Kívül tágasabb

A stewardessek és a pőre valóság

2017.11.27. 06:30, Kívül tágasabb , 22 komment

A légiutas-kísérők mindennapjairól rengeteg információ kering, miközben sokan úgy gondolnak erre a munkára, hogy az milyen nagyszerű buli a rengeteg utazással, repüléssel. A valóság ennél azért sokkal keményebb.

cim_211.jpg

Az amerikai Delta Air Lines a munkavállalók rangsorolása szerint a legjobb légitársaság. Danny Elkins több, mint 35 évig dolgozott a pályán, és elmondta, hogy nehezebb a Delta tréningjére bekerülni, mint a Harvardra.

A légiutaskísérői munka nem hasonlít egyetlen napi 8-4-ig tartó, tipikus hivatáshoz sem. A Delta weboldala szerint a jelentkezők hajnali 4-es felkelésekre, összevissza időbeosztásra számíthatnak, alkalmazkodniuk kell a különböző időzónákhoz, késésekhez, járattörlésekhez amellett, hogy sok hétvégéjüket és ünnepnapjukat fogják munkával tölteni.

Amit cserébe kapnak az az, hogy világot látnak és nem kell haza vinniük a munkát. 2016-ban 150 000 ember jelentkezett a légitársasághoz, de csak egy százalékukat találták alkalmasnak arra, hogy egyáltalán a kiképzésre felvegyék.

A légiutas-kísérők egy hónapra előre tudják, merre repülnek, egy bidding nevű eljárással nyújtják be a havi tervüket és minél idősebb egy légiutas-kísérő, annál több beleszólása van abba, mikor és hova repül, mikor lesz szabadnapja.

Minden új légiutas-kísérő havi 6 napot köteles extrában a repülőtér közelében készenlétben, elérhető távolságra tölteni, hogy behívás esetén azonnal elérje a munkahelyét.

danny_elkins_foto_danny_elkins.jpgDanny Elkins (Fotó: Danny Elkins) 

Ezek az úgynevezett A-napok különösen azoknak jelentenek nagy tehertételt, akik nem a bázisukkal megegyező városban laknak. Az ilyen és hasonló nehézségek legyőzéséhez nem árt, ha a munkavállaló imádja a hivatását. 

Milyen egy nap? 

A munkanap milyensége a repülési távolságtól és a beosztásától függ. Danny Elkins például mostanában leginkább az Atlanta - Los Angeles – Portland - San Francisco - Las Vegas útvonalat repüli. 

A kötelező biztonsági ellenőrzés után segít az utasoknak felszállni a fedélzetre. Kollégáival előkészítik a frissítős kocsikat. Ha az első osztályon dolgozik, akkor főz is, illetve a pilótával megbeszéli az utazás részleteit. A frissítők felszolgálása után sem tűnik el, igyekszik látszani és beszélgetni az utasokkal. 

Mi kell hozzá, hogy felvegyenek erre a munkára? 

Türelmesnek és jó hallgatónak is kell lenni, meg kell érteni azt, hogy az utasok nem egyformák, különbözőek az igényeik. Még Amerikában is jó, ha tud nyelveket a jelentkező, a spanyolt naponta használják.

fedelzeten_foto_delta_air_lines.jpg

Nem árt az sem, ha már valamennyire ismeri a légitársaságok világát. Megfelelő viseletben kell megjelenni az interjún, a légiutas-kísérők ugyanis nagyon büszkék az egyenruhájukra és a megjelenésükre. 

Milyen fizetésre számíthatnak? 

Az Egyesült Államokban átlagban 46 000 dollár éves fizetésre, de a legjobb 10 százalék 70 000-et is hazavihet. Ki tudják használni a társaság nagylelkű utazási kedvezményeit is, emellett remek az egészségügyi ellátás. 

A társaság a nyereség egy részét is megosztja a munkavállalóival, a múlt évben 1,1 milliárd dollárt osztottak ki. 

(Fotó: Delta Airlines)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr4413372113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VaradiJanos 2017.11.27. 21:32:51

Alapos, szemeket felnyító, értékes iromány.

VaradiJanos 2017.11.27. 21:33:39

Alapos, szemeket felnyitó, értékes iromány

Tke 2017.11.27. 21:50:45

Nagyon értékes, izgalmas, érdekfeszítő "se nem semmmi, se semmi".

Igazsagoszto buldog seriff 2017.11.27. 23:52:38

"Türelmesnek és jó hallgatónak is kell lenni"

Ez csak a felszin. Valojaban gyulolik, lenezik az utasokat, utaljak az egesz repulest. Legszivesebben felrobbantanak az egesz repulot, az elkenyeztetett utasokkal egyutt.

2017.11.28. 03:43:05

@Igazsagoszto buldog seriff: ismertem több stewardesst (Ryanairtől Lufthansán át ázsiai légitársaságokig), mind azt mondja, hogy gyűlöli az utasokat, a munka amúgy egyáltalán nem megerőltető, nem egy atomfizika, csak középiskolai végzettséggel kell csak rendelkezni. Légi pincérkedés lényegében, csak túlmisztifikálják. A meló legnagyobb haszna pedig az, hogy gazdag emberek közt mozoghatnak, a szerencsésebbek elvetetik magukat egy pilótaval, aki nagyságrenddel nagyobb pénzt akaszt le a munkájáért és pont ez az, ahogy a legtöbb légiutas-kísérő kiszáll. Hozzámennek egy pilótához vagy üzletemberhez, leszülnek pár kölyköt és onnantól nem kell dolgozniuk soha többet.
A felvételin aki nem teljesen segghülye, az megfelel, a szűk keresztmetszet a kinézet, külső. Bele kell férni az egyenszépség, pálcikavékony, lányos sztenderdbe, főleg Ázsiában.

ComLo 2017.11.28. 06:40:50

Legtulmisztifikáltabb szakma ever. Gyakorlatilag az esetek 99,99999%-ban sima pincérek. A maradék esetek túlnyomó részében, a saját hatalmukat túljátszva, próbálnak meg érvényt szerezni vélt vagy valós igazuknak.
A sokat hangoztatott dolog, hogy az ő kezükben van megannyi ember élete pedig bullshit. Egy repülőgépkatasztrófában (ami eleve nagyon ritka), sokkla nagyobb eséllyel hal meg mindenki, minthogy valamelyik, az ő általuk előre betanult forgatókönyv lépne életbe. Ha pedig mégis az lenne, az első 120 kilós, pánikoló menekülő utas, úgy vágná bordán a 40 kilós kislányt, hogy egy hétig nem térne magához.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.28. 06:50:44

A Wizz Airnél állandóan van felvétel.

A követelmény:
- angol C1 szintű tudás,
- legalább 170 cm magasság,
- ne legyen túlsúly,
- kor 35 év alatt.

Heti 60 óra a munkaidő átlagban. A bér nettó 600 ezer Ft körül.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.28. 06:53:04

@ComLo:

Igen, ez így igaz, alapvetően a pincér és a szobalány kombinációja.

Sokan olyan utaskísérő is van, aki pilóta vagy más repülüssel kapcsolatos szakember akart lenni, de nem jött össze, így ezt csinálja pár évig.

Alapvetően szar munka, kevesen csinálják hosszú évekig.

gforce 2017.11.28. 06:53:44

Azert nem egeszen. Igaz hogy mostanaban nem tul magasak a felveteli kovetelmenyek es vannak a szakmaban emberek akiknek nem kene itt lenniuk, (koszonhetoen a fapados tarsasagoknak akik tulajdonkepp tomegkozlekedest csinaltak a repulesbol es ez megjegyzem nem is biztos hogy akkora baj) DE azert tudjatok a kollegamrol aki Heimlich mufogassal valoszinuleg megmentett egy gyereket aki felrenyelt egy cukorkat, vagy a masikrol aki szakszeruen eloltott egy elpukkant powerbankot, esetleg arrol aki ujraelesztett egy utast-es ez csak ebben az evben. 11000 meter magasan nem hivhatunk rendort, mentot, tuzoltot. De higyjetek csak minket legipincernek, addig jo amig azok tudunk lenni.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.28. 06:53:51

@karandash:

Ebben semmi furcsa. Én is utálom az ügyfeleket, pedig ügyfélszolga vagyok. Ki örül, ha dolgozni kell?

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2017.11.28. 08:03:14

Mi ez a sztyuvimánia mostanában az indexen?

dr. mesterséges színezék 2017.11.28. 10:36:37

@gforce: Senkinek a munkáját sem szeretném lekicsinyelni, az érdemeit pedig pláne nem, de tegyük hozzá, hogy lenn a talajon naponta mentenek meg embereket más emberek úgy, hogy az nem a hivatásuk...

Olyan is előfordul, hogy az egészségügytől igen távol, pl. a gumigyártásban dolgozó szakmunkás a műszakjának a kijelölt és kiképzett defibrillátor-kezelője.

Másrészt biztos vagyok benne, hogy a legfásultabb földi vendéglátós se nézné végig tétlenül, a kendőjébe kapaszkodva, ha valaki elkékülve fuldoklik az asztalnál.

Schmetterlingi 2017.11.28. 10:50:49

@gforce: én ápolónö vagyok. Néha, mikor a konyhai személyzetnek már lejár a munkaideje, én viszem be a betegnek a kaját. Ettöl még se hös, se pincér nem lesz belölem...
Azoknak, amiket leírtál, nincs alapvetöen köze a szakmádhoz. Pl. akinek jogsija van, mindenkinek kellene tudnia újraéleszteni, mert részt vett elsösegély tanfolyamon... A Heimlich müfogást meg szintén jó ha ismeri az ember, föleg ha gyereke van, de egyébként is...

mt-03 2017.11.28. 10:55:46

ez az a delta amelyikrol ugy szedik le az embert hogy elotte megverik es levonszoljak a labanal fogva mert "onkent" nem adta at a helyit?

gforce 2017.11.28. 11:13:07

@Schmetterlingi: Jo ok de ha ez a cikk pl az apolonokrol szolna es olyan hozzaszolast olvasnal, hogy ti csak agytalazni vagytok jok, az ment novernek aki mashova nem volt jo, es amugy is csak a halapenzre hajtotok meg a gazdag dokikra (ilyeneket irtak fentebb), benned nem fortyanna fel valami? Mellesleg van csaladtag az egeszsegugyben pontosn tudom a szakmatok megbecsultseget anyagilag is.

Schmetterlingi 2017.11.28. 11:44:30

@gforce: de biztosan felmenne a pumpa, értem is mire gondolsz, és igen, az emberek buták akik ilyen sztereotípiákban gondolkodnak, nem csak az ápolónökröl, hanem a légiutaskísérökröl is.
De szerintem ennek ellenére nem jó a példa amit hoztál.
A növér munka nem csak ágytálazásból áll, söt. De amit mellette csinálni kell, azok szakmai dolgok, vérvételtöl kezdve gyomorszondáig stb. Viszont amiket itt te példának hoztál, hogy mi mindent csinál még egy légiutaskísérö, azokat egy laikus is meg kellene csinálja. De egy laikus nem fog katétert vagy branült betenni, Ennyi a különbség. Nem véletlenül tart egy növér képzés 3 vagy 4 évig, egy légiutaskíséröt mennyi idö alatt is képeznek ki?
A megbecsültséggel kapcsolatban igazad van, nem véletlen, hogy 7 éve már nem Mo-on dolgozom, ott semmi pénzért nem lennék ápolónö, söt, mielött külföldre költöztem, már 10 évig otthon is más területen dolgoztam, legalább 2,2x-es fizetésért...

2017.11.28. 11:48:16

@mt-03: az a United Airlines, nem a Delta. Ott amúgy az utas követett el szövetségi törvénybe ütköző tettet, amikor ellenállt a hatóságoknak egy repülőn. Mivel egy ázsiai orvos volt az elkövető, ezért persze neki ad mindenki igazat. Az ázsiaiakra amúgy ez a sunyi, passzív agresszív, ki ha én nem mentalitás jellemző.

@gforce: Heimlich műfogást minden ember tud alkalmazni, akinek jogosítványa van. Újraéleszteni szerencse kérdése is, azt is tanulja MINDENKI, aki járt eü tanfolyamra a jogsihoz, de az élet más területein is felszedi ezt a tudást az ember. Ha kicsi a baj, akkor újraéleszted, ha egy aortaszakadás vagy kiterjedt agyvérzés van mögötte, vagy egyszerűen lejárt a szavatossága a ketyegőjének, akkor meg pumpálhatod a szívét, abból csak bordatöréses halott lesz.
A sztyuvi szakma túl van misztifikálva. Ahogy egy étteremben vagy hotelben is eloltja a személyzet a powerbank vagy konyhai tüzet, meg Heimlich műfogásozza a félrenyelő vendéget és kicseréli az ágyneműt, lenyalja a WC-ülőkéről a szart, leszedi a koszos tányért, úgy a sztyuvi is megteszi ezt, hisz ő egy légi pincérnő.
A szakma vonzereje az, hogy esetleg hozzámehet a csaj egy pilótához vagy business classon utazó üzletemberhez.
Ismerek ilyen ázsiai nőt, aki megcsinálta a szerencséjét egy pilótával, majd gyorsan bevemhesedett és leszült két gyereket. Azóta csak utazgat a család a pilóta férj által kapott kedvezményekkel. De míg megfog egy pilótát, addig rengeteg ragacsos, csomós gecit lenyel egy stewardess.

gforce 2017.11.28. 11:56:20

@Schmetterlingi: Tehat egy laikus tisztaban van az osszes a repulogepen fellepo veszhelyzeti esemeny kezelesevel,kezdve az alapveto elsosegelynyujtastol a teljes evakualasig (70mp alatt) plusz olyan aprosagokkal, mint a repulogep sulyelosztasa.Jo tudni megnyugtatja az embert. Amugy a tanfolyam altalaban 6het intenziv angol nyelven kb mint egy nursing course a Uk ban.

vbn 2017.11.28. 11:59:48

@karandash: 'Heimlich műfogást minden ember tud alkalmazni, akinek jogosítványa van.' Hát... azért erre ne fogadj nagy tételben! :-)

Meg szerintem egy kicsit más szint egy repülőgépen kigyulladt aksi (200-300 ember bezsúfolva egy zárt csőbe: pánik azonnal), mint egy étteremben kigyulladt (pár perc alatt mindenki kint van az utcán és no para).

degeco 2017.11.28. 14:53:50

@karandash: ugyanolyan idióta vagy , mint mt-03. Az a bizonyos orvos nem sértett törvényt. A United viszont igen.
Az meg lényegtelen, hogy ázsiai volt.
Van egy érzésem, hogy rád is ugyanolyan mentalitás lenne jellemző , ha egy megbeszélésre utaznál és le akarnának szállítani, mert kell a hely a légitársaság egyik alkalmazottjának

Szttyúárdessz 2017.11.28. 17:34:12

Mi is gyakran mondogatjuk, miután betereltük a barmokat a gépbe, hogy legszivesebben rájuk gyujtanánk.
Persze legtöbbször csak úgy magunk között, hogy az utasok ne hallják.

2017.11.30. 04:14:27

@degeco: én biztos nem követnék el olyan törvénysértést, mint az az utas. Ázsiában élek, közelről ismerem az itteni mentalitást. Autóval közlekedve, forgalomban, gyalogosan, motoron, repülőn, mindig agresszívak, de nem a fogukat vicsorgatva, mint egy európai, hanem mindenkit leszarva nyomulnak. Pláne ha orvos, mérnök, pénzes csóka az illető, akkor azt hiszi mindenkin átgázolhat. A United utasa is így volt agresszív. Én a szövetségi ügynökök helyében ott helyben agyonlőttem volna.
A repjegy megvásárlásával elfogadta az üzletszabályzatot és a vonatkozó szövetségi törvényeket is tudomásul vette. Ennyikeh!
@vbn: hazudsz!
Miért lenne pánik egy powerbank tűz miatt, pont annyiva kerül fent eloltani, mint egy étteremben. Pánik meg miért törne ki?
8 sorral arrébb már észre se veszik, hogy valami történt.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • zsurzsenka: Mint utas rohadtul nem örülnék, hogy egy repüléstől rettegő ember vezeti a gépet, amin ülök. Ugyanakkor a mindenféle jogok útvesztőjében hibáztak az elbocsátásakor. Amit nem értek: ha pánikolok a m... (2018.11.16. 19:26) Pert nyert a repüléstől rettegő, kirúgott pilóta
  • efi: Orvosilag nem felelt meg az adott munkakörre. Pont. Hülye angolok, angol hülyék. (2018.11.16. 17:44) Pert nyert a repüléstől rettegő, kirúgott pilóta
  • paraszthajszal: @m.t.: Az a házasság, ami nem természetes személyek között köttetik, a magyar jog számára érvénytelen. Aligha hiszem, hogy ez Japánban másképp lenne, ez csak színház, semmi más. (2018.11.16. 15:38) Az év legmorbidabb esküvője
  • m.t.: Mi van ha mas is felesegul akarja venni Hatsune Mikut? Eleg hires ugyhogy siman elkepzelem hogy nem ez a faszi az egyetlen. A kovetkezo ferjjeloltet elutasitja a torveny mert a holgy mar hazas? (2018.11.16. 13:20) Az év legmorbidabb esküvője
  • Online Távmunkás: Azért kap kártérítést, mert egy adott vezetővel nem beszélhetett személyesen? Ez egy jó vicc: "miért nem rendeltek mellé egy plusz pilótát". (2018.11.16. 08:22) Pert nyert a repüléstől rettegő, kirúgott pilóta
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es