Kívül tágasabb

Egy légiutaskísérő a drámai helyzetről

2017.05.18. 06:30, Kívül tágasabb , 29 komment

Az elmúlt hónapok egyik legnagyobb felzúdulást kiváltó esete az volt, amikor az amerikai United Airlines egyik járatáról a biztonsági személyzet meglehetősen brutális módon távolította el az egyik utast. Az esetről készült videó bejárta az egész világot, azzal azonban talán kevesebben foglalkoznak, miként változtatta meg az eset a légiutaskísérők életét.

repulo_fedelzet_foto_pixabay_com_unsplash.jpg

Márpedig megváltoztatta, olyannyira, hogy a brit Independentben az egyik nagy amerikai légitársaság stewardja írt egy meglehetősen elgondolkodtató levelet. Ebben azt írja, hogy a fent említett eset óta brutális történetek keringenek szakmai körökben arról, milyen szinten veszik semmibe az utasok a személyzet utasításait, kéréseit.

„A magam részéről azért imádkozom, semmi olyan ne történjen az én utam idején, ami miatt akár egyetlen pillanatra feltűnnék egy rossz minőségű videó háttérszereplőjeként. Minden egyes alkalommal, amikor indulás előtt egy utas elővette a telefonját, hogy írjon még egy utolsó sms-t, vagy frissítse Facebook-állapotát, abban reménykedtem, hogy a kamera nem felém fordul” - írta Brad Bernoulli (akinek nem ez a valódi neve, de meg szerette volna őrizni névtelenségét).

A maga szempontjából tulajdonképpen igaza van: a légiutaskísérőknek meglehetősen szűkös a mozgásterük a munka hatékony elvégzésére: „Amikor az emberek megérzik a kerozinszagot, mintha elveszítenék a józan eszüket, és amint a hajtóművek mozgásba lendülnek, néha teljesen kivetkőznek önmagukból.”

„Láttam már utast teljesen kiborulni, amikor elfogyott az általuk választott étel (pedig hát vagy csirke, vagy tészta a menü, emberek), de olyan is előfordult, hogy valaki egy pohár vizet kért egyetlen, közepes méretű jégkockával” - mesélte a steward.

„A mosdó ajtaját kinyitni képtelen utastól kezdve a repülőúton pornót nézőn át az ámokfutást bemutató, kezelhetetlen gyerekekig a lista végtelen” - tette hozzá Brad Bernoulli.

Azt persze ő is elismeri, hogy ez is egy kétirányú utca, hiszen a kollégái közül sokan azt felejtik el, hogy ami nekik mindennapos rutin, az az utasoknak nagyon stresszes élethelyzet is lehet. 

„Tisztában vagyok vele, hogy az utazás sokszor kényelmetlen, a felszolgált étel minősége is hagy kívánnivalót maga után – higgyék el, szívesen visszahoznám a repülés aranykorát a minőségi ételekkel, az ingyenes italokkal és a világszínvonalú borokkal. Csakhogy amíg az engem alkalmazó társaság nem kér 1000 dollárt egy jegyért mondjuk egy másfél órás Washington-Chicago útért, ez nem fog megtörténni” - írta a steward, hozzátéve, hogy sajnos elmúlt a plüssülések, a nyugodt felszállások, valamint az utasok és a személyzet közti kölcsönös tisztelet kora. 

Mindeközben megjelentek a képletben a közösségi oldalak, ami szintén nem könnyítette meg a helyzetet. A repülés ugyanis mindig bonyolult és nehézkes dolog volt a légiutaskísérők szempontjából, az idősebb stewardesek is kemény történeteket mesélnek, csak éppen azok szakmán belül maradtak. 

Manapság viszont minden egyes sztori nyilvánosságra kerül valaki Facebook- vagy Twitter-profilján, és sokan kifejezetten keresik is azt a bizonyos 15 perc hírnevet. Ami nem azt jelenti, hogy akár a legkeményebb történetek ne lennének igazak, azt viszont igen, hogy sokan bármit megtennének a reflektorfényért és a nem ritkán vele járó pénzért. 

„Talán nehéz elhinni, de nagyon kemény és fárasztó munka akkor is mosolyogni, amikor az utasok semmibe vesznek, és kritizálnak mindent az ételtől az ülésen át az időjárásig” - írta Brad Bernoulli.

(Fotó: pixabay.com/Unsplash)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

http://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr9812512643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kun andras 2017.05.18. 11:55:05

Két hete volt Uniteddal egy tengerentúli járaton. Választhattam tészta és a nem eszem semmit között. Mellesleg a tésztájuk nettó hulladék volt. A stewardess-nek olyan vastag volt a segge, hogy alig fért el a folyosón. Mivel pont oda szólt a jegyem, ezért kb. félóránként lekoccolta a vállamat amikor elment mellettem. Egy nyolcórás úton ez elég kellemetlen, mert félóránál többet sosem tudtam aludni miatta. Persze egyszer sem mondta, volna, hogy "bocsika".

karandash 2017.05.18. 12:01:32

Az a baj, hogy a média meg a közvélemény teljesen hisztérikus állapotba került akkor, amikor az az ázsiai faszi nem akart a jogszabályoknak megfelelően viselkedni és balhézni kezdett, ami mellesleg szövetségi bűntett Amerikában. Mindenki fennakadt, hogy hogy lehet egy ázsiai orvost így inzultálni. Senkinek nem jutott el az agyáig, hogy ott az ázsiai faszi volt a bűnöző, abban a pillanatban, hogy ellenállt a szövetségi hatóságoknak, aki a törvény értelmében jártak el. Egy kvázi-terroristából mártírt faragott a bulvármédia.
Most meg mindenki élesített kamerával száll fel a repülőgépre, remélve, hogy leesik neki is valami milliós kártérítés.

Jellemző amúgy az ázsiaiakra ez a hiszti, nekik minden jár a pénzükért, a jogszabályok rájuk nem vobatkoznak, és főleg azok hepciáskodnak, akik ritkán utaznak, de akkor a fapados jegy áráért luxust és a seggük kinyalását várják el.
Mint amikor a proli egyszer egy évben beszabadul egy étterembe, akkor fasznyakként viselkedik a pincérekkel, finnyáskodik.

A légiutaskísérő meg egy repülő pincér, nem kellene túllihegni a szerepüket. Kifejezetten szarul is fizeti őket a legtöbb légitársaság. Néhány öbölmenti cég jól fizet, de amúgy nekik az a legjobb karrierlehetőség, hogy elvetetik magukat egy pilótával vagy gazdag üzletember utassal...
Sokat repültem életemben, ismerek több légiutas-kísérőt, Ázsiában és Európában is, sokat szexelnek a pilótákkal, de a fizetésük nem szédületesen magas.

Mad Mind 2017.05.18. 12:03:25

Mivel a repülőjáratok kezdenek marhavagonná alakulni, persze, hogy az emberek szóvátesznek minden rosszat.

Mad Mind 2017.05.18. 12:07:55

@karandash:
Nem éppen. Az nem szövetségi bűntett, hogy egy cégnek nem engedelmeskedsz. Az hogy a cég kihívta a hatóságot, és azoknak sem engedelmeskedett, az más kategória, bár semmi okuk nem volt a hatóságoknak közbelépni.

karandash 2017.05.18. 12:26:35

@Mad Mind: de, szövetségi bűntett, ha ellenállsz a szövetségi ügynököknek, hatósági személyeknek. Ezt írtam fenti kommentemben, de látom olvasni nem tudsz.

Anna King 2017.05.18. 12:30:57

Kethetente repulok es egy-ket bunkon kivul (aki akkor is hatrshajtja az ulest ha 2 meteres ul mogotte, meg aki lakkozza a kormet) en meg nem lattam sem inzultust, sem a stewardesek lenezeset. Ez nem jelenti hogy nem letezo dolog, de a bolti elado elott sem borulunk terdre, a munkajat vegzi. Reszemrol az embert tisztelem, nem a munkakort.

Medgar 2017.05.18. 12:34:47

@kun andras: Kicsit nézz utána mi is történt...

karandash 2017.05.18. 12:35:08

@Mad Mind: olyan olcsók a jegyek, hogy én itt Ázsiában olcsóbban repülök ezer kilométert országok közt, mintha mondjuk nagysebességű vonattal elmennék 300 kilométerre. Akinek nem tetszik, hogy marhavagonként üzemeltetik a repülőket (economy class meg a fapadosok), az vehet drágább jegyet is... ja, hogy azt nem, mert fizetni már nem akarnak a jobb minőségért.

Én pár órát kibírok ivás nélkül, akár napokat is kaja nélkül... nem basz oda, ha nem jó a repülőn a táp (bár igazán szar étellel még SOHA nem találkoztam repülőn, legfeljebb miniatűr adagokkal).
Jellemzően azok a fasznyakak hepciáskodnak, hogy szar a kaja economy classon, akik amúgy otthonról hozott instant noodle soup-ot tolnak nyaralás alatt, mert nekik még a McDonald's is drága. Ázsiaiakra ez különösen jellemző.

Kuruttya 2017.05.18. 12:48:05

Nem igazán értem ezt. Most utaztam 10e km-t a KLM-mel, a személyzet kedves volt, a kaja egész tűrhető, adtak mogyit meg csipszet is, reggelihez kávét, a székek kényelmesek, egy csomó új film volt a választékban, senki nem hisztizett, senki nem anyázott, pedig economyn mentem. Mit szerencsétlenkednek ezek az amerikaiak?

CyberPunK 2017.05.18. 12:48:36

Nem értem, aki picsog ilyen dolgok miatt az miért nem megy el magángépre stewardess-nek? Vagy keres más munkát?

végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2017.05.18. 13:03:53

A globalizáció agymosás része ami a repűlőgépeken megy!!! Felháborittó a társaságok viselkedése!!! Mindez nem véletlenűl tőrténik egy terv része!!! Gondolkodjatok a fejetekkel emberek ne dőljetek be a hazúgságoknak!!!

szemétpasi 2017.05.18. 13:07:52

Én úgy gondolom, hogy szimplán csak annyi történik, hogy egyre nagyobb tömegek számára megfizethető a repülés, különösen ázsiában és a közel keleten. A tömeg meg mindig hozzá a barmokat meg azokat akik úgy érzik nekik minden jár.

Én úgy gondolom, hogy sokat segítene, ha lennének "jó utas" kártyák, amik kedvezményre jogosítanának. Így megérné az utasnak normálisan viselkedni, aki meg tapló az szépen fizethet többet.

Persze tudom, hogy alapnak kéne lennie a kulturált viselkedésnek, de úgy tűnik nem az. A picsogás a stewik részéről semmit sem old meg.

dukeekud. 2017.05.18. 13:14:16

Ahogy repulojegyek egyre olcsobbak, a szolgaltatas szinvonala alacsonyabb, es ezzel parhuzamosan egyre nagyobb az aranya a primitiv csocseleknek. Akik nem csak egy repulon, hanem sehol sem tudnak 5 percig sem normalisan viselkedni.
A repulo annyival kritikusabb, mint barmilyen mas jarmu, hogy extrem zsufoltan vannak az emberek, es onnan nem lehet leszallni.

átlátó 2017.05.18. 13:35:08

...minden hígul...már bárki miniszterelnök, egyéb elnök, ügyvezető igazgató, popsztár lehet.

Mad Mind 2017.05.18. 13:37:30

@karandash:
Próbáld újra. A magáncég kihívta a rendőrséget, akiknek ebben az esetben be se kellett volna avatkozni, hiszen az emberke nem követett el semmit. Mégis beavatkoztak, amire a doktor elkövette azt a hibát, hogy hadonászott. Ezért véresre verték és kivonszolták. Ha bűncselekményt követett el, miért tőle kértek elnézést? Miért lett kongresszusi meghallgatás? De gondolom te örömmel átadtad volna a helyed, mikor kisorsolnak csak azért, hogy a cég embereinek legyen hely.

Mad Mind 2017.05.18. 13:42:51

@karandash:
Engem nem zavar a marhavagon, átlagos méretű vagyok elférek, ha meg jobb kell kifizetem.

Szarazinda 2017.05.18. 13:45:58

@karandash: hát ez a leperelem a gatyádat, te rohadék mentalitás pont nem az ázsiaiakra jellemző. Pont az ázsiai mentalitás sokkal megalkuvóbb, mint a nyugati, individualista világ, ebből is következik, hogy ez a nagy céget szénné perelem dolog meglehetősen jellemző a fehér amerikai középosztályra.

Ja, és még az, hogy a sztoriból csak annyi derült ki, hogy a csávó nem volt hajlandó más járatra átülni, ehhez joga volt, a jegyet megvette. Gyakori a túlfoglalás, és hogy pénzért keesnek olyan utast, aki hajlandó később repülni. De kötelezni erre senkit nem lehet, különösen, hogy ebben az esetben ráadásul minden utast el tudtak volna vinni, a saját unitedes dolgozóiknak kellett a hely. Na, hát azt oldják meg a konkurenciával.

Amúgy meg pont annyira sajnálom a stewiekat, mint általában az ügyfélszolgálatosokat. Ők kerülnek kapcsolatba az ügyféllel, nemcsak az ügyfél lehet, f*sz, de a cég is, ilyenkor rajtuk verik el a port, de ilyenkor ők a cég képviselői, fogadják el. Merthogy a repülés tényleg tele van teljesen indokolatlan macerálásokkal. Ilyen, amikor félig üres gépen, mindenki nem a neked kijelölt helye akarsz ülni, de ezt csak felszállás után teheted meg. Hát én pedig szeretnék egy normálisabb helyre ülni, és felszállástól kedve pihenni, olvasni, stb., nem várni 20 percet, hogy felérjen végre a gép. És akkor megy a balhé, hogy csak felszállás után. Persze lehet erre azt mondani, nem nehéz belátni, hogy ez a baleset esetén könnyebb az azonosítás duma miért vérzik több sebből is.

És tényleg idegesítő, hogy miután ma mindenki repül, még mindig úgy adják elő a mindenféle biztonsági szabályokat, mint 1975-ben, miközben simán felülsz bármilyen távolsági buszra, vonatra, ahol ez a bohóckodás nincs, pedig annak az esélye, hogy baleset lesz, nagyságrendekkel magasabb. Minek? És miért csodálkoznak a stewiek, hogy néhány utasnak tele a hócipője a baszogatással? Én sokat repülök, életemben egyszer volt vitán stewieval, de valahol megértem, hogy az emberek felcseszik az agyukat a sok elavult, hipotetikus és felesleges szabály miatt.

zsírvezér 2017.05.18. 13:50:51

Jaj majd mindjárt könnyezni kezdek. Amióta szigor van a gépeken azóta ezek is inkább házmesterek mint légiutas kísérők.
Hatalmat kaptak és a legtöbbjük csúnyán vissza is él vele. Egy kicsit vissza kapnak.

11110000 2017.05.18. 14:32:29

Igen, a légiutas-kísérők helyzete annyira nehéz, hogy már a saját szakmájuk nevét sem tudják leírni...

Szörnyű ez, emberek, lássuk be.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2017.05.18. 19:19:38

Ennek a tortenetnek a masik oldala az, hogy az amerikai kabinszemelyzet egy jelentos resze lehittem hogy 9/11 utan az o szavuk szentiras a fedelzeten. Ertsd: hazmestereket kepeznek mar, nem sztyuvikat.

Ha ehhez hozzavesszuk a legendas ameriaki eszkalacios nemzeti sportot (ahol mindket oldal csak feljebb tudja baszni magat meg amasikat, lenyugodni-engedni-visszalepni soha), akkor maris megvan a tokeletes recept az ilyenekhez.

David Bowman 2017.05.18. 20:41:04

@kun andras: Vettél volna jegyet az első osztályra.

David Bowman 2017.05.18. 20:43:47

@karandash: Nóórmális?? Maargit! Semmilyen terror ügy nem volt. Volt egy sóher köcsög légitársaság, vs egyszerű, fizető utas.

Exploiter 2017.05.18. 21:40:38

Lássuk be, az EU-ban olyan körülmények között szállítani disznókat vagy marhákat nem lehetne, mint ahogy embereket zsúfolnak be egy gépre. Mert azt tiltják a törvények.
Ez az alapfelállás.
Szívesen fizetnék +20%ot +20% helyért pl, mert két méteres vagyok. De ilyen opció nincs.
Nyilván az emberek szarul viselik.
Talán ha ezt is lehetne törvényben szabályozni, hogy az embereket legalább állatszámba vegyék...
Na mindegy, azért érdekes megnézni, hogy gondolták el a repülés jövőjét 40 évvel ezelőtt. Segítek: nem így.

zsurzsenka 2017.05.18. 22:32:19

@Kuruttya: eddigi összes repülésem közül a KLM volt a legjobb, igaz nem európai távlatban. (Híres Lufthansához még nem volt szerencsém) Ne említsük őket egy lapon a Uniteddel.

Punxsutawney Mormota 2017.05.18. 23:21:45

@Exploiter: A Brussel Airlinesnál van egy jegyfajta, átmenet az economy és a business class között. Nagyobb lábteret kapsz és az ülésed jobban dönthető.
Hosszú utakon (6óra +) általában business classon utazok, de a BA sajátos árazás-technikája miatt nem volt kedvem majd 4000 eurót fizetni egy jegyért, így kipróbáltam ezt a típust, és egész tűrhető volt. Ha jól emlékszem, akkor 120 eurót fizettem az economy árra. Ennyi az összes pozitívum, amit a Brussel Airlines-szal kapcsolatban el lehet mondani.

Punxsutawney Mormota 2017.05.18. 23:24:48

Nem tudom, hogy milyen népek repkednek az USA-ban, de az elmúlt években soha nem láttam, hogy az utasok megvadultak volna, amikor megérezték a kerozin szagát - ahogy írták. Különös.

Péter 2 2017.05.18. 23:46:07

Drámai, na ne hülyéskedjetek már. Igen, a repülés sokkal szélesebb rétegek számára vált elérhetővé, és ezzel együtt jár ez is. Nincs ebben semmi 9/11 meg az az ázsiai orvos, ez több évtizedes folyamat már, és nem fog visszafordulni. Ez van.

Korunk egyik legnagyobb gondolkodója · http://elmenypark.net 2017.05.19. 05:42:12

Régen az utaskísérők menők voltak, de régen a vasutasok is azok voltak.

karandash 2017.05.19. 08:37:21

@Szarazinda:
"Pont az ázsiai mentalitás sokkal megalkuvóbb, mint a nyugati, individualista világ"

Ázsiában élek. Nem tegnap óta...
Elmondanám, hogy nagyon durván agresszívak az ázsiaiak, sokkal agresszívabbak, mint egy fehér. Persze megy a mosolygás, de ha elszakad a cérna (ami nem túl vastag, de ez nemzetfüggő, egy japán nyugdíjas sokkal-sokkal tovább nyugodt marad, mint egy kínai újgazdag), akkor ütnek-vágnak, ordítanak. Volt nemrég egy faszi, aki a reptéren a becsekkolásnál ideges lett, a 2 hónapos kutyáját a kis hordtáskával együtt földhöz baszta majd egy íveset rúgott bele. Kutya ott helyben megdöglött. Ilyet azért Európában sose látsz.
Ázsiaiak híresen szarevők, fehér emberrel szemben szeretik áldozatnak beállítani magukat, ha ebből hasznuk lehet. Amerikában kihasználják a kártérítés-fétist, amivel otthon nem élhetnének, az összes kuponos kedvezményt és még azon felül alkudni próbálnak az árból, borravaló meg smafu. Az összes kedvezményt ott élőszóban megérdeklődik, discount meg full refund annak a szókincsében is szerepel, aki nem tud angolul. Csak azért írom, mert néha kell ázsiaiakkal együtt (egy társaság tagjaiként) utaznom... picit ideges szoktam lenni olyankor.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es