Kívül tágasabb

Napi hat óra ingázás a munkahelyre

2018.01.10. 06:30, Kívül tágasabb , 18 komment

Már az is elég idegesítő, amikor napi másfél órát kell mondjuk azzal tölteni, hogy az ember bemegy dolgozni, majd hazamegy. Mit szóljon akkor az, akinek ugyanez napi hat (!) óráját rabolja el?

metro_tomeg_foto_pixabay_com_zsoca4.jpg

Márpedig a kínai fővárosban olyan magasak a bérleti díjak, hogy a munkavállalók egy része arra kényszerül, hogy napi hat, vagy annál is több órát töltsön utazással. 

Vegyük példaként a 39 éves marketingmenedzser, Zhang Xia egy napját. Ő több időt tölt az ingázással, mint a munkával. Pekingben dolgozik és Yanjiaóban lakik a kisgyermekes anya, aki egyike annak a több ezer dolgozónak, akik átlag 6 órát, de rossz viszonyok esetén akár 9-et (!) is töltenek a munka és a lakóhelyük közötti közlekedéssel naponta. 

Egy 2016-os felmérés szerint Pekingben a világon a legdrágábbak az albérleti díjak, egy teljes átlagos fizetés 1,2-szeresét is elérhetik. Vásárolni még ekkora esély sincs, csak az elmúlt egy évben 28 százalékos volt az áremelkedés az ingatlanpiacon. 

A Pekingben dolgozóknak így aztán gyakorlatilag esélyük sincs a fővárosban ingatlant venni, így aztán a „közeli” városokban vásárolnak. Ilyen hely Yanjiao is, a két évtizeddel ezelőtt néhány falucskából és 30 000 lakosból álló környék, ahol mára majdnem egymillióan élnek.

Hajnalonta fiatal emberek állnak a sötétben, hosszú sorokban a buszokra várva. Egy átlagos pekingi 50 percet tölt a munkába járással, az alvóvárosok lakói ennél sokkal többet. 

Zhang Xia ezt a hosszú időt arra használja, hogy MBA tananyagokat olvas és online tanfolyamokat végez. „Mikor először megtettem ezt az utat, arra gondoltam, hogy ez csak kidobott idő. Most már másként fogom fel” - mondta a BBC-nek.

Persze szerencsés, aki egyáltalán viszonylag gyorsan felfér a Pekingbe tartó járatra. Egy-két évvel ezelőtt alakult ki az a szokás, hogy hajnali fél 6-kor már több tucat nyugdíjas állt sorba a buszpályaudvaron a fővárosban menő buszoknál. 

Ők voltak azok, akik minden hajnalban megjelentek, de a buszra sosem szálltak fel, csak türelmesen álltak a sorban, ahogy a buszok egymás után jöttek és vitték el 50-50 utasukat. 

Aztán egy órával később, fél 7-kor megjelentek a nyugdíjasok felnőtt, dolgozó gyerekei, akiknek szülei a következő busz érkezésekor szépen átadták a sorban foglalt helyet, hogy így felférjenek a járatra, ami körülbelül 3 óra alatt tette meg a 40 km-es utat… 

„Nem tudok már sokkal hozzájárulni a család jólétéhez. A fiam minden nap teljesen kifacsarva ér haza a munkából, így legalább egy órával tovább alhat” – mesélte a 62 éves Liu

(Fotó: pixabay.com/zsoca4)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

http://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr3413562755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.01.10. 08:06:15

Aki másfél óránál többet tölt ingázással, annak ez erősen csökkenti az életszínvonalát és nagyobb az esélye a depresszió mellett a válásra is. A napi 6 órás ingázás pedig a modern rabszolgaság egyik formája...

karandash 2018.01.10. 08:33:39

Kínában meg úgy általában Ázsiában is teljesen másként állnak hozzá az emberek a munkához-szabadidőhöz. Teljesen normális, hogy egy sofőr az autójában alszik munka közben, után, hogy az irodai dolgozó 8 óra helyett 10-et tölt az irodában (nem írom, hogy 10 órát melózik, mert az ázsiai ember sokkal lassabban dolgozik és a munkaideje nagy része se effektív munkával telik).
A túlóra persze ismeretlen fogalom, kap egy fix fizetést és annyi, ha havonta 160 órát vagy ha 240-et dolgozik, akkor se fizetnek túlórát.
A gyerekek meg addig iskola után mennek a cram schoolba, ahonnan este 8-9-kor felveszik a szülők.

Magyarországon is volt hasonló, a hírhedt fekete vonat vitte Budapestre a szabolcsi, borsodi dolgozókat, akik egész héten nem látták a családjukat. Budapesten esélyük se volt lakáshoz jutni, a vonat akkoriban még a mainál is lassabb volt, így egy éjszakát tölthetett otthon a melós, majd indulhatott vissza Budapestre.
Az ingatlanárak emelkedésével újra eljöhet ez a korszak.

Kicknick 2018.01.10. 11:27:57

ezért nem költözök Pekingbe :)

Novák Aircraft Ferencné 2018.01.10. 11:38:07

Mi értelme egy ilyen életnek?

Novák Aircraft Ferencné 2018.01.10. 11:40:57

@karandash:

"nem írom, hogy 10 órát melózik, mert az ázsiai ember sokkal lassabban dolgozik"

Ezt mondjuk nem gondoltam volna. azt hittem, hogy sokkal gyorsabban dolgoznak.

A fekete vonat nem klasszikus ingázás volt, hisz nem naponta tették meg az utat.

Skywatcher 2018.01.10. 13:20:18

Én 45-60 percet töltök naponta 2x utazással (autó), és ezt is elfecsérelt időnek ítélem. A munkahelyem Buda közepén van, és 30 km-re lakom, tehát nem egy brutál távolság. Éjszaka, ha nincs forgalom, 25 perc.
Ezt a napi közel 2 órát szivesebben tölteném a családommal, társasjátékozva, vagy edzéssel, vagy akár csak a fejemből kibambulással. És akkor én még szerencsés vagyok - bár való igaz, hogy én választottam a nyugodt, falusi életet.
A megoldás a távmunka, szerencsére van arra utaló jel, hogy kezd egyre jobban elterjedni nálunk is (már persze azoknál a munkáknál amik ezt megengedik, pl szoftverfejlesztő). Igy, heti 2 nap homeofficcal már egész elviselhető.
Napi 6 óra utazás? átlag ázsiai 10 óra becsületes meló mellett akkor kvázi 8 órát tölt otthon. Hát vagy nem alszik, vagy nincs a gyerekeivel (ébren) :)

Plumper_ 2018.01.10. 14:58:07

Budapesten a külső kerületekből is napi 3 óra, míg beérsz olyan belvárosi munkahelyre, ami értelmes fizetést kínál.
Nem beszélve az agglóról. Tiszta barom, aki a zöld fű meg csicsergő madarak miatt költözik oda.

kvadrillio 2018.01.10. 15:06:38

ilyen erős szaggszervezetek kellenek Magyarországon is !!!

Durvul a helyzet Németországban
Tovább szélesedett a német gyáripari munkások sztrájkja, kedden már 280 üzemben közel 60 ezren tették le a munkát, hogy így támogassák a legnagyobb német szakszervezet, az IG Metall bérköveteléseit.
Szász Péter, 2018. január 9. kedd, 18:45

Hozzászólok

Elküldöm

Ajánlom

Hétfőn több mint 15 ezren vettek részt tiltakozó akciókban, és 80-nál is több üzemben tartottak munkabeszüntetést vagy demonstrációt a németországi fém- és elektronikai ipar csaknem 4 millió dolgozójának érdekeit képviselő szakszervezet felhívására.
Sztrájkol a 28 órás munkahét bevezetéséért a legnagyobb német szakszervezet

Az országos akciót a következő napokban is folytatják, növelve a munkaadói oldalra kifejtett nyomást a bértárgyalások csütörtökön kezdődő harmadik fordulója előtt.

Az IG Metall 6 százalékos béremelést követel, a munkaadók 2 százalékos emelést, valamint az első negyedévre 200 eurós egyszeri kifizetést ajánlanak.

Még nagyobb a távolság a másik fő szakszervezeti követelés ügyében: az IG Metall szerint be kell vezetni, hogy a több műszakban dolgozók, valamint a kisgyermekeket nevelő, vagy idős hozzátartozók ellátásáról gondoskodó munkavállalók heti 28 órára csökkenthessék munkaidejüket, két évi időtartamra, és a kieső bér egy részét a munkaadó pótolja, a munkaadói oldal szerint viszont inkább a heti 35 óránál hosszabb munkaidő vállalásának lehetőségét kell bővíteni.

Németországban megszokottak az ágazati sztrájkok a kollektív bértárgyalások előtt, 2016-ban és 2015-ben is tartottak országos munkabeszüntetéseket.

A német gazdaság robusztus ütemben növekszik, és a munkanélküliségi ráta rekordalacsony szintre esett. A legnagyobb európai gazdaságot tavaly a belső fogyasztás pörgette, miközben az infláció alacsony maradt, az exportőrök pedig a világgazdaság fellendülésének előnyeit élvezték. Ez a minta érvényesül valószínűleg az idén is, a müncheni ifo gazdaságkutató intézet már 2,6 százalékos gazdasági növekedést jósol 2018-ra.

A német kormány legfrissebb becslése szerint 2017-ben 2,2 százalékkal nőtt a hazai össztermék.

metax 2018.01.10. 16:33:58

Hát aki vonattal Bécsbe jár dolgozni? Az is megvan ugyanennyi. A hétvégi Vasárnapi Hírek-ben jelent meg egy nagyon jó cikk azokról a magyar munkavállalókról, akik éjjel 4-kor kelnek, vonatra szállnak, átszállnak, hogy reggel 8-ra a bécsi munkahelyükön legyenek. Azért az se semmi. Nem reklámozni akartam az újságot, de úgy gondoltam, ez a témába idevág.

metax 2018.01.10. 16:38:20

@metax: És persze délután ugyanez vissza haza. A teljes utazással eltöltött idő náluk is kiteszi a napi 6 órát.

Exploiter 2018.01.10. 18:52:19

Kína a fejlett (?) világ egyik legszarabb helye.
Gondolom erős hullámokat vet majd, amikor az ottani emberek is szeretnének máshogy élni.

DrSWAG_InstaProfessorOfYolo 2018.01.10. 19:34:16

@metax: Mondjuk annak nem sok ertelme van, hatar mellett siman fele annyibol lenne alberlet, urambocsa sajat ingatlan. Es meg a levego is jobb, mint Budapesten

commentes nikk 2018.01.10. 21:27:45

Bp-től 30 km-re lévő városban lakom, a fővárosba járok dolgozni, kaputól kapuig 45 perc vonattal (5-10 perc késés olykor belefér), ezzel jobb időt futok, mint több budapesti kollega.

karandash 2018.01.11. 06:26:28

@Novák Aircraft Ferencné: az egy közkeletű tévhit, hogy az ázsiai emberek agyonhajtják magukat a munkában. Gyárakban megvan egy alap ritmusa a munkának, de irodákban azért megy a képernyőbámulás egész nap, effektív munka az kevés van.
Szolgáltatások terén meg hatalmas túlfoglalkoztatottság van. Egy étteremben, amit Magyarországon 2 pincér és 1 szakács vinne, Ázsiában simán van 4-5 pincér és 3-4 szakács. A fiatalok pedig nem akarnak kényelmetlen, nehéz munkát végezni, akkor se ha megfizetik. Például inkább ülnek egy irodában X összegért havonta (több, mint napi 8 óra "munka"), minthogy kényelmetlenebb munkát végezzenek 2X összegért. Azért egy kelet-európai diplomás képes elmenni akár Angliába is egy jobb fizetésért és aljamunkát végezni. Ezt a fejlettebb ázsiai országokban élő fiatalok sose tennék meg.
Van olyan barátnőm, aki légkondicionált irodában dolgozik (kb. egy idomított majom is képes ellátni a munkakörét) és a fizetése felét lakbérre költi, a másik felét meg kajára, táskákra, utazásra, de soha nem adná fel az irodai székét és nem menne el egy kényelmetlenebb munkahelyre kétszerannyi fizetésért se.
Ázsiában sokkal inkább lenézik a fizikai munkát és fetisizálják az irodai munkát, mint Európában. Ez nem jelenti az értelmes vagy jól fizetett irodai munkát, hanem csak annyit, hogy egy irodában tesz-vesz az illető.
Én ismertem olyan lengyeleket, akik simán belevágtak nyílászárós vállalkozásba Angliában nem is rossz egyetemi diplomával a zsebükben. Ezt egy dél-koreai, japán, tajvani, Hong Kongi, szingapúri diplomás fiatal sose tenné. Ázsiában az emberek irtóznak attól, hogy akár jól fizető fizikai munkát végezzenek, ha emellett van esélyük BÁRMILYEN irodai munkára.

karandash 2018.01.11. 06:29:33

@Exploiter: Kína nem a fejlett világ. Egy harmadik világbeli ország, ahol elképesztő társadalmi és területi különbségek alakultak ki. A kínaiak viszont úgy látják, hogy jobban élnek, mint a szüleik, ezért elégedettek. Kínában marhajó élni, ha nem kínai vagy, hanem valami kurrens útlevelet tudsz felmutatni (nyugat-európai vagy angolszász országokból). Akkor nem kell kínai módon élned és úgy egész elviselhető a dolog.

karandash 2018.01.11. 06:33:35

@metax: vonattak Bécsbe? De honnan? Nyilván Európában is vannak horror ingázások, Londonban is elutazgatod a fél életedet, ha messze laksz a munkahelyedtől. És még csak nem is olcsó.

Plumper_ 2018.01.11. 08:27:07

@Exploiter: 1989-ben megmutatták. Nem sikerült. 10.000 halott lett a vége.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • karandash: "A kulcs tehát az, hogy minél több új készséget tanuljunk, új helyszínt fedezzünk fel és új tapasztalatot szerezzünk idősebb korunkban is. Ettől fiatalabbnak fogjuk érezni magunkat " Tehát igaz az,... (2018.01.20. 08:55) Miért múlik gyorsabban az idő, ahogy öregszünk?
  • stylex450: A tv az én altatóm. Rejtély, de esténként a televízió előtt ülve garantáltan ellenállhatatlan álmosság tör rám, lehet számomra bármilyen érdekes az aktuális műsor (2018.01.20. 04:10) Ezért alszol rosszul
  • ételizésítő: "Mikor reggel fényes világosságot látunk, az kikapcsolja a melatonin termelésünket és ez az átkapcsolás állítja be a 24 órás testóránkat." Ezt a faszságot vajon milyen angol eredeti faszságból lopt... (2018.01.19. 18:04) Ezért alszol rosszul
  • efi: Hagyjuk már ezt a kékfényes áltudományt. Rövidhullám meg a rádiózásban van egyébként is. (2018.01.19. 17:44) Ezért alszol rosszul
  • Alick: A leírtaknál sokkal komolyabb probléma az alvás közbeni légzés minősége (horkolás, apnoe). (2018.01.19. 16:59) Ezért alszol rosszul
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es