Kívül tágasabb

Eljött az utazási tanácsadók ideje

2018.11.20. 06:30, Kívül tágasabb , 7 komment

Továbbra is sokan vannak, akik nem maguk szervezik le nyaralásukat, hanem ezzel megbíznak valakit. Csakhogy ezeket az embereket már nem ügynököknek hívják, hanem tanácsadóknak. A kérdés most már az, hogy csak sima átkeresztelésről, vagy többről van szó.

barcelona_1.jpg

„Ő szakértő abban, hogy megtalálja a jó ajánlatokat a repülőjegyekre, szállodákra és az utazás egyéb elemire. Tudja, hogyan rakja össze a részleteket, hogy egy nemzetközi út kényelmes és hatékony legyen. Ez a tapasztalat nagyon értékes, hiszen ezzel időt és pénzt is megtakarítok” - mondta egy amerikai férfi, a marketingszakemberként dolgozó Peter Schwartz, aki gyakran igénybe veszi megbízható utazási tanácsadó szolgáltatásait. S nincs ezzel egyedül. 

Az 1990-es években az utazásokat kínáló ügynökök munkája kezdett háttérbe szorulni, először a légitársaságok csökkentették a jutalékaikat, aztán versenytársat kaptak az interneten az olyan online turisztikai oldalak személyében, mint az Expedia vagy Orbitz, amelyek néhány gombnyomással elvégezték a munkájukat. 

A teljes munkaidőben foglalkoztatott utazási ügynökök száma 2000-ben még 124 ezer volt az Egyesült Államokban, ám 2014-re ez 74 ezerre csökkent. Kis korrigálás után a szakmában dolgozók száma 81 ezerre emelkedett, de a hivatalos várakozások szerint 2026-ra további 12 százalékos visszaesés jöhet. 

Az iparágban mindenki számára egyértelmű volt: ha az ügynökök csak közvetítőnek tekintik magukat az eladó és a vevő között, akkor a napjaik meg vannak számláva. 

Haldokló üzletág helyett a jövő? 

Idén nyáron az Amerikai Utazási Ügynökök Társasága át is nevezte magát Amerikai Utazási Tanácsadók Társaságává. Az új név ugyanis pontosabban leírja a tagok értékes munkáját, amit az ügyfeleknek végeznek és egy egyértelmű jelzés az utazó közösség felé is – mondta a Forbes-nak Zane Kerb, a szervezet elnöke. 

Az üzenet világos volt: ne hívják őket többet utazási ügynöknek. Ez ugyanis egy haldokló üzletágat képvisel, amely többé nem szolgálja a vásárlókat. Az utazási tanácsadók ugyanakkor a jövőt jelentik és profi szolgáltatást kínálnak. 

Azonban ez az üzenet valóban átment abban a világban is, amelyben az online utazási oldalak uralnak, és ahol a mesterséges intelligencia elhomályosítja a különbséget az emberek és a számítógépek között? A válasz bonyolult. Néhányan vevők az elképzelésre, de továbbra is vannak akadályok. Az egész üzletágnak változnia kell, ha profiként akarja mutatni magát. 

Az olyan elfoglalt emberek számára, mint Peter Schwartz, az üzenet világos. Nincs ideje saját magának intézni az utazásokat, ráadásul tanácsadója nem csak a jegyeket intézi, hanem akár éttermi foglalásokat vagy az iratok kezelését is vállalja, ezzel sok terhet levéve ügyfele válláról. 

Nem mindenki van oda értük 

Mások azonban vitatják a tanácsadók szerepét. Cameron Seagle utazási blogot is vezet, és azt mondja, hogy az ilyen szereplők bevonása már-már komikus, hiszen az internet, a foglalási platformok, a megosztó szolgáltatások és a blogok megváltoztatták azt, ahogy utazunk. 

Úgy véli, csak olyan tanácsadót bízna meg, aki magasan képzett, szakértő egy adott területnek, ám ha ezt ismeretanyagot ő is beszerzi a netről vagy a barátaitól, akkor inkább maga foglal. 

Mitől más a tanácsadó? 

Néhány jel, hogy utazási tanácsadóval van dolgunk, nem csak ügynökkel:

Többet tesz a foglalásnál: az ügynökök lefoglalhatják a repülőjegyet, a hotelt és előkészíthetik a transzfereket. A tanácsadók számára ez csak a keret, kiterjedt hálózatuknak köszönhetően ennél jóval többet kínálnak. 

Specializálódnak: az utazás egy-két területén mélyednek el a tanácsadók. Az úti cél mellett segítenek idegenvezetőt, jó éttermet és gyógyfürdőt is találni, annyira ismerik az adott helyet. 

Igényre szabhatók: az utazó igényeihez alakítanak mindent, a speciális kérésekre is figyelnek. 

Konzultációs díjat számolnak fel: az egyes szolgáltatásokért fizetni kell, de mindegyiknek megvan a maga, előre megszabott, világos ára. A cégek által fizetett jutalékok is jelentős részét képezik a bevételeiknek, de a díjalapú elszámolás segített profibbá tenni az iparágat. 

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr414382188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zabalint 2018.11.20. 11:02:16

Ennek kizárólag céges utazásokkor van értelme, amennyiben nem olyan nagy a cég, hogy erre külön részlege legyen. Magánút esetében csak hátrány az ilyen közvetítő, aki maradjunk annyiban, hogy továbbra is ügynök, hiába nevezik át.

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2018.11.20. 23:30:57

Egy turistának nincs szüksége külsős segítségre, csak ha annyira alacsony IQ-val rendelkezik, ki honnan tudná, hogy neki milyen igényei vannak? Csak őmaga.
Egy üzletembernek lehet szüksége, de azoknak meg az ő és a fogadó partner titkárai intézik, hisz azok tudják a tárgyalás menetrendjét.
Igazándiból csak az olyan öregek, akik nem képesek használni az internetet lehetnek a potenciális ügyfelek.
Amúgy tök felesleges volt ideírni, mert akik komolyan veszik ezt a cikket, azokkal inkább nem közösködnék

Róza mama 2018.11.21. 07:31:23

2019 hajnalán nem nagy kihívás, hogy az ember repülőjegyet, hotelt vagy hogy a cikk blődségeit idézzem, éttermet keressen magának az ember az interneten.

Ha számodra ez probléma, valószínűleg a kisiskolás oktatásodban keresd a gyökereit.

the crow 2018.11.21. 09:21:36

Ha a tanácsadó csak lefoglalja a jegyed a w-nél akkor tényleg nem éri meg jutalékkal táplálni, de ha egy összetettebb utazást épít fel neked, kihasználva az általa ismert kedvezményeket esetleg helyi autókölcsönzőket, szállásokat, akkor a megtakarítás egy része őt illetheti, és még te is nyertél. Van az a tudás, aminek a birtokában a tanácsadónak 10 perc megtalálni azt, ami neked 1 nap. Megéri? Mindenkinek más éri meg. Mondom ezt úgy, hogy nem igazán bízom az ügynöki tevékenységben, és az esetek többségében tényleg nem olcsósít

Dora Dora 2018.11.21. 10:26:40

@Zabalint: Lehet, hogy már az átnevezés is elég, de az is lehet, hogy a névtől függetlenül bővül a szolgáltatás. Tegyük fel, hogy Portugáliába utazol a barátaiddal és szeretnél szuper boros programokat. A neten pedig nincs fenn minden és nagyon nehéz kiválasztani azokat a véleményeket, amik függetlenek, rengeteg fals dolgot olvashatsz. Igaziból a jó dolgokat helyben lehet megtalálni, legalábbis nálam ez a tapasztalat, pedig elég jó vagyok a netes keresgélésben. Portóban olyan pincét találtam, hogy ihaj-csuhaj, de a neten nem találtam meg őket, mert 1. nem tudtam, hogy hol keressem, 2. kicsi pince, csak a nagyokat lehet megtalálni (amik drágák, turistásak és nem is olyan jók). Ha az utazási tanácsadó viszont jártas a témában, ismer minden kis helyi dolgot, miért is ne mennék hozzá? hiszen olyan infóknak van a birtokában, amit én talán csak többi napi keresgéléssel találnék meg, vagy még azzal se. És mivel én nem azért fizetek neki, hogy a szerződéses partnereit ajánlja, hanem a tudásáért fizetek, ezért neki az az érdeke, mint a Google-nek: a legrelevánsabbat adja, még akkor is, ha más fizetne azért, hogya jánlja.

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2018.11.21. 20:37:37

@Dora Dora: Ilyen butaságot, ilyen magabiztonsággal leírni - szégyen!
Egy "utazási tanácsó" sosem volt abban a kis pincészetben. Ezekből a pincészetekből több ezer van. Miért pont a tied lenne a legjobb? Mikor a portugál borokba nehéz belekötni...
Egyébként többszőr voltam Portugáliában, a kisboltban 89 Euro Centért árult bor is felvette az otthoni 2-3000 forintos borokkal. Na ilyenkor mi van?

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2018.11.21. 20:52:31

Amúgy Észak-Spanyolországban egy benzinkúton találtam olyan bort, aminek minimál, de mégis tökéletes desigja le vett a lábamról. 1 Euro és 10 Cent volt csak. Meggyőződésem, hogy egy alkalmazott rokona, vagy ismerőse mutyizta be az üzletbe, ahol 3-5-7 Euros borok tömkelege volt a főirány.
Vettem 3 üveggel.
"Gazdag" magyarokkal találkoztunk egy nappal később. Felbontottam az egyiket, és megkínáltam mindenkit. Mindenki elalélt.
Kérdeztem: mennyi volt az ára szerintetetek?
60-80 Euro között mondta az 5 emberke.
Látni kellett volna az arcukat, amikor megmondtam, hogy csak 1.10 Euro volt...
Ennyi a "szakértelemről"...

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es