Kívül tágasabb

Sportolás nélkül fogyni? Inkább ne!

2018.11.01. 06:30, Kívül tágasabb , 40 komment

Egyesek szerint a sportolás nem is igazán fontos a fogyáshoz. Minden a diétán múlik – mondják. Az étrend és a fogyás kapcsolatáról szóló teóriák gyorsan népszerűvé váltak, az ezt alátámasztani vélt cikkek futótűzként terjednek. Ennek ellenére az igazság az, hogy lehet sportolással is fogyni. Akkor hát miért mondják mások az ellenkezőjét?

futas_foto_pixabay_com_wokandapix.jpg

Sok olyan embert ismerhetünk, akik nagy erőkkel vágtak bele, hogy leadják a pluszt kilókat, aztán gyorsan fel is adták a próbálkozást. Viszont tény, hogy azoknak a 90 százaléka, akik jelentősen lefogytak és nem is szedték vissza a súlyukat, naponta legalább egy órát sportolnak átlagosan. 

A gyors megoldás az egyik ok

Több oka van, amiért a fogyás érdekében végzett testmozgás rossz hírnévre tett szert. A többség gyors megoldást keres, és a diéta- és fogyásipar kihasználja ezt az azonnali megoldásra vonatkozó fogyasztói vágyat.

Sok tanulmány kimutatta, hogy a sportolástól megváltozik a testösszetétel, javul az anyagcsere és változnak az étkezési preferenciák. Ezek az egyszerű tények kiállták az idő próbáját, de nagyrészt észrevétlenek maradtak a szenzációsnak vélt diétás termékek mellett. 

Ezenkívül sokan úgy vannak vele, hogy naponta egy óra testmozgás túlzó vagy kivitelezhetetlen, ezért egyszerűbb megoldást keresnek – írta a Conversation

Másrészt az orvosok és táplálkozási szakértők nem magyarázták el jól, hogy mi a kapcsolat a sportolás és az étkezési szokások között – talán azért, mert legtöbbször különböző táborokhoz tartoznak. 

Miért fontos a mozgás? 

A testmozgás márpedig közvetlenül befolyásolja az étkezési szokásainkat, ami azzal is jár, hogy könnyebb egészségtudatosan dönteni, ha már rákaptunk a sportra. Mozgás nélkül a táplálkozásban bekövetkezett hirtelen változásokat, főleg ha kalóriacsökkenéssel járnak, nehezebb megtartani. 

A harmadik pedig a korlátozott kapacitás volt. A sportolást lefokozta több olyan tanulmány, amely lefogyni vágyó, elhízott embereket vizsgált, akiknek korlátozott lehetőségük volt mozogni. Márpedig ez olyan mintha egy medencéből egy műanyagpohárral kellene kimerni a vizet – nem teljesíthető ésszerű idő alatt. 

Tehát ha azt mérjük, mennyi súlyt veszítünk idővel, a válasz nem lesz sok, mivel az ülő delikvensek 500 vagy kevesebb kalóriát égetnek el hetente. Így kialakult az a bizonytalan következtetés, hogy a sportolás kevésbé fontos a fogyásban, és gyorsan el is terjedt. 

Az ugyanakkor hiányzik az okfejtésből, hogy az emberek változtathatnak a mozgáskapacitásukon, vagyis kitolhatják a fizikai erőfeszítés szintjét. Ha pedig ez növekszik, a fogyási képesség is változik. Hogy a példánál maradjunk: pohár helyett vödröt kapunk a víz kimeréséhez. 

Tehát a testmozgással lehet fogyni? Mindenképpen. Természetesen a hirtelen kalóriamegvonás is eredményezhet fogyást rövid távon, de nehéz fenntartani ezt a szigorú diétát hosszú ideig, és a többség végül feladja vagy visszajönnek a leadott kilók. A sportolás viszont kipróbált módja annak, hogy az étrendi változásokat elviselhetőbbé tegyük.

(Fotó: pixabay.com/Wokandapix)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr9314337083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fülig José 2018.11.01. 07:22:54

Az az 500 vagy kevesebb (egyébként kiló!!) kalória baromság. Ha csak a fejedből nézelődsz kifele lehet igaz, de ha levegőt veszel esetleg arrébb mész már tuti, hogy többet égetez el.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.11.01. 11:26:22

A testmozgás a fogyáson kívül is az egészséges élet egyik legfontosabb tényezője, értelmes ember nem hagyja ki az életéből.

tamask 2018.11.02. 10:10:32

Aki végez testmozgást, az lusta, gusztustalan ember. Meg is érdemlik, hogy kövér, undorító alakok legyenek és 70 éves korukra már a székről se tudjanak felkelni segítség nélkül.

DoctorMorreau 2018.11.03. 12:23:22

A testmozgás jó dolog, de saját tapasztalat, hogy nagyon könnyen jöhetnek a sérülések is vele együtt,minél komolyabban sportol az ember, annál komolyabbak..

Sajnos, ezt a fiataloknak kevésbé magyarázzák el.

A Mestered 2018.11.03. 12:31:47

ennyi hülyeséget egy helyen. A fogyásnak van egy rettentően egyszerű képlete: fogyás = bevitt energia < felhasznált energia.

Tehát ha kevesebbet viszel be mint amit elégetsz, akkor fogysz. Ennyi.

Az egyetlen kérdés, hogy hogyan lehet elérni ezt.
1. Változatlan energia felhasználás mellet, csökkented a bevitelt:
a: lecseréled alacsonyabb kalóriájú ételekre a kajád (hosszútávon használható)
b: csökkented a mennyiségét a kajának(hosszútávon csak részben betartható vagy nehezen)
c: diétázol (ez a rosszabb, mert csak ideiglenesen betartható)
2. változatlan bevitel mellet növeled az energia felhasználást: sportolsz és izmot növesztesz
3. az előző kettő együttesen.

Alick 2018.11.03. 13:41:30

@A Mestered: Ez nem mindekire egyformán igaz, mert van aki egész nap sütizik és nem sportol rendszeresen, mégis nádszálkarcsú.
Az akar állandóan fogyózni, akinek lassú az emésztése.

A Mestered 2018.11.03. 14:47:39

@Alick: mindenkire igaz, de ezek szerint nem igazán értetted meg.

Ha kevesebb a bevitt energia mint ami szükség van akkor szervezet elkezdi lebontani "magát". Elsődlegesen az izmokat és/vagy a zsírt. Ha kellő mennyiségű fehérjét viszel be és mellette sportolsz, akkor az izom tömeg kevésbé csökken szemben a zsírral. De a végeredmény szempontjából csak az számít, hogy kevesebb legyen a bevitel.

Amiről te írsz, az teljesen más:
Vannak akiknek gyorsabb az anyagcseréje mint másoknak, viszont ezt lehet befolyásolni a táplálkozással. Minél gyakrabban eszik az ember az anyagcsere annál gyorsabb lesz. Ha valaki naponta csak egyszer eszik, sokat, rostmentesen és még csak sportolni sem szokott, annak nagyon lelassul az anyagcseréje, nem beszélve az egyéb emésztési betegségekről, amik szép lassan kialakulnak.
Ha naponta 3-5 alkalommal rostban gazdag ételeket eszel és mellé kellő mennyiségű folyadékot is viszel, akkor már néhány nap alatt is érezhetően javul az emésztés, de néhány hét, 1-2 hónap után beáll egy gyorsabb ritmusra.

Emellett érdemes azt is megnézni, hogy hogyan él az adott személy. Ha valaki folyamatosan "pörög", tehát mindig van elfoglaltsága, mindig tesz-vesz valamit, képtelen a fenekén megülni akkor annak az embernek sokkal nagyobb az energia igénye, mint annak aki semmit sem csinál. Nem kell túl nagy különbség. Számold csak ki: 1 kg zsír raktározásához kb 8000kcal-ra van szükség. Egy átlag nő számára 1700-2000kcal a napi igény, egy átlag férfinak 2000-2500kcal. Két ember közül az egyik folyamatosan a határon mozog a bevitel szempontjából, a másik mindig csupán 100kcal-al lépi túl a limitet(ez kb egy átlagos 30-50g-os csoki). Egyetlen év leforgása alatt az első emberünk semmit sem fog se hízni, se fogyni. A második viszont mindennap +100 kcal-al gyarapodott, ami egy év leforgása alatt 365 x 100 = 36 500 kcal = 4.5kg zsír.
Ha kiinduló állapotban mindketten 50 kilós lányok, akkor az egyik egy évvel később már 54.5kg-os. Hidd el ilyenkor sok lány már az idegösszeomlás szélén áll :D

Szintén az előző példádhoz: vannak sütik, amelyekből ha megeszel 500g-ot(fél kiló) akkor kb betömtél 1000 kcalt, mig ugyanezen energia mennyiséghez elegendő 2 szelet kenyér + 1 csomag(150g) szalámi, vagy 180g szalonna magában, vagy 1kg csirkemell. Ahogy láthatod hatalmas különbség van az ételek között is. Van olyan amiről azt hisszük, hogy hizlal, mig a másikról már kevésbé, vagy egyáltalán nem is sejtjük.

szepipiktor 2018.11.03. 18:13:39

Egyetértek az írással (ez ritka...), de kevés!
A sportolás - ami nem egyenlő a testmozgással - nem csak a fogyás miatt fontos az embernek.
A sportolás az egészség szempontjából is roppant lényeges (mondjuk egyes versenysport eseteiben a későbbi utóhatások meg ezzel ellentmondanak...) és nem elhanyagolható a szellemre, a pszcihére gyakorolt hatása sem, hiszen a sport a mai harc, közdés és túlélés leképezése, ami meg evolúciós alap!
Ezért kell az iskolákban a testnevelés, de nem a "tankönyalapú", hanem a versenyzés, az iskolai bajnokságok stb.
A srácok jővője miatt kikerülhetetlen.
Viszont ez a szemlélet ma típusidegen, gyakorlatilag üldözött, hiszen azok a hangadók, az Y generáció hangadói, akik az életüket a online térben töltik, már nem így nevelkedtek, számukra mindez időpazarlás és káros.
A mai hangadó 30-as korára kopaszodik, minden szarral orvoshoz jár, tömi magába a kamu-gyógyszereket és azon ábrándozik, hogy mit kell tennie a kockahasért, mert ezt látja a reklámokban, a sorozatokban.
100 méter nem tud futni...
Ugye a részhalmaz által úzött szarságok, a fitness, a sqash (hogy kiment a divatból...), és a többi nem sport, csak testmozgás és nem nevel semmire!
Mi hetente küzdünk ma is, a tagok többsége 60-65 feletti már, de egy óra foci után kocsma és a vesztes froclizása, hiszen egy hétig a győztes csapat a király! És nincs fogyászkényszer, csak erőnlét, egészség. És a jövő hét várása...
Ezt nem lehet egy szobabiciklin, nincs semmi valódi kihívás.
Szóval a tesmozgás helyett sport, az tömegsport, a dühöngős kosár, fociderbik is "versenyzés" kategóriájúak, és életmódváltás, kiugrani az intrenetből és valódi életet élni. Kirándulni, valódi okokból kerékpározni (nem csak mert divat) és számtalan mostani probléma, köztük a súlyunk is magától rendbejön!
.
Mondjuk a trend eredménye már látható, a még fiatalabbak ismét sportolnak...
Ja e-sportolnak!
Már annyit sem mozdulnak, mint az Y generáció.

Zsuzsi25 2018.11.03. 19:28:54

@Online Távmunkás: Pontosan. Viszont kurvára irigylem azokat, akik élvezik is a testmozgást, és nem csak muszájbol csinálják....

Zsuzsi25 2018.11.03. 19:40:22

@Alick: @tamask: @DoctorMorreau: @szepipiktor: Én csak azt nem értem, hogy hogyan lehet az, hogy van, aki ugy él, hogy minden nap pizzakolávalsütivel egytálétel, lefolytva némi chipsel, csokival, mellé 0 mozgás, én meg mozgok, éhezek, (igen, dietetikus által összeállitott étrenden élek) van is eredménye, de ha kicsit is nem figyelek, azonnal magamra rántok 5-6 kg ot is. Erre azért ráfeküdhetne az orvostudomány.

...in the world 2018.11.03. 20:22:34

figy mutatom:
Bevitt kalória - elégetett kalória = X
X<0 --> fogyás

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.11.03. 21:55:08

@szepipiktor: Fontos megkülönböztetni az egészséges sportot és az egészségtelen versenysportot.

@DoctorMorreau: Sokan gondolkodás nélkül kezdenek el sportolni, pedig elég lenne arra visszaemlékezni, hogy mit tanultak az általános iskolában és ugyanúgy bemelegíteni, utána nyújtani, nem betonon focizni, stb.

@Zsuzsi25: Sajnos sokan a naponta mozgók közül is csak a Facebook-függőség miatt csinálják, hogy újabb rekordteljesítményeket posztolhassanak. Pedig az egészséges sportnak is van határa, például futásnál hosszabb távon nagyjából a 10-11 km/h alatti tempó egészséges, felette már egészségtelen...

Larrikin 2018.11.04. 00:56:30

@Zsuzsi25: megfejtette a tudomány, ezért tud a dietetikus megfelelő étrendet ajánlani. A kalória mellett a glikémiás index szerepe is fontos, és itt van a nagy különbség ember és ember között, ugyanis ugyanazt a táplálékot több mechanizmussal képes a szervezet hasznosítani. A magas GI rendszerint azt eredményezi, hogy hirtelen sokkal több energia áll rendelkezésre, mint amennyi hasznosulni tudna. Egyesek a magas GI-s ételekből hasznosuló kalóriát azonnal zsírként raktározzák el, nekik fontos, hogy egyrészt kerüljék az ilyen ételt, másrészt a nap során gyakran egyenek de keveset, továbbá lehetőleg egyik főétkezés előtt csökkentsék le az izomzatban tárolt glükózkészleteket (magyarán mozogjanak). Pusztán a fogyás szempontjából mindegy lenne, hogy mikor, de akinek sose kell a glükózraktárait újratölteni, annak ehhez alkalmazkodik a szervezete.

Larrikin 2018.11.04. 01:02:17

@Online Távmunkás: "például futásnál hosszabb távon nagyjából a 10-11 km/h alatti tempó egészséges, felette már egészségtelen..."
Alkat és edzettség függő. Inkább vegyünk egy pulzusmérőt és igyekezzünk ésszerű tartományt kijelölni.

Zsuzsi25 2018.11.04. 04:27:42

@Online Távmunkás: Hát én edzös képet még életemben nem posztoltam :D én azért mozgok, h ne hizzak el megint :( Pedig utálok. Gyülölök. 4:30 van, mindjárt megyek futni. Fujjj

@Larrikin: Értem. De ennek mi az oka??? Én miért szivtam meg a genetikai lottosorsoláson, és más miért nem?
Gl index szerint a kajáknak két csoportja van van: Lassan, illetve gyorsan felszivodo ch.
Minden ami NEM finom = lassan felszivodo ch.
Minden, ami finom = gyorsan felszivodo.
A kérdésem az, hogy, hogyan tudnék én is karcsu lenni, pizzahamburgertortasültkrumplitésztapéksüti (és egyéb finomságok) egészésznapos zabálása mellett 0 mozgással?

tamask 2018.11.04. 23:26:24

@szepipiktor: a focisták idősebb korukra nagyon el szoktak hízni. A foci sport, de olyan sport, amit lehet lazán is tolni.

A fitness (gondolom a konditeremre célzol) leszólását nem értem. Kalkulálható a terhelés és követhető a fejlődés. Megemelsz 100 kilót hússzor vagy csinálsz 4x10 húzódzkodást. Focisták erre SE képesek. Futni egy labda után értelmetlen a legtöbb ember számára a gyerekkor lezárulása után.

Larrikin 2018.11.05. 03:32:46

@Zsuzsi25: kivételesen teret kell adnom az elcsépelt mondásnak, miszerint minden fejben dől el.

Zabalint 2018.11.05. 09:45:48

@A Mestered:
Az 1/b-2 kombó olcsó, hatékony és fenntartható, viszont pont emiatt nem lehet ezek eladásával sokat keresni, ezért az 1/a-t propagálják mindenhol, mert úgy lehet eladni drágán a diétás kajákat. Amivel ráadasul nagyon kevesen érnek el eredményt hosszútávon, ezért újabb és újabb csodakajákat lehet rájuk sózni, amiktől szintén nem fognak lefogyni.

Zabalint 2018.11.05. 09:48:10

@Alick:
Vagy csak saját bevallása szerint sütizik egész nap, a saját mércéje szerint, a másik meg a saját mércéje szerint eszik alig valamit, aztán hízik. Én ha csak azt nézem, hogy munkahelyi étkezdén/kifőzdében mi van az illető tálcáján, már nagy eséllyel megmondom, az illető kövér/sovány/átlagos. Vagy hogy nap közben nasizik-e. Nagyon-nagyon ritka a kivétel.

Zabalint 2018.11.05. 09:52:50

@Online Távmunkás:
"Sokan gondolkodás nélkül kezdenek el sportolni, pedig elég lenne arra visszaemlékezni, hogy mit tanultak az általános iskolában és ugyanúgy bemelegíteni, utána nyújtani, nem betonon focizni, stb."

Korosztálytól függően rengeteg baromságot tanítottak/tanítanak testnevelés órákon, amelyek nem állják meg a helyüket. Ráadásul sportágspecifikus, hogy hogyan kell egészségesen edzeni. Érdemes mindennek alaposan utánajárni.

Zabalint 2018.11.05. 09:54:52

@Online Távmunkás:
"Pedig az egészséges sportnak is van határa, például futásnál hosszabb távon nagyjából a 10-11 km/h alatti tempó egészséges, felette már egészségtelen..."

Honnan van ez az ökölszabály? És egyaránt igaz egy 25 éves férfira, meg egy 70 éves nőre? Edzéstempó hosszú, egyenletes futásokhoz, résztáv vagy versenytempó?

Zsuzsi25 2018.11.05. 18:43:22

@Larrikin: Mármint mi döl el fejben könyörgök??? Mondogassam magamnak, hogy nem hizlal a pizza, nem hizlal a pizza, szeretek futni? Vagy arra gondolsz, h. hogy át tudom kötni az agyam, hogy márpedig szeretem a brokkolit (habár undorito)?
Nem, ezt NEM lehet fejben eldönteni, nem tudom szeretni az egészséges kajákat, mert azok szarok! (Ezt egyszerüen nem tudom máshogy mondani) Arra kellene ráfeküdnie az orvostudománynak, hogy más,miért eszik finomakat esztétikai (és/vagy egészségügyi) következmények nélkül...
Egyedül azért imádkozom, hogy a kislányom az apja génjeit örökölje....egyelöre ugy tünik igy van, Neki talán nem kell nyálcsorgatva néznie, ahogy a barátai mekis kaját habzsolnak.....

Larrikin 2018.11.06. 02:09:52

@Zsuzsi25: mítosz, hogy egyesek bármit és bármennyit ehetnek hízás nélkül, mások meg a meki szagától is híznak. Ahogy fentebb már írták, napi étkezés szintjén kicsi a különbség aközött, hogy valaki karcsú marad vagy 10 év alatt felszed 25 kilót. Akinek nincs valamilyen súlyos releváns betegsége, annak belefér az étrendjébe időnként egy pizza, hamburger, süti, bármi. Valószínűleg az általad hízásra képtelennek ítélt személyek napi/heti szokásaiban vagy épp az izomtömegükben van különbség, amivel spontán eltüntetik azt az általad időnként megfigyelt +párszáz kalóriát. Természetesen a korábban említett gi is számít, valaki egy nagy pizza után másnap délig nem éhes, valakinek meg egy óra múlva úgy leesik a vércukra, hogy azonnal ennie kell, és ez természetesen roppant kellemetlen, emiatt jó, ha az ember általában helyesen táplálkozik. És hát nem mondtam, hogy meg kell tudni magad győzni bármiről, egyesek szeretnek sportolni (még többen csak szeretnének, de ritkán jön össze), mások találnak az ízlésüknek megfelelő egészséges ételeket, megint mások meg nem. Ez mind fejben dől el, nem biztos, hogy akarattal befolyásolható módon, de nincs szervi oka, amit gyógyítani lehetne.

Zabalint 2018.11.06. 07:39:06

@Zsuzsi25:
De minek ennél brokkolit, ha nem szereted? A pizza sem egészségtelen, ha mértékkel eszik, és persze lehetőleg vékony tésztával, arányaiban sok feltéttel. A zabálást kellene elfelejteni. A csokik, édes sütik pedig addig finomak, amíg rendszeresen eszed, ha leszoksz róluk idővel egy kevéstől is rosszul érzed magadat.

Ami pedig a mozgást illeti, olyan mozgásformát kell választani, amit szeretsz csinálni, és nem hiszem, hogy mindegyiket kipróbáltad volna már. Semmi értelme, hogy utálsz futni, mégis futsz.

A genetikának meg szélsőséges eseteket leszámítva nem sok köze van az egészhez, szinte bárki képes fogyni vagy hízni.

Zabalint 2018.11.06. 07:48:01

@Larrikin:
Szerintem napi étkezés szintjén sem kicsi a különbség, hiszen ha mondjuk 10%-al többet eszek az egyensúlyi állapothoz képest, az nem jelenti, hogy zsírdisznó leszek, hiszen a hízással az energia igény is növekszik, így újra helyreáll valahol az egyensúly (nyilván öregedéssel viszont csökken az energiaigény, tehát 100%-oscegyensúly nincs).

Én ha megnézem mit eszik az átlagember ott, ahol ebédelni szoktam, hát nem éppen aránylik az irodai munkához pedig a környéken majdnem mindenki irodában dolgozik. Úgy minimum 50%-al többet esznek, mint kéne.

Larrikin 2018.11.06. 08:24:07

@Zabalint: +50% az 600-1000 kcal, ennyitől hetek alatt el lehet hízni. A nagyobb testtömeg meg ugye nyugalmi állapotban hiába nagyobb, a zsírszövet vérállátása és oxigén felvétele közel 0, szóval nem fogyaszt a 10%-kal kövérebb önmagam 10%-kal több energiát azonos testmozgás mellett. Plusz, ha fárasztó a mozgás, a mennyisége is inkább csökken.

Zabalint 2018.11.06. 10:46:22

@Larrikin:
A nagyobb testtömeget cipelni, de még nyugalmi állapotban megtartani is magasabb energiaigény. Nyilvan feltételezve, hogy pont ugyanolyan mozgásmenetes életmódot él előtte és utána is.

A matek nem jön ki +600-1000 kcal-al, hogy hetek alatt, mivel ilyen nagyságrendű energiát az emberi zsírszövet 100 grammban eltárol, a zsírképzésnek de a felhasználásnak sem 100% a hatásfoka, tehát inkább hónapok kérdése az elhízás, havonta max. 3 kiló súlyfelesleget jelentene egy ilyen túlkajálás, ha az illető egyensúlyból indulna. Akik 2 hét alatt "felszednek" 4-5 kilót, azoknál a vízháztartás és a béltartalom az ok, zsírból jó ha 1,5 kilót tudnak ennyi idő alatt, és ez fordítva is igaz. A pillanatnyi testtömeg napon belül is változik 2-3 kg-ot, de ennek köze nincs az elhízashoz.

A normálnak nevezett bmi tartomány meg 10%-nál jóval többet fed le, tehát nem kell ahhoz egyenes arányosság az energiabevitel és az egyensúlyi testtömeg között, hogy egy elhízott meg egy normál testalkatú ember között markáns különbség legyen táplalkozasban.

Saját példa, ranéztem a testmagassagom alapján mennyi nálam a normál BMI tártomány tömegben. Ez 78-100,8 kg között van. Nos, az én saját tapasztalatom, hogy kétszer annyit ettem, akkor, amikor 93 kg voltam, mint most 76-77 kg-al, és nagyságrendileg hasonló mennyiségű testmozgást végeztem. Ez kb. a 20-25 bmi közötti különbség. Akkor mi lehet a kalkulator szerinti 2. fokú elhízás (37-41,9) és a normál között életmódban? Nem kell egyébként messzire menni, volt nagyon elhízott munkatársam, a kiadós ebédje után már 2 óraval tömte magába a lekváros kenyereket.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.11.06. 15:49:14

@Larrikin: A pulzusmérővel nem az egészséges tartományt, hanem a maximális teljesítményt tudod belőni.

@Zabalint: Azért abban megegyezhetünk, hogy sportágtól függetlenül fontos a bemelegítés.
Egyébként pár éve átlapoztam egy Runner's World újságot, amiben nyújtáshoz ajánlottak trendi jógapozíciókat, amiket mi évtizedekkel ezelőtt általános iskolában és gimiben is alkalmaztunk, csak jóga helyett nyújtásnak nevezve...

@Zsuzsi25: Ha csak hízlaló ételeket kívánsz, akkor a hajnali önsanyargatás helyett menj el gasztroenterológushoz, mert szervi oka is lehet. Ha a futás nem tetszik, mehetsz úszni, zumbára, stb.

Zabalint 2018.11.06. 16:12:21

@Online Távmunkás:
Nem igazán meggyőző hiszen:
- Összesen 40 embert vizsgáltak.
- Önbevallásos alapon.
- Nem tudni azt sem, más sportot űztek emellett.
- Volt mindenféle életkorú, férfi és nő is a csoportban. Holott mint írtam, ennek csak adott nemű és korosztályú csoportra van értelme, ha van ilyen hatar amit a kutatók feltételeznek, az nem valószínű, hogy azonos egy 25 éves férfinél, mint egy 70 éves nőnél.

Ennek fényében nem tudom elfogadni ezt a 11 km/h ökölszabályt. Nyilván aerob pulzustartományban futni egészségesebb, mint anaerob zónaban, de az életkor, személy és edzettség függő, hogy mekkora tempótól anaerob. Meg nyilván minden sport egy bizonyos mennyiségig egészséges, afölött az extra mozgás már rontja az esélyeket.

Zabalint 2018.11.06. 16:18:11

@Online Távmunkás:
"A pulzusmérővel nem az egészséges tartományt, hanem a maximális teljesítményt tudod belőni."

Nem. Pulzusmérővel azt is meg tudod becsülni, mennyire terheli a szervezetedet az adott tempó. Mindezt sokkal pontosabban, mint ha csak felállítasz egy általanos ökölszabályt.

Egy rakás ma is tanított nyújtasi gyakorlatról bizonyosodott be, hogy nem egészséges egy rakás olyan van, amit meg nem tanítanak. Anno velünk csináltattak egy csomó olyat, ami akár súlyos sérülésekhez is vezethetett volna, szerencsére csak kis mennyiségben.

Ennél sokkal rosszabb hogy alapvető sportélettani ismereteket nem tanítanak.

Larrikin 2018.11.07. 00:25:10

@Zabalint: a hetek alatt elhízás valóban nem volt egy egzakt megfogalmazás. Mindenesetre én egy 1 hetes, sütiben, szaloncukorban, sültekben, sörben és egyéb gasztro élvezetekben gazdag, mozgásban szegény karácsonyi szezon alatt könnyedén felszedek 3 kilót. A rendszeres mérlegelés alapján nem folyadék, mérési hiba, meg béltartalom formájában. Hízni könnyű. A 20 év alatt felszedett sörhashoz nyilván sokkal kevesebb is elég, mivel 1000 hétre elosztva heti átlag 30g hízás is drámai végeredményt jelent. Ahhoz meg nem kell nagyokat enni.

Egy sportoló példája viszont nem biztos, hogy jó támpont az extra súly energiaigényének megítélésére. Nem mindegy, hogy valakinél a napi mozgás 10-15 km futás, vagy 2 séta a büfébe. Előbbinél természetesen nagyobb részt a mozgás égeti a kalóriát, utóbbinál meg a szimpla létfenntartás, ahol a zsírtömeg keveset számít.

Larrikin 2018.11.07. 00:28:12

@Zabalint: "
Egy rakás ma is tanított nyújtasi gyakorlatról bizonyosodott be, hogy nem egészséges" - egyes források szerint a kocogáshoz kapcsolódó nyújtás alapvetően értelmetlen is.

Zsuzsi25 2018.11.07. 03:29:58

@Online Távmunkás: Voltan. Magánuton. 240 ezrem van benne. Magas kortizol, enyhe pajzsmirigy alulmüködés, gyogyszer nem indokolt. Ennyi. Slussz passz.
Nem erröl van szo, egyszerüen a finom kaják hizlaloak. (Azért van annyi elhizott ember)
Azt a mozgásfornát még nem találták fel, amelyik nekem tetszik. Én szivesebben ülök le egy könyvel, vagy egy sorozat elé

Zsuzsi25 2018.11.07. 03:35:28

@Zabalint: Azért futok, (mindjárt indulok is) mert az a leghatékonyabb, és azt kell a legrövidebb ideig csinálni az optimális eredményért.
Irhattam volna karfiolt, tököt, babot, borsot, lencsét, bármit; egyik se finom. A zöldségek sehogy se finomak.

Zabalint 2018.11.08. 12:00:51

@Larrikin:
Ha nem mérési hiba, akkor azon heted alatt közel 30 ezer kcal felesleget kellett ehhez bevinned. Ezt kétlem, valószínűbb, hogy az 1 hét zabálás alatt a béltartalma és a folyadéktartalma nőtt meg a szervezetednek átmenetileg. Amikor szüleimnél járok egy hétvégén, és megpróbalank fél disznót etetni velem, az azt követő 1-2 napban én is 2-3 kilóval nehezebb vagyok, és nem a napi ingadozásról beszélek, de ez nem súlyfelesleg, egy ilyen hétvége után a valós felszedett súlyfelesleg 100-200 grammban mérhető. Egyébként pontosan annyira nehéz/könnyű elhízni, mint fogyni. Elhízni hosszú évek alatt szoktak az emberek, ennek fordítva is igaznak kellene lennie.

Zabalint 2018.11.08. 12:03:04

@Larrikin:
Ezt én is elolvastam, más források meg mást mondanak. Én futás után nyújtok, de kíméletesen. Részben nem a futás miatt teszem, egyes gyakorlatok az ülő életmód kompenzálására is jók.

Zabalint 2018.11.08. 12:22:43

@Zsuzsi25:
"Azért futok, (mindjárt indulok is) mert az a leghatékonyabb, és azt kell a legrövidebb ideig csinálni az optimális eredményért. "

Egyrészt ez nem igaz. Vannak sokkal energiaigényesebb sportok a futásnál. Szeretek futni, meg egészséges dolog a futás, de aki ennyire rühelli, annál semmi értelme ezt csinálni. Helyette kipróbálhatnál sokféle mozgásformát, hátha valamelyiket megszereted.

"Irhattam volna karfiolt, tököt, babot, borsot, lencsét, bármit; egyik se finom. A zöldségek sehogy se finomak."

De miért kellene feltétlenül zöldséget enned? Ha rostok kellenek, lehet gyümölcsöt is enni. Attól hízol el, amit megeszel, nem attól, amit nem. Némi vitaminpótlás mellett mértékkel evett mekis kajával is lehetne vékonynak maradni, mégha nem is ajánlott. Én sem eszek zöldséget, koktélparadicsomot leszámítva, de ugye az vitatott hogy zöldség vagy gyümölcs (szvsz inkább gyümölcs), meg néha ha kajáldában van valamihez a tálon valami zöldség.

Nyilván ízlés függő, de nem mondanám, hogy kategorikusan a hízlalóbb kaják lennének a finomabbak. Pl. egy száraz hús sokkal több embernek finom, mint egy nagyon zsíros. Vagy egy teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér is finomabb, mint egy fehérkenyér. A színhús is jobb, mint a szójával, liszttel felduzzasztott fasírt. Ha leszoksz róla, a tömény tejcsoki sem lesz túlzottan finom.

Larrikin 2018.11.08. 22:58:56

@Zabalint: "akkor azon heted alatt közel 30 ezer kcal felesleget kellett ehhez bevinned"
Igazából a karácsonyi egy hét bő egy hét, inkább 9-10 nap, nagyjából épp ennyi kihagyott edzéssel. Szóval a megszokott napi adaghoz képest csak +2000-2300kcal kell. Többször átéltem, és hetekig tartott leadni.

Larrikin 2018.11.08. 23:35:09

@Zsuzsi25: őszintén szólva ilyet eddig csak kezdőktől hallottam, akik már 2 hete egészségesen élnek. Előtte meg az életfilozófiájuk épült arra, hogy sportolni alantas dolog. Teljes egészében mentális kérdés, bizonyos fokig persze megértem, a nagyszüleim generációjának a fehér kenyér és a rántott hús volt a szimbólum, amiből holmi orvosi tanácsra nem egykönnyen engedtek. Senki nem kivétel a pszichés gátak alól, ha most teszemazt kiderülne, hogy valamilyen állapotra párolt tücsköt kellene fogyasztanom napi rendszerességgel, lehet, én is inkább lennék beteg, pedig a rovar biznisz feljövőben van:)

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es