Kívül tágasabb

Beetetés mesterfokon

2016.10.12. 06:47, Kívül tágasabb , 13 komment

Noha egyre többen próbálnak egészségesen étkezni, mégis még mindig sokan vannak, akiket sikerrel manipulálnak a szupermarketek, így aztán csak megveszik azt a rágcsálni valót, csokit, vagy cukros üdítőt. Legalábbis Ausztráliában így van…

csokolade_foto_pixabay_com_baiyebao.jpg

Az adatok erősen elgondolkodtatók itt, a világ másik végén is: tízből hat ausztrál felnőtt képtelen ellenállni a kísértésnek (majd mindjárt arról is szó lesz, hogy ez milyen formában jelentkezik), ami nem is csoda, hiszen 53 százalékuk hetente többször, vagy akár naponta benéz egy szupermarketbe.

Az egészséges életmódot hirdető LiveLighter alapítvány által megrendelt felmérés szerint a megkérdezett ausztrálok kétharmada az egészséges táplálkozás híve (elméletben legalábbis), mi több, előre megtervezi a heti menüt, minden második pedig olyannyira tudatosan vásárol, hogy még a boltban összehasonlítja a termékek összetételét, kalóriaértékét, ugyanakkor sokan mégsem tudnak ellenállni a csábításnak.

Trükkök

Ezzel együtt is öt megkérdezettből három beismerte, hogy nagy valószínűséggel beesik a kosarába valamilyen egészségtelen étel is – csoki, chips, keksz, jégkrém vagy cukros üdítő -, különösen, ha azok le vannak értékelve.

Az úgynevezett impulzusvásárlásra (azaz amikor azért vesz meg az ember valamit, mert meglátja, és hirtelen hatalmas vágyat érez rá) építő technika nem nagyon újdonság, ezért van minden pénztár előtt az állvány tele csokikkal, a sorok végén vagy között a kiemelt termékek, általában valamilyen üdítő vagy chips, nem ritkán leértékelve, esetleg csomagban olcsóbban. Ami elgondolkodtató, hogy a leértékelt gyümölcs, zöldség nem gyakorol ilyen vonzerőt, és persze nincs is rajta akkora nyereség.

Ebből következik, hogy az átlag ausztrál napi energiabevitelének 35 százaléka egészségtelen élelmiszerekből származik, így nem csoda, hogy a felnőttek 63, a gyerekek 27 százaléka túlsúlyos.

Mit lehet tenni?

Ausztráliában az üzletláncok is kezdik felismerni (vagy kezdik felismertetni velük) a felelősségük, így egyre több helyen alakítanak ki olyan pénztárakat, amelyek előtt nincsenek állványokon édességek, esetleg friss gyümölcsöt ajánlanak a gyerekeknek.

A következő lépés az lenne, hogy a sorok végéről, illetve két sor közül is eltűnjenek (vagy legalábbis megritkuljanak) ezek a termékek, és egészségesebbek váltsák fel őket.

Ami Magyarországon már megvalósult (azaz a különadó ezeknek a termékeknek legalább egy részére), azt Ausztráliában még csak követelik, párhuzamosan azzal, hogy korlátozzák az ilyen típusú reklámokat.

Civil szervezetek szerint szintén korlátozni kellene az egészségtelen termékek árusítását közterületeken és kórházakban, különös tekintettel a gyerekek és fiatalok által gyakran látogatott helyekre.

Ezzel párhuzamosan egyre nagyobb figyelmet kellene fordítani a felvilágosításra is, javasolják a szervezetek.

(Fotó: pixabay.com/baiyebao)

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

Határátkelő

Nincs megjeleníthető elem

Utolsó kommentek

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es
süti beállítások módosítása