Van az a mondás, hogy a zseni átlát a káoszon, az azonban már egyáltalán nem biztos, hogy a zsenik eleve káoszban dolgoznak. A kérdés közelebbi vizsgálatát mi más szolgálhatná jobban, mint egy pillantás a modern képzőművészt néhány kiemelkedő, zseniális alakjának műtermébe?
Kezdjük Claude Monet-nál a látogatást, a francia impresszionista festő ráadásul éppen egyik legismertebb alkotását, a Nimfákat festette, amikor Henri Manuel lefényképezte. A koros mester tulajdonképpen kellemes rendet tartott a műtermében.
Pablo Picasso
A XX. század egyik meghatározó képzőművésze, Pablo Picasso az 1955-ben készült kép tanulsága szerint nagyon minimalista megközelítést alkalmazott a műtermében. A spanyol művész élete során hét különböző stúdióban dolgozott.
Toulouse-Lautrec
Az 1895-ben készült fotón Toulouse-Lautrec éppen az Au Moulin Rouge, La Danse című alkotásán dolgozik. A műterme pedig úgy néz ki, ahogyan egy párizsi (mi több, a Montmatre-on fekvő) stúdióról azt az ember elképzeli.
Alexandre Cabanel
Ha létezik ellenpólusa Toulouse-Lautrec műtermének, akkor az minden bizonnyal Alexandre Cabanelé, pedig a helyszín (Párizs) is ugyanaz, és a két fotó között is csak 10 év telt el (ez a kép 1885-ös). Itt viszont (szemben Toulouse-Lautrec-kel) egy nagypolgári otthonban érezzük magunkat, pedáns rendben és makulátlan tisztaságban.
Paul Rebeyrolle
Hogy ne csak régi művészeket és műtermeiket mutogassuk, álljon itt két kép napjainkból is. Illetve az első az csak majdnem napjainkból, hiszen Paul Rebeyrolle 1988-ban lett megörökítve a Boudreville-i stúdiójában (a fotós Gérard Rondeau).
Jeff Koons
Jeff Koons New York-i stúdiójáról nekünk rögtön egy gyár jutott az eszünkbe, és talán nem is véletlenül. Erre a műteremre tényleg igaz az, hogy a zseni átlát a káoszon, hiszen az első pillantásra kaotikus helyszínen viszonylag gyorsan észrevehetjük a rendszert. A fotót 2005-ben készítette Gautier Deblonde.