Kívül tágasabb

Kiszolgáltatottságot hozhatnak az önvezető autók

2018.07.02. 06:30, Kívül tágasabb , 24 komment

Mi van akkor, ha az önvezető gépjárművek csak még kiszolgáltatottabbá tesznek minket az autóknak? A pozitívumok persze nehezen elvitathatók, ugyanakkor bőven akadhatnak kellemetlen vagy akár káros következmények is.

onvezeto_autok.jpg

Az európai városok egyre komolyabb lépéseket tesznek azért, hogy minél kevesebb autó közlekedjen a területükön. A közlekedéstervezéssel a fenntartható gazdasági fejlődés, a levegőminőség és a lakosság életkörülményeinek javítása a cél.

London polgármestere, Sadiq Khan 2041-re azt tervezi, hogy a közlekedés 80 százaléka gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel történik majd. Koppenhágában a cél 75 százalék 2025-re. 

Párizsban a személyautók számát le szeretnék felezni a belvárosban, Madrid pedig kitiltja még ebben az évben a nem a lakosok tulajdonában lévő gépkocsikat, kivéve a zéró károsanyag kibocsátásúakat, a taxikat és a tömegközlekedés járműveit. Helsinkiben a magánautókat 2050-re ki akarják vezetni és hatékonyabb tömegközlekedést akarnak bevezetni. 

Áldás vagy átok? 

Csakhogy az autógyártók egy egészen másfajta jövőt vizionálnak, ahol a magántulajdonosok által birtokolt benzines, vagy dízelautókat megosztható, elektromos, önvezető autók váltanák fel. 

Ezek közül a változások közül sok pozitív az emberi társadalom szempontjából. Kevesebb lehet a közúti baleset, a fogyatékkal élők és az idősebbek mobilabbak lehetnek, ami a gazdaságra is pozitív hatással lehet. A városi terek egy jó része felszabadul a parkoló autók nyomása alól, csökken a légszennyezés, az éjszakai árufuvarozásnak javulnak a körülményei. 

Lehetnek azonban negatív hatásai is. Az önvezető autók elterjedése növeli és nem csökkenti majd az autós utazások számát, mert az ember alapvetően egy kényelmet kedvelő lény. 

Valahol ezeknek az autóknak is parkolniuk kell és oda el is kell jutniuk, vagyis a torlódások az utakon nem fognak megszűnni. Nehéz megjósolni, hogyan fognak a városok erre reagálni. 

Ha arra programozzák az autókat, hogy megálljanak, ha gyalogos, vagy biciklis kerül az útjukba, akkor előbb-utóbb szükségszerűvé válik a biciklis és gyalogos forgalom szeparálása az autóforgalomtól. 

Vagyis a szép új világ 2050-ben az 1950-es évekre emlékeztet majd, a futurisztikus új modellek dominálnak az előtérben és az emberek, gyalogosok, biciklisták beton felüljárókra vagy borongós hangulatú aluljárókba kényszerülnek. 

Vissza a jövőbe 

A történelem arra int, hogy a döntéseknek hosszútávú következményei vannak. Mikor az autók először megjelentek a városokban, a különböző országok törvényhozása különbözően reagált. 

Volt, ahol szigorúan elkülönítették a gyalogosforgalmat az autóktól és volt, ahol lazábban kezelték a kérdést. Hollandiában például a „megosztott területeken” a gyalogosok, biciklisták és autók egymásra figyelve, egymással interakcióba lépve közlekednek, biztonságos és élhető a városi közlekedés. Ezeknek a törvényeknek érezhető hatása van a városok mai képére is. 

Egyelőre úgy tűnik az önjáró járművekről nem a városi közlekedés és a gazdasági és társadalmi fenntarthatóság összefüggésében gondolkodunk. Talán itt lenne az ideje, hogy ez megváltozzon…

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr9714081743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

invalid user name 2018.07.03. 12:20:08

hat szerintem most is eleg kiszolgaltatottak vagyunk csak fokozatosan hozzaszoktunk mar.

nekem inkabb az az erzesem hogy onvezeto auto meg kurva sokaig nem lesz forgalomban. orulok, hogy fejlesztik, annak kevesbe, hogy hazugsagokkal tomik a fejleszteseket finanszirozo menedzserek fejet, de az eredmeny meg jo sokaig "csak" egyre fejlettebb vezetestamogato rendszer lesz, aktiv balesetmegelozesssel es hasonlokkal.

Berelhetoreklamfelulet 2018.07.03. 12:24:44

Önvezető autó még évtizedekre van, és még ha meg is jelenne 100-200 év mire áttérne mindenki arra.

steery 2018.07.03. 12:54:13

Már látom is a csodás jövőt, amikor mindenki önvezető autókon, motorokon, hajókon és repülőkön közlekedik. Aztán az ellenség meghekkeli a rendszert (vagy ha ők fejlesztették és adták el nekünk jó drágán, akkor csak lazán visszaveszik a vezérlését) és egyszerre lebénítja az egész forgalmat, illetve szándékosan baleseteket idéz elő, hogy a járműben ülő fejesek (politikusok, bankelnökök, döntéshozó főgengszterek) mind, egyszerre meghaljanak. És máris le van fejezve az egész országvezetés. Majd indulhat a hatalomátvétel. Tankok, repülők, katonák és lövöldözés nélkül. Aki életben akar maradni, ezután is biztonsággal beülhet a kocsijába, működni fog a telefonja, lesz a házában áram és fizetni tud a boltban a létszükségleti cikkekért. Épp csak engedelmeskednie kell... :-D

Helyszíni zsemle 2018.07.03. 13:03:04

@Berelhetoreklamfelulet: Marhasag, 15 even belul betiltjak az ember vezette jarmuveket. Az onvezetok annyival jobbak lesznek, hogy az emberek tuntetni fognak az emberek altal is vezetheto autok ellen.

Nem lesznek tobbe az utakon, bedrogozva, jogositvany, nelkul 180-al szaguldozo M.Richard fele elmebetegek.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2018.07.03. 13:27:11

Miért lennének dugók? Miután nem idióták vezetnének, a forgalomirányítás frankón tudna optimalizálni a dugó elkerülése érdekében.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2018.07.03. 13:39:27

Kutva sok teruleten szükség van a fejlesztéseknek de pnt az onvezeto autó szerintem nem az.
Iszonyat afattomeget kell feldolgozni eletveszelyt okoz az egesz es pontosan nem az a terület ahol hiány lenne.sofor van.
Baromságnak gondolom.

Berelhetoreklamfelulet 2018.07.03. 13:50:49

@ColT:
Jah mer a vonat közlekedést olyan jól tudják optimalizálni
jah várj...

Attól még, hogy ember helyett számítógép vezérel, még ugyan úgy nem lesznek extra utak, és a meglévőknek a minősége sem lesz jobb.

szepipiktor 2018.07.03. 14:18:15

Jó, megint egy aktivista alapú fikció csupán. (lebegő mókuscsoport, ököterroristák, kerékpáremelgetők stb.)
A jövőt a fejlődés fogja irányítani és nem a ma gép előtt elmélkedő humánszakosok.
Eleve tetszik ez:
"Vagyis a szép új világ 2050-ben az 1950-es évekre emlékeztet majd"
Azaz egy még nem létező dolog, fikció és egy a posztoló és a olvasók 99%-a által meg nem élt kor... Emlékeztetni az tud, amit átéltünk. Nem hiszem, hogy a blogger 80-85 éves lenne...
A illusztráció is ostobaság, az önvezető autó nem körberadarozott googletérkép szerint haladó egyedi járművet jelent, hanem egy-egy zónában, jellemzően 10-50 km2 területen egyszerre közlekedő 50-100 ezer jármű hálózatalapú rendszere és ehhez a terület full infrasrtuktúrája is, ami még egy városban is 10-50 milliárd dolláros fejlesztés és 10-20 év kivitelezési idő...
Nem olyan nagy feladat a vezetőnélküli metrók tanulmányozása, az csupán pár kilométer és max egy tucat szerelvény, minimum feltételrendszerrel.
Szóval ne a humán "gondolkodók" akarják már előrevetíteni a jövőt!
(a poszt nem lenne gond, de az index heti három négy ilyen fikciót dob fel, melyekben soha nincs realitás, nincs valódi műszaki, informatikai ismeret, csupán a trendi kamupropagandisták kiabálják világgá a baromságaikat. Én is tudok 2050-re, 2080-ra jósolni, de abból csak egy barom vonja le azt, hogy az meg fog valósulni, úgy és akkorra, ahogy én ma álmodom...)

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.03. 14:29:56

"Marhasag, 15 even belul betiltjak az ember vezette jarmuveket."

Hülye

MikeBoy 2018.07.03. 14:44:20

Járdáról hallottál már?

2018.07.03. 14:49:58

totalcar.hu/magazin/hirek/2018/06/30/bmw_talan_sosem_lesz_legalis_az_onvezeto_autozas/

„Az önvezető rendszerek még nem elég fejlettek. A sikert abban mérjük, hogy a tesztek során hányszor kell a felügyelő személyzetnek közbeavatkoznia önvezető módban. Egyelőre háromnál járunk 1000 kilométernél. Jól hangzik, de ez még mindig hárommal több, mint ami elfogadható.”

Hát, ha 1000 km-en háromszor kell beavatkozni, akkor az még messze nem működő és tömeggyártásba küldhető technológia... a szomorú csak az, hogy minden második ember szentül meg van győződve, hogy 5-10 év múlva már nem kell vezetnie senkinek. Szerintem az csak álom marad még jó sokáig. Én mindenesetre már tanítom a gyerekeimet vezetni.

abcdefghijklmm (törölt) 2018.07.03. 14:51:06

@Helyszíni zsemle: Ja... Olvasd el ezt és ébredj fel ! :-)

totalcar.hu/magazin/hirek/2018/06/30/bmw_talan_sosem_lesz_legalis_az_onvezeto_autozas/

VT Man 2018.07.03. 14:56:34

Az lesz a szép, amikor az önvezetõ autó majd azt hiszi, hogy nem lehet elérhetõen közel menni egy tüntetés helyszínéhez, mert "útépítés van arrafele". Olyankor még a térkép se fogja mutatni azokat az utcákat.

Berelhetoreklamfelulet 2018.07.03. 15:03:44

@abcdefghijklmm:
Hát egyes helyeken a teszt alatt okozott balesetek számával mérik az önvezető autók sikerességét...

abcdefghijklmm (törölt) 2018.07.03. 15:13:59

@Berelhetoreklamfelulet: Ha be kell avatkoznia a bent ülő embernek, az szerintem egyértelműen ütközés veszélye miatt történik, vagy mi másért kellene?

Szóval a cikkben említett 3 beavatkozás / 1000 km, az bizony 3 db potenciális baleset.

Berelhetoreklamfelulet 2018.07.03. 15:37:31

@abcdefghijklmm:
Úgy értem éles, megtörtént balesettel...

abcdefghijklmm (törölt) 2018.07.03. 15:50:40

@Berelhetoreklamfelulet: Ha nem avatkozik be a bent ülő ember, akkor éles és megtörtént lesz a baleset.

A sokmillió kilométert megtett "Über" autót is emberrel a volán mögött tesztelik és úgy tett meg sokmillió km-t balesetmentesen. Szóval egy jó nagy médiahekk...

Helyszíni zsemle 2018.07.03. 17:01:24

"Lehetnek azonban negatív hatásai is. Az önvezető autók elterjedése növeli és nem csökkenti majd az autós utazások számát, mert az ember alapvetően egy kényelmet kedvelő lény. "

Az nem kerdeses, hogy alapvetoen fogja megvaltoztatni az eletunket, kb mint az internet 20 evvel ezelott.
Es nyilvan lesznek vadhajtasai a rendszernek, amit most meg elkepzelni sem tudunk, de 20 ev mulva, magatol ertetodo hetkoznapi dolog lesz.
Peldaul a kutyaknak is lesz sajat onvezeto autojuk, es azzal mennek a majd a parkba setalni, mintha kiszaladnanak a kertbe. Eszelosnek tunik, de 25 eve amikor meg a vezetekes telefon is luxusnak szamitott, elkepzelni nem tudtak volna az emberek, hogy a jovoben a gyerekeknek, vagy akar kutyaknak is lesz sajat mobiltelefonja. Szoval biztos tobb auto lesz, de a forgalom is nagysagrendileg jobban lesz szervezve, mint most.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.04. 09:35:22

@Helyszíni zsemle: "de 20 ev mulva, magatol ertetodo hetkoznapi dolog lesz."

Álmodj királylány.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.04. 09:37:03

@Helyszíni zsemle: mondjuk a fejlődés jelét mutatod, egy napja még 15 év volt és egy nap alatt adtál +5 évet. Még pár kör és eljutsz a realitáshoz :)

Helyszíni zsemle 2018.07.04. 18:41:25

@eßemfaßom meg áll: Bazzeg nehogy mar percnyi pontos menetrendet akarjal a jovorol.

De azert elmondom hogy lesz.
kb 10 ev mulva mar megjelennek az utakon, mar elofordulnak majd az onvezetok, kb mint most az elektromos autok.
15 ev mulva mar tobb orszagban varosban beszelnek rolla, vagy meg is tortenik az ember vezette jarmuvek tiltasa, korlatozasa.
20 ev mulva pedig olyan elterjedt es termeszetes lesz, mint most a mobiltelefon, vagy az internet. Olyan magatol ertetodo lesz, hogy az emberek elkepzelni nem tudjak majd, hogy tudtak regebben letezni nelkule.

Plusz minusz 1 ev pontosaggal ez fog tortenni.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.04. 20:40:50

@Helyszíni zsemle: én is szeretem a sci-fit, de szerintem neked már megártott

Berelhetoreklamfelulet 2018.07.05. 08:39:50

@Helyszíni zsemle:
Először azt hittem csak gyenge troll próbálkozás, de már látom, hogy csak autista vagy.

Nem fejlődik ilyen gyorsan a világ, a teljes auto park lecseréléséhez meg egy fél évszázad sem lenne elég, és ezt úgy, hogy ebbe na pillanatba megjelenik egy tökéletes önvezető autó, ami árban olcsóbb, de legalábbis nem drágább mint egy normális.

De nem létezik még ilyen auto, is 10évig nem is lesz normálisan működő. Onnantól meg megint egy évtized legalább az ár normalizálódása...

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • Sir Gombóc: Tehát a britek is lassan eljutnak arra a szintre, ami már nálunk is ismert.. Mind a vezetőálláson található képernyők számában, mind a WC tekintetében. :-) (2018.10.23. 16:44) Hogyan lehet jobb a vécé a vonatokon?
  • tamask: Kelet-ázsiai vonatokat kellene másolni, nem WC kagylót, hanem guggolós WC-t beszerelni, annál nem tudják összehugyozni az ülőkét. Emellett az egész beltérnek rozsdamentes krómacélból kellene készüln... (2018.10.23. 16:05) Hogyan lehet jobb a vécé a vonatokon?
  • Mancilla Pectoralis: @Ches Desmond: Tudom,én is a 80-as vonalon utaztam Siemenssel,az legalább normálisan néz ki (amíg el nem dugul a wc..) (2018.10.23. 15:45) Hogyan lehet jobb a vécé a vonatokon?
  • Ches Desmond: @Mancilla Pectoralis: Van Siemens Desiro. Én legalábbis ezen szoktam utazni egy szárnyvonalon.A klotyó sajnos itt sem hülyebiztos.. (2018.10.23. 13:51) Hogyan lehet jobb a vécé a vonatokon?
  • Dr Szopjatokle Mind: kepkezelo.com/images/g645iads5birj1zt62i3.png (2018.10.23. 12:32) Hogyan lehet jobb a vécé a vonatokon?
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es