csúcspontot dél körül érjük el, azaz a fontos megbeszéléseket erre az időszakra jó időzíteni. 

A zavaró tényezőket is jobban kordában tudjuk tartani reggel. „Legtöbbünk számára az analitikus kapacitás csúcsa délelőttre, vagy délre esik” – írja Daniel Pink. 

A tudósok hozzáteszik, hogy a feladatok megoldásának gyorsasága és a pontosságunk is délelőtt van csúcson, az éberségünk pedig a nap folyamán kétszer: késő délelőtt és este. 

Az orvos látogatását is délelőttre tervezzük, mert a kutatások szerint akkor többször mosnak kezet és jobban is diagnosztizálnak. Összesen 4157 egészségügyi dolgozót vizsgáltak és a műszak végére 38 százalékkal kevesebb kézmosás esett. Vagyis minden 10 délelőtti kézmosásra csak 6 délutáni. 

A stresszhormon szintje is magasabb reggel, így ez az időszak arra is alkalmasabb, hogy mások tanácsait megfogadjuk. A pszichológus meglátogatását is erre az időpontra tegyük. Ébredés után fél órával a legmagasabb a kortizol-szintünk. 

A logikai és a deduktív képességeink is délelőtt vannak a csúcson. 8-tól 2-ig folyamatosan emelkednek, azután csökkennek. Persze ha megvonjuk magunktól az alvást, akkor ez nem működik. 

Mit csináljunk délután? 

Vannak egyszerű feladatok, amiket jobb nem reggel csinálni, az email-ek olvasása, az online vásárlás, a postára szaladgálás, ügyintézés maradhat délutánra. A délutáni álmosság hatása olyan kemény is lehet, mint egy erős italé. (Megnyugodtunk, hogy nem csak mi koncentrálunk nehezen ebéd után…) 

Apropó ebéd: az erre szánt szünet nagyon fontos, mindenképpen tartsuk meg!  

Délután azokat a munkákat végezzük, amelyek inkább rálátást és kreativitást igényelnek. Ha mégis kognitív munkát irányoztunk elő magunknak délutánra, akkor a jól megtervezett szünetekkel segíthetünk fenntartani a figyelmet. A legjobb, ha a kedvenc munkatársainkkal tartunk pihenőt. 

„Dél-Koreában egy munkahelyeken lefolytatott kutatás kimutatta, hogy a társasági szünetek, ahol a munkatársak nem a munkáról beszélgetnek egymással, sokkal hatékonyabbak a stressz visszaszorításában és a hangulat javításában” – mondja Daniel Pink. Ha kimegyünk az épületből, annak még előnyösebb a hatása. 

Az agyunk számára legrosszabb időpont 2-3 óra körül jön el, ilyenkor egy kávé vagy egy kis szundikálás tehet csodákat. Pink ezt „nappuccino”-nak nevezi (de szokás „power nap”-nek is). Fontos, hogy ne legyen 20 percnél hosszabb. 

Délután a tüdőnk működik a csúcson, jó időpont edzésekre. Ha nem eszel előtte, akkor több zsírt is égethetsz ilyenkor. 

A tervezés 

Mielőtt elmegyünk a munkahelyünkről, jó egy kis időt szánni arra, hogy végiggondoljuk, mit is végeztünk aznap. Le is lehet írni és már a következő napot is kicsit megtervezni. Ha jó nap volt, akkor megelégedést ad, ha rosszabb, akkor megláthatjuk, hogy többet végeztünk el, mint gondoltuk. 

De nem mindenkinek van ugyanúgy bedrótozva a belső órája, például minden ötödik ember éjszakai bagoly, akik délutánra lendülnek munkába. Köztük inkább a férfiak vannak többségben, a gyerekek és az idősek jellemzően reggel éberek. 

Ha kiismerjük a saját ritmusunkat, jobban megtervezhetjük a munkanapunkat is. Egy biztos: az alvás és a munkában tartott szünetek mindenkinek nagyon fontosak! 

Szex a munkahelyen, avagy munkakörök, ahol legnagyobb a hűtlenség veszélye

(Fotó: flickr.com/Juhan Sonin)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es