Kívül tágasabb

A szupermarketek tíz trükkje

2017.02.24. 06:35, Kívül tágasabb , 82 komment

Az már nem újdonság, hogy a szupermarketek különböző módszerekkel próbálnak beférkőzni a pénztárcánkba, legyen az személyes adatgyűjtés, célzott reklám, és még sorolhatnánk. Alapvetően nincs is ezekkel különösebb baj, amíg mi, vásárlók tisztában vagyunk ezeknek a módszereknek a természetével.

szupermarket_foto_flickr_com_simon_shek.jpg

A vásárlók manipulálásának egyik kézenfekvő helyszíne maga az üzlet, és a szupermarketek azt maximálisan ki is használják különböző trükkökkel. Nyilván ez egy állandó „harc” az eladó és a vásárló között, amire mi a magunk részéről alapos vásárlási listával készülünk, de túlzás lenne azt állítani, hogy mindig győztesen kerülünk ki a bevásárlásnak nevezett pszichológiai háborúból. 

Nézzük, miként próbálnak pénzt kihúzni a zsebünkből az üzletek!

Szándékosan összezavart vásárlók 

Nem látsz semmi logikát a termékek elhelyezésében? Nem véletlen, az egyik legrégibb trükk ugyanis a vásárlók összezavarása, abból kiindulva, hogy minél többet mászkálsz az üzletben, annál nagyobb eséllyel leszel az impulzusvásárlás áldozata, azaz veszel meg olyasmit, amit eredetileg nem is szerettél volna. 

A nem tervezett vásárlások aránya a több részleget bejáró vásárlóknál 68 százalék volt egy felmérés szerint, szemben a céltudatosabb, és kevesebbet bolyongó társaik 51 százalékával. 

Trükkös árak és hamis ígéretek 

Az már senki sem lep meg, hogy rengeteg terméket áraznak úgy, hogy az pár forinttal legyen egy kerek összeg alatt, aminek az az oka, hogy így próbálják meg átverni az agyunkat. 

„Mivel az agyunkat arra szoktatjuk, hogy balról jobbról olvasson, ezért mindig az első számjegy ragad meg a legjobban, így ennek van a legnagyobb hatása arra a döntésünkre, hogy az adott ár megfelelő-e. Tanulmányok bizonyítják ennek a működőképességét, és a hatását egyes vásárláskor meghozott döntéseinkre” – magyarázta Kyle James szakértő.

Aztán ott vannak az olyan „ajánlatok”, amikor azt hitetik el velünk, hogy ha valamiből például kettőt veszünk, akkor olcsóbban kapjuk meg, holott a kettő pontosan ugyanannyiba kerül, mint a kétszer egy. 

Egy időben a magyarországi szupermarketekben gyakorlat volt, hogy a nagyobb kiszerelés fajlagosan drágább (!) volt, mint a kisebb, abból kiindulva, hogy az elmúlt évtizedekben folyamatosan arra neveltek minket, hogy ha valamiből a nagyobbat veszed, akkor jobban jársz. Ilyenbe mi magunk is többször belefutottunk például egy bizonyos teamárka esetében. 

Hatalmas bevásárlókocsik 

Eltöprengtél már valaha azon, miért olyan nagyok a bevásárlókocsik, amikor a vásárlók döntő többsége sosem tölti meg? Nos, azért, mert kutatásokkal bizonyították, hogy duplájára növelik a bevásárlókocsi méretét, az emberek 40 százalékkal többet vásárolnak. 

Pénztárca-nyitogató árak 

A trükk lényege, hogy a bejárathoz jól láthatóan nagyon olcsó vagy leértékelt termékeket helyeznek el, így már a vásárlás kezdetén az az érzés lesz bennünk az uralkodó, hogy jó üzletet kötöttünk. 

Ezek jellemzően olyan áruk, melyeket egyébként eszünk ágában sem lett volna megvenni, de a fantasztikus(nak látszó) árzuhanás miatt nem csak megvesszük, de még kifejezetten rá is indulunk az érzésre, ami ha kitart, akkor az egész bevásárlást meghatározza.

Lassú ütemű zene 

Nem véletlen, hogy a szupermarketekben és a bevásárlóközpontokban állandóan szól a zene, egy kutatás ugyanis kimutatta, hogy a kellemes, és lehetőleg lassú ütemű háttérzene tovább az üzletben tartja a vevőket, akik így értelemszerűen szívesebben és többet vásárolnak. A lassabb zenére ráadásul önkéntelenül lassabban mozgunk. 

Az eldugott tejtermékek 

A tejtermékek a legnépszerűbbek közé tartoznak, ezért bevált trükk, hogy azokat a bejárattól lehetőleg minél messzebb helyezik el, hogy lehetőleg az egész boltot be kelljen járni miattuk. 

A legnépszerűbb termékek középen 

Logikus döntés ez is: a legnépszerűbb termékeket lehetőleg a sorok közepén helyezik el, így egy csomó olyan áru mellett is el kell sétálnunk (és vetnünk rájuk legalább pár kósza pillantást), ami mellett egyébként nem mennénk el. 

Orgia az érzékszerveknek 

Nem csak azért sütik ám a pékárut meg a grillcsirkét a szupermarketekben, hogy friss legyen és mert úgy egyszerűbb, hanem azért is, mert bebizonyították, hogy éhesen többet vásárolunk (ezért nem szabad ebéd előtt menni a boltba), és ha sikerül beindítani az érzékszerveinket (a.k.a. nyálelválasztás), akkor nyert ügyük van. Ha az illatokat még a színekkel is megbolondítják, akkor pedig nincs az az isten, hogy ne vegyünk valamit. 

Elborítani a vásárlókat lehetőségekkel 

Nem rossz dolog, amikor egyfajta termékből van vagy 20 különböző márkájú a polcon egymás mellett, ám mivel ez állandó döntéskényszert jelent az agyunknak, az egyszerűen elfárad. 

A walesi Bangor Egyetem szakemberei által végzett kutatás megállapította, hogy az ilyen mennyiségű döntéshozatalt körülbelül 40 percig bírja az agy, utána elfárad és feladja – na, ekkor következik a fent már emlegetett impulzusvásárlás, azaz amikor már nem racionálisan, hanem ösztönszerűen vásárolunk. 

Az üzletek feladata tehát egyszerű, legalább 40-45 percig bent tartani a vevőt, miközben folyamatosan döntési kényszerbe hozni, utána pedig bekasszírozni a plusz 50 százaléknyi vásárlásból (a tudósok szerint ennyit jelent az ösztönvétel) fakadó hasznot. 

A pénztár előtti sor szűkítése 

Elgondolkodtál már valaha azon, miért olyan keskeny a pénztár előtti rész? Éppen csak egy ember fér el, se kimenni, be visszafordulni nem egyszerű, ha egyszer már beálltál. Nos, nem véletlenül van, így próbálják megakadályozni, hogy az impulzusvásárlással a kocsiba dobott termékek esetében meggondoljuk magunkat és esetleg visszaforduljunk és kitegyük a kosárból a drága, viszont szükségtelen árut. 

Ha a fentieket figyelembe vesszük, és a jövőben tudatosabban vásárolunk, akkor remélhetőleg már megérte végigolvasni a posztot.

(Fotó: flickr.com/Simon_Shek)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr4312285881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oh Dae Su 2017.02.24. 13:09:12

+1: a hasonló termékek közül általában az legolcsóbbat mindig legalulra teszik az alsó valamelyikére, szemmagasságba pedig azt, ami jóval drágább. Az emberek többsége nem szeret hajolgatni, vagy az esetek jó részében meg sem találja a kedvezőbb árú terméket.

room_101 2017.02.24. 13:21:54

Pedig milyen jó is volt régen, mikor csak egyféle szart kaphattál, vagy ismerned kellett a boltost, hogy pult alól kapj jobbat.
Igen, a döntés szabadsága felelősséggel is jár, a kapitalizmus meg nem csak arról szól, hogy a jobbak nyernek,hanem arról is, hogy a hülyék megszívják. Ha nem hajlandók tanulni belőle, akkor újra meg újra.

Szakértő? az nem volt 2017.02.24. 13:30:12

Szerintem lehet ésszel is csinálni a vásárlást, a józanabb ember ezeknek a trükköknek nem dől be.

szambukusz 2017.02.24. 13:44:40

Igen igen.A Tescoban futottam bele egyszer abba,hogy külön a bejáratnál ki volt téve mindenféle gyümölcslé 1-et fizet 2-őt kap akcióban.Be is pakoltam a kocsiba párat mire a pénztárnál kiderült, hogy elfelejtettem elolvasni az akciós tábla 0.0001 betűméretű "apróbetűs" részét,miszerint ez csak a narancslére vonatkozik.De azért odapakoltak 16 féle levet...na ez kifejezetten ocsmány húzás volt.

A pénztár szerintem azért olyan keskeny,hogy impulzívan ne rohanjon ki senki ki nem fizetett termékkel.Van ahol a pénztárnál ki sem engednek ha nem vásároltál, hanem szólnak,hogy a külön erre kijelölt helyen távozz.

báró Csekonics 2017.02.24. 13:49:10

Ezért küldi a rutinos feleség a férjét vásárolni bevásárlólistával: tudja hogy a pasi ragaszkodni fog a listához :-)

para_noir 2017.02.24. 13:57:51

@room_101: hát, nagyjából ennyi. Kb olyan ez, mint mikor áll valaki a szakadék szélén, a másik meg győzködi, hogy ugorj le, tök jó lesz. Nem kötelező ugrani, de aki olyan hülye, hogy meggyőzhető, annak adios :)

_B_ 2017.02.24. 14:15:02

Ezt az összes trükköt meg lehet hackelni egy bevásárlólistával.

n3spr3ss0 2017.02.24. 14:29:18

Ezt a módszert legaljasabbul az Auchan alkalmazza.

molnibalage 2017.02.24. 15:13:38

Soha nem fogom megérteni, hogy ezek a trükkök kire hatnak. Én mikor bolta megyek már eldöntöttem, hogy mit fogok venni. És ezen még soha semmit nem tudott változtatni. Nem veszek meg valamit csak azért, mert ott van...

aleb19 2017.02.24. 15:15:10

"A tejtermékek a legnépszerűbbek közé tartoznak, ezért bevált trükk, hogy azokat a bejárattól lehetőleg minél messzebb helyezik el, hogy lehetőleg az egész boltot be kelljen járni miattuk. "

ez kibovitve igaz, az alapveto es/vagy leggyakrabban vasarolt termekek pl. kenyer, hus, tej, pia a bejarattol messze a sarkokban vagy kozepen van...igen azert, hogy jarkalj

Mancilla Pectoralis 2017.02.24. 15:17:56

Vásárolj lista alapján,vagy rendelj házhoz,esetleg legyél táplálék allergiás.Máris kiküszöbölted a taktikázást.:-)

Vizilabda 2017.02.24. 15:37:23

Azért szól a zene, (amit nagyon utálok) hogy elfelejtsem tőle, hogy mit akartam venni. A 9 re végződő árakat is utálom, de már megszoktam, csak fáj rájuk nézni.

Bambano 2017.02.24. 15:40:20

"Lassú ütemű zene": ugyanezért nincs soha óra az eladótérben.

Void Bunkoid 2017.02.24. 15:58:10

@Bambano: és ablak sincs, vagy ha van, jótékonyan lefóliázva, hogy még csak megtippelni se tudd, hogy esetleg mennyi idő telt el azóta, hogy bementél.

she_wolf 2017.02.24. 16:00:08

@báró Csekonics:
Még hogy a férjet!? Ez evidens. Meg az is, hogy én -a rutinos feleség- is bevásárlólistával megyek nagybótba:)

Pink Petsch 2017.02.24. 16:22:03

@molnibalage: Például azokra, akik nem döntötték el, hogy pontosan mi legyen vacsira, csak addig jutottak, hogy valami húsféle zöldséggel vagy rizzsel vagy valamivel, amit majd az üzletben meglát, és ötletet ad. Ők már eleve bizonytalanabbak, mint a bevásrlólistával felszereltek (bár ők is megvezethetők), hiszen keresgélni térnek be az üzletbe, nem célirányosan.

egyszoban 2017.02.24. 17:20:09

@n3spr3ss0: A kaszásdűlői Auchannál pont a beugrom-valami-szendvicsért cuccok a bejárattól három méterre, a tejtermékek és pékáruk meg az első soroknál vannak, a termékek elhelyezése 3-4 évente változik, a zene meg nem andalító. Mondjuk grillcsirkét sütnek, de leghátul :)

A legnépszerűbb cuccokat meg előszeretettel rakják a sorok végére (a polcpénz volt előbb, vagy a népszerűség? ;) )

Elk úr 2017.02.24. 17:20:12

@báró Csekonics: ez a lejobb hozzászólás! :)

epidermis 2017.02.24. 18:49:28

@Oh Dae Su: a különböző márkájú, de azonos fajtájú termékek forgalmazói között óriási lobbi megy, hogy melyik kerüljön szemmagasságba. Ez is biznisz a multiknak.

Csipyke 2017.02.24. 18:52:10

Egy dolognak vagyok hajlandó elcsábulni: a féláras és negyedáras címke. Itt Svájcban ez nem kamu, a másnap lejáró kaját vagy a kiárúsítandó ruhákat fillérekért lehet így megvenni. Tegnap este így vettem meg féláron a mai ebédnek valót.

DieNanny CH 2017.02.24. 19:58:39

@Csipyke:

Igen, a Dennerben én is először oda megyek.
:-)

Mr. Waszabi 2017.02.24. 20:30:37

A Lidlben, Aldiban nincs zene. A pénztárakhoz meg a terhelés függvényében szólítják az alkalmazottakat - ha feltorlódik a sor, akkor kinyitnak újabb pénztárakat, ha meg csökken, akkor bezárják őket. Mármint a pénztárakat, nem a pénztárosokat :)
Ugyanakkor az igaz ezekben is, hogy próbálják a vásárlókat mindenféle fszság megvásárlására rábírni. De ez nem életveszélyes, ha észnél van az ember.

könyvbolond_konyhatündér 2017.02.24. 20:44:04

Van olyan bolt amiről az állandó átpakolgatás miatt szoktunk le. Nem volt türelmünk keresgélni. Mindig listával megyek.

Mákony Béla 2017.02.24. 21:11:49

@epidermis: meglepően sokáig tartott, míg megjöttaz első büdösmultis hozzászólás :)
Remek alkalom, hogy megkérdezzem, mit értünk multi alatt. A CBA gindolom nem multi, mert igaz, hogy vagy négy országban működik, de hát mégiscsak MAGYAR4!4!4!
És nyilván se a CBA, se a Kóp, se a Rejál nem élne ilyen aljas módszerekkel, hiszen ők nem büdösmultikok ugyebár ;)

Csipyke 2017.02.24. 21:46:11

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: :)
A Demnerben a kedvencem a sárga Zeea budipapír, az mindig akciós, ha lehet kapni, teljes áron még sose láttam :)

Phteven 2017.02.24. 23:07:18

Ezeket a dolgokat én úgy küszöbölöm ki az életemből, hogy ha kell valami, akkor elmegyek az utcában található kisboltba. Ott nincs trükk. Drágább ugyan, mint a nagybolt, de az üzemanyagon megspórolom a különbséget. A megtakarított rengeteg időről nem is beszélve.

2017.02.25. 07:36:13

@Phteven:

Te nem tervezel előre, hanem elmész vásárolni a túlárazott kisboltba, amikor épp kell neked valami.
Aki tervez, az egy hónapban egyszer megy egy hipermarketbe, egyszer meg egy másik kisebb boltba (Aldi, Lidl, ilyesmik), ez két út, akár egy napba is beleférnek. A hiperben meg az Aldiban megveszi bevásárlólista alapján olcsóbban a tartósabb termékeket, majd amikor kell valami, akkor nem a kisboltig megy, hanem csak a kamráig, konyhaszekrényig, hűtőig.

Én a tartós élelmiszert egyszerre megveszem hetekre előre, amikor olcsóbb, le van árazva meg ugyabakkor a következő hétre szükséges nem tartós termékeket is beszerzem.

Ruhát is szezon végén tudok 50-70%-kal olcsóbban venni, már amennyiben szezonális ruházatról van szó.

A posztba említett "trükkök" teljesen legálisak, egy reklám ezerszer jibban befolyásolja a fogyasztót, mint az, hogy melyik polcon van az olcsóbb baracklekvár meg hogy milyen szűk a pénztáraknál a kijárat, mennyire van eldugva a sarokban a tej, kenyér és hány sor chipsen és kólán kell átgázolni hozzájuk.

Nemkertelek 2017.02.25. 16:15:03

Feleségem elküldött a boltba vasárnap hogy vegyek egy meggy befőttet mert csak az maradt el, kellene meggymártás a gyereknek. Elmentem és vettem egy befőttestami 300 Ft, és elautóztam 300 ft-ot. Ha lista van akkor Lidl, Aldi hétvégi bevásárlás megvan 10ezeből+ 3-4ezer egy húsboltba mert az előre csomagolttal már megjártuk. Ha a lista a feleségemnél van akkor + 3 ezer, ha ugyanez a Tesco akkor + 10 ezer is lehet. Ha egyedül megyek szigorúan csak azt veszem meg ami a listán van.

Pierr Kardán 2017.02.27. 08:57:21

Bevallom, én impulzusvásárló vagyok :-(

Próbálok tenni ellene, de nem megy. Ezért ha bemegyek egy nagy hipermarketbe, akkor nekem egy kiló kenyér (a többi hozzá vásárolt csodafontos dologgal együtt) ezer Ft alatt sosem jön ki :-(

Megoldás, hogy ha tehetem, akkor nem megyek hiperbe, hanem csak a sarki kisboltba. Bár ott fajlagosan másfélszer annyiba kerül a kenyér mint a hiperben, de mégis összességében fele annyiból oldom meg a vásárlást :-)

Asidotus 2017.02.27. 10:30:10

@Phteven: ezek szerint egyedül élsz, mert nem vásárolsz mennyiséget.
Már csak azért is megéri elmenni egy nagyobb boltba, és megvenni, ami éppen akciós, nagyobb tételben, mert mi van, ha nem tudsz majd elmenni? Munka, betegség, ónos eső?

Lady.Bird 2017.03.14. 16:27:07

"miért olyan nagyok a bevásárlókocsik, amikor a vásárlók döntő többsége sosem tölti meg?"

és ha véletlenül megtölti, nem bírja fel, majd lepakolni a pénztárnál, mert rövid a szalag, és nem lehet odaférni a bevásárlókocsihoz áááááááááá

Komolyan nem értem néha: rendes nagybevásárlást nem lehet dühöngés nélkül megoldani szinte sehol. Pedig szerintem a visszajáró stabil vevőkörre jobb lenne alapozni egy boltot, és nem kellene felbosszantani a népeket a sok hülyeséggel.

commentes nikk 2017.10.22. 00:24:32

A kurva életbe tényleg, ez a szar lista már vagy tízszer volt csak idén főoldalas különböző blogokban, szerintem ez is leadott már valami hasonlót, miért kell kamukontenttel kitömni a blogketrecet?

commentes nikk 2017.10.22. 00:25:34

@commentes nikk: bazmeg, most látom, hogy azért, mert ez egy februári poszt (legalább a memóriám rendben van). A blogszerkesztő bestohlozott, vagy mi a picsa van már?

dukeekud 2017.10.22. 00:43:31

"vásárlók összezavarása"

Es pont ezert idonkent at is rendezik az uzleteket, hogy ne lehessen rutinbol fel perc alatt osszekapkodni a dolgokat.

Denise Hogyisdugják 2017.10.22. 06:33:04

@Mákony Béla: itt egyedül te büdösmultiztál és még azt is megpróbáltad másra fogni :)
epidermis kolléga csak bemutatott egy fogást, mellyel jellemzően a kereskedelmi láncok tudnak és szoktak is élni. megjegyzem, vannak ennél sokkal finomabb és húsbavágóbb trükkök is, csak azok nem ennyire nyilvánvalóak és/vagy publikusak. de hát a kapitalizmus már csak ilyen. akinek büdös, költözzön csak észak-koreába, kínába, laoszba, vietnamba, esetleg kubába (ha már ugye "kívül tágasabb")

plokmi 2017.10.22. 06:58:18

Ezeknek a trükköknek a jó része (ha nem az összes) Amerikából származik. Ők már olyan 'magas szintre' jutottak az ilyen jellejű agymosás és manipulálhatóság terén, mint senki más ezen a Földön. Jó lenne ha mi nem hülyülnék el ennyire mint ők, odaát.
Ahogy már több hozzászóló is leírta előttem, tudatos vásárlóként ezek a trükkök lepörögnek rólam is.
Egyébként pedig sajnálom azokat, akiknek a megnyújtott vásárlási idő és ezáltal a haszontalan, fölösleges holmik megvétele az örömszerzés egyik módja.

cattaneo 2017.10.22. 07:44:11

Spar, Tesco - többszöri eset. Akciós ár kiírva= normál ár a pénztárnál. Nálam már rutin ezeket a termékeket először feltenni a szalagra (vagy elsőként beszkennelni az önkiszolgáló kasszánál). Ha nem akciós áron van, akkor vagy marad a cucc a kasszában, vagy megvárom, hogy leellenőrzik a polcos árat, és ilyenkor kénytelenek korrigálni. De ettől függetlenül is mindig megnézem a blokkot távozás előtt, mert sokszor találok még így is egy-egy tételt, ami nem stimmel, mert más árcímkét tesznek alá a polcra (mintha "véletlenül" összecseréltek volna 2 hasonló terméket a sorban), és arra appelálnak, hogy fizetéskor vagy utána már nem akar reklamálni az ember 100-200-de akár 500 Ft miatt.

venszivar 2017.10.22. 07:45:19

@plokmi: ámeríkából? Konkrétabban? Kolumbiából v. Peruból??? vagy?

orient 2017.10.22. 07:56:23

Igen eszrevettem sokszor a nagy kiszerelesek dragabbak. Ocsmny huzasnak tartom mert azert akarok nagyot venni, hogy ne legyen otthon a sok kis szar muanyag meg egyeb csomagolas rajta. Meg ugye azert is hogy ne kelljen hetente odaszaladgalni, erre arra kenyszeritenek, hogy vegyek 5 db kicsit valamibol mert az egy nagyobb kg/L-ben sokkal dragabb.

Marci Makk 2017.10.22. 08:23:01

@venszivar: Amerika a világon mindenhol az usát jelenti. Felesleges ezen rugózni. Lasd Rammstein Amerika című számát. Azok is az usáról énekelnek.

ekat 2017.10.22. 08:27:53

Hát nem tudom, attól eltekintve, hogy már könyvet is olvastam a témában, úgy tűnik, sok trükkre fogékony sem vagyok. Az általam ismert leglogikátlanabbul berendezett szupermarketet pont ezért utálom és kerülöm, ha lehet. Nem használok bevásárlókocsit, mert nehezebb vele közlekedni. Nem érdekel, mi van leértékelve, mert nem is vagyok tárolós fajta, meg helyem sincs rá - azt veszem, ami kell, meg amit menetközben megkívánok. De az utóbbi impulzusvásárlás nem tragikus mértékű, és nem is bánom meg soha, ínyencségekről / édességről van szó, amiket nem muszáj vennem, de miért ne vennék. A márkákat tökmindegy, hogy hogyan helyezik el, mert minőség / összetevők alapján választok.
A nagyobb-kiszerelés drágább dologba gondolom régen belefutottam, de mióta kint van egységár is, azóta nem.

venszivar 2017.10.22. 08:59:56

@Marci Makk: akkor írjál USÁ-t! még rövidebb úgy s AZ a valós! ezen kár rugózni!

Marci Makk 2017.10.22. 09:07:09

@venszivar: Ezt mind a külföldieknek is :) meg a terroristaknak akik amikor amerikát fenyegetik akkor nem Perut meg Argentínát fenyegetik. ;) különben meg latin amerikát írnak a közép és dél amerikai országokra sokszor ha nem írják le külön az országok nevét.

Alex Lavour 2017.10.22. 09:29:34

A termékek logikátlan elhelyezése, a gyakori helycsere nálam éppen az ellenkező hatást váltja ki. Általában dühös leszek, nem keresgélek, és a legrövidebbre fogom a vásárlást, beszüntetek minden érdeklődő nézelődést.

élveteg 2017.10.22. 09:38:39

Mi a gond ? A szupermarketek kapitalista magánvállalkozások akik minél több profitra hajtanak De semmi nem kötelező Lehet az ember tudatos vásárló aki azt veszi meg amire szüksége van Egyik szupermarket sem vágja el ezért a torkát

bati67 2017.10.22. 10:02:30

Pár hete a TESCO-ban láttuk, hogy az összeragasztott ('szuper-ár' cimkével ellátott) 2 db-os fogkrém jóval drágább volt, mint ha a sima egy darabosból vettünk volna kettőt...

Az 'akciós mellépakolással' és a 'véletlenül kintfelejtett' akciós cimkékkel is gyakran találkozunk.

Egyébként ez utóbbit ingyenes KP felvétre is lehet használni: veszel 10 db kamu akciós terméket, kifizeted kártyával, majd az ügyfélszolgálatnál visszakéred az árát (mert nem akciós) és ott KP-ban adják vissza! :-)

Tisztességes Természettudomány 2017.10.22. 10:03:52

"Elgondolkodtál már valaha azon, miért olyan keskeny a pénztár előtti rész? "

Igen. Azért, mert 10-20 pénztárat is el kell helyezni, és ha nem lenne keskeny, akkor nem férne el.
Másik kérdés, hogy ha szélesebb lenne a folyosó mint a bevásárlókocsi, akkor ott járkálna ki egy csomó ember gyalogosan, ami a biztonsági őrnek okozna fejtörést.

balambher 2017.10.22. 10:10:23

Amit a zenéről ír, az alapból nem igaz. Egyrészt a hipermarketekre kifejezetten nem jellemző, hogy zene szólna, hanem inkább a bevásárlóközpontok egyes üzleteiben hallani, és rám nézve ellentétes hatású, igyekszem a lehető legrövidebbre fogni az ott tartózkodást, azaz ha kéne ruhát próbálgatni, inkább nem fogok.

balambher 2017.10.22. 10:12:05

@balambher: értem ezalatt, hogy nem is veszek ott semmit.

osztom ezt a véleményt 2017.10.22. 11:06:35

- a hasonló termékek közül általában az legolcsóbbat mindig legalulra teszik az alsó valamelyikére, szemmagasságba pedig azt, ami jóval drágább. Az emberek többsége nem szeret hajolgatni, vagy az esetek jó részében meg sem találja a kedvezőbb árú terméket."
- Egy dolognak vagyok hajlandó elcsábulni: a féláras és negyedáras címke."
"-Van olyan bolt amiről az állandó átpakolgatás miatt szoktunk le. Nem volt türelmünk keresgélni."
Viszont van olyan megállapítás, ami felett eljárt az idő: pl. a Lidlben már vannak kisebb méretű bevásárlókocsik is, de az Aldiban, Intersparban mindig is voltak kerekes kosarak azoknak akik kisebb vásárlást terveznek.

]{udarauszkasz 2017.10.22. 11:16:20

Na, en ezert nem jarok gyakran hipermarketekbe. A folyamatosan osszevissza, kaotikusan kipakolt cuccok, meg a kethetente atrendezes miatt.
Semmi kedvem egy fel napot egy bevasarlokozpontban tolteni fel kg gyumolcs, meg egy kis kaja miatt.

lecsóóó 2017.10.22. 11:27:21

Én is sajnálom már az időmet arra, hogy hiperekben bolyongjak. Szerencsére vannak már kisebb üzletek is, ahol szintén ingyenes a parkolás, és ha valamit megvariálnak akkor sem kell kilométereket gyalogolni...

Tomi1973Wien 2017.10.22. 11:38:48

a modszert ki lehet egesziteni a kovetkezokkel:

- mi raalltunk arra, hogy 2 hetre elore megirjuk a menut

- a menu alapjan osszeallitjuk a bevasarlolistat

- tartos cuccokat akciohoz kototten vesszuk

FONTOS:

en KP-t hasznalok, beirom a telefonomba, mennyi van nalam, minden egyes kosarba bekerult tetelt azonnal levonok, igy latom, hogy mikeppen alakul a penztarcam allapota, es ez segit, az esetleges impulzusok ellen, ha valami megiscsak betamadna a kisagyamat a szigoru lista mellett

LEJAROM a boltot, de kovetkezetesen, elindulok az egyik sor mellett, a vegen visszafordulok a kovetkezo sorba, minden sorban megveszem azt, ami kell - ha rajt a listan - de argus szemekkel figyelek, hatha TENYLEG JO akciora bukkanok, olyan termekbol, amire szuksegunk van, ekkor telefonos segitsegnyujtas a kedvesemtol, majd annak alapjan kozos dontessel jon / v marad a termek. igy - bar tenyleg sok a megtett kilometer - folyamatosan pipalom ki a listam, es nem fenyeget az a veszely, hogy vmiert mèg vissza kell futnom, es mèg a kinalatot is alaposan vegigszemleltem

a menuk megirasanal erdemes ugy csinalni, hogy a maradek *ujrahasznosithato* legyen, pl. pörköltbol gulyasleves, karfiolfozelek maradekabol masnap karfiolkremleves lesz, a maradek csirkepaprikasbol toltelek a hortobagyi husos palacsintaba...stb...

övön alul 2017.10.22. 11:40:43

Azt hiszem a vásárló sétáltatását az IKEA fejlesztette tökélyre, legalábbis a hazai viszonylatban...
Ha én olyan helyzetben lennék, biztosan szembe mennék a jelenlegi trendekkel. A tudatos vásárlókra építenék, és azokra akik azzá szeretnének válni.Megszűnnének a 9-re végződő árak, fix helyek lennének, táblákkal, feliratokkal terelném a vásárlókat a legrövidebb útvonalra a keresett áruhoz. Ha egy terméket több helyre is ki lehetne rakni, (pl. riszliszt), akkor szintén felirat jelezné, hogy a kérdéses terméket ne itt, hanem amott keresse a vevő. A "tudatos" vásárlók ezek után a kíváncsiságtól hajtva néznék meg az üzlet azon részeit, ahonnan szinte el lettek terelve!

élhetetlen 2017.10.22. 11:44:54

@Mancilla Pectoralis: Nagyon különbözőek vagyunk. Ha bemegyek egy Tescoba, akkor legfeljebb annyi, hogy kenyér kéne, de ott van mellette a tepertős pogácsa, akkor biztos veszek azt is, mert szeretem, de ez még nem viseli meg a pénztárcát. Nálam pont a házhozszállítás a veszélyes. Tele a mélyhűtő gyalult tökkel, de veszek brokkolit is, padlizsánt is, meg karalábét, mert akciós, meg bőrös malacot, rögtön egy kilót, stb. Mindig becsúszik egy csomó dolog, aminek a boltban a közelébe sem mentem volna.

andalgó kandalló 2017.10.22. 11:50:55

Én hagyom magam befolyásolni,pl. a közeli lejáratú termékekkel. De azért legyen min. 30% az engedmény, mert pl. a 20% nálam elvből nem játszik. (Az Aldi egyes üzleteit negligálom, mert gyanítom, hogy saját hatáskörben az üzletvezető dönt, ugyanaz a termék egyikben 20 másikban 30%-kal olcsóbb.)

dukeekud 2017.10.22. 17:04:11

"ezért mindig az első számjegy ragad meg a legjobban,"

Ez eszembe sem jutott, hogy ennek igy kene hatnia.
Szerintem ha azt latja valaki, hogy valami 195 vagy 199 be kerul, azt automatikusan 200-ra kerekiti.

Az ilyen arakrol legfeljebb az jut eszembe hogy atvernek, mert olyan nincs, hogy veletlenul minden 99-re vegzodjon, ezert inkabb elveszi a kedvem a vasarlastol, mint meghozza. Mert tuti biztos, hogy nem 205-rol csokentettek 199-re, hanem 154-rol emeltek 199-re.

venszivar 2017.10.22. 22:07:42

@Marci Makk: na, te paraszt! meg a többi pár száz millió... linkolj már be egy hivatalos doksit, hogy létezik olyan ország, hogy amerika! AZ, hogy ti mit ugattok, AZ az értelmesebb világot NEM érdekli!!!
neked ez a szopásod, nekem meg ez a szokásom....

plokmi 2017.10.22. 22:49:38

@venszivar: A szövegkörnyezetből szerintem egyértelmű volt, melyik országra gondoltam. Lehet, hogy neked van valami kötődésed hozzájuk? Mert ők várják el, hogy mindent a lehető legpontosabban megfogalmazva kapjanak meg, mert egyébként nem tudnak mit kezdeni az információval.
Vagy szimplán csak magyarként kezdesz elamerikanizálódni?
És ez a szó, mármint az amerikanizálódás, nézd csak mit jelent:

wikiszotar.hu/index.php?title=Amerikaniz%C3%A1l%C3%B3dik

Ha a link nem jól működne keress rá az "amerikanizálódás jelentése"-re.

Bár ez nem egy 'hivatalos doksi' linkje, de a köznyelvben ismert és elfogadott a használata.

És egy jó tanács a végére, ha megázik a macskád ne tedd a mikróba megszárítani.

venszivar 2017.10.22. 22:56:27

@plokmi: bablabablaba... UTÁLOM az usát! mint a SZART!!!

LÉPEM!

Stohl András 2017.10.23. 11:09:57

@plokmi: "És egy jó tanács a végére, ha megázik a macskád ne tedd a mikróba megszárítani. "

Ez egy marhasag. Tobbszor kiprobaltam mar, semmi baja nem lesz a mikronak, nyugodtan lehet benne macskat szaritani.

venszivar 2017.10.23. 12:59:48

@Stohl András: "andráskám"! úgy érzem, hogy most "tiszta" lehetsz. Nekem nincs macskám, de gyártaniuk kéne, ott ááámerikában, civileknek akkora mikrót, hogy a niggerek, afrikaiak, latinok ingyé abban szolizzanak....

salted 2018.08.06. 13:47:19

baszki, most jöttem rá, hogy nincs agyam ,amire hatni lehetne.
eddig mindig felírtam, mi kell, bementem, megvettem, kijöttem.

szita szita péntek 2018.08.06. 14:15:24

Igazából én azt nem értem mi ezzel a baj? Mármint... A magam részéről egy boltba szoktam járni, mert azzal elégedett vagyok. Jellemzően 1-2 dolgot tudok, amire szükségem van, a többi pedig "majd meglátom" alapon megy. Egyszer végigmegyek az össze sor között és bepakolom amire szükségem van. Nem tervezek előre, nem írok listát - egész egyszerűen a meglátom->eszembe jut nincs otthon és kellene->bepakolom elv szerint megyek.

Ilyen alapon én vagyok a szerencsétlen átvert vásárló. De miért is lennék átverve? Amikor egy terméket leemelek a polcról összevetem az egységárakat. Amikor a drágább mellett döntök, azt tudatosan teszem. Amit megveszek az el is fogy. Ha nem ott és akkor venném meg, hanem listáznék, akkor is ennyit fogyasztanék, csak elsz*rnám az időmet a lista készítésére.

Ha megvettem valamit, amire szükségem volt és használom/elfogyasztom azt, akkor miért kellene átverve érezzem magam?

Talán más lenne a helyzet, ha több boltot is látogatnék (de nem teszem). Ekkor nyilván az adott egység érdeke lenne az, hogy minél többet vegyek nála és minél kevesebbet a konkurenciánál. No de én mint fogyasztó abban ez esetben sem vennék többet mint a szükségletem! Nem is értem hogy merül fel ez a kérdés? Ha és amennyiben ezekkel a praktikákkal a vásárló következetesen többet vásárolna a saját fogyasztásánál, hát egy idő után nem férne be az otthonába...

csúti csüngőhasú tolvaj 2018.08.06. 14:23:13

Ez csak a nagyon hülyéknél jön be.

És ezért alkalmazzák, mert az emberi massza 99%-a megfelel ezen követelménynek. Én meg viszem a listát, anyázok és bemutatok amikor kéthetente átrendezik a kibaszott sorokat és nem veszem meg a plazmatévét ha a tej helyére teszik.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2018.08.06. 15:27:43

Kimaradt az állandó átrendezés. Mire megszokod, mit hol találsz, már nem úgy van.
A másik, hogy az azonos típusú termékek nem egy folyosó két oldalán, hanem egy polcsor két oldalán vannak, így egy helyett két folyosót kell bejárnod, és ott a folyosók másik oldalán olyan termékek mellett mész el, amiket nem akartál felkeresni.
Amúgy nagyon érdekes, hogy bár a pénztári futószalag elválasztó rudacskáin a "KÖVETKEZŐ VÁSÁRLÓ" felirat van, soha senki sem ül föl a szalagra, pedig ő a következő vásárló. :)))

Mancilla Pectoralis 2018.08.06. 15:34:45

HÁt ezek nálam mind megbuktak. Ennek oka,hogy bevásárló listám van.(amire a nasit is felírom).Német lánchoz megyek,ahol van kis bevásárló kocsi is, cöliákiás vagyok,tőlem aztán süthetik a cipókat lekakkantom(így be is szűkült a sok felesleges cucc bedobálása).Zene inkább idegesít mint motivál, cuccok átpakolászása olyan átlátszó,hogy évek óta röhögök rajta. Már egyre több tudatos vásárló van,akit nem lehet behülyíteni.Ja és hát ott az online vásárlás amikor tényleg csak azt veszed amire szükség van.

Pierr Kardán 2018.08.06. 15:37:41

Másfél éves poszt miért van az index címlapján?

Megkezdődött a régi tartalmak újrafelhasználása?!?!

Egyébként nálam teljesen feleslegesen költik a hypermarketek számolatlanul a pénzt arra, hogy engem rávegyenek bármi dolog megvételére. Amióta vásárolni járok, azóta súlyos impulzusvásárló vagyok, bármi szirt-szart megveszek, de ez így lenne akkor is, ha ők nem fektetnének súlyos energiákat abba, hogy erre rávegyenek :-))

molnibalage 2018.08.06. 15:38:49

Ezekkel inkább felbasszák az agyamat, mert én pontosan tudom, hogy miért megyek vásárolni.

Majd pont vásárlásra ösztönöz az, hogy jól megszopatnak, a kb. 7-8 olyan dolgokat kell vennem (különféle fűszerek és ritkábban használt összetevők főzés és sütéshez), amit úgy kell összevadászni, mert a dolgozók sem tudják, hogy hova a búbánatba rejtették el. Ezek után inkább úgy húzok a fenébe, hogy ehaj.

Szárnyasvakond 2018.08.06. 15:40:54

@_B_: a bevásárlólistával az a baj, hogy önmagában semmit sem ér, ha te magad nem vagy képes ragaszkodni hozzá. Anyám is ír listát, igaz, hogy az esetek felében ott marad a telefonasztalkán. De amikor elviszi magával, a következő történik: elolvassa a listát, hogy kenyér, tej, sajt és tojás. Jó, akkor most menjünk a kenyé... jé, bioelektromos vakondmasszírozó készülék! És már ott is hagyja a kocsit és megy vakondot masszírozni.

Sequoyah 2018.08.06. 16:26:14

Ez a lista tipikusan annak az eredmenye, hogy mar eleve ugy lep be a cikkiro az uzletbe, hogy mindenben osszeeskuvest lat, es mar csak a magyarazatot keresi hogy pontosan mi is a trukk, de az hogy atvernek nem is kerdes...
Az fel sem merul, hogy mas, peldaul praktikus okai is lehetnek az elrendezesnek.

A tej peldaul azert van leghatul, mert MINDEN hutott termek leghatul van. Egyreszt mert oda logikus es kenyelmes nagy hutoberendezeseket epiteni, nem az epulet kozepebe. Masreszt pedig mert ott van a raktar, es igy a hutendo termekek az egyik hutott helyrol kozvetlenul a masikba kerulnek, es sokkal kevesebb meleggel erintkeznek, mintha at kene cipelni oket az egesz aruhazon.

molnibalage 2018.08.06. 16:40:37

@Sequoyah: Az Alle-ban levő Sparban a hűtők meg konkrétan a bejáratnál vannak sorban... Az ellentétes oldalon hátul is vannak, de ott nem a tej, hanem a csemegpult és azon kívüli hűtők vannak. A jégkrémek meg megint máshol..

Kong.Kinga 2018.08.06. 16:56:17

attól függ, ha az én pénzemből vásárolok, nem ragaszkodom a listához; más által adott pénzt meg arra költöm, amire adja.

Sequoyah 2018.08.06. 17:04:25

@molnibalage: Ellenpeldak mindig vannak, igy csak a boltok nagy reszerol beszelhetek, ahol azert altalaban egy helyre vannak csoportositva a nagyobb hutok, nem pedig az osszes boltrol kivetel nelkul.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2018.08.06. 19:20:11

@osztom ezt a véleményt: Ja, a LIDEL, amikor BESZÜNTETTÉK a kézikosarat!
Hát el is kerülöm, ha lehet. Ha nem direkt onnan kell valami, akkor nem is megyek arra.

A keskeny pénztárakhoz meg: tudom bunkó dolog otthagyni a szalagon a cuccokat, de én legutóbb ezt tettem a Spárban. Már kibaszottul idegesített az ami ottvan. Egyrészt minden "trükk" ami itt elhangzott, megfejelve a 80as évekből ittmaradt eladói mentalitással (külön ismertem már melyik 1-2 pénztáros az akihez egyáltalán be lehet állni a sorba, a többi látványosan a vevők ellen dolgozik). Szóval szégyellem, hogy otthagytam nekik, de... betelt a pohár, inkább gyalogolok többszáz métert, de abba a boltba többet a lábam be nem teszem! Basszák meg! (ja igen a pékáruval való állandó variálás... nem hogy mi akciós, hanem hogy a héten van, majd hetekig nincs.. és tök alap dolgok, mint pl graham zsemle, vagy ilyesmi...)
Mindegy. Majd tanulnak belőle, meg sírnak a tv-ben, hogy a szar szemét... másikmulti miatt... stb...

Nylul 2018.08.07. 00:26:55

'A keskeny pénztárakhoz meg: tudom bunkó dolog otthagyni a szalagon a cuccokat, de én legutóbb ezt tettem a Spárban. ' - igen, az.

Te olyan kellemes, kifinomult úriembernek tűnsz.

@post: Annyira szar, hogy már jó. :D

kolomparlole1114 2018.08.08. 00:30:38

"így próbálják megakadályozni, hogy az impulzusvásárlással a kocsiba dobott termékek esetében meggondoljuk magunkat és esetleg visszaforduljunk és kitegyük a kosárból a drága, viszont szükségtelen árut"

Ki lehet azt dobni a rágógumik közé is. Most tényleg van aki visszamegy és mindent az eredeti helyére rak vissza? Elég lúzer. Ha nem halad a sor, még az egész kosarat is otthagyom a földön, ha kell.

kolomparlole1114 2018.08.08. 00:32:44

@B-road: Nálam sincs mindig apró kosárra (amúgy 10 Ft-ossal is működik a lidlis kosár, hiába csak százasok figyelnek rajta, meg talán 50-es), ilyenkor a letéphető zacsiba pakolok. Aztán beállok a kasszához 3-4 ilyen zacsival. Ez a kosár. :)

kolomparlole1114 2018.08.08. 00:36:29

Engem még sose ösztönzött vásárlásra ilyesmi. Alapértelmezetten szűröm a lényegtelen infót, ha boltba megyek, tudom miért megyek, és csak azt viszem. Persze, van olyan hogy meglátok valamit hogy na ez is kifogyott, és nem gondoltam rá, és megveszem, de azt vásárlás előtt is felírtam volna a listámra, ha vezetnék olyat. Csokiszart, cukorkát, faszomat sose vettem még, nem is fogok.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • acycloren: @Jankove: Amerikát ne Magyarországhoz hasonlítsd, hanem mondjuk az Európai Unióhoz. Ahogy Amerikában is van New York meg San Francisco és a kontraszt velük szemben Nyugat-Virginia vagy Alabama, úgy ... (2019.06.23. 08:35) Egyre reményvesztettebb az Y generáció
  • Jankove: "Egyre kevesebben hiszik el az amerikai álmot, hogy tökmindegy honnan indulsz, Amerikában te is lehetsz milliomos." Mielőtt zokogni kezdünk szegény amcsikon, azért azt gyorsan tegyük hozzá, hogy mé... (2019.06.23. 01:53) Egyre reményvesztettebb az Y generáció
  • Jankove: @CleanYourRoom: "nem csoda, hogy a drogokhoz, opiátokhoz meg alkoholhoz menekülnek" Én csodálkozom, ugyanis a drog nemhogy nem oldja meg a problémát, hanem tovább súlyosbítja azt, ezt azért egy bi... (2019.06.23. 01:42) Egyre reményvesztettebb az Y generáció
  • acycloren: Jó kis lábszagú cipők, seggszagú harisnyák. Erről van szó. Megveszik a fetisiszták, beleverik. Loptam már én is tangát vendégségben, szagolgattam szennyesbe tett melltartót és bugyit. Sőt vertem már... (2019.06.22. 23:17) Furcsa szokás terjed a stewardessek körében
  • Zsolt Viczai: @moonlight777: Amúgy egyetértek,a kutya dolga az ugatás, jelezzen, ha van valami, de nem ész nélkül. csakugyan hibbant ez a világ, az ember azt hiszi, ő a minden, pedig a környezete nélkül, semmire ... (2019.06.22. 21:28) A kutyaugatást is büntetnék
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es