Kívül tágasabb

Megdőlt a sosem késő japán vonatok mítosza

2019.03.03. 06:30, Kívül tágasabb , 27 komment

A halál és az adók mellett a japán vonatok pontosságát tartottuk az élet biztos pontjainak, ám a legfrissebb statisztikák utóbbit megcáfolják.

japan_vonat.jpg

Két éve még azért kért bocsánatot az egyik japán vasúttársaság, mert a vonat 20 másodperccel előbb indult el az állomásról, ám mostanában már egyre inkább a késések miatt kell elnézést kérniük a cégeknek az utasoktól. 

Az egyik reggel, a csúcsforgalom idején áramellátási hiba volt a JR East társaság által üzemeltetett, Tokiót átszelő Chuo és Sobu vonalakon. Emiatt 177 vonatot kellett törölni, 91 pedig késett, a probléma hatását 280 ezer ember érezte meg. Néhány egyetemen elhalasztották a vizsgákat, hogy a diákok odaérjenek. 

És nem egyedi esetről van szó. A 2018 márciusában zárult pénzügyi évben a vasúti problémák miatt a 30 perces vagy annál hosszabb késések és törlések száma 603-mal emelkedett az egy évvel korábbi 5934-ről. Ha harmincéves távlatban vizsgáljuk, még durvább a különbség: 1988-hoz képest 3,2-szer több a jelentős késés a japán vonatokon. 

Az összes eset legnagyobb részét, 41,4 százalékát külső tényezők okozták: emberek vagy állatok kerültek a sínekre, vagy tűz ütött ki a vonal mellett. 2455 esetben volt késés ezen okok miatt - ez hatszoros emelkedés 1988-hoz képest. 

Természeti katasztrófák – földrengések, tájfunok, havazás – 2022 esetben okoztak késést - írta a Japan Times

A fennmaradó 1457 esetet a vasúttársaságok hibája idézte elő: gond volt a vonatokkal vagy a berendezésekkel. Az ilyen esetek száma 50 százalékkal nőtt 2016-hoz képest, emiatt pedig egyre inkább elfogyhat az amúgy fegyelmezetten közlekedő japánok türelme. 

Az utóbbi időben több nagy vitát kiváltó eset is történt. 2017 októberében egy zárlatos vezeték okozott fennakadást, 280 ezer ember munkába jutását késleltetve. Egy hónappal később is a hibás berendezés állította meg a forgalmat, 126 ezer emberrel kiszúrva. 

2018 novemberében több mint kilencven vonatot kellett törölni, mert egy öt méter magas, 220 kilós jelzőtábla ráesett a sínekre. Decemberben 400 ezer ember bosszankodhatott az egyik metróvonalon keletkezett hiba miatt.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: vasút Japán

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr6214663437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maga Lenin 2019.03.04. 10:56:43

És 1988-hoz képest mennyivel több vonatkilométer meg nagyobb utasszám van? Ahhoz mérten érdemes vizsgálni szerintem, hogy mennyivel nőtt a késések száma.

Martin Kay · https://www.facebook.com/martinkaywrites 2019.03.04. 11:14:27

@Maga Lenin: Ez egy nagyon jó meglátás. Bár, ha hasra ütök, Japán gazdasága éppen a 80'-as évek vége óta toporog és a népességfogyás, elöregedésben is élen jár, így arra tippelnék, hogy a vasúti forgalom terhelésében, vagy a hálózat nagyságában nem történt jelentékeny változás.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2019.03.04. 11:16:57

Mítosz, nem mítosz, az viszont tény, hogy amikor ott voltam, az órámat a vonatokhoz, metrókhoz lehetett igazítani.

Nyilván vannak késések, de érdekes lenne statisztakialig nézni a dolgot, nem azt, hogy az elmúlt 2 évben háromszor volt áramszünet miatti késés... :-)

Trollie 2019.03.04. 11:45:25

@Meister: Nem tudom meddig voltál kint, de én amikor kint dolgoztam néhány hónapot az elővárosi vonatok (Yokohama-ból/ba) rendszeresen 1-2 percet késtek.
A másodperce pontosság max a Shinkansenre igaz, de hát olyan jól hangzik, hogy nem késnek a vonatok, hogy mindenki szeretné elhinni...

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.03.04. 11:46:57

@engedélyes pinaellenőr:

Ezek a fehér kesztyűs lyapán bácsik biztos kalóriapénzt kapnak, annyit kell tolniuk..:D

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2019.03.04. 12:01:28

Ja, akkor megnyugodhat a MÁV. Ja, nem :D

slowMotion 2019.03.04. 13:51:55

Parszor utaztam a Shinkanzennel, ott es akkor tenyleg hozza lehetett igazitani a MASODPERCMUTATO-t...
Egyreszt sok vonat eseten ohatatlanul elofordulnak kesesek, kiesesek. Masreszt, ott az az esemeny ha kesik ... nalunk meg ha pontos (es nem 1-2percrol van szo, ugye MAV?)

Mad Mind 2019.03.04. 14:20:46

Arra hivatkoztak egy japán műsorban, hogy kiöregszenek a munkások, viszont nem jönnek fiatalok elegen, ráadásul, ők már nem tekintik életcélnak a vasutat, ezért a munkájuk minősége sem ugyanaz.
De szerintem csak egyszerűen túl feszesek a menetrendek, amik már nem tűrik a hibákat.

Rozgonyi Tivadar 2019.03.04. 14:48:21

Mostanra ha kicsit is hosszabb ideig esik az eső, gyakorlatilag borítékolni lehet, hogy késik reggel a metró... ma reggel is... :-(

bbrrr 2019.03.04. 14:49:02

@slowMotion:
Azért nekem elég durvának tűnik az, hogy egy év alatt ~6500 vonat késett több mint fél órát. Az napi 20 vonat. Szerintem ez már messze nem az a szint, hogy órát lehet igazítani a vonathoz...
(egyébként, ha a vonat csak fél perccel előbb indul, az nagyobb baj, mint ha 2 percet késik... szerintem)

Másik, hogy többnyire azok szidják a leghangosabban a MÁV-ot, akik nem is használják (nyilván azért, mert használhatatlan.. tudom). 1-2 havonta utazok vonattal, többnyire fővonalon, IC-vel, és többnyire pontos, vagy max 1-2 perc késés van. Évek óta nem tapasztaltam 15 perces késést sem, nemhogy félórásat.

adamskij · http://ekonomikrefugeeinwien.blogspot.com 2019.03.04. 15:48:37

@bbrrr: minden héten késik 10-15 percet a bécsi railjet Győrnél és Hegyeshalomnál. Wien Hbfre meg az osztrák szakaszon többnyire behozzák ezt a lemaradást.
visszafelé is sikerül többnyire 5-10p késést összehozni, pl még mindig meg szokott állni a régi százlábú híd előtt percekre. nekem, aki nem száll át, nem különösebben zavaró, de láttam már ideges utast emiatt.
és ez az egyes számú, állítólag legfontosabb fővonal.
ui: pár napja volt hír, hogyan állnak a nem épp olcsó Talentek a szabad ég alatt, akár nyitott ajtóval a hóban. szóval úgy vélem, van probléma a máv háza táján jócskán.

Isaac Milo Mendez 2019.03.04. 15:51:58

"..1988-hoz képest 3,2-szer több a jelentős késés a japán vonatokon.."
Na itt röhögtem egy nagyot:)
Ez valami MÁV rajongó által keltett hangulat cikk?
Jééézusom...

bbrrr 2019.03.04. 16:14:22

@adamskij: azon a vonalon nem járok.
Amúgy ez a tünet (végállomás előtt 5-10 perc állás) többnyire azért van, mert a Bp-i belső állomások túlterheltek, nagyon ki van centizve a menetrend, ha egy (tetszőleges, nem fővonali) vonat késve érkezik, akkor késve is tud továbbindulni, akkor viszont ami jönne be, nem tud, mert nincs hely, még bent áll a vonat aminek a helyére jönne.

Egy reggeli baleset van, hogy még délután is érezteti a hatását, mert annyira nincs tartalék a rendszerben. És valószínűleg ugyanez okozza a Japán problémák legalább egy részét is: a túloptimalizált menetrend és a váratlan események találkozása.

@Isaac Milo Mendez: Nem értem, hogy mi a bajod ezzel. Megnézi, hogy a 30 évvel ezelőttihez képest most mennyi késés van. Szóba sem jön a máv az egész cikkben. A cikk annyit állít, hogy a japán vonatok legendás pontossága a múlté, például évente 3x annyi vonat késik jelentőset, mint 30 éve, tehát saját múltbeli állapotával hasonlítja össze a japán vasutat. Ami nem hogy fejlődött volna, jelentőset romlott. Vagy ha nem ez volt a bajod, akkor fejtsd ki légyszi, hogy mi :)

Eugene Horse 2019.03.04. 16:38:40

Vonattal járok agglóból melózni Bp-re, és a MÁV olyan precíz, hogy ha otthon, az ajtóban kifele menet rámtör a sz*rhatnék, nyugodtan visszamehetek még a klotyóra, mert az öt perc késés üzembiztosan bekövetkezik. Ha úgy vesszük, ez is pontosság.

Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember · http://elmenypark.net 2019.03.04. 16:46:24

Akkor a japánok szemében mi állandó terrorban élünk.

Emmett Brown 2019.03.04. 17:27:53

@bbrrr: ha 10szer annyi vonat van mint 30 éve, akkor a 3.2 szeres késés javulást jelent.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.03.04. 17:32:00

@adamskij: A Talenteket ki kell dobni, konstrukciós hibás romhalmazok.

Zabalint 2019.03.04. 18:01:45

@bbrrr:
Semmit nem jelent az a szám, ha nem tudjuk hány vonatból összesen.

Én kb. 1-2 havonta használok egy fővonalat, ami részben GYSEV és részben MÁV. Úgy 10-ből 4-5-ször van 5 percnél nagyobb késés, és 10-ből 1-2-szer futok bele olyan anomáliába, hogy nem létezik a helyem, ahová a jegy szól (nincs az a kocsi, vagy másik, kisebb kapacitású kocsi). Ezek a fő gondok. De ezen kívül évente 1-2-szer utaztam másik vonalon az elmúlt években, és mindegyik alkalommal 30 perc felett volt a késés, a legdurvább tavaly nyáron egy 3 órás késés volt. Korábban hetente kétszer utaztam egy másik fővonalas IC-n, ez 10%-ban MÁV, ott 10-ből úgy 8-szor volt 5 perc feletti késés, de ritka volt a fél óra feletti.

Szóval én szidom, igaz mostanában kevesebbet használom, de így is látom a folyamatoa visszafejlődést. Ja, az kimaradt, néha használom a Budapest elővárosit, na az kivétel, azok nagyrészét megcsinálták rendesen, szerintem ezek törzsutasai akik úgy érzik fejlődés van, pedig mashol egyre rosszabb lesz a helyzet.

Zabalint 2019.03.04. 18:04:27

@Kolompár Magneto:
Meg kellene változtatni a menetrendet. Na jó, akkor ahhoz képest késne minimum 5 percet...

tireless treehugger 2019.03.04. 20:23:41

- jelentős a munkaerőhiány.
- alacsony a jövedelmezőség, nincs pénz megelőző karbantartásra.
- túlterhelt a rendszer, nincs szabad időablak a munkákra
- rengeteg bizbaszt felszereltek a különböző forgalomirányítási-szervezési rendszerek miatt, nagyrészük mára feleslegessé vált de az elbontásuk az első három miatt nem megoldható.

annyi járat mellett és másokkal összehasonlítva nem tűnik rossznak az a szám.

Isaac Milo Mendez 2019.03.04. 22:53:59

@bbrrr:
Szerintem ilyenkor mindenkiben óhatatlanul elindul egy összehasonlítási gondolat a saját hazájában található szolgáltatójával kapcsolatban (így jön képbe a MÁV). Így továbbra sem látom olyan tragikusnak az elmúlt 30 évben tapasztal késési változásokat tekintettel arra, hogy mennyit fejlődött. Mert lássuk be, azért fejődött. Más bajom nincs a cikkel:)

Oscee 2019.03.05. 01:01:11

A szerző csúnyán keveri a helyi vonatokat az expresszekkel, két különálló statisztikát összekeverve. Az expresszvonatok szó szerint másodperces pontossággal indulnak. A helyi vonatokon persze rendszeresen vannak késések (és ezek akkumulálódnak, 10-12 szerelvényes vonatok 2-3 perces követési távolsággal járnak, kis probléma is tud nagy gondot okozni a rendszerben). Az utóbbi vonatok analógiája nem a MÁV, hanem a BKV (illetve az sem mert Japánban privát üzemeltetésűek és 10+ cég van csak Tokióban).
De a késések nagy része továbbra is külső ok, tegnap pl. beejtett valaki egy esernyőt a megállómnál a sínekre.

bbrrr 2019.03.05. 08:14:39

@Emmett Brown:
Ha 10x annyi vonat van, akkor a 3x anyi komoly késés valóban jelentős javulás. De vajon 10x annyi vonat van-e? Japán már 30 éve is elég jól el volt látva vonattal...

Csák Gyula kolduló megélhetési blogger · https://azigazihataratkelo.blog.hu/ 2019.03.06. 16:08:40

@adamskij:

Olvasom a határátkelő nevű liberofasiszta fosblogon a kommentedet. Párját ritkító agyatlan barom vagy te kicsihuszár. Remélem nem itthon baszod az anyádat.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • Lilli_Csiribiri: Mindig érdekes nekem ikres cikkeket olvasni mert némileg érintett vagyok ebben, a testvéreim egypetéjű ikrek. És hát igen az ikrek közt valóban létezik egy különleges kapcsolat ami testvérek közt ni... (2019.03.18. 22:12) Egy kegyetlen kísérlet, ami rosszul végződött
  • Szalay Miklós: Egy alapos kis írás világunk iparizáltságáról, a fokozódó gépesítésről, az emberi munkaerő kiszorulásáról: egyvilag.hu/temakep/081.shtml (2019.03.18. 21:31) Akik tényleg elveszik a munkádat
  • szepipiktor: Mivel nem vagyok sem felszolgáló, sem konyhai kisegítő, sem multiknál "robot", az én munkámat nem veszik el... Az én munkámat az Y generációs HR-esek veszik el, ezért kell vállakozóként működni. De ... (2019.03.18. 21:20) Akik tényleg elveszik a munkádat
  • ]{udarauszkasz: Es ezek a 60as evek voltak. Kepzelem, a mai technologiai lehetosegeket felhasznalva (CrispR, nanotechnologia, stb..) mit muvelhetnek. Az X-aktak ehhez kepest szerintem Teletubbies. (2019.03.18. 18:11) Egy kegyetlen kísérlet, ami rosszul végződött
  • midnightcoder2: Voltak bõven ennél sokkal durvább kísérletek is az USA-ban amik nyilvánosságra kerültek. Ez speciel szerintem annyira nagyon nem durva, ugyanakkor elég fontos kérdésekre adhat választ. Illetve, pers... (2019.03.18. 09:14) Egy kegyetlen kísérlet, ami rosszul végződött
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es