Kívül tágasabb

Működik az autómentes város

2018.09.27. 06:30, Kívül tágasabb , 24 komment

Van, ahol csoda, ha egy napig kibírják az emberek autó nélkül. Egy spanyol városból már közel húsz éve kitiltották az autókat, a szokásos zajt a madárcsicsergés és az emberek csevegésének hangja váltotta fel.

spanyolorszag_pontevedra_foto_concello_de_pontevedra.jpg

Az emberek nem kiabálnak Pontevedrában, vagy legalábbis kevesebbet. A város központjából kitiltották az autókat, így nincsenek felbúgó motorok, dudálások, fékcsikorgás, vagy éppen mindezt túlkiabálni akaró emberek. 

Ehelyett madárcsicsergés, a kávés kanalak csörömpölése és az emberi beszéd hangja hallatszik. És nem mellékesen a tanároknak sem kell attól félniük, hogy egy iskolás csoportot elütne egy autó. 

„Mielőtt polgármester lettem, naponta 14 ezer autó haladt át ezen az úton. Több, mint ahány ember él ebben a városban” – mondta Miguel Anxo Fernandez Lores, a galíciai város első embere. Filozófiája egyszerű: az, hogy valakinek autója van, még nem jogosítja fel arra, hogy közterületet foglaljon el. 

„Hogy lehet az, hogy az idősebbek vagy a gyerekek nem használhatják az utcákat az autók miatt? Hogyan foglalhat el egy magántulajdon, vagyis egy autó egy közösségi területet?” – tette fel a kérdést César Mosquera, a város infrastruktúráért felelős vezetője. 

„A város történelmi része halott volt” 

A 80 ezres Pontevedrában született Mariano Rajoy, a korábbi spanyol kormányfő is, ám a település felvirágoztatásához nincs köze - az egy baloldali politikusnak köszönhető. 

Miguel Lores 1999-ben lett polgármester 12, ellenzékben töltött év után. Megválasztása után egy hónapon belül átadta a gyalogosoknak a 300 ezer négyzetméteres óvárost, az utcákat gránit járólappal leburkolva. 

„A város történelmi része halott volt. Sok volt a drog, tele volt autókkal – ez egy marginális területnek számított. A város hanyatlott, nagy volt a légszennyezettség, és sok közlekedési baleset történt. A legtöbb ember, akinek esélye nyílt távozni, megtette” - emlékezett vissza a polgármester a brit Guardianban

„Először a közlekedési feltételek javítására gondoltunk, de nem tudtunk működőképes tervet összeállítani. Ezért inkább úgy döntöttünk, visszaadjuk a lakosoknak a területet és kitiltottuk a kocsikat” – tette hozzá. 

Az autók így nem hajthatnak át a városon és nem is parkolhatnak az utcán. Föld alatti parkolókat nyitottak, valamint a város külső részén lehet hagyni a kocsikat, ahol bőven van hely. 

Az autómentes zónát az óvárosból kibővítették a 18. századi területre, a külső részeken pedig 30 km/órás sebességkorlátozást vezettek be. A közlekedési lámpák is eltűntek, a kereszteződések helyére körforgalmat építettek. 

Nem akármilyen sikerek 

Az eredmények pedig szembetűnőek. 1996 és 2006 között 30 ember hunyt el közlekedési balesetben, ezzel szemben 2006 és 2016 között csak három, és 2009 óta egy halálos karambol sem történt. 

A szén-dioxid kibocsátás 70 százalékkal csökkent, az emberek kerékpárral vagy gyalog járnak. Miközben a régió több városa is hanyatlik, addig Pontevedrába 12 ezer új lakos költözött. 

Az autómentes város modelljének vannak hátulütői is. Az ott élők arra panaszkodnak, hogy azokban az utcákban, ahol még közlekedhetnek a kocsik, reggelente dugók vannak, és nem megoldott a közösségi közlekedés a város szélén álló parkolókból a belvárosba. 

Ezzel együtt mindenki örül annak, hogy mennyire élhető a település a többi spanyol városhoz képest. „Ez olyan, mint a paradicsom. Még akkor is gyalog járok, ha esik az eső” – mondta egy lakos.

(Fotó: Concello de Pontevedra)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es