Kívül tágasabb

Házasságpiac az észak-koreai horror után

2019.06.15. 06:30, Kívül tágasabb , 28 komment

Két nő, a 40 éves Hyeona és a 43 éves Jeong-Ah Kim a jobb élet reményében hagyta el Észak-Koreát, de Kínába menekülve csak folytatódtak a megpróbáltatások. Megrázó történetek szökésről, bántalmazásról és elveszített gyerekekről.

eszak-korea_nok_diszszemle_foto_pixabay_com_589724.jpg

Hyeona története 

„Nem akartam meghalni egy olyan börtönben, mint Észak-Korea. 1998-ban a családommal úgy döntöttünk, hogy Kínába menekülünk, lefizettünk egy határőrt a Tumen folyónál tíz kenyérrel, hat kiló hússal és egy üveg alkohollal” – elevenítette fel szökése történetét Hyeona. 

Amint átlépte a határt, egy úgynevezett házasságpiacra csempészték, ahol eladták egy férfinak, akivel össze kellett házasodnia. 

A következő kilenc évben az észak-koreai hatóságok és a kínai rendőrség macska-egér játékot űztek a nővel, újra meg újra visszatelepítették szülőhazájába, az akarata ellenére, de ő újra meg újra megszökött. 

Amikor már a harmadik alkalommal küldték vissza, az őrök felfedezték, hogy terhes. Ekkor munkatáborba küldték a többi női disszidenssel. 

„Három hónapos várandós voltam, de Észak-Koreában a vegyes rasszú gyerekeket nem fogadják el emberi lényként. A tábor minden éjjel megtelt a hazatoloncolt nők sikolyaival, akiknek el kellett vetetniük a gyereküket” – mesélte

„Amikor értem jöttek, nem helyeztek ágyra vagy műtőasztalra, csak egy asztalra fektettek. Az őrök a fejem fölé emelték a karjaimat, miközben egy orvos szétfeszítette a lábaimat. Csipesszel tépte darabokra, leszakította a végtagjait. Nem használtak semmilyen érzéstelenítőt, így a fájdalom leírhatatlan volt, de a fizikai fájdalomnál a pszichológiai még rosszabb volt. Nem tarthattam a kezemben az első gyerekemet, de láttam, ahogy halálra zúzzák” – emlékezett vissza. 

Jeong-Ah története 

A másik nő, Jeong-Ah az észak-koreai párt, a Munkapárt tagja volt, tisztként szolgált a katonaságban. Azonban 2001-ben a menekülés mellett döntött, miután férje annyira megverte, hogy elvetélt. Szintén Kínába menekült, ahol a házasságpiacon kétezer dollárért adták el. 

„A férfiak megnéztek, mustráltak minket, mintha árucikkek lennénk, nem pedig emberi lények érzésekkel. Nézték a testünket, és utasítottak, hogy álljunk fel, üljünk le, forduljunk meg. Arra voltak kíváncsiak, hogy a kinézett nő milyen állapotban van és ki tud-e hordani egy gyereket. 30 éves voltam, de 25-nek mondtak, mert így több pénzt elkérhettek értem” – mondta. 

Azonban nem tudta, hogy már a disszidáláskor is terhes volt. Ahol lakott, az emberek azt mondták a rendőröknek, hogy egy észak-koreai gyereket hord a szíve alatt. Őrizetbe vették és a rendőrségre szállították. 

„A katonai rangom miatt majdnem biztosan kivégeztek volna, ha visszaküldenek Észak-Koreába. Öngyilkosságot kíséreltem meg, amíg a kínaiak őrizetbe tartottak. Nem tudtam volna szembenézni a még több szenvedéssel” – emlékezett vissza. 

Végül csak büntetést kellett fizetnie, és meg kellett ígérnie, hogy a gyereket átadja az új férjének, aki maga neveli majd fel. A nő kislánynak adott életet, és egy rövid ideig együtt élt a család. Amikor azonban a gyerek két éves lett, Jeong-Ah újra menekült. 

„Nem akartam, hogy a lányom lássa, őrizetbe vesznek és visszatoloncolnak. Tudtam, hogy ha maradok, ismét elkaphatnak, és akár a gyerekemet is visszaküldhetik. Ha a férjemmel hagyom, legalább esélyt kap, hogy Kínában élhessen és nem kell átélnie azt, amit nekem.” 

A nő az Egyesült Királyságba került, és mindent megpróbált, hogy kapcsolatba lépjen a lányával, de attól fél, már ellene hangolták. 

„Csak meg akarom érinteni, át akarom ölelni. Az apja azt állítja, hogy magára hagytam, de ez nem igaz. Nem érti meg, hogy azért jöttem el, hogy megvédjem őt.” 

Nem egyedi esetek 

Hyeona és Jeong-Ah története döbbenetes, de korántsem ritka. Új felmérések szerint a Kínába menekülő nők és lányok felét szexre kényszerítik vagy eladják feleségnek. 

Ez a feketepiac 105 millió dolláros kereskedelmet bonyolít le évente. Amint eladják őket, sok nőt kényszerítenek arra, hogy bordélyházakban dolgozzanak, gyakran verik és kínozzák őket. Jelentések szerint már 9 éves lányok is az áldozatok között vannak. 

Már mindketten Dél-Koreában élnek, és annak szentelik az életüket, hogy felhívják a figyelmet a nőkkel szembeni jogtiprásokra. 

„Észak-Korea tragédiája nemcsak az, amit a rossz emberek tesznek, hanem az is, hogy a jók nem tesznek semmit ellene. Az erőszakos rezsimnek meg kell buknia és el kell tűnnie. Az egyetlen módja ennek az, ha az emberek tudnak róla és tesznek valamit, nem maradnak csendben, ahogy éveken keresztül történt” – tette hozzá Hyeona.

(Fotó: pixabay.com/589724)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: Kína Észak-Korea

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr8814894932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

acycloren 2019.06.15. 09:44:15

Vannak ezekben a sztorikban olyan elemek, amik egyértelműen kamuk. Ez hiteltelenné teszi őket.

Az, hogy a második nő, Jeong-Ah elhagyta a gyerekét, semmiképp nem magyarázható azzal, hogy védeni akarja. Egyszerűen az új életében már kolonc volt számára. És kire hagyta? Az állítólag őt állatként megvevő kínai faszira. Valószínűleg a kínai pasas csak segíteni akart neki, még a gyerekkel is elfogadta, sőt, neveli azt a gyereket, akihez semmi köze.

Az első történetben egyértelműen kamu, hogy a vegyes rasszú gyerekeket ne fogadnák el Észak-Koreában és ne tekintenék őket embernek. Egyrészt a kínai az nem külön rassz. Az északiak kommunisták, nem rasszisták. Ha valahol utálják a kevert rasszú embert, az pont Dél-Korea.

Almandin 2019.06.15. 12:11:17

@acycloren: Elolvastad részletesen a cikket, hogy rögtön ilyen ítélkező és empátiamentes véleményt fogalmazol meg? Egyikünk se tudhatja, milyen Észak-Koreában élni, onnan megszökni és a visszatoloncolástól rettegni. Arra is volt esély, hogy a gyerekét is odaviszik, szerintem teljesen érthető a reakciója.

acycloren 2019.06.15. 16:39:16

@Almandin: Nem. Nem az észak-koreai életről szóló részek kamuk, hanem az, hogy hogy viselkednek miután megszöktek onnan. A gyerek nekik már csak teher, kolonc, nélküle könnyebb új életet kezdeni, ott is hagyják. Ez az igazság. Ázsiai nők (nem észak-koreaiakról beszélek) közt elég gyakori, hogy ha megözvegyülnek, akkor a gyereküket az anyósra hagyják, míg ők új pasas után néznek. Ugyanis az apa szüleinek fontos az utód, aki tovabbviszi a család nevét, nem a gyerek anyjának. De válásnál se nagyon ragaszkodnak a gyerekhez úgy, mint a nyugati nők. Ugyanis gyerek nélkül könnyebb újrakezdeni. Mind a megözvegyült, mind az elvált nőre láttam már példát, nem nagyon ragaszkodtak a gyerekükhöz. Pedig nem egy csecsemőről volt szó, az egyiknek óvodás, a másiknak általános iskolás gyereke volt.

Filippínó nők is simán lelépnek a gyerekük mellől a jobb élet reményében. Aztán a gyereket felneveli az apa családja vagy valaki nagynéni. Esetleg a nő küld nekik néha pénzt, ha tud fogni egy tehetősebb férfit magának.
Praktikusan gondolkodnak.

Almandin 2019.06.15. 19:10:03

@acycloren: Biztos, hogy vannak kulturális különbségek is, de azért ott se mindenki egyforma. Az anyasághoz való viszonyulás történetéről könyveket is írtak. Európában se túl régi hagyomány az a felfogás, miszerint a gyereknek mindig az anyja mellett a helye:
moly.hu/konyvek/elisabeth-badinter-a-szereto-anya
Más kérdés, hogy posztunk szereplői sokszorosan traumatizált szerencsétlen nők voltak, a második nő valószínűleg kisebb rosszként tekintett arra, hogy Kínában hagyta a gyerekét (másképpen nagy lett volna a visszatoloncolás esélye, a gyerekének valóban jobb életet akart ez a nő szerintem).
Ázsiában és Európában sem egyformák az anyák. Európában is sokan elhagynák a gyermeküket, ha nem lenne közmegvetés tárgya az illető, és vannak, akik Ázsiában is kötődnek a gyerekükhöz.

acycloren 2019.06.16. 02:06:00

@Almandin: Az ázsiai családok eleve nem a szereteten alapulnak, hanem a tiszteleten. Ami mindig egyirányú, az utód tisztelni köteles az őseit. Fordítva nem fordul elő. Egy tanulatlan, a gyerekéről se gondoskodó szülő is ki akarja magának követelni a tiszteletet. Tudom magyar fejjel ez furcsa, de az ázsiaiak nem szeretik a szüleiket, nagyszüleiket. Egyszerűen ők egy család, tehát összetartanak, de nem úgy, mint egy magyar család, hanem kb. mint egy gazdasági vállalkozás, egy Kft. Összejárnak olyan nagynénikkel és unokatestvérekkel évente, akikkel gyűlölik egymást, sőt kiforgatták őket a nagyszülői örökségből. Mert össze kell járni és együtt kell étkezni egy fesztivál alkalmával az őseik házában.
Az anya-gyerek kapcsolat se szereteten alapul. A házasság is arról szól, hogy a nőt eltartja a férfi, ad neki státuszt, esetleg menő útlevelet, amivel szabadon élhet más országban, a férfi ezért cserébe használhatja a nő nemi szerveit és az egy utódot világra hoz számára.
A kelet-európai nő sokkal jobban érzelmei játékszere a kapcsolataiban, mint az ázsiai. Ázsiában minden arról szól, hogy mit kaphatsz meg a kapcsolat által, elég haszonelvűen állnak mindenhez.

acycloren 2019.06.16. 05:24:12

@Almandin: A gyerekkel élés semmivel se növeli a kitoloncolás esélyét, sőt, Dél-Korea simán befogad mindenkit, aki északról jön, családostul. Erre van egy programjuk, beillesztik az északi szökevényeket. A nő egyszerűen könnyebbnek látta lehagyni a lányát, aki még csak félig se kínai, hanem teljesen koreai. Saját elmondása szerint is csak pénzbírsággal sújtották, majd mehetett ahova akar.
Nagyon egyoldalú történetek ezek, fele se igaz annak, amit elmondtak. Hatásvadász álhírek. Észak-Korea nem egy földi paradicsom, de ami a menekülésük utan történt, ahhoz bőven hozzáköltöttek ezek a nők. Kínában érdekházasságot kötöttek. Pont ugyanezt csinálták annak idején erdélyi magyar nők és férfiak is, névházasságot kötöttek magyarországiakkal. Ennyi. Kár ezt házasságpiacnak nevezni.
Mexikói, kolumbiai, orosz, ukrán, thai, filippínó, kínai nők ugyanezt csinálják, hozzámennek gazdag nyugatiakhoz. Ez a híres házasságpiac. Megnézik a nőt, hogy szép-e, egészséges-e, pont ahogy egy normál párválasztásnál is. Megnézik az emberek, hogy milyen a másik, nem vaktában vesznek el valakit feleségül vagy mennek férjhez.

Indriq 2019.06.16. 06:13:24

@acycloren: biztos ilyen nagy szakértője vagy a témának, de pls mutasd már meg, hogy a második nő storyjában hol van, hogy a kínai férje verte ahogy állítod.

Zionnépe 2019.06.16. 07:46:37

@acycloren: Igen erröl a Dél-Korei befogadásról laikusként is gyakran olvasni. Szóval nekik meg pláne tudniuk kellett róla.
Gondolom azonban ők valszeg a kínai határhoz laktak közelebb, azért mentek oda.
Persze ép ésszel fel nem fogható, miért nem mentek utána egyből Dél-Koreába!
Az meg, ha eleve terhes és nem a befogadó déliekhez megy azonnal, illetve aki nem az, de kínlódik többször is a szökéssel...
Szóval én részemről a borzalmas részeket elhiszem, sőt biztos vagyok benne, hogy történnek ilyenek a szökevények példastatuálása miatt, azonban az is igaz, hogy nem eleve a biztonságos déli részre "továbbszökni" már gyanús és hülyeség.

BiG74 Bodri 2019.06.16. 08:34:09

@Zionnépe:
A déli határ védelme, és az északi között óriási a különbség!
Ha Kínába megy, onnan hogyan is kell Dél-Koreába jutni, papírok, pénz nélkül, egy két jogiag és hatalmilag együttműködő ország akarata ellen, ráadásul totálisan kiszolgáltatottan? Innen könnyű okosnak lenni!

Snedronningen 2019.06.16. 08:34:18

@acycloren: azt se felejtsük el, hogy ezek a nők nemcsak traumatizáltak, hanem egy teljesen más szemléletből jönnek. Észak-Koreában nőttek fel, ahol nemhogy szeretet, meg hasonlók, hanem eleve dicséretes, ha valaki feladja a hatóságoknak a családtagjait. Egy torz és beteg rendszerből jöttek, semmi értékrendjük nincs. Miért ragaszkodna a gyerekéhez, ha az érzelmeket már régen kiölték belőle? Nem a hagyományos értelemben véve kolonc számukra a gyerek, hanem nem is tudják, hogy lehetne másként, hogy létezik szeretet és mi az, egyszerűen azért, mert nem így nevelték őket. Nem vádolhatjuk ezeket a nőket érzéketlenséggel azért, mert úgy viselkednek, ahogyan azt tőlük a rezsim elvárta. Biorobotnak tekintették és nevelték őket es aszerint is reagálnak.

Nagyon komoly pszichológiai segítségnyújtásra és beillesztési programra lenne szükség ahhoz, hogy az ÉK menekültek be tudjanak illeszkedni egy normál társadalomba, ehhez képest viszont mivel illegális menekültek, ezért papírok és jogok nélkül nagyon kiszolgáltatottak. Gyakorlatilag a létező legnwgyobb kultúrsokk az ÉK szökevényeknek bármely más országa menni és szembesülni azzal, hogy semmi nem igaz abból, amit nekik eddig tanítottak, amiben és ahogy eddig éltek, amit a világról tudtak. Engedelmeskedni könnyű, de a szabadságot tanulni kell, a felelősségvállalást tanulni kell, a döntéshozatalt tanulni kell stb. Ezek a szerencsétlenek meg csak sodródnak.

acycloren 2019.06.16. 09:27:55

@Snedronningen: Igen, egy olyan társadalomból jöttek, ahol hazudni kell, képmutatóan tapsolni kell, a kedves vezető képe előtt hajlongani, lelkesedést megjátszani.
Emlékszem az erdélyi magyarok, akik átjöttek Magyarországra, ők teljesen mások voltak, mint a magyarországiak. Kapásból hazudtak, csaltak, igazi dörzsölt ügyeskedők voltak. Volt ilyen áttelepült általános iskolai osztálytarsam. Ő a legfantasztikusabb hazugságokat találta ki. Állítása szerint őt Ceausescu kiválasztotta szervdonornak meg hogy rá külön vigyáztak a szekusok.

Mert egy sokkal durvább társadalomban nőttek fel, ahol a titkosrendőrség sokkal jobban átszőtte a társadalmat, hazudni kellett, szerepet játszani. Mindenki besúgott mindenkit. Az észak-koreaiak is ilyenek.

mennyémá 2019.06.16. 11:35:07

@acycloren: te már csak tudod. Neked is minden kamu, amit orbánék nem ismernek el igaznak.
És kamu az is, h a magyar egészségügy szétrohad. Kamu, h hónapokat kell várni itthon is mindenre
Szánalmas szervilis jobbágy vagy

acycloren 2019.06.16. 11:54:48

@mennyémá: Hogy jönnek ide Orbánék? Én meg se említettem őket, de neked muszáj volt belekeverni ebbe a kommentfolyamba a napi magyar politikát.
A magyar egészségügy már régen rohad, Orbánék alatt is rohad. Én nem szavaznék Orbánra, de nem szavazok magyar választásokon. Mert nem Magyarországon élek és nem tartom etikusnak, hogy beleugassak egy olyan ország ügyeibe, ahol nem élek életvitelszerűen.

Mr. Waszabi 2019.06.16. 12:14:52

Döbbenet. Egy menekültet eladni rabszolgának. Van azért még mit javítani a kínai kultúrán.

Zionnépe 2019.06.16. 12:17:26

@BiG74 Bodri: Sajnálom Bodri - a Kínai Nagy Tesó érdemeit csöppet sem lenézve - de ha a 2. nő efgszerűen meg tudott pattanni Angliába, ráadásul a saját vér szerinti gyereke nélkül, akkor bizony Dél-Koreába menni csak egy laza sétagalopp!

Zionnépe 2019.06.16. 12:23:05

@acycloren: Azért az utóbbi időben délre átszökött emberek beszámolói alapján, és ugye a műholdas csekkolások alapján bőven vannak náluk "átnevelőtáborok", szóval messze nem csak sajnáltatják magukat. Lásd a katonák is utánuk lőnek még a demilitarizált övezetbe is, és ott van a szerencsétlen amcsi plakáttolvaj srác esete is, akit bizony eléggé helybenhagyva adtak át és bele is halt.

Pedig tudták, hogy lassan át kell adják! Akkor mi van azokkal,akikről tudják, hogy nem???

acycloren 2019.06.16. 12:59:27

Te gyengeelméjű vagy?

Nem az észak-korei állapotokat vonom kétségbe, hanem amit a szökésük után, csináltak, meg annak az indokai nem tűnnek életszerűnek. Amit Kínában műveltek, az hatalmas kamu illetve az, hogy pénzen veszenek feleséget végülis teljesen normális Ázsiában. Mail-order bride. Szingapúrtól, Japánon át Tajvanig mindenütt működik ez. Semmi extra nincs benne. 18 éves vietnami lányok is így mennek férjhez Szingapúrba, előtte a közvetítő szervez nekik szűzhártyavizsgálatot, de csak szingapúri doktorban bíznak a megrendelők, a vietnamiakban nem.
Mianmari nőket vesznek Kínában. Kambodzsaiakat, vietnamiakat tajvani férfiak stb.
És pont Észak-Korea az, ahol ilyen nincs, mert oda senki se akar házasodni és zárt ország.
Ázsiában élek, tudom mi folyik itt. Az, hogy kínai férfiak pénzen veszenek feleséget, az csak annak újdonság, aki Észak-Koreában élt eddig és semmit se tud a külvilágról.

Zionnépe 2019.06.16. 13:10:40

@acycloren: Azok alapján, amiket feljebb írtál, bizony pont az tűnik fel, hogy szerinted túloznak és hazudnak az ottani állapotokról.

Nagyon úgy tűnt, hogy szerinted Észak-Kora egy elszigetelt ország, ahol nincs ugyan nyugati fejlettség, de egy élhető hely ahonnan csak passzióból szökdösnek az emberek.

Ha nem így értetted,bocs.

A kínaiak feleségvásárlása meg annak számára, aki kicsit is olvas újságot, nem újdonság. Az "egykepolitika" hozománya, ahol ugye 1 gyereknek az első fiút tartották meg a párok, és nagymértékű lányhiány lett.

BiG74 Bodri 2019.06.16. 13:12:10

@Zionnépe:
Lehet rosszul értelmeztem, de nem azonnal pattant (Jeong-Ah), hanem évekig élt Kínában, és aztán, egy másik kezdő pozícióból lépett tovább. A másik is évekig küzdött, aztán kikötött valahol Kínán kívűl.

William Kidd 2019.06.16. 13:22:04

Észak-Korea a történelem legbetegebb kommunista diktatúrája, csak Pol Pot Kambodzsája mérhető hozzá... Vajon mikor lázadnak már fel végre az őrült Kim dinasztia ellen?!

fda 2019.06.16. 15:59:47

@acycloren: "hogy hogy viselkednek miután megszöktek onnan. A gyerek nekik már csak teher, kolonc, nélküle könnyebb új életet kezdeni, ott is hagyják. Ez az igazság"

Hány konkrétan ismert életút alapján jelentesz ki efféle általános igazságokat? Ismersz pár ilyen sorsú embert, beszéled a nyelvüket?

Zionnépe 2019.06.16. 15:59:48

@BiG74 Bodri: Valami 2 éves volt a lánya, igen min. 3 évet élt ott, de a 30 évéhez képest amit Észak-Koreában húzott le, ez a töredéke, ráadásul ebből nagy részét terhesként ill. kisbabás anyukaként.
Ahogy megpattant utána Angliába, ugyanezzel a lendülettel elért volna Dél-Koreába is. Ugyanígy az első sztoriban élő is, aki vagy 3x lógott át a kínai-DK-i határon.
Sajnálom őket, de nem értem miért nem egy "ideálisabb" helyzetbe menekülésen törték közben a fejüket.

acycloren 2019.06.16. 17:14:25

@Zionnépe: Észak-Korea elszigetelt, szar ott az élet, de aki megszökik, az se mind mond igazat arról, hogy már Koreán kívül miért hagyta el a gyerekét, kínai férjét stb.

acycloren 2019.06.17. 00:15:03

@fda: Ismerek számtalan ázsiait. Míg tapasztalatom szerint Magyarországon csak a C-jellegű és lumpenproli hagyta el a gyerekét, Ázsiában teljesen természetes, hogy a nők a nemkívánt gyereket lehagyják. Filippínó nők simán hatrahagyják a gyereküket és férjhez mennek külföldre. Kínaiak meg országon belül vándorolva a gyereküket hátrahagyják, azt a nagyszülő, nagynéni vagy valaki majd felneveli. Amerikában azért is van annyi fehérek által örökbefogadott koreai, mert még a civlilizált Dél-Koreában is jellemző volt, hogy elhagyják a gyerekeiket. Őket aztán amerikaiak örökbefogadták. Az ázsiaiak ilyenek.

szilvia96 2019.06.17. 18:26:43

Nem szabadna megengedi , hogy emberek így éljenek a mai világban. Hol vannak az emberi jogok? Miért engedik meg azok az országok akik csinálhatnának valamit.

Almandin 2019.06.17. 19:24:51

@szilvia96: Azért engedik meg, mert Észak-Koreának atomfegyvere van.

acycloren 2019.06.18. 08:01:22

@szilvia96: Ahol van olaj, ott az USA aggódik az emberi jogokért, odaküldi a repülőgép-hordozóit és exportál egy kis demokráciát, dróncsapásokkal, cirkálórakétákkal. Ahol nincs olaj, ott nem számít semmi, lehet a rezsim embertelen.
Illetve vannak kivételek: Szaúd-Arábia és Törökország akármit csinálhat, az USA szövetségeseiként nincs mitől tartaniuk.

@Almandin: A béke záloga, hogy minden országnak legyen atomfegyvere. Eddig az USA csak olyan országokat rohant le, ahol amik nem rendelkeztek atomfegyverrel. Ebből látható, hogy az atomfegyverben rejlő elrettentő erő a lényeg. Nem vetik be sehol, de mindenki tudja, hogy kinek van és emiatt nincs nyílt háború az oroszok, kínaiak, amerikaiak, franciák közt.
Amelyik ország nem az USA csatlósa és nem rendelkezett atomfegyverekkel, azokat megbombáztak, megszállták, legyalulták a hidegháború vége óta. Csináltak valami kis színes forradalmat, exportáltak demokráciát, szerveztek polgárháborút, mérsékelt iszlamistakkal, tengerészgyalogosokkal, CIA agytrösztökkel.
Lásd Irak, ahol máig nem találják a tömegpusztító fegyvereket. Holott a CNN és BBC ezzel az álhírrel tüzelte fel a nyugati közvéleményt az irakiak ellen.

Szóval lehet, hogy embertelen rendzser az észak-koreai, de legalább nincs több millió északi és déli áldozatot követelő nyílt haború. Az elrettentés működik, akinek atomfegyvere van, azt békénhagyják. Ez a tanulság.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es