Kívül tágasabb

Öt dolgon változtass, ha jobban akarsz aludni

2018.11.23. 06:30, Kívül tágasabb , 5 komment

Kevés rosszabb dolog van, mint álmatlanul forgolódni. A kialvatlanság kihat a memóriára, a termékenységre és az általános boldogságra, vagyis alapvető fontosságú, hogy pihentek legyünk.

alvas_no_foto_pixabay_com_xiangying_xu_4.jpg

Ezt könnyíti meg, ha nem lefekvés előtt eszünk, hanem korábban, könnyű ételeket fogyasztunk és megváltoztatjuk az étrendünket. Következzen hát öt étel és ital, amelyeket érdemes elkerülni a nyugodt alvásért 

Koffein 

Egyértelmű, de sokan mégsem tudnak leállni vele. Egy esti üdítő jó ötletnek tűnhet, de mivel stimuláns, ez lehet az oka, ha nem jön álom a szemünkre. A koffein blokkolja az agyban felhalmozódó adenozin alváskiváltó hatását, így hosszabbítja meg az ébrenlét idejét akár hat órával, vagyis értékes időt vesz el a pihenéstől. 

Dave Gibson alvásszakértő azt javasolja, hogy korlátozzuk a napi koffeinbevitelt. Két csésze kávénál többet ne igyunk, és ebéd után már egyáltalán ne fogyasszunk koffeintartalmú italt. 

(Annyit csendben hozzátennénk, hogy ismerünk mi olyan embert, aki a legjobban némi kávé elfogyasztása után tud aludni, szóval bár nagy általánosságban lehet, hogy igaz a megállapítás, azért embere is válogatja.)

Vörös hús 

Az ilyen húsokat tovább tart megemészteni, ezért ha későn vacsorázunk, akkor inkább könnyebb ételeket válasszunk. A szakértő tanácsa szerint négy óra teljen el a nehéz étel elfogyasztása és a lefekvés között. 

Ha mégis megéhezünk, tejtermékeket vagy zöldségeket – például káposztát – együnk, mert ezek gazdagok a stresszcsökkentő hatású kalciumban. Így elősegíthetik a nyugodtabb alvást. 

Alkohol 

Egy hosszú munkanap után sokan vágynak egy pohár sörre vagy borra, pedig az alvás szempontjából ez nem hasznos. Amint az alkohol stimuláló hatása eltűnik, nyugtatóként szolgál, de nem olyan módon, ami garantálná a nyugodt pihenést. 

Dave Gibson szerint az alkohol negatívan hat az REM-szakasz egyensúlyára, főleg az éjszaka második felében, vagyis nem lesz pihentető az alvás. 

Fűszeres ételek 

Elronthatja az álmunkat a csilipaprika is, ezért csak óvatosan. A szakértő szerint a fűszeres ételek növelik a testhőmérsékletet, és ez nyugtalan alváshoz vezethet. 

Cukor 

Egy kis édesség lefekvés előtt csábító lehet, ám a nagy cukortartalmú ételek növelik a vér cukorszintjét, és a plusz energia kitolhatja az elalvást. Inkább együnk teljeskiőrlésű gabonából készült termékeket, hogy jobban aludjunk. 

Ezek ugyanis segítik a nyugtató hatású triptofán nevű aminosav áramlását a vérben. A banán is tartalmazza ezt a vegyületet, így szintén jó nasi lehet alvás előtt.

(Fotó: pixabay.com/xiangying_xu)

(via)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr9014387142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tinman 2018.11.23. 20:42:54

6. Ne edz lefekvés előtt pár órával. A magasabb tartományba felvitt pulzus, még egy ideig nem is áll vissza az edzés előtti alacsonyabb szintre. Az adrenalin, a magasabb kortizol szint pedig mind elbarmolják az alvást és hiába érzed magad fáradtnak, felületesebben és nyugtalanabbul fogsz aludni.

7. Kék fény. Nem véletlenül került bele a kék fény csökkentését aktiváló opció a mobil/tablet/PC gépek opciói közé. Ez az egy tényező már önmagában is képes megzavarni a melatonin termelődést, így komoly hatással bír a nyugodt alvásra.

Szívesen.

Bambano 2018.11.23. 22:47:52

ha nem szereted a fuzárium nevű gombát meg a mérgét, akkor egyáltalán ne egyél teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket.

teljes tévedés azt tanácsolni, hogy éjszakára inkább olyat egyél.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.11.24. 07:39:32

Idegeskedő, aggodalmaskodó embereknek ajánlom: Minden lefekvésnél tudatosítani kell magukban, hogy a fejükben kavargó problémákkal az ágyban fekve éjjel nem tudnak kezdeni semmit. A kimerült, fáradt embernek a problémái megoldásában a legfontosabb és legelső feladata, hogy kialudja magát.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.24. 11:36:27

Estefelé mindig iszom egy jó erős kávét, mégis kitűnően alszom. Különös..

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.24. 11:38:42

"Dave Gibson szerint az alkohol negatívan hat az REM-szakasz egyensúlyára"

Vajon mit gondolhat ugyanerről Mel Gibson...? :)

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es