A kamaszok életében eljön egy idő, amikor életüknek csak egy nagyon kis szeletét tárják a szülők elé, a többi rejtve marad a felnőttek előtt. Részben ezt a rejtett szeletet próbálta megragadni a hetvenes évektől a magyar származású amerikai fotós, Joseph Szabo.
Az 1972-ben 28 éves Joseph Szabo művészetet és fotózást tanított a Long Island-i Malverne középiskolában. Nem volt egyszerű dolga, komolyan megszenvedett azzal, hogy kapcsolatot alakítson ki a diákjaival, így hát elkezdte órákon fotózni őket.
„Mindenkit megpróbáltam lefényképezni, mindenféle diákot megpróbáltam megörökíteni, függetlenül attól, hogy a sztereotíp tinédzser volt, vagy kívülálló, és szerintem a gyerekek is megérezték. Tiszteletben is tartották és szerintem tetszett nekik” – nyilatkozta a ma már a hetvenes éveiben járó fotós.
A kapcsolatot aztán olyannyira sikerült kialakítani, hogy egy idő után már nem csak az iskolában, hanem azon kívül is hagyták magukat fotózni, például az óceán partján, azokon a helyeken, ahol együtt lógtak, sőt, még otthon is.
„A szülők nagyon ritkán látják a srácok világát, ahogyan a parton, a drive-inekben, a suliban és utána viselkednek – amit ők úgy írnak le, hogy nem csinálnak semmit, mert se nem dolgoznak, se nem játszanak” – írta ma már legendás, 1978-ban kiadott Almost Grown (Majdnem felnőtt) című könyve előszavában.
A fotók pedig nem hogy nem avultak el, hanem közel fél évszázaddal később érdekesebbek, mint valaha, hiszen a hetvenes évek elejének tinédzser Amerikáját mutatják be.
A gyűjtemény ráadásul komoly kulturális hatással büszkélkedhet, hiszen olyanok merítettek inspirációt belőle filmjeikhez, mint Sofia Coppola vagy Cameron Crowe.
Joseph Szabo azt mondta, kezdetben nem gondolta volna, hogy fotói a Malverne High falain kívül is érdekesek lehetnek, ám ahogyan az évek teltek és ő egyre többet fényképezte a tiniket, rájött, hogy valami érdekes témára bukkant.
És milyen igaza volt.