Kívül tágasabb

Tíz elképesztő tény Dubairól

2014.10.13. 06:50, Kívül tágasabb , 66 komment

Dubai egyike a 21. század legdinamikusabban fejlődő helyeinek, gazdasága sikertörténet, legalábbis amíg az olaj tart, de már gondolnak arra is, mi lesz, ha a kincs kifogy. Gazdaságát ma már legalább annyira a turizmus és az ingatlanpiac húzza, ugyanakkor utóbbi szakértők szerint meglehetősen bizonytalan lábakon áll. Az alábbiakban tíz érdekes tény következik Dubairól.

1. A világ daruinak negyede Dubaiban dolgozik.

A hely ingatlanpiaca olyan ütemben fejlődik, hogy az építkezéseken használt daruk 24 százalékát itt használják ebben a pillanatban is.

2. A Burdzs al-Arab és a Mona Lisa

A világ legmagasabb szállodájához annyi aranyat használtak fel, hogy az elég lenne 46 265 Mona Lisa beterítéséhez. A hotelben 1790 négyzetméternyi 24 karátos aranylap van, míg a kultúrtörténet egyik leghíresebb festményének felülete 0,3869 négyzetméter.

3. Pazarlás, Burdzs al-Arab a neved

Ha már a szállodánál tartunk, a hotel 39 százaléka lakhatatlan, azaz gyakorlatilag pocsékba lett építve. A hétcsillagos szálloda építésekor a cél nem a minél jobb helykihasználás volt, hanem a hiperszuper külső. Végül is ha pénz van rá…

4. Tandíjamat egy rendőrautóért

A dubaji rendőrség egyetlen autója többe kerül, mint a leghíresebb amerikai főiskola tandíja, hiszen a rendőrök olyan autókkal üldözik a bűnt, mint a Ferrari FF (500 ezer dollár), a Lamborghini Aventador (397 ezer dollár) vagy az ezeknél is sokkal drágább Aston Martin One-77 (1 millió 790 ezer dollár). A legdrágább amerikai főiskola, a New York University tandíja négy évre 247 908 dollár.

5. Alig vannak helyi állampolgárok

Dubaiban rengeteg a bevándorló, gyakorlatilag az ott élők 10-15 százaléka rendelkezik helyi állampolgársággal, a többiek ott dolgozó külföldiek. A legtöbben Indiából, Pakisztánból és Bangladesből érkeznek, elsősorban az építkezéseken dolgoznak, gyakran embertelen körülmények között.

Nem csoda, hogy emberi jogi csoportok és szakszervezetek is folyamatosan adják ki a riasztó jelentéseket a munkavállalók borzalmas helyzetéről, arra is felhívva a figyelmet, hogy a sztrájkba lépő dolgozókat nem ritkán deportálják.

6. Gyerekek helyett robotok

A helyiek körében nagy népszerűségnek örvendenek a teveversenyek, ami több száz millió dolláros üzletág. Mivel zsokénak a gyerekek a legalkalmasabbak, a sportág korábban a gyerekkereskedelem komoly forrása volt, elsősorban a dél-ázsiai és afrikai országokból. Ezt a rémes és embertelen rendszert váltották le 300-1000 dollár értékű robotokkal, amelyek zsokéként hajtják a tevéket.

7. Ahol késik a Ramadán

A dúsgazdagságnak is akadnak hátrányai. Például akár hiszik, akár nem, a világ jelenleg legmagasabb lakóépülete, a Burdzs Kalifa (828 méter magas) legfelső szintjein lakni sem fenékig tejfel.

A 150. emeletnél magasabban lakók ugyanis tovább látják a napot, mint az átlagemberek, így nekik a Ramadán is tovább tart, így a többieknél tovább kell tartaniuk az étkezési megszorításokat.

8. Légkondicionált Monaco

Dubaiban jelenleg is épül egy légkondicionált „város” (vagy pontosabban városrész), ami 4,45 négyzetkilométeres alapterületével 2,25-ször nagyobb Monacónál. A várost a városban légkondicionált járdák kötik majd össze, gyakorlatilag olyan körülmények között lehet majd itt élni és pihenni, mintha az ember valamilyen kellemes mediterrán országban lenne.

9. A milliárdosok és Honduras

Éppenséggel már az is meglepő, hogy hivatalosan csak négy milliárdos él Dubaiban, ám legalább ennyire az, hogy négyük vagyona annyi, mint Honduras éves bruttó nemzeti összterméke. are Abdul Aziz Al Ghurair, Majid Al Futtaim, Khalaf Al Habtoor, és Abdulla Al Futtaim összesen 18,7 milliárd dollárt mondhat magáénak, Honduras GDP-je pedig 18,8 milliárd dollár.

10. Több a turista, mint Magyarország népessége

A legutóbbi (2013-mas) adatok szerint Dubaiba 11 millió turista (a lakosság ötszöröse) látogatott el, azaz tényleg a turizmusra gyúrnak. Egyébként a kínai Senzen lakossága 10,4 millió ember, ezzel a Föld 12. legnépesebb városa, Kínában pedig a harmadik helyen áll, a Dubaiba látogatók száma ezt is meghaladja.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Címkék: Dubai

A bejegyzés trackback címe:

http://kivultagasabb.blog.hu/api/trackback/id/tr376785355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 01:05:08

Legalább a nevét tanuld meg helyesen leírni, te szerencsétlen segg: Dubaj.
1999 óta ez az írásmódja. 15 éve.

"az építkezéseken használt daruk 24 százalékát itt használják ebben a pillanatban is"
Ez pedig tutira alaptalan faszság.

"összterméke. are Abdul Aziz Al Ghurair"
Majd ha kevésbé agyatlanul lopsz, akkor legalább az angol szavakat nem felejted benne a másolásban. már úgy értem, azután, hogy sikerült agyat növesztened.
Nem biztos, hogy menni fog.

trev 2014.10.14. 01:26:50

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "1999 óta ez az írásmódja. 15 éve."

Legfeljebb magyarul, és még néhány nyelven. De kit érdekel? Teljesen rendben van úgy, hogy Dubai.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 01:56:08

@trev:
Miért, ez az iromány nem magyarul van, hülye gyerek?

fehérfarkas 2014.10.14. 02:00:42

@Mr. Közbiztonság Szilárd:

Mielőtt személyeskedő és sértő, trágár kifejezéseket használsz, azelőtt nem árt tájékozódni.

"Dubai has 30,000 construction cranes

About 30,000, or 24 per cent of the world's 125,000 construction cranes, are currently operating in Dubai, according to the organisers of the Conmex construction machinery exhibition."
teljes cikk:
gulfnews.com/business/construction/dubai-has-30-000-construction-cranes-1.241346

helyesen írva angolul a neve: Dubai
daruk számaránya világviszonylatban: 24%
igaz egy 2006-is cikk adatai szerint, de az építkezések a 2008/2009-es világgazdasági válság idején leálltak, de 2010 óta újra gőzerővel épülnek az új városnegyedek, felhőkarcolók, hotelek, bevásárlóközpontok, élményparkok, stb...
Egyébként pedig ha nem is 24% daruk aránya, akkor a világ daruinak igencsak jelentős mennyisége van ott az ottani építkezéseken.

A szerző az infoit nyilván különféle cikkekből szedte, és a neveket onnan copyzta ki és így legalább helyesen vannak leírva. És mivel a forrásait is megadta (címsorok hiperlinkként), így azzal sem vádolhatod, hogy sajátjaként tüntetné fel másét.
Az, hogy az eredeti cikkből véletlenül benthagy egy szót inkább a mulatságos kategóriába tartozik, és nem kell emiatt epét hánynod éd fröcskölődnöd, meg szalonképtelen jelzőkkel illetned a poszt szerzőjét.

Triest 2014.10.14. 02:14:20

Szerintem simán igaz, hogy itt van a legtöbb daru egy helyen. Az egész város olyan mint egy kurva nagy épitkezés. Kb bármerre nézel olyan mint az illuszrációként használt kép, plusz meleg és homokvihar. Egyszer biztos nagyon szép lesz ha elkészül, de ez nem mostanában lesz.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 03:18:40

@fehérfarkas:
Baromka, ki a faszt érdekel, hogy van írva angolul a neve, ha a cikk NEM angolul van?

Túl sok agy kéne a tiédhez képest, hogy ezt felfogd, mi?

Az pedig elég hihetetlen, hogy a világon összesen csak 125 000 daru lenne. Csak nézz szét Budapesten, mennyit látsz. És Budapest azért elég lófasz a világ egészéhez képest. De még Magyarországéhoz is.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 03:22:42

@Triest:
Azt senki nem kétli, hogy sok van. De azért van a világnak pár oszága, ahol építkeznek még (ráadásul Dubaj nem is ország, csak egy város). Csak példának okért Kína, India, USA. És ez csak három, igaz, Dubajénál több tízezerszer nagyobb alapterülettel.

na4 2014.10.14. 04:22:57

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Ha már ilyen nagyokos vagy: mondatot nagybetüvel kezdünk seggfej.

cenzuratroll bosszanto 2014.10.14. 05:46:55

2.
Ne matekozz. Láthatóan az alapműveletekkel sem vagy tisztában. A beterítésről annyit, nem kéne ennyire hasraesned a nagy számoktól, ennyi Monát (nem annyi, nem tudsz számolni) az itthoni készletemből beborítok arannyal, szóval kicsit pontosabban, nem csak a város nevével vannak gondok hanem a matekoddal is.

Analyzer 2014.10.14. 06:18:15

A vilag egyik legelmebetegebb helye, tok mindegy, hogy hogyan irjak.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.10.14. 06:32:29

Bár kissé túlzók az indulatok a kommentekben, a post tényleg elég ergya valahogy... A darus számot nekem is nehezemre esik elhinni, de mit jelent az, hogy a hotel 39 százaléka lakhatatlan? A leírás alapján azt mondanám, hogy az alapterület ekkora része nincs kihasználva, de azt nem úgy kell leírni. A cím alapján a szobák negyven százaléka szar és nem lehet kiadni... A hetes pontban nem késik a Ramadán, csak a vége.
Szóval ez nem igazán meggyőző így...

vasgyuszi 2014.10.14. 07:00:27

@Before: Pontosan! Ez egy szarul megírt, pontatlan, hatásvadász buta ember cikke.

TBal 2014.10.14. 07:25:37

"A világ legmagasabb szállodájához annyi aranyat használtak fel, hogy az elég lenne 46 265 Mona Lisa beterítéséhez. A hotelben 1790 négyzetméternyi 24 karátos aranylap van, míg a kultúrtörténet egyik leghíresebb festményének felülete 0,3869 négyzetméter."

Bassz, bármekkora mennyiségü arany elég annyi Mona Lisa beterítéséhez (na jó, ez nem igaz, egy minimális vastagság azért kell legyen), csak nem mindegy, milyen vastagon. Aranyfüstvastagsággal, vagy egy centi vastag aranylapokkal... hát, az marhára nem mindegy. A szerzö viszont nagyon vigyázott, hogy ilyen információ még csak véletlenül se kerüljön bele a cikkbe...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2014.10.14. 07:48:17

Tehát az lenne a siker mércéje, hogy a beletolt olajmilliárdokkal létre tudtak hozni egy hivalkodóan pazarló helyet, ahol legfőbb tevékenység a mértéktelen pénzszórás?

vuvuzela importőr 2014.10.14. 08:21:29

@Daily Shark: és még a nyugat a pazarló... :)

pizzaboy 2014.10.14. 08:27:04

@fehérfarkas: "A szerző az infoit nyilván különféle cikkekből szedte"

Ezt kétlem. Kb. lefordított egy az egyben egy cikket. Már évek óta mindenhol az ilyen típusú bulvárcikkek mennek. Persze, szerinted nyilván, még "oknyomozói" munkát is végzett :D

Nibelis.22 2014.10.14. 08:31:18

Szuper egy hely.IMÁDOM!

vilagnezet.blog.hu · http://vilagnezet.blog.hu 2014.10.14. 08:36:12

sz@r hely és az is marad.
A franc se akar szilikózist kapni, meg
vájogot köpködni a sok homok miatt.

Punxsutawney Mormota 2014.10.14. 08:37:48

@Before: Egyszer valami olyasmit olvastam, hogy az óriásdaruk negyede dolgozik Dubaiban. De még így is soknak tűnik. Azért van egy-két bruátlisan fejlődő terület, akár az Öbölben, akár a Távol-Keleten.

zsába 2014.10.14. 08:57:27

"A világ legmagasabb szállodájához annyi aranyat használtak fel, hogy az elég lenne 46 265 Mona Lisa beterítéséhez. A hotelben 1790 négyzetméternyi 24 karátos aranylap van, míg a kultúrtörténet egyik leghíresebb festményének felülete 0,3869 négyzetméter."

A helyzet az, hogy 1790/0,3869=4626,5 (nem pedig a tízszerese). Szóval, itt egy kicsit el lett nézve a dolog... :)

lobster thermidor 2014.10.14. 09:05:31

Na ha van hely, ahova nem kívánkozom, az Dubaj! Persze Qatar sincs a listámon, kivéve a dohai iszlám múzeum gyüjteménye.

Sieg 2014.10.14. 09:06:15

11. elképesztő tény: a város neve دبيّ‎, aminek angol átirata ugyan valóban Dubai, de a magyar Dubaj.

Szilárdnak az egy lendületből asztalra hányós, agresszív tahóstílus ellenére ebben igaza van.

Burpi Turpi 2014.10.14. 09:08:03

"A dubaji rendőrség egyetlen autója többe kerül, mint a leghíresebb amerikai főiskola tandíja"
Szerintem van ott rabszállító furgon is ,az csak nem aranyberakásos.....

Zephyrous 2014.10.14. 09:22:33

"A legdrágább amerikai főiskola, a New York University tandíja négy évre 247 908 dollár."

University mióta főiskola?!
University = egyetem
Highschool = főiskola

Macropus Rufus 2014.10.14. 09:24:06

@Mr. Közbiztonság Szilárd: gulfnews.com/business/construction/dubai-has-30-000-construction-cranes-1.241346

"About 30,000, or 24 per cent of the world's 125,000 construction cranes, are currently operating in Dubai, according to the organisers of the Conmex construction machinery exhibition."

trev 2014.10.14. 10:11:56

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Kit érdekel ez, balfaszkám? Üdv. a globalizációban.

trev 2014.10.14. 10:12:51

@Mr. Közbiztonság Szilárd: egyébként a hülyegyerek egybeírandó, ha már nyelvtannáciskodsz, csináld rendesen.

Schmetterlingi 2014.10.14. 10:25:52

Mennyi frusztrált s.eggfej gyült ide, elképesztö.
Decemberben megyünk 5 nap Dubai + 8 nap Singapur kombinációra, már nagyon várom.

Schmetterlingi 2014.10.14. 10:29:40

@Zephyrous: Ne erölködj. Itt Mo.-on is van pl. Semmelweis Egyetem, de van pl. diplomás ápoló szakon föiskolai kara.
Lehet ott is egy föiskolai karon való képzés a legdrágább. Csak nem részletezték, hogy legyen az ilyen szerencsétleneknek, mint te vagy, mibe belekötni.
Mr. Közbiztonságot meg egyböl be kellene záratni, bár kétlem, hogy bármelyik pszichiáter is képes lenne vele mit kezdeni. Esetleg egy agyátültetés...

monddazigazatmar 2014.10.14. 10:39:40

@Zephyrous: Highschool = főiskola
Nanebasszamár

csak egy néző 2014.10.14. 10:43:49

@vilagnezet.blog.hu:
"A franc se akar szilikózist kapni"
Miért is kapnál szilikozist Dubajban?

Macropus Rufus 2014.10.14. 10:44:12

@Zephyrous:

"University mióta főiskola?!"
amiőta a hoghschool főiskola :))

higschool = középiskola
college = főiskola
university = egyetem

csak egy néző 2014.10.14. 10:48:59

@Schmetterlingi:
Többnyire azok fröcsögnek itt, akik még sosem jártak ott.
Szerintem nagyon fogjátok élvezni, jó utat nektek. Ne hagyjátok ki a kis mellékutcákban lévő kajáldákat és a frissen facsart gyümölcsleveket.

drbuboo 2014.10.14. 11:15:41

@Zephyrous: A university valóban inkább egyetemet jelent, de a highschool nem jelent főiskolát, inkább a gimnáziumnak felel meg. Az amcsiknál a felsőfokú oktatási rendszer máshogy épül fel, talán a college lenne a főiskolának leginkább megfelelő intézmény, de nem hibázik az sem nagyot, aki a university-t főiskolázza le, mert más jellegű felsőoktatás zajlik ott, mint a mi egyetemeinken. Amúgy Magyarországon is járhatsz egyetemre úgy, hogy főiskolai végzettséget szerzel. Na, akkor egyetemista voltál, vagy főiskolás?

trev 2014.10.14. 11:18:46

@Schmetterlingi: akarod mondani, agybeültetés. :-D

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 11:42:19

@Macropus Rufus:
Jaja, a neten ezen kívül is sok baromság elérhető.

@trev:
Faszfejkém, a globalizáció a helyesírásra nem vonatkozik. Csak túl hülye segg vagy ahhoz, hogy megtanulj rendesen magyarul.
A hülye gyerek miért lenne egybeírandó, faszkalapkám?

@na4:
Ja, a nagybetű meg hosszú ű, faszfejkém. A seggfej elé meg vessző.
Szóval tanulj, tinó, ökör még lehet belőled. Más nem nagyon. És ahhoz is kurva sokat kell még tanulnod.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 11:48:50

@vilagnezet.blog.hu:
A homokból nem lesz vályog. Vájog pláne nem.

@Zephyrous:
Hát faszikám, az angolt illetően ne kötözködj inkább, mert csak kiderül, mennyire hülye vagy belőle.
high school = középiskola
A university és a college pedig egyaránt lehet egyetem és főiskola is, attól függ, BA/BSc vagy MA/MSc képzésen veszel-e részt.

A 4 éves képzés valószínűleg BA/BSc, azaz főiskola.

@Macropus Rufus:
Ez sem egészen igaz, lásd fentebb.
A university tényleg inkább egyetemnek fordítható, de a college felsőoktatási intézménynek.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.14. 11:49:38

@Schmetterlingi:
Ne reménykedj, seggfej, nem kapod meg, ugyanolyan hülye maradsz, amilyen vagy.

Atpat 2014.10.14. 12:05:04

@Before: Az épület magasságának 39%-a nem hasznos rész, hanem dísz. Persze pontosan fogalmazni nem lett volna hiba :-P
www.dezeen.com/2013/09/05/space-wasting-vanity-skyscrapers-revealed/

monddazigazatmar 2014.10.14. 12:42:44

@Mr. Közbiztonság Szilárd:
A hülyegyerek azért egybeírandó mert egy önálló szó
Mint a hosszúhajú.
Vagy a nagyorrú.

fehérfarkas 2014.10.14. 14:05:42

@Mr. Közbiztonság Szilárd:

A stílus maga az ember. Vannak itt olyanok, akik a posztoló hiábit kulturáltan, civilizáltan javítják ki.
Ráadásul amibe belekötsz, azok nem olyan hű de vészes nagy hibák.
Tulajdonneveknél nem kötelező a magyarorított nevet használni, mert a legismertebb elnevezése vagy leírása, meg az eredeti is ugyanúgy elfogadott.

A darukkal kapcsolatban nem az a lényeg, hogy darábszámra pontosan és statisztikai hibahatáron belül mondjuk meg az arányt, hanem olyan nagy mennyiségű építkezés van ott, hogy itt használják a legtöbb darut. Ha ez a világ daruinak csak az 5%-a, egyetlen városhoz képest még az is baromi soknak számít.

Egyébként pedig Dubajban tényleg egyszerré épül rengeteg minden, teljesen új városrészek egyszerre nőnek ki gombamód a földből.

fehérfarkas 2014.10.14. 14:26:52

@Daily Shark: "Tehát az lenne a siker mércéje, hogy a beletolt olajmilliárdokkal létre tudtak hozni egy hivalkodóan pazarló helyet, ahol legfőbb tevékenység a mértéktelen pénzszórás?"

Valóban az olajpénzekből kezdték el Dubajt fejleszteni, de most már csak a GDP-jének 7%-a származik olajból, a többi a kereskedelemből, szolgáltatásokból, idegenforgalomból (a világ 10 leglátogatottabb városának egyike), pénzügyi központi szerepéből (a világ 10 pénzügyi központjának egyike).
Dubajban van a világ legnagyobb emberkészítette (vagyis nem természetes) kikötője, a világ 10 legforgalmasabb kikötőjének egyike, a repülőtere is a világ 10 legforgalmasabbja között van (41 millió utas/év; teherszállítása 2 millió tonna/év).
(összehasonlításul Liszt Ferenc reptér legjobb eredménye 8,6 millió utas/év volt - pedig ez nem a sivatagban van, hanem egy 10 milliós országban, ami ráadásul Európa közepén fekszik és EU tagország)

De a sport és a konferenciatúrizmus is egyre jelentősebb:
repülőverseny
nemzetközi golf versenyek
keréképár világbajnokság
tenisz világbajnokság
meg persze lehet síelni Dubajban (a világon egyedül itt lehet ugyanazon a napon tengerben fürdeni, sivatagban szafarízni és kinti 40 fokban hóban síelni)
- mindezek ott, ahol pár évtizde csupán sivatag volt, és ezek az olajkorzsak után is megmaradnak a hozzájuk kiépült logisztikával és szolgáltatásokkal.

trev 2014.10.14. 15:09:45

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Azért, baromarc, mert így kell. És ha igazad lenne, akkor pl. William Shakespeare nevét is Vilmosnak írnád. Hülyegyerek. És ne reménykedj, a globalizáció nem kívánságműsor, és mindenre vonatkozik, amivel kapcsolatba kerül. Még rád is, még akkor is, ha túl hülye vagy ahhoz, hogy észrevedd.

monddazigazatmar 2014.10.14. 15:31:33

@trev: Neked sincs igazad. Régen Shakespeare Vilmosnak, meg Verne Gyulának volt fordítva. De ezek tulajdonnevek.
Dubaj egy földrajzi név, egy arab név, fent volt említve, hogy hogyan írják az ottaniak. Azért, hogy ki tudja egyáltalán mondani, egy angolnak a leghasonlóbb a Dubai-t ír, egy magyarnak pedig a Dubaj. Ki lehet szállni az angol cikkek seggéből, Ausztriát sem Austria-nak írod. Vagy Bécset sem Vienna-nak.

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2014.10.14. 15:39:22

És azt ki tudta, hogy a városnak szinte nincs csatornahálózata? Vagy azt, hogy a város alig keres az olajon? További érdekességek itt: iranydubaj.hu/tudtad-e-dubajrol/#tudtade

trev 2014.10.14. 16:28:06

@monddazigazatmar: egy magyarnak Dubaj? Nekem speciel Dubai. Így láttam gyakrabban, és nekem így is tetszik jobban. És aligha hibázok ezáltal.
Ki lehet szállni a magyarkodás seggéből. És a nyelvtannáciskodást is abba lehet fejezni.

fehérfarkas 2014.10.14. 17:51:34

@Mdavid89:

A csatornahálózattal kapcsoltban annyit. Nem arról van szó, hogy egyáltalán nincsen. Hanem arról, hogy amikor beindult a fejlődés, akkor pontszerűen történt, tervszerű városrendezés és összeköttetés nélkül, a fejlesztési területek között szó szerint sivatagos területek helyezkedtek el. Így csatornaálózat kialakítása sem történt meg odáig.
Nem is gondoltak akkoriban még rá, mondván szippantós kocsikkal oldják meg a helyzetet.
Akkoriban még senki nem gondolta, hogy a pár tízezres Dubaj 2 milliós metropoliszzá növi ki magát, ahová évi 11 millió turista megy, és az odáig fejlesztett területek közti sivatagok is beépülnek, sőt azokon is messze túlterjeszkedik a város.
Azóta egyébként épül a csatornahálózat az új negyedekben, és a "régebbi" városrészekkel is próbálnak mit kezdeni, hogy ott se szippantós kocsikkal kelljen.
(mondjuk elég jól kezelik logisztikailag, hogy az ott dolgozó külföldi expatok és a turisták ebből alig valamit vesznek észre + ez több ezer indiai és pakisztáni szippantóskocsi sofőrnek jelent megélhetést)

monddazigazatmar 2014.10.14. 17:59:48

@trev: Attól mert neked valami tetszik, még nem lesz helyes. Attól nem leszel se európaibb, se világpolgárabb, hogy idegen helyesírás alapján írsz. Egy magyar bunkó maradsz, aki nemhogy más nyelven, de még a saját anyanyelvén sem tud helyesen írni. Ja, meg akkor már ejtsd is úgy ki, hogy dubai.

Szeretem ezt a primitív "magyarkodás" szót. Rengeteget elárul a használójától. Na, angolkodjál tovább, hadd röhögjenek rajtad az angolok.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.10.14. 21:19:03

@Atpat: Ahhha!! :) Köszi! Így már érthető, bár sok értelme nincs ennek az adatnak... :)

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.15. 01:08:03

@monddazigazatmar:
Seggfejkém, ezek mindegyike különírandó.
Lapozgasd a szabályzatot, barom.
A mellékletében benne vannak. Különírva.
Imádom, amikor egy segghülye okoskodik, anélkül, hogy utánanézne annak, amiről ugat.
(A szabályzat meg nem ismer olyat az egybeírásra, hogy önálló szó. Olyat ismer, hogy állandó összetétel, de ez erre nem áll, meg olyat, hogy átvitt értelmű, de ez sem áll. Tanulj meg magyarul, idióta.)

@fehérfarkas:
Már hogyne lenne kötelező.
Pont annyira kötelező, mint mondjuk a papagájt j-vel, a harkályt meg ly-nak írni.
Ezeket a faszságokat honnan veszed?
Baszd meg, lehet, hogy soknak számít, de akkor írja azt, hogy sok. A 30% egy konkrét számarány, idióta.

A reptere biztosan nincs a világ 10 legforgalmasabbja közt. Se utasszámban, se cargóban.

@trev:
Hát faszfejkém, sajnos, nem így kell.
Tanulj, barom, csak utána pofázz. Hátha akkor nem csak baromságokat tudsz majd.
(Bár a te agyaddal reménytelen kísérlet lenne. Túl hülye vagy ahhoz, hogy felfog, miről van szó. Elég szar dolog, hogy nem beszélsz és nem tudsz írni rendesen az anyanyelveden... Sokat elárul az agyi képességeidről.)

fehérfarkas 2014.10.15. 01:27:13

@Mr. Közbiztonság Szilárd:"A reptere biztosan nincs a világ 10 legforgalmasabbja közt. Se utasszámban, se cargóban."

A világ 7. legforgalmasabb repülőtere utasforgalom, a világ 2. legforgalmasabbja nemzetközi utasforgalom, és az 5. legforgalmasabbja a teherszállítás (cargo) alapján.

"Dubai Airport is spread over an area of 8,500 acres (3,400 ha) of land. In 2013 DXB handled a record 66.4 million in passenger traffic, a 15.2 per cent increase over 2012.[10] This made it the 7th busiest airport in the world by passenger traffic[11] and the 2nd busiest airport in the world by international passenger traffic.[12] In addition to being an important passenger traffic hub, the airport became the 5th busiest cargo airport in world in 2013, handling 2.44 million tonnes of cargo.[13]

Dubai International is an important contributor to the Dubai economy, employing approximately 58,000 people, and indirectly supports over 250,000 jobs in Dubai and contributes over US$22 billion to the GDP, which represents around 19 per cent of total employment in Dubai, and 28 per cent of Dubai’s GDP."
en.wikipedia.org/wiki/Dubai_International_Airport

Taknyosvarju 2014.10.15. 02:53:38

Nem fer a fejembe, hogy miert akar valaki turistakent pont Dubajba menni, volt szerencsetlensegem eltolteni ott nemi idot es szerintem pont nincs ott semmi ami europai szemmel jo, pihenteto, vagy szorakoztato lenne. Eleve mire atverekszed magad a reptertol a varos "szep" reszeig olyan ocsmany szemetes, szaros legalja varosreszeken mesz keresztul, hoy felfordul a gyomrod, aztan ha uszkalni van kedved, vagy mondjuk csokolozni, akkor ezeket a hotelban tedd, mert a strandon nem teheted. A fedett sipalya nem egy nagy truvaj, mindenhol nemi szegregacio, meg egy stand up comedy eloadason is, haaat en ezert nem adnek ki penzt az tuti.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.10.15. 03:37:32

@fehérfarkas:
Keress már valami megbízható forrást.
A Wikipédiába minden hülye beleírhat, amit csak akar. Te is.

Az 58 ezres alkalmazotti létszám pedig kapásból ökörség. Ennyi ember a világ legnagyobb repülőterén sem dolgozik. A fele sem.

fehérfarkas 2014.10.15. 13:51:58

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "Keress már valami megbízható forrást.
A Wikipédiába minden hülye beleírhat, amit csak akar. Te is.
Az 58 ezres alkalmazotti létszám pedig kapásból ökörség. Ennyi ember a világ legnagyobb repülőterén sem dolgozik. A fele sem."

A wikipedia adatai egy kicsit "régiek", pár ével ezelőttiek.
Szívesen adok meg más forrásokat is:
Airports Council International (ACI) honlapján levő adatok
(ez minden repülőteret külön számít, így a listában külön számítja a 2 dubajit /Dubai International és az Al Maktoum International/, ezért csak a nagyobbik repülőtér van a listán és nem a 2 egyesített adata):
Passenger Traffic:
Passenger Traffic September 25, 2014
Total passengers enplaned and deplaned, passengers in transit counted once
Total
1 ATLANTA GA, US (ATL) 46 950 533
2 BEIJING, CN (PEK) 41 268 295
3 LONDON, GB (LHR) 35 083 389
4 DUBAI, AE (DXB) 34 676 090
5 LOS ANGELES CA, US (LAX) 34 334 921
6 TOKYO, JP (HND) 33 787 778
7 CHICAGO IL, US (ORD) 33 219 851
8 DALLAS/FORT WORTH TX, US (DFW) 31 116 091
9 PARIS, FR (CDG) 30 787 209
10 HONG KONG, HK (HKG) 30 642 000
www.aci.aero/Data-Centre/Monthly-Traffic-Data/Passenger-Summary/Year-to-date

International Passenger Traffic:
International Passengers September 25, 2014
Total
1 DUBAI, AE (DXB) 34 433 191
2 LONDON, GB (LHR) 32 561 210
3 HONG KONG, HK (HKG) 30 523 000
4 PARIS, FR (CDG) 28 219 187
5 SINGAPORE, SG (SIN) 26 203 815
6 AMSTERDAM, NL (AMS) 25 709 846
7 FRANKFURT, DE (FRA) 24 537 717
8 INCHEON, KR (ICN) 21 234 375
9 ISTANBUL, TR (IST) 17 977 793
10 BANGKOK, TH (BKK) 17 819 766
www.aci.aero/Data-Centre/Monthly-Traffic-Data/International-Passenger-Rankings/Year-to-date

Cargo Traffic:
Cargo Volume September 25, 2014
Loaded and unloaded freight and mail in metric tonnes
Total
1 MEMPHIS TN, US (MEM) 2 107 855
2 HONG KONG, HK (HKG) 2 105 000
3 SHANGHAI, CN (PVG) 1 492 715
4 INCHEON, KR (ICN) 1 249 175
5 DUBAI, AE (DXB) 1 183 247
6 ANCHORAGE AK, US (ANC) 1 163 771
7 LOUISVILLE KY, US (SDF) 1 085 990
8 FRANKFURT, DE (FRA) 1 042 927
9 TOKYO, JP (NRT) 1 039 465
10 MIAMI FL, US (MIA) 972 359
www.aci.aero/Data-Centre/Monthly-Traffic-Data/Freight-Summary/Year-to-date

Vagy a Dubai Airports honpalja:

"Our two airports have a combined capacity of almost 2.8-million tonnes, and facilities that are fully supported 24 hours a day.
Dubai International (DXB)

Currently the third busiest hub in the world for international air freight
Capacity of 2.5 million tonnes, largely clustered around the Cargo Mega Terminal
Accommodates both general and specialised cargo
Turnaround of 90 minutes
Rapid transfer time of as little as six hours for full container load movements between the quayside at Port Rashid or Jebel Ali and the apron at the airport

Al Maktoum International (DWC)

Capacity of 250,000 tonnes a year, expandable to 600,000 tonnes
Dedicated bonded road link to Jebel Ali Port, enabling rapid transit of sea to air cargo
Road feeder service facilitates smooth flow of transit air freight between the two airports

Future plans

Construction has already begun on a 30,000㎡ addition to Dubai International’s 1.2 million tonne Cargo Mega Terminal (CMT), increasing capacity by 25 percent to 1.5-million tonnes a year. A new 40,000 ton cargo facility is also under construction at Dubai International, to better and more efficiently accommodate the freight volumes moving between the airports."
www.dubaiairports.ae/corporate/cargo/facilities

Vagy itt egy tavalyi Reuters hír:
www.reuters.com/article/2014/01/29/dubai-airports-traffic-idUSL5N0L318I20140129
"Passenger flows through Dubai's main airport, the world's second busiest for international traffic, jumped 15.2 percent in 2013
...At current rates of growth, Dubai will this year surpass London's Heathrow to become the world's busiest airport for international traffic...
...Dubai's double-digit traffic growth rates in recent years have been based on the emirate's tourism and trade booms. Flagship airline Emirates and budget carrier flydubai are expanding their route networks in Africa, eastern Europe and elsewhere, while the airport last year opened a dedicated terminal for Airbus A380 superjumbo jets....
...Cargo volumes also hit a record in 2013, rising 6.8 percent to 2.44 million tonnes. In December, cargo rose 8.0 percent to 218,138 tonnes.

Dubai launched passenger services at its new Al Maktoum International airport last year and Emirates is expected to move operations to the new facility after 2020, a senior executive said on Tuesday."

fehérfarkas 2014.10.15. 13:58:52

@Mr. Közbiztonság Szilárd:

Elhiszem, hogy te a keleti népeket leszólod éslenézed, azon belül is a muszlimokt. De más blogokon kifejtett hozzásólásaiddal ellentétben itt most nem az ISIS-ről van szó, hanem Dubajról. A kettőt ne keverd össze.
Nemcsak terroristák vannak a muszlimok között, mégha ez számodra az újdonság erejével is hat :D :D :D

na4 2014.10.15. 17:17:54

@Mr. Közbiztonság Szilárd: A hosszú ű-ben igazad van (én legalább elismerem), de attól még egy proligyerek maradsz öscsi.

fél(re)értelmiségi 2014.10.19. 23:53:15

Hogy adjak egy kis muníciót a közönséges beszólásokhoz: miért nem írjuk, hogy Mencseszter, Edinbóró vagy Nájrobi, Képtaun vagy Buenoszájresz, Loszándzselesz, Nyújork, Picbörg, Filadelfia, Marszej, stb. stb. Vicces.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2014.10.20. 03:35:30

@fehérfarkas:
Kíváncsi lennék, hogy fajlagosan mennyivel többe kerül fenntartani mondjuk egy sivatagi sípályát, mint egy síelésre alkalmas terepen.
Vagy éppen egy golfpályát a sivatagban, mint egy eleve zöld, erdős-mezős területen.
Biztos a fenntartható fejlődés és a környezetkímélés nevében üzemel az egész.
A mesterséges kikötő is nyilván tiszta áldás a környezetnek.

Amúgy emlékszem, mikor a NatGeon vagy a Discovery-n mentek ezek a giga-építkezéses sorozatok, köztük az ottani világszámokkal.
Őgy rémlik, nem helyiek csinálták egyiket se, legfeljebb a kivitelezési munkák egy részét.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.10.20. 04:02:08

@fél(re)értelmiségi: erre elég könnyen lehet válaszolni: az általad felsorolt nevek latin betűs nyelvekből jönnek, amiket nem kell átírni, hogy elolvasható legyen.
Ezt viszont elég nehezen mondanád ki: دبي
Szóval át kell írni latin karakterekre, amire a magyar helyesírás megengedi a fonetikus írásmódot és semmiképp nem teszi kötelezővé az angol átirat használatát.

fél(re)értelmiségi 2014.10.20. 09:01:57

@Before: Köszi a nagyon korrekt választ, végre visszaterelődött a normális hangnembe a poszthoz történő hozzászólás. Volt Magyarországon egy törekvés, hogy az idegen neveket "magyarítsuk" amennyire csak lehet. Ekkoriban születtek azok a vicces nevek, mint pl. Viktor Hugó(o?) vagy May Károly, Verne Gyula, stb. Nem tudom, hogy gondolták a földrajzi nevekkel akkoriban, erre most nem tudok semmilyen példát így hirtelen, de én ezt a törekvést viccesnek találtam. (nem is maradt gyakorlatban) Persze sejtettem, hogy az arab írásjelek átírásakor nem feltétlenül az angol verziót kell, hogy kövesse a magyar változat de nekem kicsit nevetséges és túlzó ezen ilyen keményen és közönségesen rugózni egy olyan felületen ahol nem a helyesírás a legfontosabb szempont, hiszen gyors, rövid véleményközlésre törekszünk, nem Lőrincze Lajossal levelezünk, ugyebár. (fontos a helyes írás de pont ez a gyors, rövid, írott kommunikáció termeli ki a spéci (sok esetben tudatosan helytelenül írt) és gyakori idegen szavak használatát. Mindössze ezért bátorkodtam - a magam szelíd módján - provokálni, mert lám, valaki képes volt normálisan megírni, hogy miért is írjuk دبي -t Dubajnak. Már megérte, hogy elolvastam az egyébként valóban több pontján kifogásolható posztot. Kár, hogy erről nem sok érdemi okfejtés szól feljebb.

fehérfarkas 2014.10.20. 15:12:50

@Daily Shark: "Kíváncsi lennék, hogy fajlagosan mennyivel többe kerül fenntartani mondjuk egy sivatagi sípályát, mint egy síelésre alkalmas terepen.
Vagy éppen egy golfpályát a sivatagban, mint egy eleve zöld, erdős-mezős területen.
Biztos a fenntartható fejlődés és a környezetkímélés nevében üzemel az egész.
A mesterséges kikötő is nyilván tiszta áldás a környezetnek."

Sokkal többe kerül. Ahogyan Észak-Németországban is sokkal többe kerül egy egész évben használható mediterrán strand/élményfürdő kialakítása mint az Adria partján. :D

A dubajiak nem tehetnek arról, hogy ott élnek ahol: sivatag és tenger találkozásnl.
Dubaj nem Marokkó, nem Algéria, nem Libanon, hogy lenne télen hófödte hegye, ahol lehet síelni. Ahogyan mediterrán zöld területe sincsen Dubajnak, mint Marokkónak, Algériának, Libanonnak.
Ezért inkább létrehozák maguknak.
Ezzel szemben Magyarország elpazarolja a vízkészletét, és a zöld területekel kapcsolatban pedig a lakosság közönyösen tűri, hogy Európa első közparkját, a Városligetet beépítsék, és ezzel tönkretegyék.
Hát, igen. Vannak a kik a sivatagból zöld területet csinálnak, és vannak akik a saját természet adta zöld területeiket tönkreteszik.
Tudod hány millió fát ültettek az Egyesül Arab Emirátusoknak csak a fővárosában? Adu Dhabiban csak bent a városban az elmúlt 20 évben 120 millió fát ültettek. Ismétlem, több mint 120 milliót.

Masdar City mond neked valamit? Abu Dhabi, vagyis az Emirátusok fővárosa mellett épül. Egy 6 km2-es ökovárost építenek a sivatagban, amely csak megújuló energiával működik, és hagyományos szennyező gépjárművek sem közlekedhetnek.
A WWF és a BioRegional hivatalosan is jóhágyata, mint a One Planet Living Community.
Nálunk Közgépisztánban sajnos erre alkalmatlanok lennénk. Nemcsak a közgépisztáni és trigránitisztáni technológiánk nincsen meg hozzá, de a mentalitás is hiányzik hozzá.
Nem baj, de nekünk legalalább van egy üres stadionunk egy kis falunkban, amire szép kilátás nyílik a minidúcse budiablakából :D

www.youtube.com/watch?v=NIaz61zpLfs
www.masdar.ae/en/home/index.aspx
en.wikipedia.org/wiki/Masdar_City

"Amúgy emlékszem, mikor a NatGeon vagy a Discovery-n mentek ezek a giga-építkezéses sorozatok, köztük az ottani világszámokkal.
Őgy rémlik, nem helyiek csinálták egyiket se, legfeljebb a kivitelezési munkák egy részét."

Dubajban, de ez az egész Emirátusokra érvényes, a világ legjobb szakembereit és cégeit szerződtetik le a munkánkra, mert maximális minőséget akarnak.
Ennek köszönhetően nagyon sok magyar mérnök dolgozik az Emirátusokban, akikre idehaza a Közgépisztánban nincsen szükség, mert itthon a szakmaiság helyett seggnyalás számít.

Az Egyesült Arab Emirátusok egy kis ország, amelynek 2 vezető emirátusa Abu Dzabi és Dubaj. Katonailag, politikailag gyengék. Történelmi szempontból is jelentéktelenek (szemben a közeli Irak, Szíria, Jemen, Egyiptom, Irán történelmi múltjához és műemlékkincseinek a közelébe sem ér a 7 emirátus). Ezért a kitörésnek azt a ormáját választották, hogy bekerüljenek a globális világ vérkeringésébe, hogy a maximális minőségre törekednek. Próbálnak az elsők között lenni mindenben, amiben csak tudnak. Ehhez persze a világ legjobb szakembereit és vállalatait kell megfizetniük, de amit megépítenek, kialakítanak, az az olajkorszak után is ott marad.
Kevesen tudják, de a világ első e-kormányzata Dubajban volt, ahol a papír alapú ügyintézést legelőször szüntették be a világon. Magyarország ettől fényévekre van - sőt, inkább az ellenkező irányba megyünk, mert a bürokráciánk évről évre egyre több papírt "fogyaszt el" (aki dolgozott a közigazgatásban, az tudja ez alatt mit kell érteni).

Az Emirátusok (benne Dubaj is) közbiztonsága pedig olyan jó, hogy a rendőrautókat csupán túristacsalogató beruházsnak vásárolják: Lamborghini Aventador, Ferrari FV, Aston Martin One-77, limited-edition Bentley Continental GT Coupe, Mercedes SLS, Bugatti, Cadillac ATS 2015, Chevrolet Camaro SS, Dodge Charger, BMW 5-Series.
És miközben a Közel-Kelet sajnos teli van konfliktusokkal, háborúkkal, erőszakkal, mert a nagyhatalmak ütközőzónája az olaj miatt, aközben Dubaj és az Emirátusok a béke szigete.
És míg Szíriába és Irakba a világ kb. 80 országából terroristáskodni mennek a szélsőségesek, addig Dubajba (és az Emirátusokba) dolgozni, építeni, vállalkozni, üzletelni mennek a világ minden részéről.

fehérfarkas 2014.10.20. 15:31:27

@fehérfarkas:
Az előzőhöz még annyit, hogy azzal, hogy Dubajban a világ legjobb szakemberei és cégei dolgoznak azt is jelenti, hogy egyik nagyhatalomnak sem éri meg lebombázni vagy megpuccsolni Dubajt, mert akkor azzal a saját befektetéseit és cégeit is tönkre tenné.
USA, Kína, Oroszország mind ott van Dubajban, és mindegyiknek az az érdeke, hogy a dubaji befektetései, és szaemberei és cégei biztonságban legyenek :)

fehérfarkas 2015.09.07. 22:28:18

@Mr. Közbiztonság Szilárd: "Ez pedig tutira alaptalan faszság."

Idén nyáron Dubajban és Abu Dhabiban töltöttem a szabim egy részét (a másikat pedig pont az ellenkező végletben: a Tisza tavon egy hajon, ahol nem volt még wifi sem, így a világvárosi nyüzsgés után a teljes relaxáció volt).
A 2008/2009-es világgazdasági válság idején az építkezések lendülete valóban alább hagyott egy kicsit, de azóta újra mindenhol építkezések vannak. Nemcsak az üres sivatagos telkeken, hanem a már meglevők épületeknél is, mert azokat meg bővítik.

Azt a mennyiségű építkezést Európában sehol nem látod, még Londonban, Isztambulban meg Moszkvában sem. 10 év alatt felépült a Marina városrész több mint 100 felhőkarcolóval, amelyből több mint 300m-nél magasabb, de van még 400m-nél magasabb is.
Meg ugyanezen 10 év alatt egy másik területen meg a Downtown városrész épület fel a világ legmagasabb felsőkarcolójával, a 828m magas Burj Khalifával, meg a világ legnagyobb bevásárló és szórakoztatóközpontjával (Dubai Mall), meg hozzá még komplett régi arab stílusban épített negyed, meg mesterséges tó is helyet kapott, amit további felhőkarcolók vesznek kőrbe (köztük szintén van 300m-nél magasabb).
És akkor még csak 2 új városrészt említettem, amik az elmúlt 10 évben szó szerint a földből, azaz a homokból nőttek ki. És a metropolisz főútvonalának számító Sheikh Zayed Road mentén továbbra is gomba módra szaporodnak a felhőkarcolók és a 90-es meg a 2000-es években épületeket eltörpítik a magasságukkal (pedig akkoriban azok is milyen magasnak számítottak).

De nemcsak felhőkarcolók épülnek gomba módra, hanem folytatódnak a mesterséges szigetépítések, új repülőtér építése, új villanegyedek, hi-tech és ICT ipari negyedek, új kikötők, meglévő kikötők bővítése, új kereskedelmi negyedek, stb...
Az egész város olyan, mint egy nagy építkezés.

Kívül tágasabb

A világ érdekes. Ha érdekel, mi történik a világban körülötted, akkor itt a helyed!

Hirdetés

Utolsó kommentek

  • Dorottya Veres RLDD: @okostojas007: Miért is kellene védeni őket? Megvédik ők magukat, bár legyünk őszinték, amíg az ellenzék hozzád hasonlókból toborzódik addig rutinmunka lesz behúzni 2018.-at. Érzed ám ezt te is, csa... (2017.09.23. 05:48) A világ legdepressziósabb országa
  • Nzoltan: @gigabursch: Az is vicces, hogy két retardált is vállahat gyereket, mert emberi jogok.... (2017.09.23. 05:41) 35 éves kortól már a B-oldal forog?
  • okostojas007: @Dorottya Veres RLDD: hahahaha.. olvasásból egyes :) de csak így tovább.. még egy hónap mulva is védd az elvtársak becsületét :) " talán azért, mert egy bizonyos politikai csoport abban érdekelt, ho... (2017.09.23. 04:55) A világ legdepressziósabb országa
  • gigabursch: @Void Bunkoid: Maximálisan egyetértek. Nem volt véletlen a Taigetosz a régi időkben sem. Akkor sem éy ma sem bírja el a szociális háló. Sehol... (2017.09.23. 04:37) 35 éves kortól már a B-oldal forog?
  • Szaktanár: @Szántó Gábor: részemről... :) (2017.09.22. 22:35) 35 éves kortól már a B-oldal forog?
  • Utolsó 20

Innen szemezgetünk

  • BBC News
  • Telegraph.co.uk
  • the Guardian
  • The Independent
  • MailOnline
  • CNN
  • The New York Times
  • POLITICO
  • The Huffington Post
  • Gawker
  • Vanity Fair
  • New York Post
  • Drudge Report
  • EL PAÍS
  • Chinadaily US Edition
  • elmundo.es