Minden ellenkező híreszteléssel ellentétben a milleniumi nemzedék nem lusta. Mi több: nagyon nem az, olyannyira nem, hogy tagjai annyit dolgoznak, amennyi már a többiek életét is megkeseríti.
A jelenség (egyelőre?) az Egyesült Államokban látszik a legjobban, de ott nagyon. Az ottani Utazási Szövetség által megrendelt felmérésből legalábbis az derült ki, hogy az egyre nagyobb munkahelyi nyomás és az éjjel-nappali pörgés miatt egyre több amerikai hagyja bent a cégben szabadságát. Az adatok szerint az amerikaiak 55 százaléka nem vette ki összes szabadnapját tavaly, ami összesen 658 millió napot (!) jelent.
Az egész 2000-ben kezdődött, amikor az 1980 körül születettek (tehát az Y-generáció első tagjai) beléptek a munkaerőpiacra. A Project: Time Off jelentése szerint ők voltak azok, akik a munkát minden más (a család és a személyes boldogság) elé helyezve létrehozták a jelenlegi csapdahelyzetet.
„Tízből négy munkavállaló egyenesen azt mondja, szeretné, ha a főnöke a munka mártírjának tekintené. Otthon ugyanakkor más a helyzet, a megkérdezettek 86 százaléka szerint nem jó, ha a család mártírnak látja” – mondta a projekt igazgatója, Katie Denis.
A felmérésben 5600 amerikait kérdeztek meg arról, mennyire értenek egyet a következő megállapításokkal:
„A cégnél senki nem képes rendesen elvégezni a munkáját, ha nem vagyok ott.”
„Teljes elkötelezettséget akarok mutatni a cég és a munkám iránt.”
„Nem akarom, hogy mások lecserélhetőnek tartsanak.”
„Lelkifurdalásom van, ha felhasználom a fizetett szabadnapjaim.”
Az eredmények minimum elgondolkodtatók: a milleniumi nemzedék közel fele (48 százalék) mondta, hogy jó, ha a főnöke a munka mártírjának látja, ami jóval magasabb, mint a 39 százalékos átlag.
A helyzet persze nem ilyen egyszerű, a szakemberek szerint mindezért legalább ennyire felelősek az egyetemi tanulmányok finanszírozására felvett, nyomasztóan nagy hitelek, és az is, hogy a nemzedék derékhada éppen a gazdasági válság környékén lépett be a munkaerőpiacra.
A folyamatot meg lehet változtatni, de a kezdeményezésnek felülről kell jönnie – mondta Katie Denis, aki szerint olyan főnökökre van szükség, akik képesek értékelni, hogy a munkavállaló pihenéséből a cég is profitál.