Komoly botrány tört ki Nagy-Britanniában egy kormányzati kampányposzter miatt, amely kritikusai szerint az alkoholos befolyásoltság alatt megerőszakolt nőkre hárítja az erőszak felelősségét.
„Minden harmadik szexuális erőszak alkoholos befolyásoltság alatt álló áldozattal történik” – ez olvasható azon a kormányzat által kiadott és terjesztett poszteren, amely most komoly vihart kavart Nagy-Britanniában.
A dolog furcsasága, hogy a kampány (és így a poszter is) még 2006-ban született és kifejezetten az alkoholfogyasztás káros hatásaira kívánta felhívni a figyelmet. A kifogásolt plakátok azonban még ma is láthatók államilag finanszírozott kórházakban, rendelőkben és egyetemeken.
Egy nemrégiben indult online petíció keretében pár nap alatt 15 ezer aláírást gyűjtöttek össze, azt követelve, hogy a kormány tiltsa be és távolíttassa el a posztereket.
Az aláírók azt ugyan elismerik, hogy a „Tudd, hol a határ” kampány alapvetően jó célt (jelesül az alkoholfogyasztás visszaszorítását) szolgálta, ugyanakkor ez a plakát kifejezetten rossz üzenettel bír.
„Igen, helyen dolog csökkenteni az elfogyasztott alkohol mennyiségét, de a poszter azt sugallja, hogy ha ezek a nők nem lettek volna részegek, az erőszak sem történt volna meg. Ez rossz kiindulópont, mert a felelősséget az elkövetőről az áldozatra tolja, ugyanúgy, mint amikor korábban egyesek azt állították, hogy a provokatívan öltöző nők szinte ’kérik’, hogy erőszakolják meg őket” – vélte az egyik aláíró, Dr. Alexis Thomas.
„Két nemes kezdeményezés – jelesül az emberek alkoholfogyasztásának visszaszorítása, és a szexuális erőszak megállítása – lett ebben az esetben tökéletesen eltorzítva” – írja a petíció kezdeményezője.
Jack May szerint ráadásul az üzenet ellentmond az NHS (kb. a brit tb megfelelője) saját alapelveinek is, mivel az felhívja a szexuális erőszak áldozatainak figyelmét, hogy ne felejtsék, nem az ő hibájuk, ami történt, függetlenül attól, mit viseltek, mit és mennyit ittak, vagy hogy hol történt az eset, hiszen az erőszak mindig az elkövető bűne.
Az esetre reagálva a Belügyminisztérium egyik szóvivője annyit mondott, hogy a kampány 2005 és 2007 között zajlott, és elsősorban az alkoholfogyasztás visszaszorítására koncentrált, nem a nők elleni erőszakra.
A szóvivő ugyanakkor hozzátette, hogy a kormány már nem használja a posztert, abból nem tart raktáron sem.
(via)