Egyre-másra zárnak be a nagy bevásárlóközpontok az Egyesült Államokban, mert folyamatosan csökken a forgalmuk, az emberek egyre kevesebb időt töltenek bennük, ezáltal egyre kevesebb pénzt is költenek. De miért?
Az elmúlt években több száz bevásárlóközpont zárt be csak az Egyesült Államokban, a magyarázat viszonylag egyszerű: megváltoztak az emberek vásárlási szokásai és prioritásai.
Miközben ezek a központok bő évtizede még a fogyasztói kultúra templomainak számítottak, ahová az emberek rendszeresen elzarándokoltak, nem csak azért, hogy vásároljanak, de azért is, hogy egyszerűen eltöltsék ott az idejüket, a 2008-as gazdasági válsággal a helyzet megváltozott.
Nem csak a költekezési őrület lassult le, az emberek értékrendje is megváltozott. Manapság már egyértelműen inkább élményeket vásárolnak, mint tárgyakat. Különösen a divatipar, a ruházati rész szenvedte meg a váltást – vélte a Business Insider elemzője.
Minderre a technológiai fejlődés is rátett egy jókora lapáttal. Az Amazonon és a hozzá hasonló oldalakon például nem csak a terméket nézhetjük meg alaposan, de rengeteg véleményt is olvashatunk róla, ami ráadásul sokkal hitelesebben hangzik, mintha egy eladót kérdeznénk, aki nyilván dicsérni fogja az árut.
Noha az e-kereskedelem már ma is komoly fenyegetést jelent a hatalmas (és drága) üzletláncokkal rendelkező kereskedőknek, azért még az Egyesült Államokban is csak a forgalom 8 százalékát adja, ami a jövőben alighanem jelentősen nőni fog.
További nagyon komoly gondot jelent, hogy az emberek egyre inkább rámennek a leértékelésekre, és itt nem a Magyarországon sokszor tapasztalható 20-30 százalékról beszélünk, hanem súlyos 50-70 százalékokról.
Ezeket az online oldalak könnyebben megadják, így fordulhat elő, hogy ma már ruhát is egyre többet vásárolnak így az amerikaiak, ami akár pár évvel ezelőtt is jórészt elképzelhetetlen volt. Szóval miközben a legjobb minőséget keressük, ezért a lehető legkevesebbet szeretnénk fizetni.
Mindez nagyon rosszul érinti az olyan nagy láncokat, mint a Sears vagy a Macy’s, akik sokszor kénytelenek bezárni üzleteket, amivel viszont a bevásárlóközpontok a legnagyobb bérlőiket veszítik el.
Ez egyrészt anyagilag nagyon fájdalmas, másrészt rengeteg látogató tűnik így el a bevásárlóközpontokból, ami a többi üzletre és a szórakoztató részekre is negatív hatással van.
Ha mindez nem lenne elég, egy bezárt bevásárlóközpont gyakorlatilag teljesen értéktelenné válik: hatalmas területről beszélünk, ami senkinek sem kell, egyszerűen nem találni rá új működtetőt.
Sokan megpróbálnak előre menekülni, és vásárlás helyett élményeket kínálni, legyen az mozi, étterem, különféle attrakciók, amik bevonzzák az embereket. Lényegében tehát arról van szó, hogy a kiskereskedelem teljesen átalakulóban van, és mivel eddig a bevásárlóközpontok adták a gerincét, ezek is szenvednek a legjobban a változástól.