Kívül tágasabb

Hogyan lehet jobb a vécé a vonatokon?

2018.10.22. 06:30, Kívül tágasabb , 13 komment

A brit vonatokon sok gond volt a mosdókkal, ezért az új szerelvényeket már az utasok igényeinek megfelelően alakították ki.

cim_253.jpg

Csillognak-villognak az új brit vonatok, amelyek aerodinamikus orral rendelkeznek és a szerelvények sötétzöld színben pompáznak. 

„Ezek nagyon eltérnek a korábbi, 40 éves vonatoktól, amelyek helyére lépnek. A technológiát Japánból importáltuk és a dizájnközpontunk olyan alakú vonatot tervezett, hogy szelhesse a levegőt” – mondta Sam Fink, a gyártó Hitachi képviselője. 

A Class 800 nevű vonatok – amelyek mozdonya villamos- és dízelüzemben is képes közlekedni - London és Nyugat-Anglia között mutatkoztak be, és hamarosan Skóciában is használhatják őket az utasok, azon a vonalon, ahol a legendás Flying Scotsman (azaz repülő skót) nevű gőzmozdony is járt.

kivul.jpg

A mozdonyvezető egy futurisztikus fülkéből irányítja a szerelvényt, ami annyira tele van képernyőkkel és kapcsolókkal, mintha nem is egy vonatról, hanem egy űrsiklóról lenne szó. A tervezés során kikérték a dolgozók véleményét is, így került például a kényelmes ülés mellé pohártartó is. 

Modern mosdók 

A vonatokon központi kérdés a mosdó minősége, hiszen például a buszos közlekedéssel szemben éppen ennek a szabad használata az egyik előny egy hosszú út alatt. A vécéket a vonatokon azonban igyekezett mindenki elkerülni, nemcsak itthon, hanem a briteknél is. 

„Szörnyű dizájnok léteztek. Volt, ahol szinte csak egy luk tátongott a padlón, míg a modern mosdóknál a trükkös ajtó önmagát nyitotta ki” – emlékezett vissza Christian Wolmar vasúttörténész, aki bejárta a világot. 

Utóbbi, az automata ajtóban valóban sokak dolgát megnehezítette. A gondot a gombok elhelyezkedése és a bonyolult instrukciók okozták. Az egyik gombbal ugyanis csak becsukni lehetett az ajtót, egy másikkal lehetett bezárni. És még komplikáltabbá tette a helyzetet, hogy a kapcsolók gyakran más fordított sorrendben helyezkedtek el. 

Emellett a kézmosó is nehezen kezelhető volt, szinte nem lehetett elkerülni, hogy ne a kézszárításhoz szükséges meleg levegő jöjjön előbb, mint a víz. 

A problémákat figyelembe vették az új vonatok tervezésekor. Mivel a szerelvényeket már tíz éve megrendelték, volt idő a megoldásra. A brit kormány meghatározta a specifikációt, és az egyik fontos pont volt, hogy a mosdók minőségén javítani kell.

A gyártó ezért először fából elkészítette a vonat mását, amelyet 200 utas tesztelhetett, és a visszajelzéseket figyelembe véve indult el az igazi gyártás. 

Valamennyi vonaton öt mosdó található. Ezek közül három kisebb, akkorák, mint a repülőgépeken, kettő pedig nagyobb, hogy a kerekesszékesek is elférjenek benne, továbbá pelenkázó is található bennük.

2_433.jpg

Mint egy szállodában 

A BBC Future munkatársai is kipróbálták az egyik mellékhelyiséget, és jók voltak a benyomásaik. A szürke és krémszínű falú mosdó tágas, tiszta és a világítás is megfelelő. Két akasztóra lehet rakni a kabátokat. Az ajtó bezárása is jól működik, piros fény világít és egy hang bemondja, hogy a mosdó zárva van. 

A vécépapír könnyen elérhető távolságban található, a víznyomás is megfelelő. A vizelet, az ürülék és a szemét nem a sínekre kerül, hanem egy tartályba, ami a vonat alján van. A kézmosó is jól funkcionál. 

Sam Fink azt mondta, egy szállodai mellékhelyiséget akartak lemásolni a vonatra, amely kellemes és fényes, egy olyan hely, ahova szívesen mennek be az utasok. 

Az új Hitachi vonatoknak vannak még gyerekbetegségeik, az utasok a kemény ülésekre, a szivárgó légkondira is panaszkodtak, és egy szerelvény egyszer teljesen le is robbant – de legalább a mosdóval nincs gond. 

(Fotó: Stephen Dowling)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es