Kívül tágasabb

Tíz szomorú tény a könyvekről

2013.06.23. 06:45, Kívül tágasabb , 82 komment

Lassan, de biztosan recseg-ropog a Guttenberg-galaxis. A vizuális kultúra előretörése egyebek mellett az írott szöveg háttérbe szorulását is magával hozza, és ez nem csak a papír alapú kiadványokra vonatkozik. Tíz tény a könyvek és az olvasás jelenéről.

cím_112.jpg

1. Egy 2012-es amerikai felmérés szerint minden ötödik gyerek szégyellné magát, ha egy barátja könyvvel a kezében látná.

2. Ugyanezen felmérés szerint a megkérdezettek 54 százaléka inkább tévézik, mint hogy könyvet vegyen a kezébe (szerintünk speciel ez még túl szép adat is...).

3. Az A szürke ötven árnyalata minden idők legtöbb példányban eladott könyve Nagy-Britanniában. Igen, még a Harry Potternél is többet adtak el belőle.

Snooki.jpg

4. A világszerte referenciának tekintett New York Times bestsellerlistáján olyan szerzők szerepeltek már, mint az Amerikában nagy sikerrel futó trash reality, a Jersey Shore egyik szereplője, a fenti képen is látható Snooki (már az is meglepő, hogy tud írni, persze aligha ő fogalmazta meg örökérvényű gondolatait). Csak egy fokkal jobb nála a szintén toplistás Justin Bieber, valamint Jessica Alba színésznő.

5. A Washington államban található Forks (a világsiker Alkonyat-sorozatból készült filmek egyik kulcsfontosságú forgatási színhelye) tele van Alkonyat-stílusban átalakított könyvesboltokkal, így próbálván meg becsábítani a turistákat. Az Alkonyat irodalom értékéről nem vagyunk meggyőződve.

6. Ha már ennél a sorozatnál tartunk, a négy könyvből világszerte 116 millió példányt adtak el, ami másfélszerese annak, amit Stephen King eladott teljes pályafutása során. Maga Stephen King a következőt mondta ezzel kapcsolatban: „Míg a Harry Potter a félelemmel való szembeszállásról, a belső erő megtalálásáról, és arról szól, miként cselekedjünk helyesen a nehézségek idején is, addig az Alkonyat arról, milyen fontos a pasizás".

Twilight üzlet.jpg

7. Eközben világszerte csökkennek az eladások, és ez sajnos nem csak a papíralapú, hanem az e-könyvekre is vonatkozik. Az Egyesült Államokban például 9,3 százalékos volt a visszaesés.

8. Ennek megfelelően bajban vannak a nagy könyváruházak is. A Borders-lánc utolsó üzlete 2011 szeptemberében zárt be, de a Barnes and Noble is vergődik, évente körülbelül 15 üzletet kénytelenek végleg lelakatolni.

Borders.jpg

9. Az e-könyvek eladásai először 2011-ben haladták meg a nyomtatott könyvekét az Egyesült Államokban. (Hol van még ettől a magyar piac...) Ez persze nem feltétlenül nagy baj, csak jelzi a nyomtatott könyv háttérbeszorulásának trendjét. Ami szerintünk szintén nem baj.

10. A legszomorúbb az egészben, hogy az MTV egy volt reality-sztárja, Lauren Conrad (aki barkácsguruvá képezte át magát és elég sokan követik) eközben arról készített videót, hogyan lehet a könyvek szétvagdosásával praktikus tároló rekeszeket készíteni, amitől a polcod úgy néz ki, mintha könyvek lennének rajta, de közben nagyszerűen pakolhatsz a helyükön.

+1. Minden negyedik amerikai büszkén állítja, hogy az elmúlt egy évben egyetlen könyvet sem olvasott el. És ez egy 2007-es felmérés.

Hát itt tartunk.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

https://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr785372191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Őrjöngő Sandy (törölt) 2013.06.23. 09:58:28

haha, Stephen King kritikus mondatai a ponyvaírásról, haha!

Calibaan 2013.06.23. 10:07:10

nekünk itthon van kb. kétezer könyvünk, mert szeretünk olvasni. A három gyerek ezt szokta meg, nyúlnak a polcra a könyvért olvasni, kövezelik az esti mesét, élvezik a betűt, na. (nem vagyunk könyvfasiszták, lelkes diznihercegnők emellett :D) A gyerekek baráti körében, akárhová megyünk vagyontól, végzettségtől, munkakörtől függően gyakorlatilag egy könyvespolcot nem láttunk. Németország, 2013.

H.Krisz 2013.06.23. 12:13:07

Szerencsére a könyvek szeretetét a pici lányom is örökölte és egy egy könyvnek legalább annyira örül, mint bármelyik luxus játéknak! Még csak most lesz 5 éves, de már magán szorgalomból megtanulta leírni a saját nevét és még a szerettei nevét is. Az ABC-t is lelkesen gyakorolja, mert szeretné már egyedül elolvasni a könyveit. Azt vettem észre, hogy képes még azt is élvezettel nézni amikor én olvasok egy könyvet. Közben pedig a már sokszor elolvasott könyveit ő maga is a felolvasás után újból átlapozza és picit feldolgozva, de a saját szavaival elmeséli az egész történetet. Pont mostanában kezdtem párhuzamosan több könyv írásába is, de valószínűleg csak a saját örömömre fog szolgálni! Remélem azért nem hall ki teljesen az emberekből a normális érték! Ami biztos, hogy a kislányomnak minden lehetőséget előteremtek, hogy amíg csak kedvét leli a könyvekben legyen mit olvasnia! Hollandia 2013.

DieNanny CH 2013.06.23. 14:05:52

@Calibaan:

Én Svájcban vagyok Nanny 3 gyereknél. Nekik van kb 30 db könyvük - a pici Pixiket is ideszámítom -, a szülőknek viszont kb 20, amiből 19 gyereknevelésről, -betegségekről szól...
Úgy látszik, ez a Nyugat...

zpladan 2013.06.24. 02:19:49

1. Kingnek több mint 350 millió eladott könyve van.
2. Mobilról nem lehet bejelentkezni indapassal.
Amúgy is egy rlmálom az indapass létrehozás, majd aktiválás, majd nicknév megadás (aszondja mehetek blogolni, pedig csak kommentelni akarok) közben elnavigál innen, ahonnan indultam, ahová kommentelni akarok.
Így le is iratkoztam, bye.

kisvarosi_ertelmiseg 2013.06.24. 11:48:06

Egy idei felmérés szerint a 14-19 éves korosztály átlagosan napi 1 percet tölt könyvolvasással. Ugyanez az adat a hetvenes években 37 perc volt.

A könyv mint elsődleges információforrás - ha tetszik, ha nem - megszűnőfélben van. Lehet ellene tiltakozni, lehet támogatni, el lehet mondani, hogy azért szűnik meg, mert más jobban helyettesíti stb. Egy azonban biztos: ennek a folyamatnak a pontos hatásait ma még csak megbecsülni sem lehet.

A magam szempontjából hozzátenném, hogy szerencsére.

Szelid sunmalac 2013.06.24. 12:03:36

@kisvarosi_ertelmiseg: Nem, a konyv nem fog megszunni. Lehet, hogy az aktualis informaciokat nem onnan szerzik be, de egy regeny nem is feltetlenul informacioszerzesrol szol. Azt pedig nem lehet potolni sem tevevel, sem semmi egyebbel.

K12K23 (törölt) 2013.06.24. 12:15:47

Az iskolában mindent elkövetnek, hogy megutáltassák a gyerekkel az olvasást a kötelező olvasmányok révén. Én pl 14 évesen már havonta legalább 1-2 könyvet kiolvastam aztán jött a Légy jó mindhalálig és fél évig nem bírtam könyvre nézni. Utána elvből nem olvastam kötelezőt. Ha a tanárok nem erőltetnék a saját ízlésüket a tanulókra, hanem az érdeklődésüknek megfelelő olvasmányt adnák a kezükbe legalább általánosban akkor talán nem lenne ciki olvasni és később a komolyabb műveket is a kezükbe vennék.

Borenbukk 2013.06.24. 12:28:09

@K12K23: "Az iskolában mindent elkövetnek, hogy megutáltassák a gyerekkel az olvasást a kötelező olvasmányok révén."

Ez nalunk igy van, de a bejegyzes peldaul nagyreszt az USA-rol szol.

AskmeLater30 2013.06.24. 12:34:39

"Hát itt tartunk."

Mármint Amerika tart itt, mert csak amerikai adatokat tartalmaz a cikk. Jó lenne ugyanezeket megnézni a magyarokról.
Nekünk is rengeteg könyvünk van (~2000), bár én már csak e-könyveket olvasok a kényelem miatt. Valószínűleg a gyerekeim is le fognak venni egy-egy könyvet a polcról, főleg, hogy nincs tv-nk :)

ritmikus csimpifon 2013.06.24. 12:36:51

Rinyálnak, hogy nem veszik a népek könyvet, de közben meg bemegy az ember a boltba, és lerepül a feje az áraktól. Na jó én inkább a szakkönyveket szoktam megnézni, de hogy egy ujjnyi vastag kiadvány öt-hatezer Ft, az azért durva.

Szakyster 2013.06.24. 12:44:46

Lehet, a Twilight, meg a Szürke összes árnyalata nem az irodalom csúcsa, de magasan mesze a trashcelebek által írt (nevükön futó) valamik fölött vannak.

Szociknak vége 2013.06.24. 13:03:37

Nem kell sírni, könyvhabzsolástól még senki sem lett okosabb (pláne nem az itt felsoroltak olvasásától). Mondjuk a filmektől sem.

Gondolkodjon mindenki és kezdje GYÁRTANI a fost, nyomtatva, filmen, mindenhogy. Okosabb attól sem lesz, de egy gazdag hapsi nem lehet ronda.

@AskmeLater30: Igen nálunk minden egész más itt Schobert Norbi a legolvasottabb kultúrpápa. Annyit már Guttenberg papa is tudott, hogy nem a könyv olvasásától leszel okos, hanem attól hogy gyártod.

Szelid sunmalac 2013.06.24. 13:03:47

@ritmikus csimpifon: Egyebkent remiszto aruk van, valoban. Es nem csak a szakkonyveknek. Tegnap epp vettunk egy konyvet es a pultnal beleolvasgattam egy jopofa kis konyvecskebe (Amit az orrszarvurol feltetlenul tudni kell). Nem nagyobb egy tenyer meretnel, kb fel ujjnyi vastag, es tele van kepekkel. Majd kivancsisagbol megneztem az arat: 1290 Ft.

na__most__akkor 2013.06.24. 13:06:21

Gutenberg. Mondom GuTenberg. Egy T.

És a magyar ember magyarul ír. Ékezetekkel. Magyar ékezetekkel.

2013.06.24. 13:09:04

HEheheeee én azt hittem ez a Snooki csak egy South Park szereplő. Hát én nem tudtam, hogy ez él! :)

Mekkora király!

Más: könyv nekem már csak e-book. Szeretem a rendes papírkönyvet, de az ára és a mérete az nem bambúcsa.
Bemész a boltba, megnézed a besztszellereket, amik igaz, hogy még nyomdaszagúak, de már bestseller-nek hívják, és kb agyhalált kapsz. 5-6000, ha sima világirodlamat nézel akkor is 4000 alatt nincs könyv.
Ki az a barom aki ennyiért vesz könyvet?
Ugyanaz lesz a könyvekkel, mint a cd/dvd-kel, beállnak a rendes sorba és nem fognak eladni egy példányt se, amíg rá nem jönnek, hogy nem 5-6000 az aminél egy könyv ára kezdődik.

hirtelendi 2013.06.24. 13:18:50

1. A tényadatok meghamisításával akármit be lehet bizonyítani. Tavaly pl. az USÁ-ban 43%-kal nőtt az e-könyvek eladása, nem pedig 9%-kal csökkent. A kiadók árbevétele csökken, de ez annak tudható be, hogy az e-konyvek terjedésével az olvasás olcsóbb lett, a megjelent könyvek 20%-a tavaly már saját kiadású volt. Ezzel függ össze a könyvesboltok számának csökkenése is, kinek kell a bolt, ha elektronikusan vesz könyvet.
2. Stephen King egy nagyságrenddel több könyvet adott el, mint a poszt szerint bekamuzott 77 millió.
3. Nehéz az olvasás visszaszorulására mutató bizonyítékként értelmezni azt, hogy az emberek több ponyva irodalmat olvasnak, mint valaha. Ez azt bizonyítja, hogy az olvasás terjed.

A poszt egyszerre két dolgot akart bizonyítani:

1. hogy az olvasás visszaszorul, amit a számok nem támasztanak alá, a 80-as évek második felétől a 90-es évek végéig terjedő nominális visszaesést mára erős emelkedés váltotta fel.
2. Valami ki nem mondott minőségi visszaesést vizionál, ezt azzal kívánja bizonyítani, hogy Szürke ötven árnyalatát, meg Alkonyatot olvasnak, meg celebek könyveit. Csak szólok, ez régen is így volt, szerencsére most sokkal többen olvasnak az eladási számok alapján. Az külön tetszik, hogy a psozt szerzője szerint az egyik ponyva többet ér mint a másik. Stephen King kontra Alkonyat. És ez persze szintén arra bizonyíték, hogy a világ pusztulásra ítéltetett.

Szóval csak szólók: soha még annyi könyvet el nem adtak, mint tavaly, és soha még annyi ember a világon nem olvasott, mint tavaly. És semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy akár a posztolóhoz hasonló sznobériával megáldottak által is jóváhagyott irodalomból kevesebb lenne, mint korábban, sőt a számok arra engednek következtetni, hogy az egyesek által értékesebbnek tartott irodalom fogyasztása is nő.

Részemről azonban csak unalmas meg jó könyv létezik, és még csak véletlenül se gondolom, hogy amit én unalmasnak vagy jónak tartok, az mindenki más számára ugyanezt kell jelentse.

Én könyvolvasó családból származom, és a saját gyerekeimet is így nevelem, nálunk mindig mindenki olvas valamit, ha vége jön a következő. De egyáltalán nem hiányzik, hogy eltűnnek a papír könyvek, csak olcsóbb, hozzáférhetőbb lesz az olvasás az e-könyvekkel. A könyv ne a papír, hanem a tartalom, és akárki akármit mond, a formátum egy fikarcnyit sem ad hozzá egy könyv élvezeti értékéhez.

Acsabi44 2013.06.24. 13:20:43

Hát igen, a könyv ára. Én régebben (amíg megtehettem) figyeltem arra, hogy havonta vegyek egyet, mert annyira szeretek olvasni. Manapság már csak a szemöldökömet ráncolom az árra nézve. Max 2000 ft az az összeg amit havonta könyvre tudnék költeni.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.06.24. 13:23:54

Azt felejtitek el, hogy az sms és internet korszakkal a teljes írástudatlanság visszaszorulása hatalmas mértékben felgyorsult! Ezek az emberek később még megnyerhetőek egy számukra érdekes témában íródott szöveg elolvasására. Nincs erről adatom, de ez a legszabadabb, legtöbbet olvasó kor, csak nem a ti begyebesedett felfogásotokban. Ma már nem lehet menő egy iskolából kimaradt fiatal vagy segédmunkás sem, ha nem tud a facebookra írni.

Elijah_Baley 2013.06.24. 13:24:05

régen a parasztnak egy könyve volt, az is külföldiül, meg amúgy se tudott olvasni, de ideje se volt sok.
most meg mindent meg lehet találni a veben, amit nem, azt könyvtárban, ha nagyon kell, de alapvetően nem kell, mert az átlagigény tökéletesen ki van szolgálva más csatornákon.
pár évtizede csak azért olvastak az emberek, mert nem volt jobb szórakozási forma, idejük meg sok lett az ipari forradalom óta.
most van játékkonzol meg okostelcsy,bárki nézhet rajta klasszikus filmeket, minőségi zenét vagy hangoskönyvet, de a kultúra mint olyan, midig egy szűk réteg kiváltsága volt, nincs ezzel semmi baj.

hirtelendi 2013.06.24. 13:24:40

@kisvarosi_ertelmiseg: A könyv csak mint aktuális információforrás szűnik meg, hiszen helyette ott van az internet. A tartós információknak továbbra is jó formátumai a könyvek, de kétségtelen ez korlátozott. Történelemről lehet könyvet írni, biológiáról, magfizikáról meg már nem érdemes. Enciklopédiák sem lesznek már. Illusztrált könyvek meg igen. És a fikciós történetek formátuma örökké a könyv marad. Persze nem a nyomtatott könyv, de a Gutenberg galaxis nem is a nyomtatott könyvről szól, még ha a szűk látókörűek ehhez ragaszkodnak is.

hirtelendi 2013.06.24. 13:26:45

@K12K23: Egyetértek, döbbenetes, hogy a diákokat olyan irodalom olvasására kényszerítik, aminek a nyelvezete számukra érthetetlen, a mondanivalójuk jó része át se jön, mert számukra értelmezhetetlen díszletek között zajlik a cselekmény.

Don Quixote de la Ferko 2013.06.24. 13:27:33

A művelt ember veszélyes.
Gondolkodik, gondolkodás nélküli szavazás helyett.

Kíváncsi vagyok, a fideszdroidok mikor kezdik a könyvégetést. Eszük megvan hozzá.

Nálam ellesznek egy darabig, van vagy 5000 kötet itthon.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.06.24. 13:27:40

@Hivatásos beszólóművész: Mi is így látjuk, ezért szorítottuk le még egy szakkönyvnél is az árat. Újra is kellett nyomni, pedig kizárólag az interneten és jegyzetboltokban forgalmaztuk.

molnibalage 2013.06.24. 13:31:14

@K12K23: Na, ezzel egyetértek. A kötelező olvasmányok közül kb. egy kezemen meg tudom számolni, amit jó volt elolvasni...

Sajnos egyesek szemében csak a szépirodalom számít irodalomnak. Sajnos a magyar irodalom ikonjai szerintem iragalmatlanul pocsékul írtak... Vagy lehet, hogy nem XIX. századni német-magyar nyelvezetű könyveket kellene erőltetni.

Szociknak vége 2013.06.24. 13:38:19

@Don Quixote de la Ferko: A gondolkodásnak semmi köze a müveltséghez, sem az olvasáshoz. Sok eszes gazdasági csúcsvezető van, aki egy könyvet sem olvasott az életben, de 100akat dolgoztat akik baromi müveltek. Aztán vannak olvasott vezetők is, de a könyv nnem tanít gondolkodni. Ált. a tanárok dogmája ez, akik ugye a értelmiségi társadalom legalja, többségüktől mi sem áll távolabb, mint a gondolkodás.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2013.06.24. 13:40:31

érdekelne egy átfogó felmérés a magyarországi olvasókról is.
és arról, hogy hová lehet helyezni azt a tendenciát, amikor klasszikusokat úgy adnak ki újra, hogy erősen megkurtítják őket.. a napokban láttam verne-regényeket. egy könyv kb. 200 oldal. többek között az eredetileg két kötetes rejtelmes sziget is.
és a könyv hátoldalán a szöveg: a regény tartalma le lett rövidítve, hogy a mai fiatalok is megértsék...
basszus. már várom, hogy mikor adják ki a teljes szent bibliát 10 oldalas füzetben...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.06.24. 13:41:35

Szerintem félrevezető az 1-es pont, mert szerintem az inkább a médiumnak magának, a papír alapú könyvnek szól Amerikában.

Ha nagyon leegyszerűsíteném: "Azért ciki, hogy könyv van a kezemben, mert nincs iPad-em mint a többieknek".

Nyilván ennél sokkal összetettebb a dolog, de szerintem ez az egyik oka ennek, bármilyen banálisnak is tűnik.

Magáról az olvasásról alkotott fogalmainkat is át kell értékelni, hiszen ha az olvasást kilóra, azaz elolvasott betűk számára mérjük, valószínűleg soha nem olvastak ennyit az emberek mint napjainkban, és ebbe a gyerekek és tinik is beletartoznak.

Egy könyv, azaz egy nagyobb lélegzetvételű olvasmány átrágása más tészta nyilván, annak ma már egy felnőtt sem szeret annyira nekiülni, és az ortodox "olvasás" fogalom nem tekinti olvasásnak amit mondjuk FB-n írogatnak egymásnak az emberek. Pedig abban nemcsak kétszavas beszólások vannak, hanem sokszor értékes, eredeti tartalom is.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.06.24. 13:46:05

A "folyamatosan butul az emberiség" érvelést sem tudom elfogadni, mert azt feltételezi, hogy akkor voltunk a legintelligensebbek, amikor a fán lógtunk.

Vagy ki dönti el, hogy mikor volt az a pont, ahol elkezdtünk hülyülni? Eddig minden generáció azt hitte, hogy az utána jövőkkel megkezdődött az Apokalipszis.

Szociknak vége 2013.06.24. 13:47:42

Egyébként közismert (kivéve persze a tanárokat), hogy az olvasás a legkevésbé hatékony tanulás. Nem véletlen, hogy az iskolarendszer szinte kizárólag ezt alkalmazza.

Legjobb 1. tevékenység végzése a gyakorlatban
2. tevékenység színészi eljátszása
3. kiselőadás tartása, részvétel beszélgetésben
4. tevékenység megfigyelése a helyszínen
5. bemutató, kiállítás
6. film
7. képek
8. előadás meghallgatása
9. OLVASÁS (ezt felejtjük el a leghamarabb)

Na ennyit az olvasásról.

ritmikus csimpifon 2013.06.24. 13:54:35

@MetroGoldwinMayer: nálam elég hatékony pedig, nyilván mert nem vagyok figyelemhiányos

Prof. Dr. Sün (törölt) 2013.06.24. 13:58:48

Engem az érdekelne, hogy az e-könyv miért kerül annyiba, mint a hagyományos? Se nyomtatni, se szállítani, se tárolni nem kell, nem kell bolt eladóval, csak a webáruház. Mégis kb ugyanannyiba kerül.
A hagyományos könyv ideje lassan lejár: nehézkes, nem kereshetö, sok helyet foglal. 2000 könyves gyüjtemény megvan legalább fél tonna, nem feltétlen akarok otthon ennyit tartani, amikor elférne egy félkörömnyi memóriakártyán a sokszorosa, csak egy olvasó kell hozzá. Ha olcsóbb lenne. Kb kölcsönzés árban kellene lennie, hiszen a legtöbbet egyszer elolvasom, és kész, megtartani csak szakkönyveket szeretnék.

reccs 2013.06.24. 13:59:06

@Bogoj: lerövidített könyvek mindig is voltak, csak régen "Az ifjúság számára átdolgozta X. Y." jelzéssel futottak, ezt meg jól eldugták a szerkesztő, fordító stb. között.
Bibliából tízoldalas nem volt, de volt "Képes Biblia", ami szintén rövidített volt.

vackorazelsőbében 2013.06.24. 13:59:50

Családi nevelés kérdése, na meg nem mindegy, milyen iskolába jár a gyerek. Állami iskola felejtős ...

Elijah_Baley 2013.06.24. 14:03:20

na, gyünnek a "nekem csak azér van tévém h legyen mint tároljam a könyvgyűjteményemet" sznobok.
csipsz, kóla bekészítve.

hirtelendi 2013.06.24. 14:05:17

@Dr. Sün: Az e-könyv általában olcsóbb, nem is kevéssel.

kisvarosi_ertelmiseg 2013.06.24. 14:09:16

@hirtelendi: Persze. Én évi kábé 20.000 oldalt olvasok, ennek tetemes része ebook. Ráadásul magyartanár vagyok, rólunk meg ugye köztudott, hogy szerintünk könyv = papír, és ez máshogy nem is lehet. Hát én ebben nem (sem) értek egyet. :)

ritmikus csimpifon 2013.06.24. 14:13:38

@MetroGoldwinMayer: "a könyv nnem tanít gondolkodni."

Ezzel azért vitatkoznék... Tágítja a látóhatárt, a fantáziát, míg egy film alatt készen, előre megrágva kapsz mindent. Véleményem szerint a kreativitást is nagymértékben növeli, mert az embernek el kell képzelnie azt, amit olvas, így fejlesztve az agyat.

Meg mondjuk én a szakmámat (szoftverfejlesztés) is szakkönyvekből tanultam, mert őszintén szólva a felsőoktatás egy kalap sz@r volt (na jó, a tanárok 5%-a ért valamit, a többi mehetne kutyatápnak).

nofRETRO 2013.06.24. 14:17:07

"Lassan, de biztosan recseg-ropog a Guttenberg-galaxis." így kezdődik a bejegyzés, ez a szomorú tény. Valószínűleg beragadt a billentyű, de már ideje lenne kijavítani mint korábban is jelezték, mert itt csak és kizárólag Gutenberg (egy t-vel) neve jöhet szóba:
"Johannes Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg, (Mainz, 1398. ? – 1468. február 3.) német ötvösmester, feltaláló. A mozgatható betűelemekkel való könyvnyomtatás, a betűfém, a kézi öntőkészülék, a nyomdafesték, szedő-sorjázó vagy más néven szedővas (winkel), a kézisajtó és a festékező labdacs európai feltalálója."
hu.wikipedia.org/wiki/Johannes_Gutenberg

"A Gutenberg-galaxis kifejezés az emberi kultúrtörténetnek arra a szakaszára utal, amelyben a nyomtatott könyv, mint ismeretközlő közeg kiemelkedő szerephez jutott (a 15. századtól napjainkig)."

hu.wikipedia.org/wiki/Gutenberg-galaxis

Van "tt"-s is, de semmi köze a háborgás hivatkozásához:
"Steve Robert Guttenberg (Brooklyn, New York, 1958. augusztus 24. –) amerikai film és televíziós színész. A 80-as években a Rendőrakadémia-sorozat, a Három férfi és egy bébi, a Hálószobaablak, a Selyemgubó, a Rövidzárlat című filmekben, valamint kisebb filmekben szerepelt."
hu.wikipedia.org/wiki/Steve_Guttenberg

Elijah_Baley 2013.06.24. 14:22:33

@nofRETRO: ezt összekaparni legalább 2 perc volt, de ha klasszikus módon, utánanézel egy valamilyen enciklopédiában, majd kijegyzeteled nekünk, elmúlik a tanítási vágyad.
ráadásul a kéttés guttenberegrt se találtad volna meg, nacsak nem véletlen ismerted h létezik
na, ezért is került ebek harmicadjára a fizikai könyv :)

Szociknak vége 2013.06.24. 14:24:10

@ritmikus csimpifon: A vezetők gondolkodnak, nekik nem kell szakma. Persze sok olvasott is van köztük, de az olvasás 100% passzív tevékenység, így a tanulási piramis legalján található(minden vezetőképzés első leckéje a tanulás piramisa). A kreativitás egy szó, mindenki mást ért alatta. Egyedül a vezetők munkája kreatív, és a vezetők mind tudják, hogy az emberk nem szavakban, hanem képekben gondolkodnak.

A müveltség piaci értéke ráadásul erősen esik, az információs forradalom után. Az IBM vezérnek is bemutattak valami amerikai müveltségi TV show nyertes mókust, aki mindenre köpi a választ, fel is becsülte a pali értékét 200 dollárra, de nem havonta hanem egyszeri díjként.

aFx 2013.06.24. 14:24:30

az "emberiség butul" hülyeség, mennyire is egyszerű használni mindazt az eszközmennyiséget, ami körülvesz minket?;) lehet nem olvasnak annyit, ellenben helyette a kütyüiket bizergálják, ami nem feltétlenül baj.

... amíg el nem érnek felsőoktatásba, ahol egy 500oldalas könyvet adott esetben egy nap alatt le kell tolni úgy, hogy valamennyire meg is maradjon a lényeg.

hirtelendi 2013.06.24. 14:30:51

@MetroGoldwinMayer: A műveltség piaci értéke nem esik, a humán adatkatalógusok piaci értéke esik, vagyis is inkább szűnt meg.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.06.24. 14:35:20

@MetroGoldwinMayer: "Egyedül a vezetők munkája kreatív, és a vezetők mind tudják, hogy az emberk nem szavakban, hanem képekben gondolkodnak.+

Azt hittem a fejlesztők munkája is kreatív. XD

Szociknak vége 2013.06.24. 14:37:10

@hirtelendi: Igazad van, a müveltségnek sosem volt piaci értéke, hogy pontos legyek. Csak a használható tudásnak van, annak meg kevés köze van a könyvekhez (hacsak nem könyvelő valaki..:D)

De mint szórakozás legalább olyan jó lehet az olvasás is, mint monduk a prosztatamasszázs.

ritmikus csimpifon 2013.06.24. 14:38:29

@MetroGoldwinMayer: "Egyedül a vezetők munkája kreatív"

Ekkora baromságot ritkán hallani :D

Szociknak vége 2013.06.24. 14:41:29

Nem a fejlesztő találja ki a fejlesztés irányát, hanem a vezető. Akkor ki kreatív a folyamatban? Ezért mondom, hogy a kreativitás csak egy szó.

Alapvetően 2 fajta K van, az eredeti (pl. müvész, tudós) és a származékos (kreatív egyesítése 2 v. több már létező 5letnek). A másodiknak sokkal nagyobb a gyakorlati jelentősége és csak kivételesen származik mérnököktől.

hirtelendi 2013.06.24. 14:41:48

@MetroGoldwinMayer: A műveltségnek ma is van piaci értéke, de a műveltség se nem sznobizmust, se nem az információk visszaböfögésének képességét jelenti, noha a műveltek általában sokkal több információt is ismerenek, minta nem műveltek. A műveltség a világban való tájékozottságot jelenti, és ez nagyon is értékes, enélkül nem létezik pl. a kreativitás.

Szociknak vége 2013.06.24. 14:46:24

Vagy szemléltessük kicsit a dolgot.

Senki nem változtatta meg a mindennapi életet annyira az utóbbi időben, mint Bill Gates, Mark Zuckerberg, Steve Jobs. Kreatívak?

Mi a közös bennük? Az hogy egyikük sem talált fel semmi újat, tehát bennük a kreativitás 2. fajtája dolgozik.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2013.06.24. 14:49:40

@MetroGoldwinMayer: Valahogy úgy van szerintem a dolog, hogy a művelt, kulturált ember kissé másképp néz a világra, tehát neki egyáltalán nem tűnik akkora májerságnak, ha valaki milliárdos. Ez nem a "savanyú a szőlő" kategória. Egy kulturált ember (aki nyilván nem KIZÁRÓLAG a könyvek habzsolásától lett kulturált, de állapotának kialakulásában az is jelentős szerepet játszott, hogy a könyvek révén rengeteg, számára amúgy tök ismeretlen ember véleményét és gondolatait megismerhette) szóval egy kulturált ember nem sok örömet talál abban, ha másokkal szándékosan és folyamatosan kibaszhat, márpedig milliárdos más módon nem nagyon lehetsz (: A kulturált ember tragédiája egyébként pont ez: vagy elmegy az erdőbe és gyökereken meg bogyókon él, vagy az esetek többségében olyan munkát végez, ami ha közvetlenül nem is, de közvetetten mégis csak arról szól, hogy másokkal szándékosan és folyamatosan kibasznak. Ja, vagy elmehet még művésznek is. (: (: (:
Ide kapcsolódik az is, hogy kinek a munkája kreatív: kreatívnak tekinthető az is, aki egy nagyvállalatot irányít hatvanezerféle piaci helyzethez, igényhez, stb. igazodva, és az esetek többségében - szükségszerűen - egy irgalmat nem ismerő, kegyetlen barom, de kreatív az is, aki ennek a nagyvállalatnak az új termékeit kitalálja, a reklámjait írja, stb. stb. stb.

Szociknak vége 2013.06.24. 14:51:33

@hirtelendi: Nem kell többet tudni egy betüvel sem annál, hogy honnan és mennyiért lehet megszerezni a döntésekhez szükésges infomációt.

Ez a gakorlatban azt jelenti, hogy aki semmit sem tud, 'csak' gondolkodni, az mindig talál egy nála 'okosabbat', akinek olcsóbb az ideje.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.24. 14:54:00

@Őrjöngő Sandy: Elég szomorú világ az, ahol Stephen King futószalagon érkező könyvei már a magasabb színvonalat képviselik.

Szociknak vége 2013.06.24. 14:55:37

@Kovácsné: Pénz mozgatja a világot és az észt is. Nem fordítva.

Még mindig jobb másokkal kibaszni, mint magaddal, bár ez 23 év alatt sem bírt még teljesen meggyökerezni Magyarországon, meg is van az eredménye..:DD

Szociknak vége 2013.06.24. 14:57:28

Igen a zsenialitás és a pszichopátia sosem esett messze egymástól. De hát hol érdekel ez egy böcsületes pszichopatát?

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2013.06.24. 14:59:54

@zpladan: nah igen a mobilos index nem a legjobb /off

az e-book illetve egyéb elektromos kütyün olvasott könyv miatt is szégyenlenék magukat

és most ezért nem olvasnak, vagy csak a barátaik előtt titkolják?

mildi 2013.06.24. 15:03:13

@hirtelendi: "humán adatkatalógus" ezjó :)
én is szaladtam olyanba (alkalmassági teszten, pszichodroidnál), hogy valamit nem értettem, az ürge meg ki volt akadva, hogy nem ismerem a kifejezést. mondtam, kb. 2 percembe kerül utánanézni, mert tudom, hol és hogyan kell megkeresni (és képes vagyok a találatok közül a relevánsakat kiszűrni). mire ő, hogy egy ilyen töküres kis interjúszobában, se könyv, se net, ugyan hogyan? mire én elvigyorodtam, és megkérdeztem tőle. abból dolgozom, amim van. (felvettek :)

Szociknak vége 2013.06.24. 15:04:16

Teljesítményfokozó

Való igaz a vezető jobban hasonlít a sci-fi íróra mint egy fejlesztőmérnökre. A kivitelezés viszont fogalmilag nem lehet kreatív, hanem végrehajtó tevékenység.

Persze egy mérnök nem így gondolja, már csak ezért sem érdemes szavakon lovagolni.

Mrs.Columbo 2013.06.24. 15:05:34

@MetroGoldwinMayer: "Nem kell sírni, könyvhabzsolástól még senki sem lett okosabb (pláne nem az itt felsoroltak olvasásától). Mondjuk a filmektől sem."

Hát, mondjuk könyve meg filmje válogatja. Azokra a kópiákra, amikhez neked volt szerencséd, lehet, hogy valóban igaz ez a feltevés. :D

temperaltno 2013.06.24. 15:19:54

Vészmadárkodó temperált hülyeség!

Olvasni mindig is fognak azok, akiknek olvasniuk kell. Az emberiségnek mindig is csak kis hányada volt olyan helyzetben, hogy erre igénye legyen. Ez ugyanígy vonatkozik egyéb művészetek kedvelésére is, mint például a komolyzene. Csak egy vékony felső régteg, akinek való, és ez így van rendjén, nem lehet az emberekből klónozott kultúrakedvelő értelmiségi droidot csinálni. Van olyan ember, akit érdekel az irodalom és a művészetek és van olyan, akinek nincs erre energiája az életben. Pont.

aaakeee 2013.06.24. 16:11:48

Kit érdekel az a sok primitív amerikai.....

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.24. 16:26:10

@Calibaan: Az USA 42 tagállamában már nem kötelező kézírást tanítani, Hamburgban már csak a nyomtatott betűs írást tanítják kísérleti jelleggel.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.24. 16:30:54

@Kovácsné: A művelt milliárdos ritka, ahhoz többnyire sokadik generációs örökölt vagyon kell.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.24. 16:46:14

@MetroGoldwinMayer: A vezetőképzés alatt az MBA-re gondolsz? Mert annak a nullát közelíti az értéke...

Az IBM vezérének ez a megjegyzése hol olvasható?
Az IBM Watson nevű szuperszámítógépe verte meg a Jeopardy! vetélkedő 2 korábbi nyertesét. A gép a világ 100 legnagyobb teljesítményű számítógépének egyike, erre a vetélkedőre optimalizálták.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.24. 16:58:19

@MetroGoldwinMayer: A szakma nélküli vezetők 99%-a hosszú távon csődbe viszi a céget vagy csak az adottságai felét használja ki. Érdekes módon nem nagyon hallani olyan gurukról, akik egyszer élelmiszeripari, egyszer informatikai, egyszer divatcéget virágoztatnak fel. Ezzel szemben a nagy cégvezetők ugyanabban a szakmában dolgoznak évtizedeket.

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás · http://teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/ 2013.06.24. 17:51:20

@hirtelendi: Szakkönyvnél nem mindig olcsóbb. De ingyenes is van bőven, csak tudni kell forrásokat keresni:
teljesitmenyfokozosporttaplalkozas.blog.hu/tags/ebook

Ha valaki megnézi pár kötet forrását, több száz érdekes szakkönyvet talál legálisan és ingyen. Jó ez a kor. :)

Don Quixote de la Ferko 2013.06.24. 18:05:52

@MetroGoldwinMayer:

Ha nem gond, átfogalmazom, látom a két rövid mondat meghaladta az értelmezési tartományodat.

"A művelt ember veszélyes.
Gondolkodik, gondolkodás nélküli szavazás helyett."

Az olvasott, olvasmányaiból tág, sok területre kiterjedő műveltséget szerzett ember veszélyes, mert olvasmányai alapján nő a gondolkodási képessége, ergo gondolatok ébrednek a fejében, és ez veszélyes a politikára nézve, mert a gondolkodás következményeként nem egy egyszerű szavazógépként viselkedik.

Örülök, hogy segíthettem.
Ha el akarod kerülni az ilyen jellegű oktatásokat, máskor igazhitű fideszdroidként ne csak egy mondatot értelmezz ahogy azt a párt és a főtitkár elvtárs előírja, hanem próbáld meg a kettőt együtt.

Kapís?

Ettől függetlenül egyetértek azzal, hogy sok vezető tapló, de én nem erről beszéltem.

Mészáros Laci 2013.06.24. 18:59:02

az e-könyvek eladásai azért nem egészen korrektek.

sok olyan csomag van, hogy "a 10 ezer legjobb könyv egyben, mindössze 99 dollárért" - majd két tucat csábító cím, és ez a két tucat esetleg valóban benne van, továbbá 9976 darab trash, esetleg szó szerint trash (szoftverrel gyártott értelmetlen szöveg).

Mészáros Laci 2013.06.24. 18:59:53

@Don Quixote de la Ferko:

nem a politikára, hanem a vásárlásra nézve veszélyes.
(a politika meglepően kevés embert érdekel.)

burakefendi 2013.06.24. 19:16:36

Szerintem ezek a statiszikák nem feltétlenül mondanak el bármit is. Amit én az olvasás kapcsán problémának érzek, az inkább az, hogy egyre nagyobb a szakadék a mostani generációk és a kultúrális örökségük között. Ezért érthetetlen, élvezhetetlen ma már sok klasszikus.

burakefendi 2013.06.24. 19:25:43

@MetroGoldwinMayer: nem lehet mindent számszerűsíteni a piaci értékét számolgatva. Tudom, hogy a modern világban van erre egyfajta kényszer. Az ember belső világának gazdagsága, a műveltség például ilyen. Ez önmagát jutalmazó dolog, mindig is az volt.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2013.06.24. 20:37:24

A könyvek átadják helyüket más adattárolóknak. Piaci átrendezős van. Ezen keseregni?
Aki művelődni akar, fontosnak tartja a tudást (a tudás valóban hatalom), továbbra is olvasni fog.
Pár éve ábrándoztam róla, hogy mennyire jó lenne, ha nem több kilónyi könyvet kéne cipelnem, hanem a szakirodalom elférne egy kütyüben. :-) Megvalósult, és ez bizony örvendetes.

Bicikliző medve 2013.06.25. 07:44:19

@AskmeLater30: És a gyerek hogy fogja a suliban a haveroknak elmagyarázni, hogy nem látta tegnap este a nájkrájdert, ezért nem tudja velük megbeszélni kitt és májkl kalandjait, és emiatt nem lesz túl népszerű a körükben? Nem trollkodok, őszintén kérdezem :)

mildi 2013.06.25. 10:10:43

@ċsirke72: ez baromira nem probléma. simán megmondja, hogy nem látta, őt ez nem érdekli, mást szeret. beszélgetni másról is lehet. a népszerűség nem ezen múlik.
tapasztalatból mondom

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es