Gyakorlatilag a bioélelmiszerek megjelenése óta megy a vita azon, mennyivel jobbak is ezek a termékek a nem bio változatoknál. Egy tanulmány szerint egészen könnyen képesek vagyunk becsapni magunkat.
Ezúttal kivételesen nem brit, hanem svéd felmérésről van szó, a végeredmény pedig az, hogy a megkérdezett emberek ízletesebbnek találták azokat az élelmiszereket, melyeken rajta volt a bio-matrica – függetlenül azok tartalmától.
A teszt lényege az volt, hogy a kutatók a kontrollcsoportnak sima, hétköznapi kávét adtak, ám az emberek egy részének azt mondták, a bögrében található ital bio.
Ezután megkérdezték őket, melyik ízlik jobban, és noha a bögrékben ugyanaz a kávé volt, az emberek egyértelműen a bionak kikiáltott italt emelték ki. A svéd Gavle egyetem kutatói által készített tanulmány egyebek mellett ebből is azt a következtetést vonta le, hogy egy adott termék, élelmiszer jelölése emelheti a várakozásokat.
„A termékek igen nagy számánál figyelhetjük meg a morális tartalommal bíró jelöléseket, legyen az akár a 'méltányos kereskedelem', akár a 'bio' felirat. A társadalom- vagy környezettudatos felelősséget sugárzó jelölések nem csak arra ösztönöznek, hogy többet fizessünk egy termékért, de az ízzel kapcsolatos várakozásainkra is kihatnak" – fogalmaz a tanulmány egyik szerzője, Patrik Sorqvist.
A tanulmány egyik kiindulópontja egyébként egy korábbi kutatás volt, amely kimutatta, hogy a biotermékekről valamiért azt gondoljuk, hogy egészségesebbek és kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint a hétköznapi termékek.
Nem véletlenül sugallják persze ezt a jelölésekkel, hiszen iszonyatosan nagy üzletről van szó. Nagy-Britanniában például a háztartások 80 százaléka (!!) vásárol bioterméket (is), a forgalom idén már meghaladja a 1,5 milliárd fontot (540 milliárd forintot).
(via)