A brit vonatokon sok gond volt a mosdókkal, ezért az új szerelvényeket már az utasok igényeinek megfelelően alakították ki.
Csillognak-villognak az új brit vonatok, amelyek aerodinamikus orral rendelkeznek és a szerelvények sötétzöld színben pompáznak.
„Ezek nagyon eltérnek a korábbi, 40 éves vonatoktól, amelyek helyére lépnek. A technológiát Japánból importáltuk és a dizájnközpontunk olyan alakú vonatot tervezett, hogy szelhesse a levegőt” – mondta Sam Fink, a gyártó Hitachi képviselője.
A Class 800 nevű vonatok – amelyek mozdonya villamos- és dízelüzemben is képes közlekedni - London és Nyugat-Anglia között mutatkoztak be, és hamarosan Skóciában is használhatják őket az utasok, azon a vonalon, ahol a legendás Flying Scotsman (azaz repülő skót) nevű gőzmozdony is járt.
A mozdonyvezető egy futurisztikus fülkéből irányítja a szerelvényt, ami annyira tele van képernyőkkel és kapcsolókkal, mintha nem is egy vonatról, hanem egy űrsiklóról lenne szó. A tervezés során kikérték a dolgozók véleményét is, így került például a kényelmes ülés mellé pohártartó is.
Modern mosdók
A vonatokon központi kérdés a mosdó minősége, hiszen például a buszos közlekedéssel szemben éppen ennek a szabad használata az egyik előny egy hosszú út alatt. A vécéket a vonatokon azonban igyekezett mindenki elkerülni, nemcsak itthon, hanem a briteknél is.
„Szörnyű dizájnok léteztek. Volt, ahol szinte csak egy luk tátongott a padlón, míg a modern mosdóknál a trükkös ajtó önmagát nyitotta ki” – emlékezett vissza Christian Wolmar vasúttörténész, aki bejárta a világot.
Utóbbi, az automata ajtóban valóban sokak dolgát megnehezítette. A gondot a gombok elhelyezkedése és a bonyolult instrukciók okozták. Az egyik gombbal ugyanis csak becsukni lehetett az ajtót, egy másikkal lehetett bezárni. És még komplikáltabbá tette a helyzetet, hogy a kapcsolók gyakran más fordított sorrendben helyezkedtek el.
Emellett a kézmosó is nehezen kezelhető volt, szinte nem lehetett elkerülni, hogy ne a kézszárításhoz szükséges meleg levegő jöjjön előbb, mint a víz.
A problémákat figyelembe vették az új vonatok tervezésekor. Mivel a szerelvényeket már tíz éve megrendelték, volt idő a megoldásra. A brit kormány meghatározta a specifikációt, és az egyik fontos pont volt, hogy a mosdók minőségén javítani kell.
A gyártó ezért először fából elkészítette a vonat mását, amelyet 200 utas tesztelhetett, és a visszajelzéseket figyelembe véve indult el az igazi gyártás.
Valamennyi vonaton öt mosdó található. Ezek közül három kisebb, akkorák, mint a repülőgépeken, kettő pedig nagyobb, hogy a kerekesszékesek is elférjenek benne, továbbá pelenkázó is található bennük.
Mint egy szállodában
A BBC Future munkatársai is kipróbálták az egyik mellékhelyiséget, és jók voltak a benyomásaik. A szürke és krémszínű falú mosdó tágas, tiszta és a világítás is megfelelő. Két akasztóra lehet rakni a kabátokat. Az ajtó bezárása is jól működik, piros fény világít és egy hang bemondja, hogy a mosdó zárva van.
A vécépapír könnyen elérhető távolságban található, a víznyomás is megfelelő. A vizelet, az ürülék és a szemét nem a sínekre kerül, hanem egy tartályba, ami a vonat alján van. A kézmosó is jól funkcionál.
Sam Fink azt mondta, egy szállodai mellékhelyiséget akartak lemásolni a vonatra, amely kellemes és fényes, egy olyan hely, ahova szívesen mennek be az utasok.
Az új Hitachi vonatoknak vannak még gyerekbetegségeik, az utasok a kemény ülésekre, a szivárgó légkondira is panaszkodtak, és egy szerelvény egyszer teljesen le is robbant – de legalább a mosdóval nincs gond.
(Fotó: Stephen Dowling)