Kívül tágasabb

A gyermek is dönthessen saját haláláról?

2013.11.05. 06:48, Kívül tágasabb , 21 komment

A felnőttek számára 2002-ben tették lehetővé az aktív eutanáziát Belgiumban. Most egy olyan tervezetet készítenek elő, ami a választást beteg gyerekek számára is lehetővé tenné, amennyiben a szülők is egyetértenek.

Gyerekek esetében a világon eddig még sehol nem tették, életkortól függetlenül, szabaddá a döntést az élet befejezéséről. (Hollandiában 12 éves kor felett, szintén a szülők beleegyezésével hajtható végre.) A tervezet kidolgozói úgy vélik, a különösen fájdalmas szituációkban meg kell adni a családoknak a választás lehetőségét. Akik ellenzik azok szerint kérdés, hogy egy gyerek mennyire tud ilyen esetben megalapozott döntést hozni.

Jelenleg meghallgatások zajlanak az ügyben, ha törvény születik, azt a parlamentnek is el kell fogadnia. A Flamand Kereszténydemokrata Párt kijelentette, hogy az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordul, ha a törvény átmegy.

Felnőttnek is kemény döntés

Orvosi etikával foglalkozó szakemberek szerint is nagyon bonyolult ez a kérdés, hiszen egy felnőttnek is nehéz ilyen helyzetben döntést hozni, hogyan hozhatna egy gyerek megalapozott, megfelelő információkon alapuló döntést a saját életéről. (Miközben egyébként a jogait az élet sok más területén nem gyakorolhatja, amíg el nem éri jogilag a felnőtt kort.)

Mások ellenben úgy vélik, ha a szükségletek ugyanazok, akkor hogyan lehetne megtagadni az egyébként létező jogot egy gyerektől, akármilyen sokkolóan is hat ez elsőre.

A brüsszeli egyetemi kórház onkológusa szerint gyerekek esetében egyébként ritkán (évi kevesebb, mint 100 esetben) merül fel az eutanázia lehetősége. Ma nem törvényes ezeknek a gyerekeknek, családoknak segíteni, így vannak, akik inkább azt választják, hogy egyszerűen nem térnek vissza a kórházba kezelésre, mondja Dr. Gerlant van Berlaer.

Túl messzire megy?

2003 és 2012 között az eutanáziával befejeződő esetek száma 235-ről 1432-re emelkedett. Az orvosok először általában erős nyugtatót adnak a betegnek, mielőtt beadnák a szív leállítására szolgáló orvosságot.

Az aktív eutanázia Európában Belgiumon kívül Hollandiában és Luxemburgban legális, Svájcban pedig csak passzív formája megengedett, vagyis az orvos az öngyilkossághoz adhat segítséget, de tevőlegesen nem vállalhat benne részt. Sok helyen gondolják azt, hogy az aktív eutanázia túl messzire megy, főleg, amikor olyan betegek is emellett döntenek, akik nem halálos betegek.

(via)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: vita eutanázia Belgium

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr775614717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.11.05. 23:21:44

Hm. Hát ez tényleg nehéz kérdés. Úgy tűnik, születésünkről mások döntenek, bár ki tudja, hogy ez teljesen így van-e... Akkor talán a halálunkról dönthetünk. Vagy igazán arról sem?

Első mohikán 2013.11.05. 23:59:20

Ma Magyarországon létezik aktív eutanázia, akárki akármit is mond. A különbség a cikkben említett országok gyakorlatához képest annyi, hogy nem a beteg, hanem az orvos dönt arról, hogy melyik páciensnek mikor, milyen stádiumban, mennyire legyengült állapotban adnak csak be egy kicsivel több morfiumot a kelleténél. Nem rákos betegnél -súlyos műtét után "túl sokáig" lábadozóknál, öregeknél pl.- pedig csak az ellátást, ápolást hanyagolják egyre jobban addig, amíg az egyébként is legyengült beteg egyszerűen nem bírja tovább az éhezést, a szomjúságot, a meleget, a hideget stb.
Erről meg vagyok győződve, a saját szememmel láttam, tapasztaltam meg nemegyszer.
Az orvosok, ápolók időt, nyűgöt takarítanak meg maguknak, az OEP-nek meg nem kevés pénzt. Csupán a beteget -a hozzátartozót meg pláne- nem kérdezik meg arról, hogy lenne-e még kedve, energiája, akaratereje küzdeni az életéért.

donder (törölt) 2013.11.06. 01:50:01

@taxi33: nem csak az orvos dont errol, Magyarorszagon eleg elterjedt, hogy egy elfekvo osztalyra berakjak a megunt, nyugge valt szulot, nagyszulot, aztan adnak az orvosnak, apolonak par tizezer forintot, hogy ne nezzenek ra gyakran
a tobbit elintezi a furdetes utan nyitva felejtett ablak, az elhanyagolt mozgatas, taplalas, jon a tudogyulladas, amit aztan veletlenul nem kezelnek
vagy egy picit tobb kaliumot kap a beteg
leall a keringes, senki nem felelos

az teljesen bevett szokas, hogy onalloan enni keptelen beteg melle leteszik a talcat az etellel, majd egy ora mulva ossze is gyujtik, megallapitva, hogy a Kovacs neni ma megint nem evett... persze, mert keptelen mozogni, felemelni a fejet
par het alatt elehezik a beteg, a hozzatartozok meg meg halasak is a lelketlen apoloknak
sokan igy szabadulnak meg a rokonaiktol

Nzoltan 2013.11.06. 06:56:14

Érdekes feltevés. Vannak betegek, akiknek folyamatos nem szűnő fájdalmaik vannak, azoknak az eutanázia megváltás. Ha gyerek, ha felnőtt. Meg persze a folyamatos megalázottság is nagyon a halál felé hajtja a beteget.
Persze ehhez meg kell erni egy "kort". 4-5 évesen még nem úgy hondolkodik senki mint 8-10 évesen. De ha a társadalom es a tudomány csak meghosszabbítja a szenvedest, akkor szerintem smmi etikátlan sincs benne.

Mr. Mojo 2013.11.06. 07:20:49

Komolyan úgy gondoljátok, hogy egy tizenéves gyermek tudatában van annak, hogy mi a halál? Amikor háztetőről ugranak le valami mesefilm utánzásaként? Hogyan fogadható el ez felelős döntésként? Azt hiszem, nem igazán van gyermeke azoknak, akik ezt támogatják.

aranea 2013.11.06. 07:22:21

Ideje lenne nálunk is bevezetni a lehetőséget: élni érdemes életre még az egészségesek közül is sokaknak nincs esélye, a jelenlegi orvosi ellátás/várólisták/gyógyszerárak mellett sok súlyos (főleg idős) betegnél esélytelen a gyógyulás - hát legalább a halálba segítsenek, ha már másban nem is (bár előre látom, hogy kormányunk úgy rendelkezik, hogy az illető ássa is meg magának a sírt).
Hányan vannak, akik jobb híján félresikerült házi megoldásokat választva megnyomorítják magukat ("megmentették" őket), illetve más embereket veszélyeztető módon oltják ki életüket?
Apám pár évvel ezelőtt kénytelen volt úgy megoldani a helyzetét, hogy illegálisan lőfegyvert szerzett... inkább nem részletezném a helyszínelés, nyomozás, kihallgatások, házkutatás kálváriáját (a zokogva alvadt vért, koponyaszilánkot és agydarabokat takarító családról nem is beszélve!!!)

Borenbukk 2013.11.06. 07:55:52

@Mr. Mojo:"Komolyan úgy gondoljátok, hogy egy tizenéves gyermek tudatában van annak, hogy mi a halál?"
Mert 60 evesen jol tisztaban vagyunk am vele.

"Amikor háztetőről ugranak le valami mesefilm utánzásaként?"

Az nem tizeneves volt, de itt sem csak a tizenevesekrol van szo. Mondjuk egy 5 eves aligha fog euthanaziat valasztani, hiszen fogalma sincs meg semmirol.

Gera 2013.11.06. 07:56:02

@Mr. Mojo: Tizenévesen bőven megérti, ennek a háztetőről leugráláshoz semmi köze, vannak, akik negyven évesen is háztetőkről ugrálnak le. Kb tíz évesen már minden gyerek tisztában van azzal, mi a halál, de nyugodt lehetsz, az érintettek, akik többet vannak kórházban, mint otthon, már jóval korábban :(

Gera 2013.11.06. 07:59:52

@FILTOL: Vannak határai az aljasságnak és az ostobaságnak? Még ha ezt a marhaságot hiszed, akkor se normális egy ilyen beszólás.

Mókusélet 2013.11.06. 08:00:16

Ajánlom olvasásra a Tűzpiros balettcipő című könyvet annak, aki szerint egy gyerek nem tud dönteni a betegségével kapcsolatban. Egy anya írta le a kislánya rákkal való harcát. Az 5 éves gyereknek olyan fájdalmai voltak, hogy szólt, hogy inkább meg szeretne halni, csak legyen vége.Van gyerekem, de nem tudom, hogy végig tudnám-e nézni, ahogy szenved, ahogy a fájdalomtól görcsbe rándul a teste és én tehetetlen vagyok. Nehéz helyzet.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.11.06. 08:20:29

@Gera: nincsenek, ez a belgiumi ügy is ezt mutatja.
gyereket ölni frankó?
hová süllyedünk?

Gera 2013.11.06. 08:23:51

@FILTOL: Nem frankó, nem azért csinálják.

Morrancs 2013.11.06. 09:15:18

@Mr. Mojo: Tudatában vannak. Főleg azok, akik valami halálos betegséggel küzdenek már egy jó ideje. Ők sajnos jóval hamarabb érnek, mint a többi. Lehet, hogy van egy-két olyan gyerek, aki ebben az életkorban még nincs tisztában ezzel az egésszel, de nyilvánvalóan ők nem is szorulnak rá erre az eljárásra.

Mrs.Columbo 2013.11.06. 09:22:46

@Mr. Mojo: hát, egy olyan gyerek, aki több hónapja kórházi kezelésre szorul, lehet, hogy már fetreng a fájdalomtól, a morfium is alig hat és nem adhatnak neki többet, mert belehalna a dózisba, annak igen... Szerintem több fogalma van a halálról, mint neked vagy nekem.

oleszt 2013.11.06. 10:34:35

Aki súlyos beteg az biztosan meg akar szabadulni a szenvedéstől, és egy ilyen beteg gyerek biztosan komolyabb mint a kortársai, de egy gyerek nem tud mérlegelni, őket a pillanatnyi céljaik vezérlik. Még egy tapasztalt felnőttnek is súlyos teher ez. Inkább abból lehet gond, ha nem halálos betegen akar így megszabadulni a szenvedéstől, és akkor mit tegyen a szülő? Nézze a szenvedést vagy segítsen megszabadulni tőle? És ha még évekig élhetne akkor ne lehessen, de ha hetei vannak hátra akkor igen? A nagymamámnak 2 éven keresztül mondta az orvos, hogy kb 2 hete van. Egészségesen nem fogják föl még 8-9 évesen, hogy mi a halál az biztos, szerencsére más tapasztalatom nincs.

Flúgatlan 2013.11.06. 11:07:49

Nem szabadna engedni a gyerekek aktív eutanáziáját.

Persze, nehéz a határt meghúzni az aktív és a passzív között, de azt, hogy szándékosan gyilkos szert adni a gyereknek, semmiképp nem engedném. Hogy nagy fájdalommal járó, de a gyógyulás reményét nem adó, csak az egészt húzó-halasztó kezelést abba lehessen hagyni, az OK, bár az sem egyszerű.

De ha hagyjuk az aktív eutanáziát, az egy olyan gátat szakít át, amit nem lehet betömni és óriási visszaélések előtt nyitja meg az utat.

flamer 2013.11.06. 11:14:00

@FILTOL: "gyereket ölni frankó?"

Miért, gyereket mesterségesen életben tartani csak azért, hogy szenvedjen, az frankó dolog?

A gagyi amerikai filmekben a nagyon ördögi főgonosz szokott olyanokat mondani, hogy "olyan kínokat fogsz átélni, hogy a halálért könyörögsz - de én életben tartalak!". Most akkor szerinted a valóságban az orvosokat tényleg ebbe a szerepbe kell kényszeríteni?

christophe 2013.11.06. 11:49:57

SOHA senki ne keruljon ilyen szituàcioba!!!

Lángharcos 2013.11.06. 12:16:56

@Mr. Mojo: Ha a napod fájdalommal kezdődik és fájdalommal fejeződik be, és csak álmodban nem fáj, bár ki tudja, ennyi szenvedés után miről fogsz álmodni...

És mivel a gyerek a muskátlival és éticsigával ellentétben el tudja mondani, hogy szenved.

Épp ezért, ha tudod, hogy szenved, és tudod, hogy nem várható erre sem enyhülés sem javulás.

Akkor embertelenség ebbe az állapotba kényszeríteni és tartani. Akkor hadd menjen. Hadd pihenjen meg végre.

burakefendi 2013.11.06. 12:47:35

Nemrég egy belga nő vetett véget aktív eutanáziával az életének, miután férfivé operáltatta magát. Úgy érezte, hogy egy szörnyeteg, és helyrehozhatatlan lelki sérülésekre hivatkozva lehetett öngyilkos orvosi segédlettel...

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es