Kívül tágasabb

A négynapos munkahét előnyei

2019.04.25. 06:30, Kívül tágasabb , 18 komment

Egyre többen csatlakoznak ahhoz a mozgalomhoz, amely a négynapos munkahét bevezetését sürgeti. Kutatók szerint ezáltal boldogabbak és egészségesebbek lennének az emberek.

fiatalok_iroda_foto_pixabay_com_stocksnap.jpg

32 órás munkahét, 40 órás fizetésért – ezt sürgeti a New Economics Foundation nevű szervezet. Jelentésük szerint a rövidebb munkahéttel hatékonyan lehet küzdeni számos problémával, így a nemek közötti fizetéskülönbségekkel, a stresszel és a túlmunkával szemben. 

Kiemelik, hogy az 50-60 órás munkahetek károsak a mentális és fizikai egészségre is. Az Ausztrál Nemzeti Egyetem kutatói is azt állapították meg, hogy 40 óránál többet dolgozni már negatív hatással van a mentális állapotra. Vagyis ha kevesebbet kellene dolgozni, egészségesebbek lennének az emberek. 

A rövidebb munkahétnek más kedvező hatása is lenne: csökkenne a szén-dioxid-kibocsátás. Svéd kutatók szerint ha csak négy napot dolgoznák egy héten, akkor 16 százalékkal kevesebb káros anyag jutna a levegőbe. 

„Amikor a gazdag országoknak is gyors eredményekre van szükségük a kibocsátás csökkentése terén, nincs jobb mód, mint hozzáalakítani az energiapolitikát a munkaidő új megközelítéséhez” - emelte ki Juliet Schor, a bostoni egyetem professzora, aki szerint a csökkentett munkaidő a dolgozók jóllétét, a nemek közötti egyenlőséget és a termelékenységet is segítené. 

Más kutatók ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkenése csak annak lenne köszönhető, hogy az embereknek kevesebb pénzük lenne, így kevesebbet fogyasztanának – vagyis ha a kevesebb munkáért a bérük is csökkenne. A brit emberek harmada mondta azt, hogy szívesen dolgozna kevesebbet, ám csak kilenc százalékuk fogadná el az alacsonyabb fizetést.

(Fotó: pixabay.com/StockSnap)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: életmód munkahely

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr9414784982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

darlacko 2019.04.25. 08:02:32

Az a helyzet, hogy most is átlagban 30-30 órát dolgoznak az emberek. Van aki 50-60 órát hetente, van aki meg nullát. A munkakerülők 32 órát se fognam bevállalni, emellett vannak olyan munkakörök, ahol nem lehet heti 32 órában gyakorlatot szerezni, például egy programozó vagy orvos vagy mérnök munkakörében megszerezhető kompetenciát nem fogja összehozni heti 32 órában.

Amúgy én is jobban szeretek 4 napon át sokat dolgozni, majd 3 nap szabadnapot élvezni. De a 4 munkanapon akkor nem 8 órákat dolgozok, hanem tízet vagy tizenkettőt.
Számomra a legrosszabb nem is az, hogy napi 8-10 órat munkával kell tölteni, hanem hogy mennyit kell ingázni a munkába és onnan hazáig. Ezért is jobb, ha hetente nem 5 napon át, csak 4 napon át utazom reggel munkába, este hazafelé, azt sem bánom, ha heti 4 munkanapon többet kell dolgoznom, mint 8-8 órát.

nemecsekerno_007 2019.04.25. 18:38:19

Aki nem akar dolgozni 40-50 órát az legyen vállalkozó...

Mondjuk akkor nincs fizetett szabadság sem...

Szép elmélet, de a javak és az erőforrások egyenletesebb eloszlása nélkül nem kivitelezhető...

Értsd.: a leggazdagabb 10%-nak mindig be kell fektetnie a pénzét, mert az tulajdonképpen papír. A sok kicsi néger munkája meg még gazdagabbá teszi őket...

szepipiktor 2019.04.25. 19:37:09

Én olyan aktivista mozgalmat indtok, hogy heti egyszer bemegyek a mostani fizetésen tíszereséért!
Gondolom még többen csatlakoznak majd ez én mozgalmamhoz.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.04.26. 01:30:13

@szepipiktor: én máris csatlakoztam!
:-)))
Heti egy nap munka, hat nap pihenő; még egészségesebbek, kipihentebbek volnánk, azonnal be kell vezetni!
:D

darlacko 2019.04.26. 03:09:23

@geegee: @szepipiktor: @Advanced Flight: talán nem véletlen, hogy miközben a nyugati jóléti társadalmakban terjednek az ilyen otthonról dolgozós, laza munkahelyes, sok szabadságos, 32 órás munkahetes trendek, a cégek kénytelenek outsourcing-olni, mert hát a világpiacon helyt kellene állni, a legújabb kütyüt, terméket, autót nem fogják heti 32 órában dolgozgató mérnökök összehozni. Úgyhogy kell alkalmazni indiai, kínai, magyar cégeket.
Svédországban lehet, hogy kevesebbet kell majd dolgozni ugyanannyi pénzért, de ugyanannak a cégnek a lengyel részlegénél nem.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.04.26. 07:18:08

A gond az, ehhez növelni kellene 98 órára a munkahetet a harmadik világban, hogy meg tudják termelni a henyélő nyugatnak a luxust.

erkölcsi hulla 2019.04.26. 08:58:06

4x10 óra fasza lenne. Ès a péntek szabad.

gigabursch 2019.04.26. 09:48:40

Az elmélet szép. Gyárban.

De a közszolgáltatások terén (egészségügy, rendprség, tűzoltóság, stb) ill. az agrárium területén értelmezhetetlen.

szepipiktor 2019.04.26. 09:58:55

@darlacko:
(először is köszönöm a támogatásokat!)
De teljesen igazad van, ez az újabb baromság egy konkrét réteg baromsága, a jóléti társadalmak Y generációs multikultis munkahelyek önigazoló Excel tábla generátorok, teljes munkaidőben mítingelők "ötlete" csupán, hajaz a feministaszekták kvótaelveihez, azaz azok állnak emögött, akiknek nulla fogalmuk sincs a valód munkahelyekhez, valójában az élethez!
Nem veszik figyelembe a közgaszadási alapokat, hogy OK, hogy jobb életük lesz, de a kevesebb meló kisebb termelés, kisebb pénz, azaz csökken a jóléti vásárlási lehetőségük is.
Vagy ugye az a olcsó biorobotok milliós betelepítését sugallja, de az meg a demkorrata köntösbe öltöztetet nácizmus csupán...
.
A gondolt régi,de ezt még a piac, a gazdaság vetette fel, a jóléti államokban a túltermelés miatt keletkezett ötlet, ugyanis a túltermelés veszteség, így kisebb kockázat a kevesebb fizetett munkaidő.
Erre repültek rá ezek a Y generációs szektások, azok, akik itt a blog.hu-n is renrde felbukkannak olyan írásokkal, hogy hogyan kell a TULAJDONOST megváltoztatni, hogy a MUNKAVÁLLALÓKNAK kényelmesebb legyen.
Ez működhet az említett nem termelő gittegyleteknél, a multik irodáiban, de már nem megy egy magáncég adminisztrációjánál sem. A közszéra ma is alacsony hatékonységú, gyakorlatilag gátja a működésnek, mi lenne, ha egy nappal még kevesebbet dolgoznának?
.
1989 óta kizárólag a privát szférában melózom, nyugati multiknál, magyar vállalkozónál, különböző közép és felsővezetői posztokon és ma már a magán cég, távol a várostól, távmunkával és szigorú naptár szerint.
De egy konkrét tapasztalat: a kevesebb mint 10 évnyim magábcéges időszakban volt valamilyen fix munkaidő. Minden más esetben kötetlen időbeosztással dolgozhattam, határidő és feladat alapján. Így tudom, hogy amikor munkaidő szerint dolgozunk, akkor lecsökken a hattékonyság, ha szabadban,akkor lényegesen túldolgozzuk a "kötelező" időket.
Mivel a világon a termelő szektor a domináns, nem életszerű, hogy a hatékonységot lecseréljék a kényelem és más baromságokra. Ez megtehető a nem termelő irodai környzeteben, ahol ma is 60% alatti a hatékonyság, de nem a vállakozásoknál, ipari környzeteben.
Egy építőipari cég nem munkaórát számol, hanem a idénynek megfelelően működik, akkor kell akár heteken keresztűl, hétvégéken is napi 10 órákban elvégezni a feladatokat, és csak az időjárás miatt lehetséges leállás, míg télen, fagyban, hóban meg lecsökken a tevékenység. A mazőgazdaság is ilyen, ott a búza nem hallgat a kvótaelvekre... A tehenek sem szabályozott órarend szerint élnek, a tyúkok sem aszerint tojnak. Egy gumiscég is évi kétszer ját csúcsra, majd a többi időben meg "vegetál".
Mit szólna az aktivista közösség, ha a boltban közölnék, azért nem veheti meg a neki tetsző árúkat, mert a termelés, a kereskedelem leállt, mert kényelmesebb a kevesebb munka? Ha nem szerelnék fel a téligumit a német pémiumautójára, mert kényelmesebb otthon tévézni a vállalkozónak?
Szóval ez egy sokadik próbálkozás a természet ellen, semmi más, a magukkal semmit tenni nem tudó halmaz ostobasága csupán.

ben2 2019.04.26. 12:19:28

Általában viszolygok a new-age, ezotériás, vegan, lmbt, stb. nyugati trendektől illetve azok kötelező jellegű majmolásától, de a 4 napos munkahétben igenis van ráció.

Arról talán nem kell meggyőzni senkit, hogy a világgazdaságot egyre inkább a magas hozzáadott értékű iparágak pörgetik.
Lassan már a harmadik világban is csökken a kétkezi és nő a szellemi munkások száma.

Csakhogy a hagyományos vadkapitalista logikának köszönhetően, ami a munkaerőt szimplán kihasználandó humán erőforrásnak tekinti, ez a folyamat egyre inkább katasztrófa felé tereli a társadalmat.

A hagyományos kapitalista felfogás szerint akkor hatékony a termelés, ha a rendelkezésére álló erőforrásokat minél hatékonyabban hasznosítja.
Ez a tudásalapú gazdaságban viszont jelenti, hogy jobban megéri kevés, de magas szinvonalú szellemi munkát végző munkaerőt alkalmazni, és azt a végtelenségig túlhajszolni, mint több embert alkalmazni kevesebb munkaidőben ugyanolyan fizetés mellett.
Értsd: inkább felvesznek egy túlképzett profit és fizetnek neki vagyonokat a túlórákért, mint hogy felvennének három átlagos szakembert (akik ugyanúgy alkalmasak a feladatra) és normál munkaidőben dolgoztatnák őket. Nyilván a három alkalmazott az háromszoros költség és még ha levonjuk is a túlóradíjakat, elméletben lazán megéri szivatni azt az egyet, mint kifizetni az alapfizetése háromszorosát a többinek.

Így viszont egyre kevesebb embernek lesz munkája, miközben akinek meg van, azt túlhajszolják, így még ha rendesen meg is fizetik, az életminősége nem lesz lényegesen jobb a munkanélküli és ezért nyomorgó tömegekénél.

A megoldás tehát igenis az lehet, hogy ahelyett, hogy kevés embert alkalmaznak túlórában, több embert vesznek fel kevesebb munkaidőre ugyolyan fizetések mellett.

Na most ilyenkor jön az, hogy ez szocialista, komminusta, vadbaloldali, stb. ökörség, mert a kapitalizmus mindig a piac és nem a társadalmi érdekek mentén szerveződik.

Csakhogy a humán erőforrás másként működik.

Valójában a magas hozzáadott értéket termelők körében a heti 6 napban napi 12 órában szivatott munkás nem termel több _valódi_ hasznot, mintha ugyanazt csináná heti 4 nap 6 órában. A többi időt valójában "alibizéssel" tölti.
(Persze most nem egyes esetekről, hanem átlagokról beszélünk.) Alibizés alatt nem feltétlenül azt kell érteni, hogy szándékosan becsapja a munkaadóját, vagy hogy általában véve lusta lenne, hanem hogy sok esetben önkéntelenül is pótcselekvést végez, olyan munkafolyamatokat, amelyek kisebb stressz mellett vagy pihentebb állapotban némi extra kreativitással simán kihagyhatóak. Csakhogy pont azt az extra kreativitást öli ki belőle a túlhajszoltság.

Azzal, hogy a magas hozzáadott értéket termelő cégek úgy próbálják fokozni a hatékonyságukat, hogy a meglévő alkalmazottaikat túlhajtják és csak akkor vesznek fel új munkaerőt, ha az alkalmazottak már eljutottak a teljesítőképességük határára, valójában becsapják magukat.
A túlhajtott alkalmazott valójában kevesebbet termel, így a valódi megoldás pont az lenne, hogy csökkentik az alkalmazottak munkaidejét és több embert alkalmaznak, mert azzal nő _valójában_ a cég hatékonysága.

Az ilyen mozgalmaknak tehát igenis van értelmük.

Nem feltétlenül azért, mert majd rákényszerítik az államot, hogy felülről vezérelve csökkentse a kötelező munkaidőt, hanem mert idővel egyre több piaci döntéshozó jön rá, hogy mi is a cége _valódi_ érdeke, mi fogja érdemben is növelni a hatékonyságot. Az ilyen mozgalmak hatására pedig idővel könnyebb lesz a tulajdonosokat is kimozdítani a dogmatikus "a melós csak kussoljon és dolgozzon még többet" hozzáállásból.

Almandin 2019.04.26. 12:25:23

@darlacko: Így van. Ezt én úgy hívom, hogy nemzetközi balekvadászat folyik. Ráadásul nem a lengyel munkás a valódi vesztese ennek a folyamatnak, hanem a kínai vagy a bangladesi.

midnightcoder2 2019.04.26. 14:44:19

@Almandin: Ma már a kicsi kínaiaknál is egyre inkább automaták dolgoznak.

darlacko 2019.04.27. 06:44:14

@MAXVAL bircaman közíró: pont ez történik, sőt, a kínai melóst lecserélik robotokra

darlacko 2019.04.27. 06:54:05

@midnightcoder2: a kínaiaknak fog igazán fájni, ha lecserélik őket robotokra, mert a nyugati proli már felépített jóléti társadalomban él, a gyerekének jut iskola, oktatás, egészségügy, a kínaiak meg úgy lesznek lecserélve robotokra, hogy sose érték el még a magyar életszívonalat se (átlagban). Mert Shanghai nem Kína, lehet, hogy ott van jólét, de a kínaiak többségének nem az jut. Még nyugdíja sincs a többségnek.

@ben2: a 4 napos munkahétben lenne ráció, de akkor nem napi 8 órát kell dolgozni szerintem, hanem 10-et. Én inkább dolgozok napi 10 órát 4 napon keresztül, majd pihenek 3 napot, minthogy heti 5 napon napi 8 órákat dolgozzak. Mert így egy ledolgozott órára jóval kevesebb ingázással, utazással töltött idő jut. És számomra az az igazán kieső, elpazarolt idő.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • Arcade Macho: Koreaban mar vagy 20 eve is elkepzelhetetlen lett volna hogy a blokik ugassanak, nemeteknel mar 15 eve is a nagytestu kutyat be kellett vinni ejszakara a hazba itt van szemebe ket kis idegbeteg blok... (2019.05.19. 00:11) A kutyaugatást is büntetnék
  • humorpalanta: Nem az a baj, hogy a kutya ugat, a macska szarik meg kapar, hanem az, hogy milyen rettentő sok van belőlük. Csak itt a 18 házból van 10 kutya, 10 macska. És ez csak az utca 1 részlete. Ott az álland... (2019.05.18. 23:00) A kutyaugatást is büntetnék
  • kewcheg: Ugatós kutyát tartók mind sudribunkók.Azért is ugatós a kutya.Életemben ahányszor rászóltam kutyás emberre a kutya támadó/agresszív/gyereket ijesztő magatartása miatt, az esetek 99 százalékában minő... (2019.05.18. 23:00) A kutyaugatást is büntetnék
  • moonlight777: hibbant világ..... a kutya ugat, ez van akár tetszik, akár nem... ha már szigorítanak, akkor az kellene, hogy kutyát ne lehessen lakásban tartani, azok a kertbe, udvarra valók (kivétel a segítő, vak... (2019.05.18. 20:17) A kutyaugatást is büntetnék
  • bontottcsirke: Sajnos a kedvencek tartása alig szabályozott hungariban is, valahogy itt is el kell kezdeni (2019.05.18. 19:42) A kutyaugatást is büntetnék
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es