Kívül tágasabb

Három család tragédiája

2019.07.18. 06:30, Kívül tágasabb , 5 komment

Három család, három különböző életút, amelyek idén márciusban találkoztak. Így próbálják feldolgozni a tragédiát az Ethiopian Airlines Addisz-Abeba közelében lezuhant gépe áldozatainak hozzátartozói.

boeing_moore_csalad.jpgA Moore-család is gyászol (Fotó: BBC)

„Elveszítettem a feleségemet, Carole-t, a három gyerekemet, Ryant, Kellyt és Rubyt, és az anyósomat is. Magányosnak érzem magam. Nézem az embereket, látom, ahogy kint játszanak a gyerekeikkel, és nekem nincsenek gyerekeim. Nem láthatom újra az arcukat, nem hallhatom újra a hangjukat” – mondta Paul Njoroge, aki egész családját elveszítette a márciusi Boeing-katasztrófában. Az etióp légitársaság gépe a felszállás után szinte azonnal lezuhant, a balesetben 157-en haltak meg. 

Paul most a barátok házában lakik, képtelen visszatérni a saját otthonába, ahol a családjával élt boldogan. Képtelen elviselni, hogy lássa a gyerekek cipőit, amelyek továbbra is az előszobában vannak, úgy, ahogy ott hagyták őket. 

„Még látom benne a lábukat. Sosem térek vissza” – mondta, és azt akarja, hogy a rokonok pakoljanak össze a házban. 

Az etióp tragédia előtt öt hónappal balesetet szenvedett az indonéziai Lion Air szintén Boeing 737 MAX gépe, fedélzetén 189 emberrel. A családok világszerte azt kérdezgetik: az első katasztrófa után miért nem állították le az ilyen típusú repülőket, miért kellett még 157 embernek meghalnia? 

„Ez az életünk: nehéz felkelni minden reggel” 

A balesetben életét vesztette Chris és Claryss Moore lánya, Danielle is. A házaspár torontói házának egyik sarkát a gyerekük előtt emlékezve szentélyként rendezte be, fotókkal és virágokkal. Danielle egy ENSZ-konferenciára utazott Kenyába. 

„Nem lett volna szabad megtörténnie, néhány hónappal a másik eset után. Azt mondták, ez az egyik legbiztonságosabb gép, pedig nem az. Olyan emberek életét vette el, akik szeretünk, és nem számít, mit mondanak, az életünk nem lesz már olyan, mint korábban. Ez az életünk: nehéz felkelni minden reggel. Ez nagyon feldühít” – mondta Chris Moore. 

Mindenki másra mutogat 

A baleset miatt mindenki mást hibáztat. Az amerikai képviselő, Sam Graves másokkal együtt a külföldi pilótákat okolja, szerinte amerikai pilóták kezelni tudták volna a gépet és a helyzetet. Az eddigi vizsgálatok ugyanakkor az irányítási rendszert, az MCAS-t jelölték meg a hiba okaként. 

Az áldozatok családjai most kétségbe vonják, hogy a Boeing 737 May biztonságos és repülésre alkalmas volt-e, amikor a baleset történt. Paul Njorogre szerint a családja halálához hozzájárult a Boeing hanyagsága, arroganciája, vezetési zavarai és a belső felügyelet hiánya. 

„Megvolt a lehetőségük, hogy ne engedjék repülni ezeket a gépeket a novemberi baleset után és nem tették meg. Ehelyett a külföldi pilóta hibájára koncentráltak. 157 ember, köztük a családom halt meg a rossz döntésük miatt” – mondta Paul Njorogre. 

„Ha igazán törődnének az emberi életekkel és a biztonsággal, már novemberben megtiltják ezeknek a gépeknek, hogy repüljenek, és kijavítják a hibát. Inkább engedték repülni a gépeket és megpróbálták kijavítani a problémát, de március 10-ig nem sikerült” – fejtette ki. 

„Olyan, mint egy szörnyű álom” 

Egy másik áldozatot Samya Rose Sturmónak hívtak, 24 éves volt.  Szülei egy békés helyen élnek Nyugat-Massachusettsben. Samya már a második gyerek, akit elveszítenek, egy fiú rákban halt meg. 

„Olyan, mint egy szörnyű álom, de mindig arra gondolok, hogy fel fogok ébredni belőle” – mondta édesanyja, Nadia Milleron. 

A nő a BBC World Service rádióadását hallgatva értesült a balesetről. Tudta, hogy lánya is ezen a gépen van. Egy órával korábban küldött neki üzenetet a járat adataival. 

„Elkezdtem remegni, és nem tudtam abbahagyni. Nem is tudtam szólni a többieknek” – idézte fel a BBC-nek

A házaspár egy hónap alatt a gyászból erőt kovácsolt – azon dolgoznak, hogy kiderítsék, a Boeing miért nem tiltotta meg a gépeknek, hogy felszálljanak már az első baleset után, a gyártó milyen biztonsági előírásokat szegett meg, és az FAA, a légiügyi hatóság miért minősítette megfelelőnek a 737 Maxot. 

A szülők már több mint 25 amerikai képviselővel találkoztak, és a légiügyi meghallgatásokon is ott vannak. Nem tanúskodhatnak, de biztosítani akarják, hogy a családokat nem hagyják ki a nyomozás folytatásából. 

„A lányom azért halt meg, mert a Boeing a profitot hajszolta” 

Egyesek felvetik ugyanis, hogy miért kellett a 737 Max elindításával sietni – az Airbusszal való verseny lehet a megoldás. A Boeing nem akart lemaradni, ezért hagyhatott ki néhány előírást – állítják. 

„A lányom azért halt meg, mert a Boeing a profitot hajszolta, és nem akarom, hogy más is áldozata legyen ennek. Azt akarom, hogy ezek a gépek biztonságossá váljanak, és a cég fektessen be ennek érdekében” – hangsúlyozta Nadia. 

Dennis Muilenburg, a Boeing vezetője júniusban elismerte, hogy cége hibát követett el a 737 MAX típusú gépekkel kapcsolatban, és időbe telik a bizalom visszaszerzése. A társaság 100 millió dolláros segélyt ajánlott fel a tavaly októberben és idén márciusban lezuhant áldozatok családjainak. 

A hozzátartozók azonban nem pénzt, hanem válaszokat akarnak. Chris Moore szerint vádemelésre van szükség, a felelősöknek a bíróságon kell felelniük. Paul Njoroge úgy véli, a tragédia elkerülhető lett volna, de akik erről tehetnek, tudják, hogy nem kell éveket börtönben tölteniük. Ha ugyanis ettől tartottak volna, már novemberben nem engedik felszállni a gépeket.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr7614945066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2019.07.18. 17:29:59

Remek kis kortünet ez az írás...
Ha a jelzett hozzátartozók nem kártérítést akarnak, hanem válaszokat, akkor OK, azt megkapta már mindenki.
Ha a hangulatkeltés, a bulvár a cél, az is érthető a bölcsészalapúaktól.
Ugye itt nem egy új gépről volt van szó, hanem már két éve szolgálatban lévő korszerű gépről, 2019-ig már több mint 370 darab lett leszállítva és ezek az időszakos letiltásig napi forgalomban bizonyítottak!
Az első tragédia 2018 októberében, több mint egy évvel a modell szolgálatba állítása után(!), a második idén év elején, több mint 2 évvel a szolgálatba állítás után következett be. Mindkettő nem európai, amerikai üzemeltetőnél, hanem egy ázsiai és egy afrikainál.
Minden új műszaki eszköz garantáltan tartalmaz hibákat, az autók, a tévék, a hűtők, a telefonok is, azokat is rendre frissítik, visszahívják javításra stb., csak azoknál egy-egy műszaki hiba nem okoz egyszerre sok áldozatot, így a bulvárnak nem hír egyik sem.
A Boeing valóban galád módon kussolt, de ez erkölcsi kérdés és nincs köze a tragédiákhoz. (Akkor az amerikai, európai járatoknál már 2017-ben sok tucat tragédia lett volna, de nem voltak!
Azok kapargálnak jó helyen, akik a képzésre gyanakodnak.
Igen, ez a gép egy ritka népszerű és remek gép utódja, de nem elég hozzá a szokásos (és ezt nem a Boeing írja elő!!!) gyorstalpalós átképzés.
Az eddigi módszer ugyanis az volt, hogy akik a 737 NG-ket repülték, azok egy gyorsképzéssel - ami elméleti és nem szimulátoros volt - vezethetik a 737 MAX-ott is...
Mindkét tragédia pontosan egy szoftverhibának a hibás értelmezésére és a pilóták rossz reakcióira vezethetők vissza.
Azaz jó az a megközelítés is, hogy egy európai, amerikai rutinos, tapasztalt pilóta, a jobb képzési hátterük miatt valószínűleg megoldották volna a hibás működést. Hiszen ugyanilyen gépekkel - melyekben ugyanez a hiba megvolt - két év alatt náluk semmi hasonló nem következett be.
De persze a bölcsészvonalnak az az igazolás, hogy 24 hónappal később két légitársaság pilótái a zsenik, és minden más hibás és felelős.
Ja és ugye mindent lehetne 100%-ban azonnal jónak csinálni. Hiszen aki ezt állítja, a büdös életben semmit nem hozott még létre, fogalma sincs a műszaki alapú fejlesztések folyamatáról. (persze a biológiai vagy vegyi folyamatokról sem.)
Szóval a poszt kérdésére a választ már hónapokkal ezelőtt megadták...

Yossarian_M 2019.07.18. 18:34:25

@szepipiktor: Japp, a szinesboru "intelligencia" ujbol bizonyitott, de legalabb javareszt fajtabelieket pusztitott, nem embereket... Repulnek a majmok

Ferenc Valenta 2019.07.18. 20:50:39

Azert az nem normalis, hogy az okos szoftver kinyir mindenkit par perccel a felszallas utan. Repulogep mar 100+ eve van, de ilyen szinten meg talan soha nem qrtak el! A 21. szazadban ennel tobbre vagyunk kepesek, ha nem idiotak iranyitjak a fejlesztest.
Az a repulo, melynek szerkezete aerodinamikailag nem stabil elektronika nelkul, polgari repulesre nem alkalmas. Ennyi, benne van a torvenyben. Az hogy pont a stabilizalo elektronika orul meg, kulonosen szeppe teszi az egeszet.

2019.07.18. 23:02:57

nézdmár, megérkeztünk a tízmillió repülési szakértő országába; ki hitte volna..

simonpali 2019.07.19. 06:55:24

@Yossarian_M: Azért ebbe a "színesbőrű intelligenciába" ne menjünk most bele. Ilyen alapon a "fehér intelligencia"is bizonyitott, amikor a hipermodern Air France gép a tengerbe zuhant 2009 júniusában, egyértelműen pilótahiba miatt.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • kolompar lole 1116: @ételizésítő: Én azért örülök ha az ilyen ingyenélő ringyók is megszívják. Meg a többi ingyenélőnek is, de most csak ennek lehet itt örülni. (2019.08.18. 02:19) Kitálal a volt pornósztár
  • kolompar lole 1116: @ételizésítő: A palesztinok NEM filiszteusok! Azok sémi arabok, a filiszteusok Dél Európából mentek oda. A tengeri népek egyike (vagy azokból ott helyben alakult nép). Szicíliaiak, görögök, etruszko... (2019.08.18. 02:18) Kitálal a volt pornósztár
  • ételizésítő: @kolompar lole 1116: Ja, káröröm. Hát bennem nincs. Mondjuk akkor lenne, ha az O1Gecigányt és teljes bandáját látnám a választási plakátok helyén a villanyoszlopokon lógva. Akkor tényleg lenne, mer... (2019.08.17. 23:22) Kitálal a volt pornósztár
  • ételizésítő: @kolompar lole 1116: Náciügyben én azokról beszéltem, akiket mostanában fognak perbe, hogy az írnok cipőpucolója volt valami huszadrangú munkatáborban, hogy az is bűnös. Megnézném, hogy a helyében ... (2019.08.17. 23:21) Kitálal a volt pornósztár
  • Igaz János: Ezt a módszert még a nagyapám találta fel. Csupasz vezetéket fektetett a kertjébe le és csúszkán hozzá kötött elektromos kapálógéppel dolgozott , szántott vetett, mert a lovak abrakoltatása többe ke... (2019.08.17. 23:06) A svédek már megint nagyot dobnak
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es