Nem kétséges, hogy Velence a turisták egyik kedvelt célpontja, mi tavaly nyáron voltunk, alighanem jó ideig utoljára, mert gyakorlatilag mozdulni sem lehet a tömegtől, pedig próbáltunk kicsit eltávolodni a leginkább központi helyektől. Szóval nem csoda, hogy a helyiek kezdik nagyon unni a dolgot.
Meglehetősen szürreális látvány, amint az ember Velencében sétálgatva egyszer csak arra lesz figyelmes, hogy egy hatalmas óceánjáró magasodik a régi házak fölé. Márpedig jönnek szakadatlanul, egyre nagyobb galibát okozva.
A hivatalosan 55 ezres városba csúcsszezonban naponta csak ezeken a hajókon 30 ezer ember érkezik, ráadásul ebből az ott élőknek vajmi kevés haszna van, baja viszont annál több.
Ez ellen akarja felvenni a harcot a helyi Comitato NO Grandi Navi nevet viselő csoport, amely legutóbb a napokban tiltakozott az óceánjárók ellen. „A hotelekben megszálló turistákat legalább könnyebb menedzselni, és pénzt hoznak a városnak. A hajókon érkezők közül a legtöbben viszont csak egy szelfit készítenek, aztán vissza is szállnak” – panaszkodott a Gerenration 90 nevű kampánycsoport egyik tagja.
Zsúfoltság és megfizethetetlen ingatlanok
A 25 éves Marco Caberlotto annak a generációnak a tagja, amelyiket a zsúfoltság és a megfizethetetlen ingatlanárak kiszorítottak a városból, és akiknek elegük lett az egész felhajtásból.
Velence lakossága hatalmas ütemben csökken, évente átlagosan ezer ember költözik el a fent említette okok miatt, melyekhez hozzájárul az is, hogy egyre több lakástulajdonos próbál meg nagy pénzeket keresni például az Airbnb segítségével.
Akik maradnak (és az egyetemista Marco Caberlotto ilyen, mert a szüleinek van egy kis lakása a városban, ahol lakhat) azok is egyre rosszabbul érzik magukat a tömeg és a túlzsúfolt vaporettók miatt.
Korlátozás és különadó
A megmozdulás szervezői szerint megoldást jelenthetne, ha korlátoznák a turisták számát, nem engednék be a belvárosba a nagy hajókat és valahogyan felvennék a harcot a lakásproblémákkal.
A Generation 90 ennek érdekében például különadót vetne ki az Airbnb-t használókra (Firenze példáját alapul véve, ott 2,5 eurót kell fizetni személyenként és éjszakánként), ám a városvezetés egyelőre nem reagált az ötletre.
A Guardian brit lap megkereste a legnagyobb hajótársaságokat, ám sem a P&O, sem a Cunard, sem a Royal Caribbean, sem a Thomson nem adott választ arra, milyen lépéseket tennének a túlzsúfoltság elkerülése érdekében.
A társaságok felügyeleti szerve, a Cruise Lines International Association ugyanakkor azt mondta, ők is szeretnék, ha rendeződne a helyzet, de ez elsősorban a velencei hatóságokon múlik, a maguk részéről önkorlátozást tudnak bevezetni a legnagyobb hajókra.
Visszatérve a demonstrálókra, szerintük az a legnagyobb probléma, hogy a turisták úgy látogatnak el Velencébe, mintha Disneylandbe mennének. „Pedig nem lenne baj, ha nem felejtenék el, hogy ez egy működő, élő város” – teszi hozzá Marco Caberlotto.