Kívül tágasabb

El kell törölni a női és férfi kategóriákat?

2017.04.12. 06:30, Kívül tágasabb , 5 komment

Vajon érdemes-e fenntartani a legjobb színész és legjobb színésznő kategóriákat a különböző díjkiosztókon, vagy célszerűbb lenne az általában vett színészi teljesítményre koncentrálni, és esetleg több műfaji kategóriára bontani a díjakat?

asia_kate_dillon.jpg

A Billions című sorozat nyitóképünkön látható sztárja, Asia Kate Dillon kétségkívül nem hétköznapi figura, hiszen saját önmeghatározása szerint se nem nő, se nem férfi. Így amikor az Emmy szervezői megkérdezték tőle, melyik kategóriában jelöljék, ő visszakérdezett, hogy mi alapján döntenek ebben a kérdésben: a születés, a biológia, vagy az önmeghatározás számít? 

Az Emmy-szervezők válasza szerint „bárki bármilyen kategóriában indulhat, az akadémia támogatja a döntését, és semmilyen ellenőrzést nem végez”. Asia Kate Dillon azt mondta, nagyon örült a válasznak és úgy gondolja, a szervezet 100 százalékban mögötte áll. (Végül a legjobb színész kategória mellett döntött, mondván, hogy az sokkal kevésbé nem-orientált szó.) 

A kérdés felvetésén persze lehet hörögni (2017 Magyarországán nincs is illúziónk ezzel kapcsolatban), az azonban már biztos, hogy az MTV Movie & TV Awards idei díjkiosztóján már nem lesz külön férfi és női kategória. 

A brit National Television Awards (NTAs) már 2008 óta csak simán legjobb drámai és sorozatszínész kategóriában oszt díjakat nemektől függetlenül, és ugyan 2012-ben és 2013-ban átmenetileg visszatértek a külön díjazáshoz, azóta ismét eltörölték. 

„Egy színészi játék nagyszerűsége független a nemtől, és úgy érezzük, hogy az ilyen megkülönböztetés eltörlése sokkal izgalmasabbá tette a kategóriát is. Talán meglepheti a nézőket, ha egy adott évben mondjuk a drámai főszereplő kategória mindegyik jelöltje nő vagy férfi lesz, de ez azért lesz így, mert ők nyújtották a legjobb teljesítményt” – érvelt a BBC-nek az NTAs alapítója, Kim Turberville.

Mindez nem ördögtől való, hiszen például a zenei világ legrangosabb díja, a Grammy esetében sincsenek külön nemekre szabott kategóriák (holott akad belőlük összesen 80), a legfontosabb díjakat is csupán az Év lemeze, az Év dala és az Év felvétele kategóriákban adják át. 

A kérdés bonyolultságát jól mutatja, hogy mindkét verzió mellett vannak megfontolandó érvek. Egyrészt ha csak egy díjat adnak ki valamiből, annak nyilván megnő az értéke, ami emeli az adott győztes ázsióját is. 

Másrészt ha a nemek eltörlése miatt megfelezzük a díjak számát, akkor sokan lemaradhatnak, akár olyanok is, akik teljesítményükkel bőven megérdemelték volna az elismerést. 

Vegyük az Oscar-díjat, ahol a jelenlegi rendszerben öt-öt férfi és női színészt jelölnek például a legjobb főszereplők kategóriájában, ám ha ebből egy kategóriát csinálnak, akkor öten rögtön eltűnnek (kivéve persze, ha felemelik a jelöltek számát). 

És akkor még nem beszéltünk az olyan megfontolásról, hogy például a legjobb rendező kategóriában (amiből ugye csak egyetlen díjat osztanak) az alapítás óta összesen négy nőt jelöltek és abból egyedül Kathryn Bigelow nyert 2010-ben – azaz kérdés, milyen irányba vinné a díjkiosztókat egy ilyen döntés.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

A bejegyzés trackback címe:

http://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr10012418521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

karandash 2017.04.13. 05:04:48

"El kell törölni a női és férfi kategóriákat?" - teljesen mindegy, hogy eltörlik-e, mindig lesz picsogás, hupákolás, hogy nem az nyert, akire a picsogó gondolt.

Attól, hogy nem lesz külön női és férfi díj, még maradnak a jelöltek nők és férfiak (meg a többi kitalált gender) és ha nem nő nyer, akkor lesz ajvékolás.

Lásd az Oscar-díjaknál. Van lejobb színész díj, de azt többnyire fehér ember nyeri (a lakosság nagy része fehér meg valószínűleg a legjobbnak tartott színész nyer amúgy is), de pont emiatt a négerek ajvékolnak, hogy ez rasszista dolog. De ha lenne külön néger, ázsiai, latino színésznek szánt Oscar, akkor meg az általuk is szorgalmazott szegregáció megvalósulása miatt habzana a szájuk.

Most rohadt jó ötletnek tűnik az, hogy a nemi kategóriákat eltöröljék, de ha ezután picit is gyakrabban nyer majd férfi színész, akkor a nők hisztirohamot fognak kapni. Mert ugye ők nem egyenlő esélyeket akarnak valójában, hanem garantált előnyöket. Érdekes, hogy fehér férfiak nem ajvékolnak ilyen baromságok miatt.

"A kérdés felvetésén persze lehet hörögni (2017 Magyarországán nincs is illúziónk ezzel kapcsolatban)" - 2017-ben Magyarországon senki le se szarja ezt az álproblémát. De nyugaton is csak egy szűk réteg "problémája" ez.
Most persze ez a réteg a díjaknál a nemi kategóriák eltörléséért küzd, de ha az eredmény az lesz, hogy valóban a legjobb színészek kapják annak az egy, egyesített kategóriának a díját, akik mondjuk 80%-ban fehér férfiak lesznek, akkor lesz höbörgés, hőzöngés, szájhabzás.

"És akkor még nem beszéltünk az olyan megfontolásról, hogy például a legjobb rendező kategóriában (amiből ugye csak egyetlen díjat osztanak) az alapítás óta összesen négy nőt jelöltek és abból egyedül Kathryn Bigelow nyert 2010-ben – azaz kérdés, milyen irányba vinné a díjkiosztókat egy ilyen döntés." - jó lenne eldönteni, hogy mit akarnak. A legjobb rendező díjánál megvalósultak az egyenlő esélyek, de ez azt hozta, hogy a legjobb rendezők nyertek, akik férfiak. Amúgy Bigelow filmje, amivel nyert (The Hurt Locker - Bombák földjén), egy kalap szar, mindenki így látta, hogy csak azért nyert, mert nő. Ez inkább szégyen szerintem. Még magának Bigelownak is vannak jobb filmjei.

Wrex 2017.04.13. 10:28:37

"saját önmeghatározása szerint se nem nő, se nem férfi"
Akkor pedig nem értem hogy mi a probléma, hiszen a megoldás teljesen triviális: mivel nem nő így a legjobb női színész kategóriában nem indulhatna, és mivel nem férfi így a legjobb férfi színész kategóriában sem. Case closed.

elemes 2017.04.13. 10:36:45

A felvetés tartalmával nem értek egyet, de nagyon fontos társadalmi értéknek tartom, hogy lehet ilyen kérdésekről normális hangon, tartalmas beszélgetéseket folytatni.

Most például megfogalmazhatnám, hogy miért nem értek egyet azzal, hogy teszemazt öt vagy tíz jelöltből válasszanak egyetlen "legjobb" színészt, férfi / nő kategóriák nélkül. (A kérdés mindenképpen jogos, mert például nincsen legjobb férfi rendező és legjobb rendezőnő kategória.)

Terézágyú 2017.04.13. 10:44:09

@karandash:
"2017-ben Magyarországon senki le se szarja ezt az álproblémát. De nyugaton is csak egy szűk réteg "problémája" ez."

Azért te is rácuppantál erre, és majdnem annyi szöveget írtál kommentben, mint a blogger a blogban :)

morph on deer 2017.04.14. 15:04:56

Én például hosszú évek óta küzdök a nemi alapon történő megkülönböztetés ellen:
Mert micsoda nyíltszini diszkrimináció például a "női fodrász" "női kerékpár" vagy a "női wc" - de akár a "férfi ing" "férficipő" vagy éppen a "férfimunka" kifejezések használata!

Hát nem?
Nem mint gender nem, hanem csak mint nem nem...
:)))

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es