Kívül tágasabb

A karácsony sötét oldala

2018.12.16. 06:30, Kívül tágasabb , 56 komment

A kis hableány és kizsákmányolt „szülőanyjai”, avagy elég durva, de ettől még igaz, hogy egy 35 fontba kerülő Disney-játékfigurából a készítője mindössze egy pennyt kap. Beépített nyomozás révén tárták fel, hogy törvénytelenül sok órát dolgoztatják alacsony bérért a játékgyári munkásokat.

kina_jatekgyar_foto_china_labor_watch.jpg

Énekel, csillog-villog, és minden egyes eladott darab után készítője egyetlen pennyt (nagyjából 4 forintot) kap. Idén karácsonykor sok gyerek arca vidulhat fel, amint kibontják az ajándékot, és a dobozban a kis hableány, vagyis Ariel figurája lapul. 

Azonban a kedves játékbaba mögött az igazság jóval sötétebb. Az ajándék nem a Jézuskának köszönhetően, hanem kínai munkásoknak, akik Heyuan városában robotolnak alacsony bérért, hogy eltartsák családjukat. 

A kantoni tartományban lévő, 3 milliós városban működő Wah Tung játékgyárban kétezren dolgoznak. Egy nemzetközi oknyomozás – melyben jogvédő szervezetek mellett a Guardian is részt vett - kiderítette, hogy a főleg női munkások órabére 85 penny (300 forint), nem jár nekik szabadság vagy betegállomány, miközben a kimerítő munkát végzik a nagy játékcégeknek, mint amilyen a Mattel.

Ha valaki három napnál többet vesz ki betegség miatt, akkor megbüntetik vagy kirúgják. Tíz perccel a munkaidő előtt már bent kell lenni. Sokan annyira elfáradnak a műszak végére, hogy a gyártósoron alszanak, amikor egy kis pihenőt kapnak. 

Megalázó fizetések 

Amikor nincs csúcsszezon, kétezer jüant, nagyjából 228 fontot (83 ezer forint) keresnek a dolgozók egy hónapban, amikor nagy pörög a termelés, ez másfélszeresére is emelkedhet. Csak emlékeztetőül: az átlagbér Kínában ennek több, mint a duplája, 7665 jüan. Mivel az órabér alacsony, ezért sokan vállalnak túlórát. 

Többen voltak, akik 175 órát húztak rá egy hónapban, és csak egy napot pihentek ezen időszak alatt – ez már megszegi a kínai törvényeket, a még megengedett túlóra havonta 36 óra. 

Az is kiderült, hogy míg a vezetői posztokat kilencszer több a férfi, mint a nő, a gyártósor mellett nagyjából fordított az arány, a dolgozók 80 százaléka nő, vagyis ők végzik a nehezebb, megterhelőbb feladatokat. 

Ráadásul többségük 45 évnél idősebb, mert kevésbé iskolázottak, cserébe fegyelmezettek, kötelességtudók, akik gondoskodnak a családjukról. Az ilyen gyárak azért szeretik ezeket a nőket alkalmazni, mivel könnyebb őket kezelni, kevesebb bajt kavarnak, mint a férfiak. 

Sokszor kiabálnak velük a vezetők, mert túl lassúnak érzik a munkatempót. Ilyenkor egy szó nélkül tűrik, és dolgoznak tovább. 

 „A dolgozóknak minden nap gyötrelem. Nem azért dolgoznak éjjelig a gyárban, mert akarnak, hanem mert ez az egyetlen módja, hogy elég pénzt keressenek” - mondta a Solidar Suisse nevű szervezet egyik munkatársa, Simone Wasmann. 

Durva matek 

Egy Ariel-játékbaba 35 fontba (nagyjából 12 500 forint) kerül. Ebből 9,05 font a kerekedő haszonkulcsa, és 5,75 a Disney-é. 5,83 font az áfa. Az előállítási költség a maradék, 14,36 font, de ebből a munkás csak egy pennyt kap meg. Egy nap a gyárban 2400 ilyen figura készül el. A kereslet hatalmas, így nem csoda, hogy a Disney-nek ez a részlege 880 millió fontos bevétellel és 264 milliós eredménnyel zárta az előző negyedévet. 

A Disney persze több pénzt is fizethetne a dolgozóknak. A civil szervezet munkatársa szerint itt az idő, hogy a cégek visszaadjanak valamit azoknak, akik a termékeiket készítik azzal, hogy emelik a béreket, csökkentik a munkaórákat és elérik, hogy a gyárak betartsák a törvényeket. Pár pennyvel kevesebb kerülne a vállalatok zsebébe, de ez lehetővé tenné, hogy olyan fizetést kapjanak a munkások, amiből meg tudnak élni. 

A nagy játékcégeket tömörítő szervezetnek saját programja van, amely iparági sztenderdeket állapított meg, hogy javítsák a munkakörülményeket. A testület szóvivője azt mondta, hogy komolyan veszik a kínai ügyet és saját vizsgálatot indítanak.

(Fotó: China Labor Watch)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: munkahely Kína Disney

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr4314486780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Antalbaba 2018.12.16. 15:30:11

Lassan indulhat a matek: ha ezt lefordítjuk kis hazánkra, mondjuk egy új autó árát, túlórát és a munkások bérét összehasonlítva - lehet már sírni?

LKerekes 2018.12.17. 04:49:26

És ez csak Karácsonykor van így , vagy az év minden napján? Ha nincs Karácsony a készítők megkapják a normális bért?
Nem ugye. ASkkor miért járatjátok a pofátokat álságosan?M
Ilyen szar emberek vagytok. 360 napon át nincs gond, csak ezen a pár napon?

LKerekes 2018.12.17. 04:50:09

Ez a te sötét és geci oldalad firkász!

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.12.17. 08:54:05

Erről szól a liberális rend. A magállamok élősködnek mindenki máson.

Alick 2018.12.17. 10:01:19

Ha Trump elég bátor lenne, ebben üthetne a kínaiakon, megvámoltathatná vagy kitiltathatná mindazokat a gyártókat, amelyek ilyen körülmények között dolgoztatnak.

Sörnyelő 2018.12.17. 10:05:09

@maxval balcán bircaman:
Tehát magad is megerősíted, hogy a fidess liberális gazdaságpolitikát folytat miközben gőzerővel "libsizik.

Flúgatlan 2018.12.17. 10:09:27

Bocs, de ez nem a Karácsony sötét oldala, hanem a multináci cégek és a kommunista kína sötét oldala.

Az, hogy a felelősség a dolgozók kizsákmányolásában kik közt milyen arányban oszlik meg, nehezen dönthető el. Ha a Disney szerződést köt egy céggel, hogy az $14.36-ért állítja elő a játék darabjait, akkor onnan annak a cégnek a felelőssége, hogy ebből mennyit ad a dolgozóknak. Vagy hogy többért vállalja el a munkát, hogy többet adhasson.

A nagy, multinac. cég persze alacsony árakat akar, de igazán a helyieknek a felelőssége, hogy ezt az árlenyomást mennyire engedik továbbcsorogni az embereik felé. Egy jó cég és egy jó kormány szabályaival és törvényeivel védi az embereit a multi árlealkudó szándékaival szemben. Itt a kínai szabályzók (pl. minimálbér) tudnának eredményesek lenni, ha akarnának.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.12.17. 10:09:59

@Sörnyelő:

A Fidesz nemzeti liberális, ami a liberalizmus része, ez tény, mármint a gazdaságpolitikát illetően.

Dévid Gettó 2018.12.17. 10:22:02

Ilyen szép eredményt ért el a kommunizmus Kínában! Marximum joy!

Karipapa01 2018.12.17. 10:42:54

Ezt most muszáj volt pont karácsony előtt? Miért nem lehetett utána? Azért, hogy legyen az ünnepen lelkifurdalásom? És ha most emiatt nem veszem meg a kínai szart, azzal segítek a munkáson? Azzal, hogy elhajták a munkahelyéről, mert nincs szükség a munkájára? Lehetne jobb dolgod is.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.12.17. 11:32:14

A világ legálságosabb kampánya volt egy éve ez a "x összeget fizettem a boltba ezért, a készítője meg x/1000-et kapott".
Itt is, 35 font, de csak egy pennyt kap aki összeszereli.
Már bocs, ennél hülyébb hergelés nincs. Anyagköltség? Energia? Szerszámok? Tervezés?
Odaáll valaki a mercedes mellé, hogy a kocsi 40 milla, ő meg csak ennyit kapott belőle?

Zoltán Rádi 2018.12.17. 11:42:38

@Karipapa01: Karácsony után már nem zavar az emberek kizsákmányolása, csak Karácsonykor vagy ilyen érzékeny? :D

Zoltán Rádi 2018.12.17. 12:14:33

@Medgar: Igen, sajnos ilyen emberek is vannak...

Medgar 2018.12.17. 12:25:58

@Zoltán Rádi: Ki kéne húzni a fejed a hátsódból. Arról hogy a pénzéhes multik nem a mezei vevő tehet. Ha a szerencsétlen kínai háromszor 300 forintért hanem ezerért dolgozna akkor drogosterhesmajombarbie nem 12 hanem 13 ezer lenne. valószínűleg ezen az áron már senki sem venné meg... Az meg elképzelhetetlen, hogy a Mattel benyelje mert akár 50 millió dollárral csökkene az éves profitja, úgyhogy inkább elvinné a gyártást Vietnámba vagy Nigériába a már nem kizsákmányolt kínai család meg éhen halna.

Medgar 2018.12.17. 12:26:33

@Medgar: jav.: pénzéhesek a multik..

nemecsekerno_007 2018.12.17. 12:27:25

Imádom amikor emberek rácsodálkoznak a való világra...

Nem az RTL klubbosra...

Egyébként meg győzzétek meg a világ leggazdagabb 10%-át, hogy adjanak át olyan technológiákat a fejlődő országoknak amivel az alapvető szükségleteiket ki tudják elégíteni: élelmiszertermelés, ivóvíz, biztonság.

Lehetőleg ingyen. Akkor majd nem kell nekik cipőket varrni napi 14 órában, hogy a kölkeitek negyedévente lecserélhessék egy trendibbre...

Ugyanez behelyettesíthető bármilyen termékre...

Zoltán Rádi 2018.12.17. 12:33:28

@Medgar: Hát ez jó nagy marhaság. Az már eleve, hogy a barbiet 13-ért nem venné meg a paraszt, de 12 igen...:D
Az meg, hogy szerinted az rendben van, hogy úgy dolgoztatják az embereket éhbérért mint az állatokat, meg simán csak minősithetetlen. Nem szoktam rosszat kivánni senkinek, de remélem egyszer lesz alkalmad megtapasztalni azt az életet is.

nemecsekerno_007 2018.12.17. 12:54:23

@Zoltán Rádi: Végül is azon is kereshetnénk, hogy egymást gyilkolják a mi fegyvereinkkel...
Ja, de ilyen is van...

Zoltán Rádi 2018.12.17. 13:02:23

@nemecsekerno_007: Nem értem, hogy jönnek ide a fegyverek. Én csak egy minimális empátiáról beszélek. Sajnos az manapság már hiányzik az emberekből.

nemecsekerno_007 2018.12.17. 13:12:33

@Zoltán Rádi: Az USA fegyvert ad el Szaud-Arábiának, amivel bombázzák a húszi "lázadókat" Jemenben. Azok aztán az oroszoktól kapnak fegyvert meg Irántól pedig valszeg szívesebben varrnának cipőt napi 14 órában. Értem én az együttérzést, de az is csak egy manipulációs eszköz lett...

steery 2018.12.17. 13:24:37

Látom, a kommentelők közül senkinek nem tűnt fel, hogy Kínában havi 36 óra a megengedett túlmunka, ami évi 432 óra. Az átlagbér meg 7665 jüan, ami 166.000 Ft. Szóval ügyesen leköröztek minket.

nemecsekerno_007 2018.12.17. 13:33:12

@steery: Azt is nézd már meg, hogy milyen állami egészségügyi rendszer van és milyen a nyugdíj...

Zoltán Rádi 2018.12.17. 13:40:30

@nemecsekerno_007: Az ember egy fekély a Föld felszinén, ebben egyetértünk. De ne keverjük most ide a fegyvereket meg minden mást, most csak arról van szó, hogy embertelen állapotok uralkodnak arrafelé és nagyon jó úton haladunk mi is afelé.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.12.17. 14:24:34

@steery: Költözz oda akkor.
Gyerek óvodába járatása havi 100.000 Ft/gyerek.

kiskutyauto 2018.12.17. 15:14:16

Pontosan ebbe az irányba "halad" tudatosan a fasiszta orbándiktatúra is...

Karipapa01 2018.12.17. 15:18:53

@Zoltán Rádi: Sohs nem vagyok érzékeny. Karácsonykor sem. De szívből utálom azokat, akik manipulálni próbálnak. Na arra érzékeny vagyok.
Másik: neked miért pont éppen a karácsonyi ünnepek alkalmával jutott eszedbe közzétenni az ázsiai munkás szegényemberek nyomorát, és miért nem az év egyéb 350 napjában? Csak nem indiai, vagy afrikai termékekkel kereskedsz? Esetleg Dél-Amerikaival??

Zoltán Rádi 2018.12.17. 15:44:21

@Karipapa01: Hát, nem vagyunk egyformák.
Én csak egy sima paraszt vagyok, nem kereskedő vagy ilyesmi. Ha az év bármelyik napjában olvasok ilyet, akkor az engem felháborit. Elég fejlett az igazságérzetem és borzalmasan igazságtalannak tartom, hogy az emberek egy része ilyen munkára kényszeriti a másik felét. Sajnos mára már odáig jutottunk, hogy a legtöbb embernél ez el sem éri az ingerküszöböt. Egyszerűen megszoktuk és természetesnek vesszük, hogy azok a szerencsétlenek éhbérért összeszerelik az új iPhonet meg a millás kocsikat, hogy a gazdagok meg tudják venni ezeket a szarokat a ribancaiknak meg az idióta, elkényeztetett kölküknek.
Olyan világban élünk, amiben egyeseknek 3-4 autóra van szükségük egy családba, meg 3-400 000 Ft-os telefon kell. Közben azért, hogy ezt az állapotot fenn lehessen tartani, nem átallnak ilyen rabszolgamunkára kényszeriteni más embereket.

Kolompár Magneto 2018.12.17. 16:16:29

Ilyen az élet, van, akinek jót dob a gép, van, aki pedig szívóágra kerül. Szegény kínai asszonyoknak ez jutott, szomorú, de ez van, nagyjából felesleges sírni rajta, majd pár száz év múlva jobb lesz mindenkinek (vagy már nem nem lesz senki, és azért lesz nyugi). Ezeken a dolgokon változtatni egyelőre nem lehet, ha bojkottáljuk a kínai cuccokat, vagy kiköveteljük a magasabb béreket, az az egész világgazdaságot megroppantja, és a végén mi is fél dollárért szedhetjük majd a kukoricát.

Kolompár Magneto 2018.12.17. 16:20:21

@Zoltán Rádi: el kell keserítselek, hiába szomorkodsz az interneten, te is vastagon támogatod ezt a rendszert, egyszerűen azzal, hogy megveszed azokat a napi holmikat, amiknek a többsége Kínában és hasonló helyeken készül. A ruhád,a cipőd, a mobilod, a számítógéped, a dísztárgyaid, a konyhai eszközeid, a gyereked játékai, és így tovább hosszan. Szóval óvatosan a felháborodással, te is benne vagy :) Dőlj inkább hátra, és élvezd, hogy a péló jó oldalán vagy, a magyar életszínvonal még mindig a világ felső 10%-ában van.

Zoltán Rádi 2018.12.17. 16:21:40

@Kolompár Magneto: Nyilván könnyebben belenyugszik az ember, ha nem a szopós oldalon van.
Szerintem ha a világ beleroppanna abba, hogy emberként viselkedünk, akkor nagyon el van baszva valami és talán nem is baj, ha összeomlik az egész szar. Az ember találékony és túlélővé válik, amikor szükség van rá. Felállnánk abból is talán egy jobb világot épitenénk.

Zoltán Rádi 2018.12.17. 16:27:55

@Kolompár Magneto: Tényleg elég jól benne voltam ebben a dologban. Engem is hosszú időre beszippantott a fogyasztói társadalom és a kapitalizmus, de aztán rájöttem, hogy nem kell mindenből újat venni 1-2 évente. Azzal, hogy gürizünk, hogy legyen új TV, mert az már 4K-s meg új telefon, mert az már lassitott felvételt készit, tulajdonképpen magunkat kényszeritjük bele a mókuskerékbe, amiből aztán nagyon nehéz kilépni.
Az tény, hogy az alap dolgokat meg kell venni, mert nyilván kell egy TV vagy egy mosógép vagy bármi háztartásba, de attól még nem kell mohónak lenni.
Szerintem igen is ki kell kényszeriteni a normális béreket, aztán akinek sok pénze van, az meg fogja venni az új telefont, meg az új autót drágábban is. Ha luxusban akar valaki élni, akkor fizesse meg. Ne a többi emberen élősködjön.

Kolompár Magneto 2018.12.17. 16:40:15

@Zoltán Rádi: hívhatod élősködésnek, de egyszerűen ilyen a rendszer. Különben a félmillás telefont meg a húszezres telefont is ugyanazok a kicsi kínaiak szerelik össze ugyanúgy napi egy tál rizsért, szóval kb mindegy, hogy az olcsót vagy a drágát veszed, az előállítása ugyanazt generálja munkavállalói oldalon. Az is tény, hogy ha elkezdjük nem venni az új cuccokat, akkor ugyanezek a kis kínaiak a napi egy tál rizsük helyett egy nagy kövér semmit kapnak, szóval jobb nem lesz nekik, viszont befosik a gazdaság, ha nincs fogyasztás. Ezt a rendszert csak lassan, okosan lehet kivezetni, sok-sok évtized alatt. Ha most hiphopp leállítanánk a fogyasztást, vagy hirtelen elkezdenének egy tál rizs helyett európai bért kapni a kínai melósok, akkor hetek alatt omlana össze a rendszer, és akkor te is azt ehetnéd, ami a kertedben megterem. Ha meg nincs kerted, akkor adios...

Zoltán Rádi 2018.12.17. 17:01:11

@Kolompár Magneto: Igen, értem, hogy mitől félsz és persze jogos is a félelem. Ettől függetlenül nem látom, hogy arra törekednénk, hogy jobb legyen. Nyilván nem lehet egyik pillanatról a másikra megszüntetni ezt a rendszert, mert azzal megint a legszegényebbek járnának a legrosszabbul, mert abban biztosak lehetünk, hogy a bankároknak meg a cégeseknek, akkor is lenne mit enniük, szemben a már most is kevésbé tehetősekkel.
Azt azonban ki kellene kényszeriteni, hogy idővel változhasson a helyzet. Kis lépésekkel kell kezdeni. Pl dolgohatnának azokban a gyárakban kevesebbet, ugyan annyi pénzért. Abba még nem roppanna bele a világ és kicsivel jobb lenne a melósnak is. Valahogy kibirnák a multik is, hogy adott évben nem 2 milliárd Ft-ot keresnének, hanem csak 1.5-öt pl.

Kolompár Magneto 2018.12.17. 17:03:45

@Zoltán Rádi: nem bírják ki sajnos. Üldözzük a fejlődést, elvárás a fokozatos növekedés, ami eleve irreális, egy zárt rendszer nem nőhet folyamatosan a végtelenségig. vagy mindig krízisek lesznek és újra növekedés ciklikusan, vagy átalakul az egész. utóbbi be fog következni, de nagyon sokára.

Zoltán Rádi 2018.12.17. 17:07:22

@Kolompár Magneto: Pontosan ez a bajom. Ha egy multi kitűzi célul, hogy adott évben kétszer annyi pénzt fog csinálni, mint az előzőben, de annak csak 80%-át éri el, akkor azt 20%-os veszteségnek könyveli el és elkezdi ütni az embereit, hogy csináljanak még több pénzt.
Na, ezen kell változtatni. A gazdagoknak nem érdeke, tehát nekünk kell.

nemecsekerno_007 2018.12.17. 17:30:02

@Zoltán Rádi: "embertelen állapotok uralkodnak arrafelé és nagyon jó úton haladunk mi is afelé."

Jaja, értem én, hogy ez is a túlóratörvénnyel kapcsolatos :)))))

De azért nem kéne, hogy mindenről a GeciOrbán jusson eszünkbe :)))))

Zoltán Rádi 2018.12.17. 17:31:11

@nemecsekerno_007: Ez nem geciorbánozás, hanem sima matek.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.12.17. 19:20:11

@Zoltán Rádi: Helyes, nem kell évente 300 ezres telefon, nem kell 3-4 autó sem a családban. Sőt nem kell Ariel sem. Meggyőztél. Elég egy póló, meg évente egy nadrág.

De ez miért lesz jó a kínai munkásoknak, meg a bangladeshieknek, akiknek be fog zárni a gyár, mert nincs kereslet a termékre, ezt mondd el.

Zoltán Rádi 2018.12.17. 19:32:03

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Arra akartam kilyukadni, hogy alapvető változásokat kell eszközölnünk a gondolkodásunkban ahhoz, hogy változásokat érhessünk el.
Valóban be fog zárni pár gyár, amivel sokan rosszul járnak, de ha nem a mértéktelen fogyasztásra fog épülni a társadalmunk, akkor nem lesznek olyan országok, amik az összeszerelésre és az emberek kizsákmányolására alapozzák a gazdaságukat. Azért lett ilyen a világ, mert nekünk évente új mobil meg TV kell és a hatalmas vevői igény miatt kitalálták, hogy gyártsunk éjszaka is. Ha nem kellene évente X millió mobil, csak a töredéke, akkor is túl kell, hogy éljen a mostani proli réteg is, hiszen ha mi nem leszünk, akkor ki fog dolgozni?
A változáshoz persze mindig áldozatokat kell hozni, ez ebben az esetben is igy lenne, de a jövőnk olyan lesz, amilyenné tesszük.
Azt tudjuk, hogy változásokra van szükség, csak az a kérdés, hogy mikor hozzuk meg az ahhoz szükséges áldozatokat.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.12.17. 20:29:06

@Zoltán Rádi:
"Azért lett ilyen a világ, mert nekünk évente új mobil meg TV kell és a hatalmas vevői igény miatt kitalálták, hogy gyártsunk éjszaka is."
Ühüm. Értem. Tehát mielőtt igényem lett mobilra azelőtt ezek a kinai munkásnők jobban éltek. Eddig azt hittem, hogy ennél sokkal szarabbul. Kötelezi valaki őket, hogy ezt csinálják, vagy csak megunták a semmittevést meg a luxus életüket?

"Ha nem kellene évente X millió mobil, csak a töredéke, akkor is túl kell, hogy éljen a mostani proli réteg is, hiszen ha mi nem leszünk, akkor ki fog dolgozni?"

Ezt nem teljesen értem. ha nem kell X termék csak a töredéke, akkor gondolom töredék kínai munkás is kell. A maradékkal akkor mi lesz?

"akkor nem lesznek olyan országok, amik az összeszerelésre és az emberek kizsákmányolására alapozzák a gazdaságukat."
Hanem nem lesz gazdaságuk, ugye? Tartanak egy tyúkot, meg esznek rizst amikor épp találnak, aztán legfeljebb éhenpusztulnak?

Zoltán Rádi 2018.12.17. 20:47:13

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Nézd, én csak azt tudom, hogy a mostani világban a kisebbség kizsákmányolja a többséget. Akár mit irok, úgy is bele fogtok kötni, de elvileg ti vagytok a kurva okosak, akkor mondjátok meg ti, hogy lehetne mérsékelni a jelenlegi problémákat.
Rengeteg kutatás meg tanulmány kimutatta már, hogy a váltott műszak egészségkárositó hatású. Bármelyik orvos megmondja neked, hogy idővel tönkre fogsz menni bele. Ettől függetlenül továbbra is támogatjuk, hogy ilyen munkaidőbeosztásban dolgozzanak az emberek. Aztán itt jön a csavar: bevezetik a chips adót, mert, hogy a csoki, ropi, cuki egészségkárositó hatású...lol
Beteg ez világ. Ne mondjátok már nekem, hogy nem tudunk ennél külömbet alkotni.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.12.17. 22:33:17

@Zoltán Rádi:
Az eddigi összes világban mindig egy kisebbség zsákmányolt ki egy többséget. A rohadt nagy különbség, hogy jelenleg a kutyáknak dobott csont sokkal nagyobb, mint amennyi ebben a történelemben valaha volt.
Igen, nyikoroghatsz, hogy jajj szegény bangladeshi emberek, milyen keveset kapnak. A másik opció, hogy semmit. Ha nekünk nem kell az a szar amit előállítanak, akkor éhendöglenek. Mint ahogy ezt tették az elmúlt 10.000 évben.

Nem kéne idekeverned minden marhaságot. Ha váltott műszak rossz, akkor az azt jelenti, hogy a csipsz meg a csoki jót tesz? Hogy jön össze a kettő? Vagy ha az egyik problémát nem tudod megoldani, akkor legyen már kettő, három, négy egészségtelen dolog? A váltott műszak káros. Ok. Akkor ha váltott műszakban dolgozol, akkor javít rajtad, ha csipszet eszel, cigizel és még piálsz is mellé? Kell még egy púp is a hátadra?

Egy dologban biztos lehetsz, hogy nem ilyen blogokon fogod kitalálni a megoldást a világ összes problémájára.

Zoltán Rádi 2018.12.18. 06:30:30

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Nyilván nem. Onnan jutottunk el idáig, hogy azt mondtam, hogy lehetnének az emberek kicsit együttérzőbbek. Aztán szó szót követett...:)

Kolompár Magneto 2018.12.19. 10:41:54

@Zoltán Rádi: egyébként én konkrétan elmondom, mitől fordulnának jobbra a dolgok. Ha visszavennénk a bolygó lakosságát olyan 1 milliárd főre, megtartva persze a nyugati világ mostani magas technikai színvonalát, leradírozva az olyan felesleges, ballaszt részeket, mint Afrika, Dél-Amerika, Közel-Kelet és Ázsia nagyobbik része. Plusz egy jó adag automatizáció, robotizáció, és az ezáltal olcsón megtermelt javak egyenlő elosztása, természetesen szigorúan azzal a feltétellel, hogy a közös munkából mindenkinek ki kell vennie a részét, és nincs potyautasság. Egycsapásra jóvilág lenne. De ezt sajnos úgy hívják, hogy utópia.

Zoltán Rádi 2018.12.19. 13:25:18

@Kolompár Magneto: Szép, új világ. Csak pár milliárd embertől kellene megszabadulnunk :)
Amúgy tényleg túl sokan vagyunk, mégis mindenkit arra bátoritanak, hogy ész nélkül szaporodjon.

WildBear 2019.01.03. 13:26:07

Az egy ilyen "Földszintes Dugovics Titusz" cikk; az írója nagy elánnal leveti magát - a földszintről..

Olyan nagy újdonság, hogy a szakképzetlen kínai (vietnami, indiai) munkások fillérekért dolgoznak?

Ha nekik megéri ennyiért dolgozni, akkor egy nyereségérdekelt cég miért fizetne nekik többet?

Ha nem lenne a Matel, akkor nekik ez a munkájuk sem lenne.

WildBear 2019.01.03. 13:28:55

@Zoltán Rádi: "Valahogy kibirnák a multik is, hogy adott évben nem 2 milliárd Ft-ot keresnének, hanem csak 1.5-öt pl."

A multik részvénytársaságok, és a részvényesek (akik többnyire kisemberek, nyugdíjalapok, stb.) osztalékot / árfolyam növekedést várnak el a pénzükért.
Te nem ezt tennéd?

Mutass példát, jelentsd be a munkahelyeden, hogy holnaptól csak fele fizetést kérsz!

Zoltán Rádi 2019.01.03. 13:50:50

@WildBear: Jó, majd mindjárt megsajnálom a részvényeseket :).
Amúgy vicces, hogy ezzel a fele bér dologgal jöttél, mert éppen januártól keresek kb 100 000-el kevesbbet egy egészségügyi probléma és munkakör váltás következtében

WildBear 2019.01.03. 17:23:30

@Zoltán Rádi: Miért kellene sajnálni a részvényeseket..?
Sajnálom, hogy kevesebbet keresel, de gondolom nem mondanál le önként az "új" fizetésedről sem.

Zoltán Rádi 2019.01.03. 17:27:51

@WildBear: Hát, mert úgy a védelmükre keltél. Én amúgy csak a mohóságról beszéltem. A mohóság miatt olyan a világ, amilyen.
Mindegy, megélek ennyiből is és remélhetően élhetőbb lesz az életem. Nincsenek nagy igényeim, szóval nekem nem minden a pénz.

WildBear 2019.01.03. 18:52:21

@Zoltán Rádi: Nem védem a részvényeseket, viszont sokak fejében egy hamis kép él arról, hogy a "gonosz multik"ról.

Ahogy írtad:

"Valahogy kibirnák a multik is, hogy adott évben nem 2 milliárd Ft-ot keresnének, hanem csak 1.5-öt pl."

A multi vezetőségének az a dolga, hogy a lehető legnyereségesebben vezesse a céget. Ha a terméket elő tudja állíttatni 10, és 20 centért is, akkor nyilván az elsőt választja (ha a többi paraméter azonos).
Azok a munkások elmennek annyi fizetésért dolgozni, tehát nekik is megéri.
Akkor miért fizetne a multi többet?
Ha neked a spárban 5200,-Ft a végösszeg, te sem fizetsz 6, vagy 8 ezret..!

Zoltán Rádi 2019.01.03. 19:12:48

@WildBear: igen, ez a mohóság, amiről beszéltem. Nem gonoszság ez, csak egyszerűen semmi sem elég.

Zoltán Rádi 2019.01.03. 19:39:51

@WildBear: De amúgy ez nem gonosz multizás, az egész világ igy működik. Egyesek kizsákmányolásával mások jól keresnek.
Azt meg ne gondold, hogy a melósnak jó, hogy ilyen keveset keres. Azért megy el annyiért, mert máshol sem kap többet. Sőt, amúgy ha a béreket nézzük Magyarországon a multik egész jól fizetnek a magyar lehetőségekhez képest.
Éppen ezért nem a multikat kárhoztatom, hanem az ország vezetését, mert ők nem tudnak/akarnak élhetőbb körülményeket biztositani.

WildBear 2019.01.04. 08:47:46

Nem kizsákmányolás, ha a végzettségük, tudásuk, stb. alapján ők ennyit érnek az ottani munkaerőpiacon.
De mondom; nyugodtan fizethetsz a spar-ban a pénztárnál többet, vagy visszautasíthatod a fele fizetésedet: mutass példát!
Esetleg kamat/osztalék nélkül is kölcsönadhatod a pénzedet valamelyik RT-nek.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • plokmi: Hiába jósoltak komor jövőt az emberiségnek, már évtizedek óta mindenféle formában (tanulmányok, filmek stb.). A különbség csak annyi lesz, hogy a folyamat nem diktatórikus, hanem teljen önkéntes ala... (2019.01.19. 07:13) Miért veszélyes a 10 éves kihívás?
  • kvadrillio: jAHHHH........EZ AZ ÓRIÁSI IN TERNETES KÉMHÁLÓZAT, EGYRE KITERJEDTERBBEN MŰKÖDIK ! ÉS A TULAJAINAK EGYRE TÖBB MILLIÁRDJA HALMOZÓDIK FEL EZÉRT.........KAPITALIZMUS EZ A JAVÁBÓL ! a cocilizmus ehhe... (2019.01.19. 07:07) Miért veszélyes a 10 éves kihívás?
  • enpera: Aki regisztrált, lemondott a személyiségi jogairól. (2019.01.19. 06:51) Miért veszélyes a 10 éves kihívás?
  • Siphersh: Hát, ebből nem igazán derült ki, hogy mi lehetne ezzel a probléma. A legközelebb akkor jutott a cikk ahhoz, hogy megtudjak erről valamit, amikor azt írja, hogy "jogi aggályokat vetett fel", de ez na... (2019.01.18. 21:23) Miért veszélyes a 10 éves kihívás?
  • MTA rendes tagja: zsidó trükk (2019.01.18. 21:21) Miért veszélyes a 10 éves kihívás?
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es