Kívül tágasabb

Fordország, egy elveszett utópia

2013.08.02. 07:46, Kívül tágasabb , 13 komment

Talán kevesen tudják, hogy jó 80 évvel ezelőtt Henry Ford úgy döntött, saját várost épít a brazil esőerdő közepén. Jó oka volt rá: a gumitermelést szerette volna hatékonyabbá és olcsóbbá tenni autógyárai számára. Megmutatjuk, mi maradt belőle.

cím_128.jpgA húszas években robbanásszerűen megnőtt az igény az olcsó és megbízható autók iránt az Egyesült Államokban, így aztán nem csoda, hogy a futószalaggal a gyártást forradalmasító és autóival mindent elárasztó Henry Ford számára egyre nagyobb gondot jelentett az autógumikhoz szükséges alapanyag beszerzése, amit abban az időben brit cégek szállítottak Délkelet-Ázsiából

Így aztán a gyáros úgy döntött, megkerüli a nehézkes és általa drágállott beszerzési forrást és inkább saját várost hoz létre a brazil esőerdő közepén, ahol a saját emberei révén jut majd a nélkülözhetetlen alapanyaghoz.

1_85.jpg

Henry Ford balról 4.jpgHenry Ford (balról a negyedik) mert nagyot álmodni

Az ötlet egyszerű és első látásra zseniális volt: Ford úgy döntött, egyszerűen lemásolja michigani gyárait és újra felépíti őket Brazíliában. Mi több: nem csak a gyárakat sokszorosítja, hanem egy egész amerikai kertvárost épít az erdő közepén.

1928-ban tehát megérkeztek Ford emberei és megkezdődött az építkezés. Villámgyorsan megépültek a lakóházak, kórház, üzletek, minden, ami az amerikai munkások megszokott életviteléhez kellett, olyannyira, hogy még úszómedencéket is kaptak.

Henry Ford a várost Fordlandiának nevezte el.

autó elakadt.jpg

archív 1 tánc.jpgVolt szórakozási lehetőség is

A munkások 35 centes órabérért dolgoztak, ami 10 centtel volt több, mint amit délkelet-ázsiai társaik kaptak. 1940-re már 400 ember dolgozott a telepen. Ők ingyen lakhatásban és egészségügyi ellátásban részesültek, ami nagy szó volt akkor (is), utóbbinak köszönhetően sikerült megakadályozni a környéken jellemző legsúlyosabb betegségek (például a malária) elterjedését.

Az amerikaiak mellett brazilokat is alkalmazott Ford, ám velük már nehezebben boldogult, elég sok volt a panasz, például az ételekre, vagy az alkohollal és nőkkel kapcsolatos szigorú szabályokra.

ház kívülről.jpg

ház belülről.jpg

ház belülről 2.jpg

A brazil munkásoknak nem tetszettek a házak sem, amelyek eltérően a hagyományos helyi építési módtól, nem emeltek meg, így a rovarok és egyéb állatok könnyebben bejutottak az otthonokba.

Ennél is nagyobb probléma volt, hogy kiderült: a kiválasztott területen a föld nem igazán alkalmas jó minőségű gumifa termesztésére, így az 1930-as évek közepén Henry Ford úgy döntött, mintegy 12-13 kilométerre onnan új teleppel próbálkozik.

gyár kívülről.jpg

telep.jpg

kazán.jpg

kazán 2.jpg

A Belterrának nevezett telep még az előzőnél is nagyobb szabású projekt volt, hiszen kétezer munkás dolgozott ott, a kiszolgáló személyzettel és családdal együtt összesen 7000 ember élt a településen, melyen iskolák, templom és még golfpálya is volt.

Az álomnak a szintetikus gumi megjelenése vetett véget, hiszen fölöslegessé váltak a telepek. Fordlandia ma már csak egy lassan pusztuló mementója az emberi fantáziának és Henry Ford munkásságának. No és otthona pár brazil családnak, akik beköltöztek az elhagyott épületekbe...

végére_2.jpg

Ha tetszett a poszt, szavazzatok a Kívül tágasabbra a Goldenblogon a Közélet kategóriában! Hálás köszönet!

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr335439349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2013.08.02. 11:12:01

Molnár Gábor, a híres vadászíró is dolgozott itt, sokat emlegeti Fordlandiát írásaiban.

HowAreYouOneAVetésün? 2013.08.03. 00:26:29

Munkafelügyelő volt, ott szenvedett balesetet.

hassel 2013.08.03. 04:12:34

Könyv címe amelyben leírja:Éjbe hullott évek.

Measurer 2013.08.03. 10:16:37

A brazilok számára is egy álom végét jelentette Fordlandia bukása. Ők a kaucsukfa-magvak XIX.sz. végi angolok általi kicsempészése után szerettek volna ismét vezető kaucsuk-országgá válni.
(Mindenesetre legalább az ingatlan-biznisz ottani szereplői jól jártak.)

Nagyon jók a poszthoz linkelt források. S még egy itteni magyarral büszkélkedhetünk: a Párizsban és Debrecenben tanult, majd az USA-ba kivándorolt Dr.D.Emerick Szilagyi világhírű érsebész a Ford-gumiültetvény kórházában 1942-1945 között volt orvosigazgató.

Plumper 2013.08.03. 12:21:37

Akkoriban racionális volt, de manapság a Ford egyfajta népbetegség. Nézzétek meg, milyen autókat gyártanak Európában/nak... :-P Semmi egyediség, csak mennek a kia/hunyadi/csicsa-autók trendje után, de még rá is tesznek pár lapáttal, így lesz a sofőr előtt haszontalan gomberdő, formában pedig vállalhatatlanul kisemberes Fusion, ami pedig már jó, az pár éves Audi árban van.

Kivancsi 2013.08.03. 16:37:38

errefelé nem divat a bodzagyujtok altal a vas es fem hulladek osszeszedese?
pedig a junker gazanok biztos jol fizetnenek csakhat at kene cigolni a fel-dzsungelen :):)

HowAreYouOneAVet;ésün? 2013.08.03. 20:44:11

Molnár Gábor írt egy híres brazil rablóbandára viselt dolgairól is, olyasmi volt, mint Rózsa Sándort kevernék a mexikói drogkartellekel.

HgGina 2013.08.03. 21:22:40

A futószalaggal nem Ford forradalmasította az autógyártást. Ő ugyanis 1912-1913 körül vezette be a használatát. Az Oldsmobile találta fel 1903-ban, és kezdte általánosan használni 1905-ben. Ford 1907-ben kezdett foglalkozni vele, de csak egy évtized múlva vezette be a termelésbe.
Az kétségtelenül igaz, Ford jó érzékkel használta fel mások találmányát. Mai keretek közt Fordnak olyan irgalmatlan szerzői jogdíjat kellene fizetnie a találmány illegális felhasználása miatt (ma ezt egyszerűen lopásnak nevezik), hogy elég kis esélye lenne egyáltalán talpon maradni. Vagy kifizetné a jogdíjat, vagy százezres nagyságrendű rabszolgát alkalmazhatna a futószalag helyett. Esetleg elvihetné a gyárát, hogy kínai gyerekmunkával legyen versenyképesen olcsó.

HgGina 2013.08.03. 21:24:52

Mellesleg a magyarországi brazilokat oda lehetne telepíteni. Van hely, van felesleges, ellopható fém. Van lakatlan, lelakható ház, amit el lehet égetni lopott szalonna sütéséhez. És nem kötelező dolgozni sem.

Pierr Kardán 2013.08.03. 22:15:11

"Az álomnak a szintetikus gumi megjelenése vetett véget, hiszen fölöslegessé váltak a telepek."

A gumit a mai napig kaucsukból gyártják, a jó minőségű (radiál) abroncsokhoz csakis a természetes kaucsuk megfelelő alapanyag.

Szóval természetes kaucsukból a mai napig évente millió tonnákra van szükség, a telep biztosan nem a műkaucsuk elterjedése miatt vált fölöslegessé...

Bambano 2013.08.03. 22:22:27

@HgGina: pontosság kedvéért: a futószalagot, pontosabban a szalagszerű nagyüzemi termelést nem Ford és nem az Oldsmobile találta fel, hanem Galamb József.

magyar ember teli szájjal 2013.08.04. 08:25:06

Mennyi buta és rasszista ember van itt. Persze hogy mindent mi magyarok találtunk fel, kivéve amit valaki más lopott. De most menjetek szépen vissza a szalag mellé dolgozni, kezdődik a harmadik műszak.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • bölcsbagoly: @Sequoyah: a "brit tudósok" is sok mindent állítanak, ami marhaság....Szakkönyveket olvass s ne bulvárízű reklám cikkeket! Évtizedekig hülyitették a jónépet e félékkel pl. táplálkozás területén (hol... (2018.12.18. 15:49) Hány órakor kezdődjön az iskola?
  • marczy: Ez így van, nekem van kint olyan (magyar!) ismerősöm, aki ott professzor, és elitiskolába járatja a nagyfiát (nem mondom meg, hogy hova), a tandíjról annyit, hogy közelebb van a 2000 fonthoz, mint a... (2018.12.18. 15:43) A szegényebb diákok nem jutnak be a jobb iskolákba
  • bölcsbagoly: @efi: okoska, ez a szakmám! Mit kellene igazoljak, vegyél elő egy idegélettan tankönyvet s ha sikerül megértened akkor rájössz magadtól is. Jártál iskolába? S ott mi a fenét tanítottak nektek biológ... (2018.12.18. 15:42) Hány órakor kezdődjön az iskola?
  • Sequoyah: @bölcsbagoly: Forras? Csak mert te azt mondod? LOL:D Feneket van korankelesre beallitva. Itt van az orrod elott a bizonyitek a cikkben, ahol lathatod hogy kiprobaltak es bebizonyosodott hogy a gyere... (2018.12.18. 15:39) Hány órakor kezdődjön az iskola?
  • efi: @bölcsbagoly: Igazold, hogy a korai kelésre van beállítva! Legfeljebb a magadfajta pacsirtáknak. Aztán meg kínozzátok az összes többit. (2018.12.18. 15:34) Hány órakor kezdődjön az iskola?
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es